Sosiologia

Kertokaa!!!

Heippa vaan ihmiset! Kertokaa mulle viisaammat kokemuksistanne sosiologian tai sosiaaliantropologian opinnoista! Olis mielenkiintoa lukion jälkee... Onko mitään mahdollisuuksia päästä edes sisään, jos ei ole neljän L ylioppilas?

6

1933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yliopistossa

Yleisesti ottaen sosiologiaan on melko paljon hakijoita, mutta älä anna sen lannistaa. Riippuen yliopistosta, johon haet, ylioppilastodistuksen arvosanoilla ei välttämättä ole kovin paljon merkitystä suuren hakijamäärän takia ja pääsykokeen merkitys painottuu. Ja jos ensimmäisellä kerralla ei tärppää, kannattaa käydä kokeilemassa sosiologiaa avoimessa yliopistossa. Aika monet tuntuvat tulevan yliopstoon välivuoden/välivuosien ja avoimen kautta

• ...

Kysyisin vielä, onko pääsykokeissa yksi vai useampia kirjoja luettavana.

• 4. vuoden opiskelija
        ... kirjoitti:

Kysyisin vielä, onko pääsykokeissa yksi vai useampia kirjoja luettavana.

Sosiologiaan on paljon hakijoita eikä sisäänpääsyprosentti ole ihan suurimmasta päästä, mutta ei tänne L:n papereita tarvita. :) Itse pääsin sisään pääsykokeen perusteella.

Tiedekuntaan voi tietysti yrittää päästä muidenkin aineiden kautta, sillä pääaineen vaihtaminen käy melko helposti. En tiedä mitkä ovat viime vuosina olleet helpoimpia sisäänpääsyaineita, mutta silloin kun itse tiedekuntaan hain, ainakin kansantaloustiede ja tilastotiede olivat helpoimmasta päästä. Kannattaa käydä tutkimassa tilastoja, esim. http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/esittely/tilastot.htm

Opiskelu on todella teoreettista ja yksinäistä puurtamista, joten jos kaipaat käytännönläheistä otetta etkä viihdy yksinäsi lukusalissa niin kannattaa harkita uudelleen. Mutta jos kokonaisvaltainen yhteiskuntatieteellinen ymmärrys kiinnostaa niin ehdottomasti suosittelen sosiologiaa. Opiskelu on todella antoisaa ja kehittää omaa ajattelua. Erittäin yleissivistävää ja kasvattavaa siis! :)

Sivuaineiksi kannattaa valita jotain käytännönläheisempää (sosiaalityö, sosiaalipolitiikka, viestintä jne.), sillä sosiologia on jo määritelmällisesti yleinen yhteiskuntatiede ja itse olen nyt työelämän lähestyessä alkanut huomata, että kaipaan teoriatietämyksen rinnalle jotain spesifimpää.

Helsingissä ja melkeinpä kaikissa muissakin yliopistoissa pääsykokeissa on viime vuosina ollut vain yksi kirja. Muistaakseni Jokisen & Saariston 'Sosiologia'. Toinen suosittu pääsykoekirja on ollut Zygmunt Baumanin 'Sosiologinen ajattelu'.

Tsemppiä pääsykokeisiin!

• .....
        4. vuoden opiskelija kirjoitti:

Sosiologiaan on paljon hakijoita eikä sisäänpääsyprosentti ole ihan suurimmasta päästä, mutta ei tänne L:n papereita tarvita. :) Itse pääsin sisään pääsykokeen perusteella.

Tiedekuntaan voi tietysti yrittää päästä muidenkin aineiden kautta, sillä pääaineen vaihtaminen käy melko helposti. En tiedä mitkä ovat viime vuosina olleet helpoimpia sisäänpääsyaineita, mutta silloin kun itse tiedekuntaan hain, ainakin kansantaloustiede ja tilastotiede olivat helpoimmasta päästä. Kannattaa käydä tutkimassa tilastoja, esim. http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/esittely/tilastot.htm

Opiskelu on todella teoreettista ja yksinäistä puurtamista, joten jos kaipaat käytännönläheistä otetta etkä viihdy yksinäsi lukusalissa niin kannattaa harkita uudelleen. Mutta jos kokonaisvaltainen yhteiskuntatieteellinen ymmärrys kiinnostaa niin ehdottomasti suosittelen sosiologiaa. Opiskelu on todella antoisaa ja kehittää omaa ajattelua. Erittäin yleissivistävää ja kasvattavaa siis! :)

Sivuaineiksi kannattaa valita jotain käytännönläheisempää (sosiaalityö, sosiaalipolitiikka, viestintä jne.), sillä sosiologia on jo määritelmällisesti yleinen yhteiskuntatiede ja itse olen nyt työelämän lähestyessä alkanut huomata, että kaipaan teoriatietämyksen rinnalle jotain spesifimpää.

Helsingissä ja melkeinpä kaikissa muissakin yliopistoissa pääsykokeissa on viime vuosina ollut vain yksi kirja. Muistaakseni Jokisen & Saariston 'Sosiologia'. Toinen suosittu pääsykoekirja on ollut Zygmunt Baumanin 'Sosiologinen ajattelu'.

Tsemppiä pääsykokeisiin!

Kiitos paljon vastauksestasi! taas ajatuksen hieman selvenee =)

• oppi...

Jos haluat ymmärtää jotain yhteiskunnasta ja sen toiminnasta opiskelemalla yliopistossa, suosittelen ennen alanvalintaa lukemaan Steven Pinkerin kirjan The Blank Slate: The Modern Denial of Human Nature. John Alcockin The Triumph of Sociobiology on myös hyvä, jos jää aikaa.
      Kannattaa miettiä tarkkaan, haluaako lähteä opiskelemaan todellisuuteen perustumatonta ideologista roskaa vai jotain, mistä voisi olla oikeasti hyötyä ja minkä kautta voisi _oikeasti_ ymmärtää myös sosiologian ja antropologian piiriin kuuluvia kysymyksiä.

• .....

Niin...juuri haluankin kuulla ihmisiltä mielipiteitä tästä alasta! Olen kiinnostunut yhteiskunnasta ja sen sisältämistä organisaatioista, mutta vielä niin lapsen kengissä, että olen sekaisin päästäni....=) mut kiitos kommentistasi ja kirjavinkeistä....olen askeleen lähempänä totuutta(ko)?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe