Kysymys

ViiBel

Sitä vaan kysyisin,että..
millaisia kuolaimia kannattaisi käyttää hevosella,joka on:
- luonteeltaan tosi kiltti
- ei riehu (puki yms.)
- ei ole erityisen kuuma
- ei ole mikään laiska pullero poni
- on iso kokoinen
- jarrut välillä hukassa
- puree kiinni,yleensä jos ratsastaa maneesissa,koska ei tykkää yhtään muista hevosista
- kieli roikkuu suupielen ulko puolella
- hiillostuu nopsaa jos ratsastajan ja hevosen kemiat eivät kohtaa,tai ei muuten vaan ymmärrä apuja

sitten olisi vielä yksi kysymys..
eli mitä mun pitäisi tehdä,kun en tahdo saada vasenta pohjetta kyseilellä hevosella läpi.
se varmaan johtuu vähän siitäkin,kun olen oikea kätinen,ja oikea jalkanikin on vahvempi kuin vasen käsi taikka jalka.
mikä olisi siis avuksi, VINKKEJÄ!

Tack så mycket xPP

6

524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ViiBel

eikö kukaan tosiaan osaa jeeesaa mua sen vertaa,että
      vois heittää jtn kuolain vinkkejä koskien tota mun ekaa viestiäni.. jos on jtn lisä kysyttävää kysy. siis koskien hevosta,jolle ehkä hankkimassa uusia kuolaimia..??

• Maalaisponi

Kovempi kuolain ei ratkaise ongelmia, hevonen vastustaa kättä kun kieli roikkuu. Painava nivel vaikeuttaa leikkimistä ja turparemmi joka oikeasti sulkee suun. Meksikolainen on hyvä tai ylipäänsä alaturparemmi joka on riittävän napakka. Paljon perusratsastusta selkeillä avuilla, hevonen on ilmeisesti hieman vino kun vasen pohje ei mene läpi. Tee paljon suoristamis- ja taivutusharjoituksia, väistöjä yms. Raippa vasempaan käteen avustamaan. Millaisissa harjoituksissa teillä on eniten ongelmia?

• minä..d

Niin.. Ja jos noi ei auta, kokeileppa ihan pari kertaa sitoa hevosen kieli narulla (ei todellakaan liian kovaa) mutta niin ettei pääse leikkimään kuolaimella.. Tuo on auttanut paria ihmistä..

Kuulostaa tyhmältä (tiedän) mutta saattaa parin käytön jälkeen lopettaa.. Ja se turparemmi on toinen..

• ViiBel

täytyy kokeilla. meksikolaisia olen itsekin harkinnut hommaavani.
        kielestä ei ole mtn haittaa ollu. se ei yleen pelaa sillä,se vaan roikkuu suu pielessä. paitsi jos se kuumenee tai vetää herneen nenään.. saattaan mutristella kieltään.. ,mutta ei se sillai pahasti tunnu.. kunhan mainitsin että se roikottelee kieltään. normaali suitsien turpikset ei auta sitä pysymään suussa. on tullu kokeiltua.
        juu se on kyllä vähäsen vino. hankaluuksia olen huomannut väistöissä.. ei pahasti..mutta kummiskin..

• eponen

Itse pidän eniten kolmipaloista ja uskon, että ne jokaiselle hevoselle myöskin sopivat kohtuullisen hyvin. Aurigan on hyvä, mutta kallis, joten suosittelen, että kokeilet ihan perus kolmipalaa. Mahdollisesti sellaisella keskiosalla, missä on vain rengas, eli ei kiinteää palaa, vaan niinkuin ketjun lenkki, löydät sellaisen varmaan parhaiten kyselemällä muilta lainaan.
      Turparemmi vain riittävän tiukalle ja alaturpis mukaan. Meksikolainen ei välttämättä auta asiaa millään tavalla. Keino estää hevosta hinaamasta kieltään ulkona, on keksiä sille tekemistä, eli liikuttaa kuolainta. Ratsastusta siis.

Et kerro miten vasen pohje ei mene läpi, mutta mikäli ongelma on siinä, että hevonen ei käänny jne. Suosittelen kokeilemaan, että otat ulko-ohjan käteen. Ulkolapa hallintaan, raippa ulkokäteen. Raipasta on lähes aina enemmän hyötyä ulkokädessä.

• pulla

jos hevonen puree usein kiinni kuolaimeen auttaa siihen se että liikuttelet kuolainta suussa..semmosta ihan pientä liikettä ;)
        ala turpis on mulla ainakin pitänyt kielen suussa ;)
        kannattaa mennä paljon voltteja..jos ei rupea kuuntelemaan pohjetta.. voi kokeilla tylsiä kannuksia..meillä ainakin auttanu tosi paljon ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      322
      6193
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3656
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      149
      2841
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      225
      2177
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      106
      1760
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      67
      1222
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      82
      1070
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      145
      983
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      10
      958
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      904
    Aihe