Olen ajatellut juuri tässä kun n.3 vuotta sitten sairastuin paniikki häiriöön ja ramppasin sen eka vuoden terveyskeskus lääkärissä aika taajaan tahtiin ja sain kaiken maailman lääkkeitä joita en sitten kyllä koskaan kuitenkaan ole hakenut..Sitten sain Erikoislääkäriltä (psykiatrian) yksityiseltä lääkkeen sairauteeni...Niin nyt jos meen ihan normaalin flunssankin takia terveyskeskukseen niin tuntuu et ne katsoo mua niin kuin olisin joku puolhullu..Onko itsellä oikeus nähdä omat potilastietonsa eli mitä niissä lukeee terveyskeskuksen tietokannassa?
Terveyskeskukset
9
601
Vastaukset
- aamutar
Kyllä saat itsestäs kirjoitetut tekstit lukea, mutta helpoimmin homma käy niin, että pyydät ne tulostettuna.
- että sua siellä
tk:ssa katotaan yhtään sen pidempään kuin muitakaan!
Olet itse nyt liian herkkänä ja epäluuloisen oloisena asioimassa tk:ssa. Kuvittelet, että sua katotaan kummasti.
Siellä on niin kiire ja niin paljon asiakkaita, että ei ne sun tapausta muista tarkasti. Itse muistat kyllä.
Siis: mene ennakkoluulottomasti ja rennosti hakemaan tk:sta apua vaivoihisi. Älä pälyile ympärilles. - Täältä
Omat tiedot saat nähtäväksi taikka kopoina ja varmemmin kun käytät tietosujavaltuutetun lomaketta http://www.tietosuoja.fi/3186.htm
Lomakkeella on muistikuvani mukaan myös ohje siitä miten väärät rekisteritiedot oikaistaan ja joissakin tapauksissa jos katsotaan, että tiedon saanti on pahaksi terveydelle, niin tietoa ei välttämättä anneta. Sinun tapauksessai varmasti annetaan nähtäväksi, mutta tietojen kysely tai mahdolliset oikaisuvaatimukset saattavat nostattaa ylimääräisiä tunteita tk:ssa. Yleisesti helpotien hulluksi tullaan sillä, että ollaan sairaudentunnottomia taikka ei oireilla vaikka jonkin näkemyksen mukaan oireiltaisiin. Olet siis saanut haluamasi hoidon muualta kuin tk:sta, eikä sinuun olla asian tiimilta käytetty esim. turhia pakkohoitoja taikka tarkailuja, joten asian näin ollessa pääset helpoiten kun myönnät ahdistuksesi ja saaneesi siitä apua tavanomaisin keinoin. Riski siis turhiin pakkokeinoihin on pienempi asioiden nykytolalla.- lääkäristä
Miten hän asennoituu mt-potilaisiin. Terkkareiden välillä on myös eroja mitä politiikkaa harrastavat.
PS. tätä ei kirjoittanut sairauden tunnoton. - Lääkäri.........
lääkäristä kirjoitti:
Miten hän asennoituu mt-potilaisiin. Terkkareiden välillä on myös eroja mitä politiikkaa harrastavat.
PS. tätä ei kirjoittanut sairauden tunnoton.Helppoahan on antaa niiden kirjoitusten olla ja jos joskus nousevat esille, niin myöntää ahdistautuneisuutensa, johon on saanut myös hoitoa ja että asia on jo menneen talven lumia tai ainakin teoriassa näin, koska omalla kohdalla tk-lääkäri otti puheeksi 10-vuoden takaisen koulutuksen ja 1,5-vuoden takaisen työsuhteen ns. akuutti asiana, eli ajankohtaisena voimassaolevana ongelmana. Omasta mielestäni menneen talven lumia sen lisäksi ettei lääkärin latelema epävirallinen syntilista pitänyt miltään osin paikkaansa. Minä siis ihmettelin väitöksiä joita lääkäri piti "totena", eli minä olin sairas.
- omalääkäri
joutui (naispuolinen) tuttavani, kun terveyskeskuksessa huonosta palvelusta suivaantuneena korotti ääntään. Katsoivat tietokoneelta, että hän oli joskus ollut hoidossa.
Hän joutui olemaan suljetulla osastolla kaksi kuukautta yhtä soittoa. Kävin monta kertaa vierailemassa, eikä hän mikään väkivaltainen hullu ollut. Suretti katsoa vierestä kun kiltti ja herkkä ihminen oli nöyryytetty ja puolustuskyvyttömään tokkuraankin lääkitty. Vapaudenriistosta syystäkin suivaantuneena hän harkitsee koko paikkakunnalta muuttoa.
Itse en uskalla enää terveyskeskuksissa käydä, sillä olen vuosia sitten käynyt vaikeassa elämäntilanteessa mielenterveystoimistossa juttelemassa. Vähävaraisuudestani huolimatta käytän nykyisin aina yksityistä lääkäriasemaa ja palvelu on ollut moitteetonta. Suosittelen muillekin. Tai yrittäkää pysyä terveenä!- mieltä,
ett tk:ssa saa hyvän hoidon, jos osaa esittää oman asiansa selvästi ja kertoa, miltä oma olo tuntuu.
Potilaissa on monenlaisia sössöttäjiä ja arvuuttelijoita, ympäripyöreesti jaarittelevia ja kaiken kukkuraksi toimintaa moittivia. Ei henkilökunta ole ajatustenlukijoita eikä niiden tarvitse haukkuvia häiriköitä kuunnella ja katella. - Sama
Varasin tk:sta ajan lähetettä varten ja en ollut päästä ovesta sisään kun jo juoksivat tietokoneelle ja olivat lähettämässä hullujenhuoneelle. Sitten kieltäytyivät kirjoittamasta lähetettä ja ottaessani ns. tukiryhmän juristiin yhteyttä, niin kehoitti vielä kerran pyytämään taikka hän järjestäisi huomautuksen. Lähetteessä luki, että tuntee olonsa hyväksi? Omituista?
- Kunnissa
mieltä, kirjoitti:
ett tk:ssa saa hyvän hoidon, jos osaa esittää oman asiansa selvästi ja kertoa, miltä oma olo tuntuu.
Potilaissa on monenlaisia sössöttäjiä ja arvuuttelijoita, ympäripyöreesti jaarittelevia ja kaiken kukkuraksi toimintaa moittivia. Ei henkilökunta ole ajatustenlukijoita eikä niiden tarvitse haukkuvia häiriköitä kuunnella ja katella.On vain tapana, että lähimmäiset menevät puolihuolimattomasti puhumaan potaskaa ja tk lähettää ambulanssin ja poliisin kotiovelle ja muodollisen näkemisen jälkeen lääkäri kirjoittaa lähetteen sairaalaan tarkkailuun ja pienikin vinoilu sairaalassa aiheuttaa pakkohoidon ja kaikki tämä jää tk:n rekisteriin ja seuraavalla kerralla asioidessa vika onkin aina päässä. Oikeaoppisempi tapa hoitaa asia mm. terveydenhuollonoikeusturvakeskuksen mukaan hoitaa asia olisi, että tk taikka mtt kutsuu kirjallisesti käynnille, jolloin tarpeita kartoiteaan enemälti. Tk:n puuttuminen monessa kunnassa asiaan on turhaa, koska kunnassa saattaa olla myös mtt, jossa asiaan ollaan enemmän perehtyneitä. Ehkä lain puute on nimeenoman se, että sairaalalähetteitä kirjoitetaan tk:ssa. Mikäli laki olisi se, että ensisijaisesti tarkkailutarpeen arviointi tapahtuisi mtt:ssa, jossa olisi pidemmälle perehtynyt henkilökunta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134802Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293493No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452420- 501538
- 361473
- 391349
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv231212- 141202
- 1651079
- 271078