bussien polttoaineenkulutus

§joku§

Paljonko bussit kuluttaa polttoainetta keskimäärin?

34

14588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa on

      20-60 litraa

      • myös siitä

        mitä polttoainetta ne käyttää. Siis bussihan voi käyttää dieselin sijasta esim. maakaasua tai nestekaasua ja ne vaatii ihan eri tilavuudet kuin diesel. Toisaalta ne on vähemmän saastuttavia kuin diesel vaikka dieselkin nykyään on paljon puhtaampaa kuin vuosia sitten. Tekniikka, ja polttoaineet myös , kehittyy koko ajan ja aina vähemmän saastuttaviin busseihin päästään. Päästönormit sen kun tiukkenee ja moottorivalmistajat kehittää koko ajan uutta että normeissa voidaan pysyä.


    • keskimäärin

      bussit kuluttaa dieseliä n.30-40 litraa/100km.

      • sitroen.

        kaupunkiliikenteen bussit?


      • keskimäärin
        sitroen. kirjoitti:

        kaupunkiliikenteen bussit?

        kuluttavat tuon verran. Ero pitkänmatkan busseihin ei ole järin suuri, tosin bussista riippuvainen kylläkin.


      • vpk
        keskimäärin kirjoitti:

        kuluttavat tuon verran. Ero pitkänmatkan busseihin ei ole järin suuri, tosin bussista riippuvainen kylläkin.

        Kaupunkiliikenteessä kulutus on 2-akselisilla 40-50ltr sadalla.
        3-akselisilla 40-70ltr sadalla.


      • toope
        keskimäärin kirjoitti:

        kuluttavat tuon verran. Ero pitkänmatkan busseihin ei ole järin suuri, tosin bussista riippuvainen kylläkin.

        Lueskelin lehdestä erään Porilaisfirman
        pikavuoroauton kuluttaneen 2 miljoonan kilometrin
        aikana keskimäärin 28 litraa/100 km.


      • tuon kaasujalan
        vpk kirjoitti:

        Kaupunkiliikenteessä kulutus on 2-akselisilla 40-50ltr sadalla.
        3-akselisilla 40-70ltr sadalla.

        painosta ja muustakin ajotavasta. Telillä pääsee hyvin tuon 40.n pintaan jopa karvan alle.
        Sovittamalla nopeus oikein já ennakoimalla tilanteita ja jarruttamalla oikein, lukemat pysyvät kohtuullisina.


      • dfdfdfdfdfdfdfdfd
        toope kirjoitti:

        Lueskelin lehdestä erään Porilaisfirman
        pikavuoroauton kuluttaneen 2 miljoonan kilometrin
        aikana keskimäärin 28 litraa/100 km.

        Bussi kuluttaa vähemmän henkilöä kohden kuin yksinajava dieselhenkilöautolijia jos matkustajia on yli 5. Tai oikeastaan matkustajia pitäisi olla 7 jos otetaan huomioon kuskin työmatka ja bussin siirtoajot.


      • bussinussi

        es


      • riippuuajosta
        toope kirjoitti:

        Lueskelin lehdestä erään Porilaisfirman
        pikavuoroauton kuluttaneen 2 miljoonan kilometrin
        aikana keskimäärin 28 litraa/100 km.

        Pikavuoro auto kuluttaa ehkä vähiten satasella koska se liikkuu eniten moottorin käyntiaikaan nähden ja yleensä maantieajossa. Ja jos auto on koko ajan ajossa vuorokauden ympäri niin talvella ei tule lisäkulutusta auton käyttämisestä lämpimäksi varikolla.

        Lyhyttä kaupunkilinjaa ajava auto käy jo niin paljon tyhjäkäyntiä sadalla kilometrillä että kulutus nousee ja kaupunki ajossa muutenkin jatkuvasti pysähdellään ja kiihdytellään.


      • Anonyymi
        toope kirjoitti:

        Lueskelin lehdestä erään Porilaisfirman
        pikavuoroauton kuluttaneen 2 miljoonan kilometrin
        aikana keskimäärin 28 litraa/100 km.

        Kiinnostavaa olisi tietää myös kuinka monta matkustajaa on keskimäärin ollut per kilometri. Jos matkustajia on ollut alle 5 niin autolla kulkeminen on voinut kuluttaa vähemmän.


    • että on joukkoliikennettä

      On se hyvä, että on tuo bussiliikenne. Muuten Helsinginkin ilma pysyisi puhtaana maalaisilmana. Puuttuisivat pienhiukkaset ja dieselinkäry.

      • säästää aivoja

        ...että muut ajattelevat puolestasi.


    • määrät..

      meidän kaupungissa paikallisliikenne on ylihinnoiteltu ja kertalippu maksaa jotain 2,60eur.
      seurauksena on se, että bussi on joko tyhjä tai siinä on pari matkustajaa.
      kyllä menee henkeä kohden melkoiset määrät polttoainetta verrattuna siihen, että nämä mahdolliset pari matkustajaakin käyttäisivät omaa autoa..

      • neppari

        Asutko sellaisessa kaupungissa, missä kertalipun hinta on sidottu Matkahuollon alimpaan tariffiportaaseen?


      • kai..
        neppari kirjoitti:

        Asutko sellaisessa kaupungissa, missä kertalipun hinta on sidottu Matkahuollon alimpaan tariffiportaaseen?

        eli riihimäellä. tuo kertalipun hinta on mielestäni aivan älytön. kuukausilipun hinta taas olisi halpa, vain kolmekymppiä. mutta linjat ajaa niin harvoin, ettei hyötyä.

        onko tuo matkahuollon hintakartelli-systeemi muuten edes laillinen suomessa?


    • busbusbus

      Tilausliikenteessä matka-ajossa Volvo B12 vetää noin 25l/100km.. Pikku pussit 25 paikkaset noin 16-17l/100km. Kaupunki liikenteestä ei ole kokemusta.

      • linjalla...

        ...kuluttaa 29 litraa, autona siis Ajokki Royal. Alustana Kania 113.


    • BusssDriver

      Mersun Travegolla (2 akselinen 12,1 -metrinen) taloudellista ajoa niin ollaan päästy kaupungissa siihen n. 20 - 23l/100km... Ajoa sillä tavoin että kaupunkia n. 70%, 30% maantiellä.. Tosin autossa on ollut vain n. 10 matkustajaa.

    • Pääkaupunkiseudulla vaikuttaa kulutukseen yllättävän paljon myös se millä linjalla ajetaan. Tänään ajoin 5 tuntia h41:stä vm.-08 Scalalla, 40.3l/100km. Seutulinjoilla(360/362/363) samalla autolla mennyt 32l/100km. Volvo 8700 telit vie esim 65/66A:lla 47-50l/100km, 510:llä pääsee 41-42l/100km. Ja 2-akselisella 8700:lla olen ajanut 362/363:sta 28l/100km... eli eroja on. Niin ja vertailuksi vaimo päässyt jokeri-linjalla 37l/100km :) Niin juu ja Ruskeasuolta Nummelaan ja takas 2-akselisen 8700:n kulutus oli 23l/100km. Että näin...

      • kelokalle

        Sen verran kuluttaa että kaikki palaa mitä tankkiin pistää . Ei ole tullut kytättyä kulutuksia mutta ei se polttoaine vaan ole loppunut koskaan.


    • Hiukkaspäästäjä

      satasella menee minun ajossa kun pitkää linjaa ajelen. Ja viikossa tulee n. 2400 km.

    • Tornivolvo

      Teli scania runkolinjoilla kuluttaa 23-45l/100km.
      Kulutukseen vaikuttaa:

      - auto, ovat kulutuksenkin suhteen yksilöitä vaikka ovat samannäköisiä
      - kuljettaja, -"-
      - vuorokauden aika, yöllä kulutus pienimmillään, ruuhka-aikaan suurimmillaan
      - keli, esim. ilmastointi tai talviliukkaus vaikuttaa

      Minun henk.koht. kulutus edeltävällä neljän viikon jaksolla on 32,6l/100km. Kilometrejä tuli n. 3500 km.

      • tyytyväinenKuski

        Teli-VDL menee samassa ajossa 18-27 ltr kulutuksilla. Ja päästöt on pienemmät myös.


      • Alavaihdettu

        Mitä te isäntärengeiksi itseänne luulevat murehditte ? Eikös se ole isännän ja työnantajan murhe mitä kulkupeli syö taikka juo ja mitä se maksaa ?
        Antakaa palaa vaan. Isäntä saa kaikki verotuksessa vähentää ja polttoaineen hinnatkin ovat ihan eri kuin tavalliselle sunnuntaiautoilijalle. Ne on liikesalaisuuksia.
        Ei siis huolta. Älkää murhtiko kuin siitä että saatte kunnon liksaa.


      • Tornivolvo

        Niinpä juuri, isännän murhe. Siinä vaiheessa kun firma kilpailutuksessa häviää linjoja ja on säästöjä etsittävä ja kuljettajia vähennettävä. Laitetaanko kuski A pihalle vai kuski B, toinen kuluttaa ajotavallaan 10l/100km enemmän kuin toinen.

        3500km/kk tarkoittaa sitä, että toinen kuluttaa 350l kuukaudessa enemmän polttoainetta, euroissa n. saman verran. Mitäpä luulet, kumpi jää taloon? Onko se isännälle ihan hälläväliä?

        En yhtään ihmettele, että olet joutunut alaa vaihtamaan, jos asenne kuljetusalaan on tuollainen: ei kuulu mulle, isännän murhe.


      • Alavaihdettu

        Pieni korjaus edelliseen loanheittoon. En ole joutunut alaa vaihtamaan, vaan siihen tarjoutui ainutkertainen ja -laatuinen mahdollisuus, niin tokihan siihen oli tartuttava eikä katumusta ole lykännyt rintaan.
        Toisekseen mikä ennustaja se isäntä on pistäessään enemmän kuluttavan pihalle ? Se taloon jäänyt vähemmän aiemmin kuluttanut saattaa alkaa lisäämäänkin kulutusta kukaties. Eikä sillä perusteella ketään mistään pois raakita. Kyllä siinä muita syitä katsotaan ja päälimmäinen on pärstä ja kielen mitta sekä kielen väri.
        350 litraa kuukausitasolla ero. on niin pieni isommissa ja pienemmissäkin firmoissa että jos siitä on kiinni, niin sitten on parempikin jos koko firmassa pistetään lappu luukulle. Ei saa napeilla pelata. Se on virolaisten hommaa jotka ilmaiseksi tekevät.
        Valittain totean , että Tornivolvo, olet väärässä väitteinesi ja isäntäsi ohjattavissa.


    • Tornivolvo

      Miksi kulutusta pitäisi alkaa lisäämään? Taloudellinen ajotapa on ammattitaito, ja korvien välissä. Pääkaupunkiseudun isojen bussifirmojen yt-neuvotteluissa pihalle lähtee 60-100 kerrallaan. Laske siitä, jos yhtenä perusteena käytetään taloudellisuutta.

      Pelkästään tyhjäkäyntiä tarkkailemalla tälläinen firma säästää vuoden aikana yhden bussin hinnan. Mutta parempi joo, että vaihdoit alaa. Yksi mätä omena pilaa koko korin.

      • Alavaihdettu

        Jokin aika sitten täällä kirjoitteli samanlaisia höpöjä nim. Helbkuski. Onko broidisi ?


      • SaaAjatellakkin

        Kuten aiemmin fiksut kirjoittelijat ovatkin jo kertoneet, on todella hyvä että sinulla on ala vaihdettu. Noin kivettynyttä ajattelutapaa edustavaa kuljettajaa ei tarvita asiakaspalvelutyöhön. Kyllä se vaan niin on että kun isännällä menee ok niin kuljettajalla menee ok. Eli minkä takia sitä suotta polttoainetta ja luontoa suotta hassaamaan.
        Taisi olla alan vaihdos sinusta itsestäsi riippumattomasta syystä


      • antaa_pannun_käydä

        Tyhjäkäynnin vähentäminen saattaa syödä säästöjä korjaamon puolella ihan mukavasti kun kovalla pakkasella akut ei kestä millään ja huoltoautot joutuu pörräämään pitkin kyliä apuvirtaa jakamassa, akut joutuu vaihtamaan useammin ja starttikaan ei ole ikuinen.

        Lisäksi etenkin kaupunkiliikenteessä kustannukset ja muut ongelmat ajamattomista lähdöistä kun polttoainetta pihistävä kuljettaja pysäyttää moottorin joka päätepysäkillä, laiturissa jne. kuitenkin on sisävalot päällä, webasto, kiertovesipumppu, puhaltimet jne. on vain ajan kysymys milloin se pahin tapahtuu että matkustajat on kyydissä ja ei lähde käyntiin.

        Puhumattakaan siitä että jos on koko päivä ajettu lyhyttä linjaa ja sammuteltu vähän väliä mutta pärjätty kuitenkin niin mikä on akkujen varaustila illalla ja lähteekö aamulla enää pakkasesta käyntiin.

        Useamman päivän kova pakkasjakso kyllä karaisee näitä sammuttelijoita kun ovat milloin missäkin ongelmissa tyhjine akkuineen ja palelevat kylmässä autossa. Kesällä tietysti ei ole niin paljon akkujen kanssa ongelmia mutta ilmastoinnin takia usein täytyy käyttää.

        Olen minäkin nähnyt kuinka erään firman kuljettaja keskellä yötä uskalsi sammuttaa pikavuoroauton laiturissa matkustajat kyydissä. Melko kylmähermoista toimintaa, vaikka nyt kesäyö olikin kyseessä. Kovalla pakkasella tuollainen leikkiminen olisi kyllä täysin edesvastuutonta enkä usko että kukaan sellaista tekee.

        Jos sanotaan että elohopea painuu vaikkapa kolmenkymmenen miinusasteen paikkeille niin vähän pihimmälläkin kuljettajalla houkutus tarpeettomaan virta-avaimen käyttöön alkaa kummasti hiipumaan.


      • Bussissa

        Juuh, eihän tietenkään se linja-auton kymmenien kilowattien webasto tee WATTIAKAAN sähköä, se vaan kuluttaa sitä, jopa niinpaljon että akut tyhjenee :D

        Kerro vähän lisää viisauksia, odotamme innolla!!!


      • Partajugi

        Tornivolvo kirjoitteelee ihan puhdasta maamiehen kultaa, elikkä p...aa.
        Mä pidän ja olen aina pitänyt tallan pohjassa enkä säästellyt ja täysillä olen päästellyt, eikä siitä mitään sapiskaa eikä ripirapia ole tullut mulle eikä kenellekään. Ehkä taannoin arvostettiin pomoille pullan kantamista ,mutta nykyään ei sekään auta pärstän kiilloituksiin. Yksi täällä olleista sitä vallan harrasti, mutta ei läpäissyt erään aamun puhalluskoetta siitä huolimatta että pullaa pussit pullollaan. Treenaa sä Tornivolvo vaan kieles notkeutta ja ruskeutta siellä liikkeenluovutuksen läpikäyneessä firmassa jos auttas enempi kun soopan puhuminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1958
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      248
      1934
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1646
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1461
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1130
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      968
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      934
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      886
    Aihe