"C-luokka:
kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
Myös maatalouskäytössä olevien liikennetraktorien kuljettamiseen vaaditaan C-luokan ajo-oikeus.
C1-luokka:
kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg." (ake.fi)
Kertokaa tyhmälle, mikä näiden ero on? Jos suoritan C-luvan, saanko molemmat käyttöön? C:llä saa ajaa isompaa autoa, mutta missä menee C1:sen raja (kiloina)?
Kiitos.
C ja C1 erot?
10
15405
Vastaukset
- menee sillein
C1 kortilla saa ajaa maksimissaan 7500kg painavaa autoa. Jos ajat C kortin (mikä kannattaa ajaa jos C korttia haluat), niin saata ajaa myös sellaisia ajoneuvoja mitkä on alle 7500kg.
Kumman kortin saa täällä Suomessa, niin vaikuttaa ainoastaan se, että kummalla ajat inssin. Sun pitää tietty ajokorttilupaan merkitä se C1 tai C. Se kurssi mikä pitää käydä, on molemmissa ajokorttiluokissa sama. Jossakin muualla Euroopassa voi olla vähän erilainen toi systeemi, en tiedä.- hdghgh
"C1 kortilla saa ajaa maksimissaan 7500kg painavaa autoa. Jos ajat C kortin (mikä kannattaa ajaa jos C korttia haluat), niin saata ajaa myös sellaisia ajoneuvoja mitkä on alle 7500kg. "
Ööh..Ai että C1 kortilla ei saa ajaa alle 7500kg kulkuneuvoja? - höhhöh
Eipäs saivarrella. Suomessa saa C kortin samalla vaivalla ja rahalla kuin C1:n. Eli C:n suorittaa jokainen. Tietysti jos aivan helkkaristi pelkää inssiä isolla autolla, niin sitten menee ajamaan C1 luokan autolla. Mutta tyhmää on. Eli C1 on sinänsä tarpeeton termi. Ero tulee perävaunuissa. Pelkällä C:llä kun ei saa vetää käytännössä mitään kuorma-auton perässä. Mutta jos on ollut C vuoden, saa ajaa pelkällä tutkinnolla C1E:n ja sillä voi nyt jotain vetää pienen kuorma-auton perässä. Mutta ei paljoa, CE-vaatimus tulee helposti vastaan. Sitten vi tietysti ryhtyä spekuloimaan, että mikä on tilanne parin vuoden päästä. Mutta en spekuloi, kun en tiedä.
- A BE C1E C
C-kortilla saa ajaa C1 kokoluokan autoa mutta C1 kortilla ei saa ajaa C luokkaan kuuluvaa autoa.
Käytännön eroja...
Poikkeuksetta ns. jenkki pickup kuormurit kuuluvat luokkaan C1
täysikokoiset kuorma-autot luokkaan C
... ja jos tuollaista jenkki pickuppia käyttää esim trailerin vetoon esim. jarrullinen hevostraileri niin pitää suorittaa yhdistelmäkortti C1E. - lutkamussukka
saat ajaa C-luvalla C1:tä.
C1 menee 3500 kg- 7500kg!
Järkevintä on suorittaa C, niin ei tartte miettiä painoja. =)
Aika moni tekee niin, että jos oma auto on 3500kg, niin hankkii suoraan C:n. - Liikenneopettaja
Jos lakia tulkitaan ihan sanasta sanaan niin, onko näin että C1 kortilla voit ajaa liikennetraktoria joka painaa korkeintaan 7500 kiloa ja vetää siinä kevytperävaunua joka painaa siis korkeintaan 750 kiloa?
- matsonation
Jumppaile tuosta sanasta sanaan:
Ajokorttiluokat:
LT-luokka, johon kuuluvat liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
C1- ja C-luokka sisältää LT-luokan ajo-oikeuden.
Olet varmaan samaa mieltä, että lakitekstissä ei rajoiteta liikennetraktorin painoa, eikä myöskään perävaunun.
- Erikortit
C1 kortti korotus n. 1000e 9h teoriaa 5 ajotuntia inssi. Ajoneuvo pääasiassa iso pakettiauto.
C kortti korotus n. 1400e 12h teoriaa 10 ajotuntia inssi.
Ajoneuvo yli 7500kg kuorma-auto (N2/N3) - nojustiinsa
C 1 N2 ja C N3 ja pakettiauto N1
- sokeako
C kortista puuttuu tuo 1 - siinä se !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv4073071Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,12279Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k612229Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll191910Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1681429Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel31297Sukupuolen merkitys elämässäsi?
Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el2011099Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne
niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,42954Iltalehden evästeasetukset
No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee100870Sun seurassa oli turvallinen olo
Yhteisiä vietettyjä aikoja muistelen. Yllätit mut kerran tavalla josta tulin äärettömän onnelliseksi 😘 Olkoon tämä nais38852