Kurkkusyöpä(kö)?

elina

Hei!
Olen 20-vuotias tyttö ja pelkään että minulla on kurkkusyöpä. Kurkussa on tuntunut paineen tunnetta jo pidemmän aikaan. Mutta aina välillä tunne on kadonnut kokonaan ja välillä tullut taas takaisin. Nyt viimepäivinä kurkkuun on alkanu sattumaan aina yskiessä. Ei samalla tavalla kuin tavallinen kurkkukipu vaan se tuntuu paljon voimakkaammalta ja erilaiselta. Ja kun kaulaa painelee kevyesti niin sekin sattuu. En uskalla mennä lääkäriin kun pelkään totuuden kuulemista. Oon kyllä melko varma että syöpä siellä on, en keksi mitään muutakaan. Kertokaa kaikki jotka tiedätte kurkkusyövän oireista ja paranemismahdollisuuksista. Ja kuinka yleistä se on näin nuorelle..? En ole koskaan polttanut tupakkaa ja elänyt muutenkin terveellistä elämää..

33

99079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen lämpimästi

      Mene hyvä ihminen lääkäriin, jos moista edes epäilet.
      Mitä aiemmassa vaiheessa diagnoosin saa, vaikka olisi syöpäkin, ennuste on parempi.

      Samoin kaikki muutkin jotka epäilette syöpää tai mitä muuta sairautta tahansa; menkää lääkäriin!

      Oma terveys on kallisarvoinen asia, vaikka sitä ei osaa arvostaakaan vielä silloin kun vielä terve on.

      Täällä kyllä voi tunteitaan tuulettaa, mutta asiantuntevaa apua sairauden toteamiseen & hoitoon löytyy kyllä ihan muualta.

      • elina

        Minua alkoi ahdistamaan todella paljon tänään ja oon vaan miettiny kuolemaan ja muuta sellaista. Tää saattaa kuulostaa tosi lapselliselta mutta pelkään todella paljon. Tänään päätin kuitenkin käydä lenkillä (juoksin 40min) jonka jälkeen ei enää nii paljon sattunut. Mutta saa nähdä kuinka paljon huomenna sattuu. Mutta olen päättänyt jos tämä pysyy yhtä pahana tai pahentuu nii aion kyllä vihdoinkin mennä lääkärille..
        Kiitos teille jotka olette jotain vastannu!


    • lk1

      Ei hyvin todennäköisesti ole kurrkusyöpää. se on 70-vuotiaiden tupakoivien ja alkoholia käyttävien miesten tauti. mutta siitä huolimatta on hyvä käydä lääkärissä, jotta muut syyt voidaan tutkia. Peilillä katsotaan sinne kurkunpäähän, ettei siellä ole mitään...kyseessä voi olla myös esim. suurentuneet imusolmukkeet, refluksitauti, surentunut kilpirauhanen jne.

    • minullakin

      esim. nielutulehdus, joka selviää nieluviljelystä. Itselläni oli angiina ja ainoa oire oli palan tunne kurkussa. Voi olla myös limaa kurkussa. Ei nyt heti kannata pelätä pahinta. Eiköhän se selviä kun käyt lääkärillä.

    • minullakin

      esim. nielutulehdus, joka selviää nieluviljelystä. Itselläni oli angiina ja ainoa oire oli palan tunne kurkussa. Voi olla myös limaa kurkussa. Ei nyt heti kannata pelätä pahinta. Eiköhän se selviä kun käyt lääkärillä.

    • entinen pattikaula

      Käsittääkseni monella kurkkusyöpä potilaalla ei ole ollut isompia oireita ennen taudin toteamista. Itselläni ei ollut kurkkusyöpä, mutta ainoat oireet aluksi olivat patti kaulassa ja karhea kurkku.

      • Toinen pattikaula

        Saanko kysyä, että mikä se patti kaulassasi sitten oli? Itselläni on toisella puolella kaulaa (siinä suunnilleen, mistä tunnustellaan imusolmukkeet) halkaisijaltaan noin puolen sentin kokoinen kyhmy, joka ei arista eikä tunnu liikkuvan. Voiko tuo olla merkki syövästä vai tuleeko tuollaisia patteja ilman näkyvää syytä?


    • arash_86

      ehdotan että kävisit vaan rohkeasti lääkärillä-:)

    • -S-

      Selvisikö mistä tuo johtui? Minulla sama asia nyt. Neiluviljelys oli positiivinen, sain 10 päivän antibiootin mikä loppuu huomenna ja vieläkään ei oo auttanu. Huomenna meen lääkäriin kylläkin.

    • jami boy

      eikä ole syöpää, olet liian nuori etkä tupakoi
      olen siitä ihan varma

      • noppaaaa

        Nimittäin täällä puhuu 18 vuotiaan paras kaveri joka sairastui syöpään


      • .---.

        Hei haloo, eikö just viime aikoina ole ollut puhetta siitä, miten nuorillakin on alettu toteamaan suun alueen syöpää, joka johtuu yleistyneistä papilloomavirustartunnoista! siis niitähän on tosi monta erilaista ja aiheuttaa esim. kondyloomaa ja kohdunkaulansyöpää. Ja nielun limakalvolle ne voi luonnollisesti myös tarttua.

        Ei nyt hirveästi ole pohjaa mun jutuilla, mutta ei kannata kyllä vakavaa asiaa aivan huomiottakaan jättää. todellakaan.


      • lukihäiriökunniaan
        noppaaaa kirjoitti:

        Nimittäin täällä puhuu 18 vuotiaan paras kaveri joka sairastui syöpään

        ikä ei merkkaa mitään, mutta ei kai sekään merkkaa vaikka olisikin nuoria kavereita :D


    • päivä, hei.

      ole rohkeasti ja menee Lääkärille.

    • Sellasta sattuu

      Eräs puolituttu samoilta kulmilta kuin minä, kuoli kurkkusyöpään 19 vuotiaana. Syöpä havaittiin liian myöhään ja se oli menoa. Oireita ei edes kummosemmin ollut. Vain lähinnä nielemis- ja hengittämisvaikeuksia. Hän ei polttanut tupakkaa vaan eli niin terveellisesti kuin nyt ihminen voi. Sellasta sattuu.

    • Kohtalokamu2

      Joo Lääkärille mene ihmeessä. Itselleni tuli kyhmy kaulan etuosaan, joka on kipeä kun nielee tai painaa siitä. Huomenna lääkärille, koska en jaksa oletella mikä se olisis.

    • ajokortiton

      tyhmää edes ajatella ettei uskalla mennä lääkärille..

      kukas sua sit auttaa meinaaks et tulee setä keskellä yötä ja tarkastaa sun kurkkus, mitään syöpää oo mut josset haluu olla samassa jamassa loppuelämääs nii vedäs enskerta lenkki sinne lähimpään lääkärikeskukseen. TAI etsi ystäväpiiristäsi, heidän vanhemmistaan henkilö joka toimii ammatikseen.

    • api1962

      Minulla ollut oikealla puolella jonkinlaisessa taskussa, johon joskus jää esim leivänmuruja, sellainen tunne että sinne on jäänyt jo yli piolivuotta sitten jotain eikä lähde millään pois. Ei siis henkitorvessa vaan kurkussa oikealla puolella. Epäilen että on jokin luunpala, ruoto tai kasvain. Ehkä jopa syöpä, vai ylireagoinko?

    • Pony ♥

      moi ! oon 12 ja meijän perheessä on ollut flunssaa. Nyt minulla on yskä ja hirveästi limaa kurkussa, ja käheä ääni ja kurkku kipeä. voiko se olla kurkkusyöpää kun ääni käheni laulamisen jälkeen ? :o pelottaa. mitäs sanotte, onko vain flunssaa vai voiko näin pienellä olla kurkkusyöpä ? :(

      • muusa

        voi kulta pieni tämä vastaus tulee nyt kyllä hiukan myöhään, mutta olet näköjään saman luontoinen kuin minäkin olin sinun ikäisenä ja tahdon olla yhä edelleen, mutta sen voin ihan varmasti sanoa, että mitään sinulla vakavaa ei ole! usko vain ja rauhoitu tulevaisuudessakin.


    • Joku vaa.

      Ne ihmiset, jotka sanoo ettei voi olla syöpää, koska on liian nuori tai jotai. Ensinnäkin se ei kato ikää, ja se voi tulla muutenkin kuin pelkästään tupakoitsijoille. Ja esimerkki, mun kaveri oli 9-vuotias sairastuessaan tosi harvinaisee syöpää, ja se oli ainut lapsi, jolla oli se syöpä!
      Mutta ei kuitenkaa pakosti ja toivottavasti ole mitään pahaa siellä kurkussa. Varmaan olet jo käynyt lääkärissä, kun tämä on kirjoitettu -06 ? Mitä siellä sanottii?

    • mnääh

      elina,ois kiva kuulla,mikä diagnoosi,ja kuinka voit nyt??

    • Anneli

      elina on poistunut keskuudestamme.

    • HoneyF

      Onko oikeasti? Mistä tiedät?

    • kepaardi

      Naurattaa tässä kun on 5cm x 12cm palttiarallaa möykky kurkussa , mikä alkaa nimen omaan kurkunpäästä ja jatkuu aataminomenaan. Ikäni on 50 ja tupakoin 13 vuotiaasta 31-vuotiaaksi askin pari päivässä. Alkoholia käytin joskus reilustikin.

      Ensimmäinen käynti Hausjärven terveyskeskuksella johti ulosmarssiin. Kun papinmuija sanoi , että jos se nyt sinun mieltäsi huojentaa , niin voinhan ajan laittaa lääkärille viikon päähän. En ajatellut että mielenhuojennuksen vuoksi vaivaan lääkäriä.

      Toisen kerran valitin asiasta lääkärille , mutta ei nuori tyttö osannut käsin tutkia mitään , niin kuin ennen vanhaan lääkärit. Lähetti sitten ultraan , kun sitä itse varsin halusin . Ihan vain odottelemaankin oltaisi kuulemma voitu jäädä )))

      No johan se tätä kirjoittaessa on kuukauden päästä ultra-aika .

    • on se

      se se on juopa.

    • ihmisarvoton

      Olen epäillyt kurkkusyöpää vuoden j käynyt 7 eri lääkärillä. Eivät suostu tutkimaan eivät edes ottamaan sitä hpv-koetta. Tuntuu pahalta että henkeni on joku säästökohde...

    • auttakeee

      kurkku ollu kipeenä 3viikkoo ja ääni kähee aina välillä limaaki kyl nökyy välil kurkus iha perkeleesti, iha vaa angiina tai jtn muut?

    • bcv

      Mulla on kurkku vihotellut juhannuspäivästä asti. Ensin oli kaksi viikkoa kipeänä putkeen. Sen jälkeen on ollut vielä kipeänä silloin tällöin yksittäisiä päiviä, kuten tänään viimeksi. Jotenkin on ärtynyt kurkku, joka luultavasti on alunperin närästyksen aiheuttamaa.

    • elämäeletty

      Juu, täytin just 39 vuotta, ikinä en ole tupakkaa polttanut, ja ehkä juon 10 lonkero vuoden aikana, 3 viikko sittem ääni muuttui käheäksi, palantunne kurkussa, kaula on kipeä sitä koskiessa lisäksi nieltäessä monesti tunttuu kaulassa outoa kipua, ei kurkussa, kun oksentaa, tulee aina verta mukana, tiedän satavarmana että minulla on kurkkusyöpä.

      • Haato

        Oletko käynyt lääkärissä. Mitä sanoi. Onko toi ketjun aloittaja kuollut, kun on kuulemma poistunut


    • Eiyhtäämyöhäs

      Mitä tän keskustelun alottajalle on käyny D:

    • jeresa

      Mua pelottaa tuli eilen illalla kurkku hieman kipeäksi nyt meinää lähteä ääni ja kun katsoin kurkkuun näyttää että olisi joku kuvio joka on hieman punottava ja tuvonnut kurkussa pelottaa olisiko kurkku syöpä

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe