Heippa vaan ihmiset! Kertokaa mulle viisaammat kokemuksistanne sosiologian tai sosiaaliantropologian opinnoista! Olis mielenkiintoa lukion jälkee... Onko mitään mahdollisuuksia päästä edes sisään, jos ei ole neljän L ylioppilas?
Sosiologia
6
1940
Vastaukset
- yliopistossa
Yleisesti ottaen sosiologiaan on melko paljon hakijoita, mutta älä anna sen lannistaa. Riippuen yliopistosta, johon haet, ylioppilastodistuksen arvosanoilla ei välttämättä ole kovin paljon merkitystä suuren hakijamäärän takia ja pääsykokeen merkitys painottuu. Ja jos ensimmäisellä kerralla ei tärppää, kannattaa käydä kokeilemassa sosiologiaa avoimessa yliopistossa. Aika monet tuntuvat tulevan yliopstoon välivuoden/välivuosien ja avoimen kautta
- ...
Kysyisin vielä, onko pääsykokeissa yksi vai useampia kirjoja luettavana.
- 4. vuoden opiskelija
... kirjoitti:
Kysyisin vielä, onko pääsykokeissa yksi vai useampia kirjoja luettavana.
Sosiologiaan on paljon hakijoita eikä sisäänpääsyprosentti ole ihan suurimmasta päästä, mutta ei tänne L:n papereita tarvita. :) Itse pääsin sisään pääsykokeen perusteella.
Tiedekuntaan voi tietysti yrittää päästä muidenkin aineiden kautta, sillä pääaineen vaihtaminen käy melko helposti. En tiedä mitkä ovat viime vuosina olleet helpoimpia sisäänpääsyaineita, mutta silloin kun itse tiedekuntaan hain, ainakin kansantaloustiede ja tilastotiede olivat helpoimmasta päästä. Kannattaa käydä tutkimassa tilastoja, esim. http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/esittely/tilastot.htm
Opiskelu on todella teoreettista ja yksinäistä puurtamista, joten jos kaipaat käytännönläheistä otetta etkä viihdy yksinäsi lukusalissa niin kannattaa harkita uudelleen. Mutta jos kokonaisvaltainen yhteiskuntatieteellinen ymmärrys kiinnostaa niin ehdottomasti suosittelen sosiologiaa. Opiskelu on todella antoisaa ja kehittää omaa ajattelua. Erittäin yleissivistävää ja kasvattavaa siis! :)
Sivuaineiksi kannattaa valita jotain käytännönläheisempää (sosiaalityö, sosiaalipolitiikka, viestintä jne.), sillä sosiologia on jo määritelmällisesti yleinen yhteiskuntatiede ja itse olen nyt työelämän lähestyessä alkanut huomata, että kaipaan teoriatietämyksen rinnalle jotain spesifimpää.
Helsingissä ja melkeinpä kaikissa muissakin yliopistoissa pääsykokeissa on viime vuosina ollut vain yksi kirja. Muistaakseni Jokisen & Saariston 'Sosiologia'. Toinen suosittu pääsykoekirja on ollut Zygmunt Baumanin 'Sosiologinen ajattelu'.
Tsemppiä pääsykokeisiin! - .....
4. vuoden opiskelija kirjoitti:
Sosiologiaan on paljon hakijoita eikä sisäänpääsyprosentti ole ihan suurimmasta päästä, mutta ei tänne L:n papereita tarvita. :) Itse pääsin sisään pääsykokeen perusteella.
Tiedekuntaan voi tietysti yrittää päästä muidenkin aineiden kautta, sillä pääaineen vaihtaminen käy melko helposti. En tiedä mitkä ovat viime vuosina olleet helpoimpia sisäänpääsyaineita, mutta silloin kun itse tiedekuntaan hain, ainakin kansantaloustiede ja tilastotiede olivat helpoimmasta päästä. Kannattaa käydä tutkimassa tilastoja, esim. http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/esittely/tilastot.htm
Opiskelu on todella teoreettista ja yksinäistä puurtamista, joten jos kaipaat käytännönläheistä otetta etkä viihdy yksinäsi lukusalissa niin kannattaa harkita uudelleen. Mutta jos kokonaisvaltainen yhteiskuntatieteellinen ymmärrys kiinnostaa niin ehdottomasti suosittelen sosiologiaa. Opiskelu on todella antoisaa ja kehittää omaa ajattelua. Erittäin yleissivistävää ja kasvattavaa siis! :)
Sivuaineiksi kannattaa valita jotain käytännönläheisempää (sosiaalityö, sosiaalipolitiikka, viestintä jne.), sillä sosiologia on jo määritelmällisesti yleinen yhteiskuntatiede ja itse olen nyt työelämän lähestyessä alkanut huomata, että kaipaan teoriatietämyksen rinnalle jotain spesifimpää.
Helsingissä ja melkeinpä kaikissa muissakin yliopistoissa pääsykokeissa on viime vuosina ollut vain yksi kirja. Muistaakseni Jokisen & Saariston 'Sosiologia'. Toinen suosittu pääsykoekirja on ollut Zygmunt Baumanin 'Sosiologinen ajattelu'.
Tsemppiä pääsykokeisiin!Kiitos paljon vastauksestasi! taas ajatuksen hieman selvenee =)
- oppi...
Jos haluat ymmärtää jotain yhteiskunnasta ja sen toiminnasta opiskelemalla yliopistossa, suosittelen ennen alanvalintaa lukemaan Steven Pinkerin kirjan The Blank Slate: The Modern Denial of Human Nature. John Alcockin The Triumph of Sociobiology on myös hyvä, jos jää aikaa.
Kannattaa miettiä tarkkaan, haluaako lähteä opiskelemaan todellisuuteen perustumatonta ideologista roskaa vai jotain, mistä voisi olla oikeasti hyötyä ja minkä kautta voisi _oikeasti_ ymmärtää myös sosiologian ja antropologian piiriin kuuluvia kysymyksiä.- .....
Niin...juuri haluankin kuulla ihmisiltä mielipiteitä tästä alasta! Olen kiinnostunut yhteiskunnasta ja sen sisältämistä organisaatioista, mutta vielä niin lapsen kengissä, että olen sekaisin päästäni....=) mut kiitos kommentistasi ja kirjavinkeistä....olen askeleen lähempänä totuutta(ko)?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1301355
- 101876
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13511ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381