Suomen terveydenhoito kummastuttaa

Alni

Äidilläni löydettiin viikko sitten kaksi kasvainta kohdusta ja lääkäri oli heti kommentoinut niiden näyttävän pahanlaatuisilta kasvaimilta eli syövältä. Näyte lähetettiin kiirrellisenä patologille ja tulos luvattiin viikon sisällä kirjeitse!!!! Onko terveydenhoito mennyt tähän, että näin tärkeästä tuloksesta ilmoitetaan vain kirjeitse eikä mitään muita ohjeita anneta? Nyt kului puolitoista viikkoa ja äitini vihdoinkin tänään soitti sairaalaan saadakseen tulokset. Näyte ei kuulemma ole ollut riittävä ja patologi haluaa kohdun kaavinnan nukutuksessa. Sairaalasta luvattiin aika kaavintaan tammikuussa. Onneksi äitini kerrankin piti päänsä ja 'vaati' saada ajan nopeammin. Nyt hänelle annettiin aika viikon kuluttua sairaalan osastolla. Ihmettelen kovasti tätä menettelyä kun ensimmäisen näytteen ottaneen lääkärin mukaan kaksi löydettyä kasvainta ovat syöpäkasvaimia ja hän sanoi leikkauksen olevan edessä kuukauden sisällä. Kuinka paljon pitää itse vaatia, että saa tarvittavat tutkimukset ja hoidon? Olen aina pitänyt Suomen terveydenhoitoa erinomaisena, mutta en ole asunut Suomessa itse enää vuosiin. Olenko aivan väärässä? Eikö syöpäkasvaimen tutkimus pitäisi suorittaa 'välittömästi'??

8

783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpädiagnoosi 4 viikkoa si...

Kyllä tässä on joutunut miettimään tätä meidän sairaanhoidon porrastusta tai mistä nyt sitten onkin kyse kun pahanlaatuiseksi todettu syöpähoidon aloitusta joutuu odottamaan monta viikkoa.Liekö kellään muilla vastaavanlaisia kokemuksia mutta alan olla aika lailla väsynyt. Olen työiässä oleva naishenkilö ja ilmoittanut diagnoosin saatuani jotta mulla on oikeus vaatia mahdollisimman nopeita toimenpiteitä, koska tutkimukset syövän laadusta ja levinneisyydestä ovat selvillä.
      Jouduin jo kerran toteamaan sairaalaan soittaessani että onko tarkoitus odottaa niin kauan että kuolen tähän sairauteen

• passitettiin

heti seuraavaan leikkausaikaan, kun löydettiin pieni pahanlaatuinen kasvain peräsuolesta.
      Kaikki tapahtui tosi nopeasti, vaikka oli kesä ja loma-aika sairaalassakin.
      Senkin jälkeen kaikki hoidot ym. ovat toteutuneet tosi hyvin.
      Kyllä sitä saa olla kiitollinen kotomaamme terveydenhuollolle.
      mitähän tämäkin remontti kemosädehoitoineen ym. jatkohotoineen, olis maksanut yksityisellä, tai esim. USA:ssa?

• kunpa homma

toimisi täällä Oulussakin.Vai onko niin että erilaiset syövät hoidetaan eri tavalla ja vaikka olisikin pahanlaatuinen niin siitä huloimatta odoltellaan.

• huvin vuoksi
        kunpa homma kirjoitti:

toimisi täällä Oulussakin.Vai onko niin että erilaiset syövät hoidetaan eri tavalla ja vaikka olisikin pahanlaatuinen niin siitä huloimatta odoltellaan.

tuossa hieman noin-arviota kustannuksista joita minä ja syöpäni on aiheuttanut yhteiskunnalle... Sytostaatit ja tt-kuvat ovat maksaneet noin 30 000 euroa.. siihen sitten vielä ainakin leikkauskulut päälle. Että tyyristä lystiä tuo.. kyllä tosiaan saa olla iloinen kun on syntynyt tänne Suomeen. Jenkkilässä, ilman vakuutusta, taitaisin olla jo madonruokaa.

• Toiveena
        huvin vuoksi kirjoitti:

tuossa hieman noin-arviota kustannuksista joita minä ja syöpäni on aiheuttanut yhteiskunnalle... Sytostaatit ja tt-kuvat ovat maksaneet noin 30 000 euroa.. siihen sitten vielä ainakin leikkauskulut päälle. Että tyyristä lystiä tuo.. kyllä tosiaan saa olla iloinen kun on syntynyt tänne Suomeen. Jenkkilässä, ilman vakuutusta, taitaisin olla jo madonruokaa.

Tyttärelleni 16v ilmaantui outo oire lauantaina, samana päivänä oli terveyskeskuslääkäri ja tuli lähete tutkimuksiin keskussairaalan ensiapuun. Saman päivän aikana oli erikoislääkärit, röntgenit, ultraäänikokeet ja hän jäi sisälle sairaalaan. Seuraavana päivänä luuydinkoe ja näytepalan otto. Tiistaina oli jo diagnoosi valmiina: Hodgkinin tauti. Hoidot alkoivat seuraavalla viikolla. Valitin lääkärille, ettei mieli pysy perässä, kun kaikki tapahtuu niin nopeasti: muutamaa päivää aiemmin minulla oli terve lapsi ja yhtäkkiä syöpähoidoissa. Lääkäri totesi että lasten ja muorten hoito järjestetään aina kiireimmällä mahdollisella aikataululla, koska syöpä eteneekin nopeasti. Vanhemmilla ihmisillä myös syöpäkasvaimen kasvu on hitaampaa. Nyt on hoidot ohi ja ensimmäinen seurantakäyntikin, ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Olen hyvin kiitollinen nopeasta reagoinnista ja hyvästä hoidosta perussairaanhoidossa.

• Civis

Olemme kansana valinneet raskaat verot ja hallintojärjestelmän sekä eduskuntamme säätämä muodot. OECD:n tilastojen mukaan Ruotsi ja Suomi ovat ihan samassa asennossa. Ruotsissa lääkäri hoiti 1995 9 potilasta ja 2006 vain 4, mikä on alhaisin tässä vertailussa. Hallinnon osuus lääkärin työstä nousi 20-80% työajasta. Koulussa Pisa tutkimus ylisti Suomen kouluja, mutta 7-15 vuotiaiden saama opetuksen tuntimäärä oli tutkimuksen alhaisin. Se siis vastasi täysin sairaaloiden tehokkuutta.
      Mikäli toivoo nopeutta kannattaisi ehkä harkita muitakin mahdollisuuksia kuin julkinen terveydenhoito ja opetuksen suhteen laadullisesti hyvää koulutusta on myös julkisen järjestelmän ulkopuolella. Britit käyttävät terveydenhoidossa ostopalveluja säästäen omaa henkilökuntaansa tutkimukseen, koulutukseen ja erityistehtäviin. Kyllä Suomessakin pääsee nopeasti hoitoon, jos kuuluu oikeaan ryhmään. Kuulun itse syöpäpotilaana tutkimusryhmään.

• oma lompakko

Vaikka elämme hyvin vointi yhteiskunnasta parhaimman avun saa kun sen itse maksaa ja silloin sen varmasti saa. Terveys keskuksessa voidaan sanoa että seuraa tilannetta tule myöhemmin uudestaan jos tilanne pahenee.Näin sanottiin ainakin minulle kun menin näyttämään kaulassa olevaa pattia. Ja joskus Joku nainen meni näyttämään rinnassa olevaa pattia terveyskeskukseen niin lääkäri vaan käski seurata tilannetta kasvaako patti jne. Myöhemmin selvisi että se oli pahanlaatuinen rintasyöpä, en tiedä elääkö kyseinen henkilö vielä. Terveys menoja on supistettu joten akuutit tapaukset vain tutkitaan ja hoidetaan.

• kaania

mikä vika minussa on?? olen 32 v rekkakuski helsingistä..varpaat murtui yöllä ja sitkuttelin rekankans vuosaaren lääkäriin aamuksi.. sain ilkeämielistä kohtelua,ajan röntgeniin,yhden rikkinäisen kevelykepin,ei tietoa mistä toinen,minua kohdeltiin katujuoppona.. yritän ymmärtää että sairaaloissakin on kiire,mutta mielestäni suomalainen rekkakuski hymyilee pitkän ajorupeaman päälle vielä asiakkaalle purku,last paikalla..se että konttasin varpaatpoikki sisään ok,,mutta kontaten tulin uloskin,,ehden rikkinäisen kävelykepin sain...olen maksanu noin 150000 euroa veroja ym suomeen,kaksikertaa tarvinnu lääkäriä,ja huh. kuljetusala on suomen kovimpia lajeja ja sielläkin hymyillään......ihmetellen vain mihin verorahani menee,tällaisesta palvelusta en ole valmis maksamaan mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      62
      6027
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      81
      3526
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2691
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      2169
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2165
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1853
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1669
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      85
      1272
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1236
    10. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      26
      1117
    Aihe