Luopusitko autostasi?

Tohtori Sikanen

Maailmanloppu tulee, oletko valmis?
Sinun ritsasi aiheuttaa ilmastonlämpenemisen vaikka on sisältä kun jääkaappi - kumma paradoksi. Puuttumatta sen paremmin tähän "ilmaston lämpenemiseen" minua on aina v***ut eräs asia.

Kun ihmisiä kehotetaan jalkautumaan ajatellaan vain asiaa Kehä III sisältä maailmaa katsoen. Kuinka tuhannet työt voitaisiin hoitaa jalkamiehinä, kuinka maaseudulla voi hoitaa asioitaan ja tehdä työtä jalkamiehenä jne....?
Tavara ei liiku, huollot ja palvelut jäävät hoitamatta , olemme niin sidoksissa autolla liikkumiseen - Suomi ei voi jalkautua.

Jos minulla olisi virka Helsingin ydinkeskustassa tuskin autoa tarvitsisin ja autotta pärjää tuhannet helsinkiläiset, mutta Helsinki ei ole koko Suomi,eivät kaikki ole virkamiehiä- ja naisia.

28

1526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vihertäjä

      Kyllä on itsekästä puhetta, aivan sikamaista. Jos ei autosta voi muuten luopua, on muutettava sellaisen paikkaan, ettei sitä enää tarvitse. Hyvin yksinkertaista, vai mitä. Aina löytyy helppo ratkaisu: vaihdat työpaikkaa, alat kulkea julkisilla (turha väittää ettei onnistu, mihin vain pääsee bussilla tai taksilla), alat ajaa polkupyörällä, alat kulkea kävellen, jne. Miten voi yksinkertainen asia olla noin vaikea tyhmille saastuttajille? Ja siellä maaseudulla ei todellakaan ole pakko asua, se ei ole mikään peruste tarkoitukselliselle maailman tuhoamiselle!

      • Sohvatiikeri

        Kyllä pitäisi toisten ihmisten ajatella sen verran ympäristöä, että hankkivat työ- ja asuinpaikan niin että julkisilla pääsee.

        Minäkin pääsisin mukavammin ajamaan työmatkani, kun ei olisi ruuhkia. Matka on muuten kokonaan Kehä III:n sisällä.


      • Tohtori Sikanen

        Pitäisikö loppujenkin suomalaisten asua Kehä III sisällä?
        Haluasin nähdä sen putki- ja sähköurakoitsijan joka käyttää vain julkisia kulkuvälineitä. Siinä voisi hieman haavit auteta kun hemmot tekisivät kaapeli- ja putki kuormaa raitsikkaan.


      • Vihertäjä
        Tohtori Sikanen kirjoitti:

        Pitäisikö loppujenkin suomalaisten asua Kehä III sisällä?
        Haluasin nähdä sen putki- ja sähköurakoitsijan joka käyttää vain julkisia kulkuvälineitä. Siinä voisi hieman haavit auteta kun hemmot tekisivät kaapeli- ja putki kuormaa raitsikkaan.

        Se olisi erittäin hyvä ratkaisu. Kehä kolmosen sisäpuolella on muutenkin kaikki asiat paremmin kuin kehitysalueella, joten olen jopa koko maalaisväestön pakkosiirron kannalla. Toki Turku, Tampere ja Oulu voitaisiin jättää asutuiksi, niissä on toimiva julkinen liikenne.


      • Vihertäjä kirjoitti:

        Se olisi erittäin hyvä ratkaisu. Kehä kolmosen sisäpuolella on muutenkin kaikki asiat paremmin kuin kehitysalueella, joten olen jopa koko maalaisväestön pakkosiirron kannalla. Toki Turku, Tampere ja Oulu voitaisiin jättää asutuiksi, niissä on toimiva julkinen liikenne.

        Huomaaa taas, että tämä piipertäjä kuuluu tähän aivottomaan ryhmään, joidenka mielestä "ydinvoimalat voidaan sulkea, koska pistorasiasta saadaan sähköä" :-)


      • automies69
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Kyllä pitäisi toisten ihmisten ajatella sen verran ympäristöä, että hankkivat työ- ja asuinpaikan niin että julkisilla pääsee.

        Minäkin pääsisin mukavammin ajamaan työmatkani, kun ei olisi ruuhkia. Matka on muuten kokonaan Kehä III:n sisällä.

        Lol! Näinhän se menee. Tehkää kuten sanon, älkääkä kuten minä teen.


      • piipertäjä
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Huomaaa taas, että tämä piipertäjä kuuluu tähän aivottomaan ryhmään, joidenka mielestä "ydinvoimalat voidaan sulkea, koska pistorasiasta saadaan sähköä" :-)

        Ketä se palvelee, että maalla asuu ihmisiä?

        Turhaa liikennettä ja saastutusta vaan. Siitä on olemassa tutkimuksia, että kaupunkiasuminen on ylivoimaisesti ekologisinta.

        Toki osan on järkevää asua maalla, esimerkiksi maanviljelijän.

        Yksi ryhmä, jonka voisi siirtää maalle saastuttavien ihmisten tilalle vaikka telttoihin asumaan ovat viherpiipertäjät jotka eivät kuluta mitään eivätkä tarvitse mitään palveluita.

        Mutta noin muuten sopisi siirtää kaikki ihmiset kerrostalokolosseihin.


      • piipertäjä kirjoitti:

        Ketä se palvelee, että maalla asuu ihmisiä?

        Turhaa liikennettä ja saastutusta vaan. Siitä on olemassa tutkimuksia, että kaupunkiasuminen on ylivoimaisesti ekologisinta.

        Toki osan on järkevää asua maalla, esimerkiksi maanviljelijän.

        Yksi ryhmä, jonka voisi siirtää maalle saastuttavien ihmisten tilalle vaikka telttoihin asumaan ovat viherpiipertäjät jotka eivät kuluta mitään eivätkä tarvitse mitään palveluita.

        Mutta noin muuten sopisi siirtää kaikki ihmiset kerrostalokolosseihin.

        ...tarkoitus?

        Yhtä hyvin mä voin valaa tänne maalle betonihaudan ja kuihtua siihen.


      • viherpiipertäjä
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...tarkoitus?

        Yhtä hyvin mä voin valaa tänne maalle betonihaudan ja kuihtua siihen.

        Pitäisi määrätä maapallolle päästökiintiö/asukas .... ja ne eivät ole ostettavissa. Toiset luulevat olevansa eutoikeutettuja parempaan elämään.

        Jos asut maalla, niin laita auto pois.


      • viherpiipertäjä kirjoitti:

        Pitäisi määrätä maapallolle päästökiintiö/asukas .... ja ne eivät ole ostettavissa. Toiset luulevat olevansa eutoikeutettuja parempaan elämään.

        Jos asut maalla, niin laita auto pois.

        ....mutta perustele, miksi vain autoni tuhoaa maapallon?

        -TV, Tietokone, DVD, matkapuhelimet, yleensä kaikki eletroniikkalaitteet ovat turhia kapineita ihmisen elämiselle.

        Muotivaatteet, hajuvedet, kosmetiikka ja pesuaineet, kodinkoneet, lääkkeet jne.... kuluttavat jo hirveästi luontoa jo valmistusvaiheessa......

        Tappakaamme itsemme......


      • Vihertäjä
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....mutta perustele, miksi vain autoni tuhoaa maapallon?

        -TV, Tietokone, DVD, matkapuhelimet, yleensä kaikki eletroniikkalaitteet ovat turhia kapineita ihmisen elämiselle.

        Muotivaatteet, hajuvedet, kosmetiikka ja pesuaineet, kodinkoneet, lääkkeet jne.... kuluttavat jo hirveästi luontoa jo valmistusvaiheessa......

        Tappakaamme itsemme......

        Tuossa olet oikeassa: autojen lisäksi kaikki nuo mainitsemasi turhakkeet ovat todella pahasta. Ihmisten tulisikin vapaaehtoisesti luopua esim. televisioista ja muusta turhasta kodin elektroniikasta. Täysin turhia ovat myös muotivaatteet, kosmetiikka ja pesuaineet, kuten jo mainitsitkin. Ilman näitä on elämä silti oikein mukavaa, kunhan tajuaa pysytellä kunnollisessa ja ekologisessa asunpaikassa, eli suuressa kaupungissa ja kerrostalossa. Autojen jälkeen suurin paha maailmassa on omakotiasuminen. Olisi todella suotavaa asettaa omakotitalolle reilu haittavero, vaikkapa 100€/neliö/vuosi. Alkaisivat nuokin maailman tuhoajat hieman miettiä tekojensa törkeyttä.


      • Oku
        Vihertäjä kirjoitti:

        Se olisi erittäin hyvä ratkaisu. Kehä kolmosen sisäpuolella on muutenkin kaikki asiat paremmin kuin kehitysalueella, joten olen jopa koko maalaisväestön pakkosiirron kannalla. Toki Turku, Tampere ja Oulu voitaisiin jättää asutuiksi, niissä on toimiva julkinen liikenne.

        ei saisi kirveelläkään uhaten minnekkään kehä3:sen sisäpuolelle. Olen asunut aikanaan siellä muutaman vuoden, mutta se ruuhka ei ollut minua varten.

        Ja toisekseen olisihan sillä työllistävä vaikutus, kun tehtäisiin asunnot 4miljoonalle lisäihmiselle. Mutta kuka ne maksaisi?.

        Helsinki ei ainakaan minulle tarjoa yhtään mitään.


      • sinivilkku
        Vihertäjä kirjoitti:

        Se olisi erittäin hyvä ratkaisu. Kehä kolmosen sisäpuolella on muutenkin kaikki asiat paremmin kuin kehitysalueella, joten olen jopa koko maalaisväestön pakkosiirron kannalla. Toki Turku, Tampere ja Oulu voitaisiin jättää asutuiksi, niissä on toimiva julkinen liikenne.

        Pakkosiirrä Sinä vaan itsesi vaikka mihin, ei tule pätkääkään ikävä noin tyhmiä laukovaa tyyppiä.
        Minäpä ajan autollani, asun talossani, lämmitän takkaakin kysymättä Sinulta siihen lupaa. Mutta minäpä olen osannut kierrättää jätteitäkin jo paljon ennen kuin pipertäjät muka keksivät ajatuksen.

        Muuten taksin käytöstä vähän.
        Maalla asuva tilaa taksin, taksi tulee noutamaan miekkosen 20 km:n päästä, vie kaupoille. Kaupoilta miekkonen ottaa taas taksin päästäkseen kotiinsa. Se taksi joutuu myös palaamaan sieltä korvesta pois.

        Eli autolla-ajoa tulee 80km. Kun sen tekee omalla autolla, ajoa tulee vain 40km.
        Mitenkähän se taksilla onnistuu pienemmin saastein?


      • Luopuisitko paidastasi

        Jos ei paidasta voi muuten luopua, on muutettava sellaisen paikkaan, ettei sitä enää tarvitse.


      • joopas joo
        Vihertäjä kirjoitti:

        Se olisi erittäin hyvä ratkaisu. Kehä kolmosen sisäpuolella on muutenkin kaikki asiat paremmin kuin kehitysalueella, joten olen jopa koko maalaisväestön pakkosiirron kannalla. Toki Turku, Tampere ja Oulu voitaisiin jättää asutuiksi, niissä on toimiva julkinen liikenne.

        Joo ja siirretään näiden kaupunkien keskustojen tuntumaan myös kaikki työpaikat. Yötä päivää käyvät terästehtaat lakkaamatta kulkevine tavarajunineen, rahalle tuoksuvat paperitehtaat, jne. jne. Olisi siinä suhinaa. Työväestö voitaisiin siirtää mukavista omakotitaloistaan (jotka jäisivät tehtaiden alle) taas patruunoiden omistamiin vuokrakasarmeihin kävelymatkan päähän tehtaista.


      • kasvu
        viherpiipertäjä kirjoitti:

        Pitäisi määrätä maapallolle päästökiintiö/asukas .... ja ne eivät ole ostettavissa. Toiset luulevat olevansa eutoikeutettuja parempaan elämään.

        Jos asut maalla, niin laita auto pois.

        Mielestäni meillä länsimaissa asuvilla on oikeus kuluttaa enemmän henkeä kohden kuin kehitysmaalaisilla, koska olemme luopuneet omalla kohdallamme suurimmasta uhasta maapallolle, eli väestönkasvusta.


    • hahaah

      En ainakaan minä meinaa jalkautua.230 hv autolla on mukava ajella ja katsella kun kateelliset ellun kanat kulkevat räntäsateessa naamat kurtussa töihin.

    • Autollani on niin mukava ajaa, että sillä ajelee ihan huvikseen. Jokaisen matkan jälkeen perille tultua tuntuu, että olisi sitä vielä vähän aikaa voinut jatkaa ajelua.

      Polttoaineen hintaa saisi nostaa 100% niin olisi vähän väljempää tuolla maanteillä. Ja käyttömaksua vaikka 200%. Nämä hinnankorotukset vähentäisivät turhaa liikennettä ja pienentäsivät liikenteen haittoja:
      - tiestön kuluminen vähenee
      - ilmansaastuminen vähenee
      - suolauskin voitaisiin lopettaa, kun köyhät tunarit olisivat poissa


      Master Eq

    • prodriver1

      Minä säästän työmatkoissa aikaa joka päivä hyvinkin jopa tunnin vaikka työmatka on vain n.5km kun ajan omalla autolla! Julkisilla menee niin helvetin paljon enemmän aikaa, miksi siellä tuhraa aikaa ihan turhaan. No itse matka julkisilla ei ole niin suuri ajan menetys, menee tosin siinäkin ainakin se tupla määrä enemmän aikaan. Mutta kun ei tuo bussi kulje kotioven edestä vaan kilometrin päästä ja sama homma työpaikallakin.

      Saasteiden ei ole todistettu lisäävän ilmaston lämpenemistä eikä kasvihuoneilmiötä vielä tähän päivään ja kellon aikaan mennessa että se on paska puhetta. Jos joku sellaista väittää, totta kai se lisää saasteita muuten kaupungeissa mutta eiköhän nuo sähköautotkin ala kohta tulla markkinoille.

      Ei huvita pomppia sateessa, pakkasessa bussipysäkeillä jne, kun ei vielä ole pakko, vaikka melkein alkaa olla. Kyllä autoilu on sika kallista.

      • sinivilkku

        eivät saastuta ollenkaan, eihän?
        Sähköähän tulee pistorasiasta, kuten Tojo-Kölli jo tuolla huomauttikin ;)

        Enkä muuten lopeta omalla autolla ajoa. Toki minulla on työpiste, käyn siellä tosin ainoastaan pari kertaa viikossa. Pitää vaan laulaa, kuten Rautavaaran Tapsa aikoinaan, että "voi kuinka pieninä palasina onkaan mun leipäni maailmalla".


    • Kuka nyt haluaisi tuhlata ...

      Tuhlata harvoihin aikatauluihin.Kun voittoa täytyy saada paljon niin harvennetaan vuoroja ja tehdään mutkia ja kierretään joka alue niin ollaankin töistä kotona vähän ennen 9:sän uutisia,niin ehtii juoda iltakahvin ja mennä nukkumaan ,että on virkeänä seuraavana päivänä ja niin edelleen.Aika bussissa tuhraantuu taas.

    • liittyy kaikkeen

      Metaani on 30-40% suurempi saastuttaja kuin hiilidioksidi eikä Ämmässuolle tehdä muuta kuin laajennetaan(viherpiipertäjät estävät polton) Jäätiköiden sulaminen ei ole niin suuri juttu kuin se että metaani pääsee vapautumaan ilmakehään. Kanadassa on öljysoraa joten polttoaine ei tule loppumaan. Aurinkoisina alkukeväänpäivinä aurinko vapauttaa metsistä todella paljon otsonia. Eli ehkä et näe metsää puilta kun nimeät kauhukuvia.

      • Maapallon asukki

        Loppuvat ne teidänkin ajelunne hyvin liukkaasti siinä vaiheessa, kun Kiinasta ja Intiasta loppuu juomavesi. Luuletteko, että afrikkalaiset jäävät sinne kuivumaan ja kuolemaan nälkään?

        Hah hah....on se muuten kumma, että tällaisilla palstoilla on pilvin pimein niitä, jotka tietävät ilmastonmuutoksen todelliset vaikutukset.


    • luopuisi

      en...

    • julkisissa.

      B-todistuksen mukaan olen allerginen ihmisen hilseelle,hajusteille ja melulle.Vihreille tyypillinen rääsyily,velttoilu ja riipukkeet voivat aiheuttaa hallitsemattoman vihanpurkauksen joten mahdotonta käyttää julkisia.

    • Burb

      Tarkemmin funtsattuani tämä maapallo, luonto ja eläimet voisi paljon paremmin elonsa vihreätä ehtoota, jos ihmiskuntaa ei olisi lainkaan. Linkola on oikeassa. Autot voisi näin olla rauhassa paikoillaan. Jokaiselta tulevalta miehenalulta maailmassa pitäisi kastroida johtimet. Vähitellen vuosikymmenten päästä murtuneen asfaltin päällä kulkisi vain hirvet, ilvekset, karhut jne... Suotavaa.

      • juuri näin

        ja muutama linkola. Ahneet, levittäytymishaluiset ja vallanhimoiset ihmiset ovat kaiken pahan alku ja juuri.


    • rajoitustenmukaan

      Nykyään ajelen pääsääntöisesti julkisilla pk-seudulla, mutta tarpeen vaatiessa omalla autolla.

      Se tarve voi johtua esim. siitä, että takaluukussa pitää kuljettaa jotakin tavaraa ja pitää käydä työpäivän aikana vaikka omalla konttorilla ja asiakkaan luona. Teoriassa pk-seudun sisällä pääsee tuonkin matkan julkisilla, mutta käytännössä tavaroiden kanssa siitä ei tule mitään ja aikataulut eivät onnistu. Menee työpäivä bussissa istumiseen ja bussin odottamiseen.

      Lisäksi esim. asiakaskäynnille on hankala mennä julkisilla, kun ei tiedä, millä pysäkillä pitäisi jäädä pois, jos on vähän tuntemattomampi alue. Kuskihan ei osaa neuvoa yhtään mitään.

      Kyllä moni ammatikseen joutuu henkilöautossakin pitämään mukanaan sen verran tavaraa, että edes pk-seudulla ei pysty käyttämään julkisia. Vaikka tavaraa ei olisikaan, niin aikataulut eivät käytännössä onnistu julkisilla useinkaan.

      Julkiset toimivat, kun menee aamulla konttorille töihin ja tulee iltapäivällä sieltä suoraan kotiin. Silloin minäkin kuljen julkisilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3407
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1860
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      92
      1355
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      956
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe