Vino sisäkatto

Apu'Va

Hei
Miten olette ratkaisseet valaistusasiat kun talossa on nk. vino sisäkatto (oh ja keittiö)? Halogeenispotteja vai mitä?

8

6229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköistättärää

laittaa riittävän paksut piuhat, ettei jää sähkö notkumaan sinne
      lappeen alareunaan.
      Parasta on järjestää syöttö ihan alasuunnasta.

• ilmeisesti

tarkoitti talonsa sisäkattoa eikä sinun lanttusi sisältöä.

• lamppuja

Minulla oli alussa himmentimen perässä hehkulamput, kun kyllästyin hakemaan jatkuvasti tikapuita vaihdoin kattoon valaisimet, joissa on pienoisloistelamput. Himmennin ei tietenkään toimi näiden kanssa. Minulla on kuusi 2-lampuista valaisinta ja 3 kytkintä, jotka on kytketty niin, että yhdestä kytkimestä syttyy yksi, toisesta kaksi ja kolmannesta 3 valaisinta, eli on 6 portainen himmennys, (ei kylläkään aivan tasainen valaistus). Näitä lamppuja ei tarvitse edes joka vuosi vaihtaa.

Naapuri rakensi uuteen taloonsa koko valaistuksen halogeeneillä myös vinoon sisäkattoon ja on täysin kyllästynyt jatkuvaan lampunvaihto rumpaan.

• ...

jos niitä halogeenejä haluaa niin sitten kannattaa laittaa 12V versiot.. kestävät huomattavasti pidempään kuin 230V versiot..

• SVP

Vinot sisäkatot ovat nykyään aika paljon esillä. Ratkaisu on erittäin kiva, antaa ilmettä tilaan. Riippuen suurimmasta korkeudesta myös valaistuksen huoltoon voi kiinnittää huomiota, korkealle voi olla paha mennä. Tämä kattoratkaisu toimii mielestäni jo sellaisenaan, se on näyttävä. Voisi miettiä jos hienon katon jättäisi ihan sellaiseksi, elementiksi. Valaistuksen voisi ehkä hoitaa katon matalimmasta osasta seinälle asennettujen epäsuorien valaisimien voimin. Halutessaan nekin voi häivyttää ja antaa katolle korostettu rooli. Kun valaisimet ovat matalalla on huolto helppoa. Tällä tavalla voi myös aikaansaada valoliukumaa kattoon ja jos vielä sisältää systeemiin himmennyksen saa aika kivan valomaailman aikaiseksi joka toimii monessa tilanteessa. Jos on parvi pitää tarkastaa ettei valonlähdteet, lamput näy yläkerroksesta.

• lisää

Millaisia epäsuoria valoja ehdotat? Loisteputkiako ja miten ne voisi peittää, ettei valonlähde näy? Oletko nähnyt tällaisia epäsuoria kattoon suunnattuja valaistusmalleja?
        Mietitään parhaillaan myös vinon sisäkaton valaistusta ja tarkoituksena on, ettei halogeeneja laiteta, mutta pienoisloisteputkispotteja ollaan kyllä harkittu. Myös ehdottamasi epäsuora valo kattoon kiinnostaa.

• Valopää

Edellä mainittu epäsuora valaistus voi olla hyvä ratkaisu, varsinkin jos katto on valkoinen.

Helppo tapa on käyttää ripustettavia valaisimia. Voi käyttää hehkulamppuvalaisimia, jolloin lampuksi kannattaa valita pitkäikäinen energiansäästölamppu. Kalliimpi ratkaisu on käyttää kunnollisia pienoisloistelamppuvalaisimia, jolloin myös himmennys on mahdollista. Vinoon kattoon on myös saatavana osittain upotettavia pienloistevalaisimia, kunhan katto ei ole liian jyrkkä. Halogeenispotteja ei kannata laittaa.

• keittiöön

ja olohuoneeseen ei ihan niin paljon.

Keittiössä on työpöytien päällä loisteputket, ruokapöydän päällä hehkulamppu riippuvalaisin himmentimellä ja kehässä työpöytien sisäpuolella korkealla katossa halogeenit metrin välein himmentimellä ja kahdessa eri piirissä, jotta voi valita, miten paljon valoja tarvitaan (työpöydät kolmella eri seinällä). Idea on se, että tarvittaessa saa työpöydille valoa kahdesta suunnasta (loisteputket takaa ja halogeenit ylhäältä; paikka niin, ettei itse varjosta, kun tekee töitä).

Olohuoneessa halogeenit puolentoista metrin välein kulkuväylien yläpuolella ja oleskelupaikoissa. Lisäksi riippuvalaisin sohvapöydän paikalle ja ruokailutilan päälle. Kaikki himmentimillä. Lisäksi yksi lattiavalaisin lukuvalo/uplight -yhdistelmä himmentimellä. Paitsi että sohvapöydän paikalle ei ole valaisinta tullut hankittua, ei ole tarvittu.

Talossa asuttu nyt 3 vuotta, yhtään kattohalogeenia ei ole tarvinnut vaihtaa, muutama 300W uplight-seinähalogeeni on pitänyt vaihtaa. Halogeenien sijoitus kattoon niin, että tikkailla pääsee. Tikkaita tarvitaan yläikkunoiden jouluvalojen laittamiseen ja poistamiseen sekä iv-venttiilien pölynimurointiin & ikkunanpesuun muutaman kerran vuodessa, ei ole iso homma ottaa tikkaita ja hoitaa hommia.

Muuten: saunassa on ledit (lämmönkestävät) katossa, ainakin nyt 3 vuotta ovat kestäneet. Ledin uusiminen maksaa alle euron, kun sen aika tulee. Sähkäri teki sarjan, joten komponentteja saa helposti, kun tarvitaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe