Mopin palstalta luvatta lainattua tekstiä:
>>
Lähettäjä: MSN-lempinimi Pölyttynyt
Lähetetty: 5.12.2006 19:07
"Pölypallojen välistä olen kaivanut lisää Paavo Sillanpäähän liittyvää materiaalia. Tämä kirje julkaistiin aikoinaan Kotimaa-lehdessä 29.3.1977. Yritän kaivaa esille myös kirjeessä viitatun Kotimaa-lehden numeron 4.3.1977, jossa oli SRK:n työvaliokunnan selostus.
Vanhoillislestadiolainen kristillisyys
Lehdessänne 4.3.77 olleen SRK:n työvaliokunnan antaman selostuksen johdosta lienee asiallista tehdä "sisältäpäin" muutamia huomautuksia ja esittää kysymyksiä eräitten uskonelämän yksityiskohtien selvittämiseksi, koska annettu selostus jätti asian kovin vajaaksi.
Kirjoituksessa käsitellään hyvin asiallisesti niitä kristikansan keskuudessa yleisesti vieroksuttuja asioita, jotka sisältyvät nimikkeisiin: aborttilaki, perhesuunnittelu, sukupuolikurin höltyminen, huonot televisio-ohjemat, raittiusasiat j.n.e.
Näitten edellämainittujen asioitten kohdalla kenelläkään uskoa puhtaassa omassatunnossaan kantavalla kristityllä ei pitäisi olla mitään yhteyttä synnin luvallisuutta kannattavien ihmisten kanssa. On kuitenkin aivan eri asia, onko kristityn kotiopettajana ja vaelluksen valvojana näissä asioissa SRK:n työvaliokunta vai Jumalan Pyhä Henki.
Tahdommekin nyt vähän tutustua niihin perusteisiin ja pyrkimyksiin, jotka antoivat tehtyihin ja vuosittain ilmestyneisiin "kannanilmaisuihin" erittäin omahyväisen ja ulkopuolista syyttelevän sävyn. Tämä asiain tarkastelu on tarpeellinen siitä syystä, että noista perusteista kasvavat tänä aikana täysin "kypsät hedelmät", jotka rasittavat vanhoillislestadiolaista kristillisyyttä ja ovat saattaneet antaa oikeuden lausahdukselle: "Lestadiolaisuus ei enää ole uskonto."
Miten kävikään Raahen suviseuroissa 1962?
Eikö juuri silloin asetettu Jumalan valtakunnan "arkki" politiikan hyvälypsyisten lehmien vetämille vankkureille? Eivätkö saarnamiehet lähteneetkin tuosta hetkestä lähtien "rahan voimalla" saarnaamaan politiikkaa seuratupiin ja muihinkin tilaisuuksiin, vastoin. Kristuksen käskyä? Otettiin siis kaksi "hametta" ja suolaan tuli vieras maku (Matt 5:13 ja 10:9-10). Olisikohan käynyt niin, että noitten syitten tähden tarvittiin joka vuosi uusi "kannanilmaisu", jonka kärki oli aina tähdättynä ulkopuolisiin henkilöihin, että omat viat jäisivät omien piirissä huomaamatta? "Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa" (Matt 6:24).
Myös televisioon nähden on kannanilmaisua jouduttu moneen kertaan uusimaan sen jälkeen, kun sellainen ensi kerran annettiin Ylivieskan suviseuroissa 1963, ja joka kannanilmaisu myös saatettiin julkisuuteen. Oulun suviseuroissa 1966 televisio opetusvälineenä tehtiin luvalliseksi, mutta Ruukin suviseuroissa otetta tiukennettiin ja tehtiin "tuo surullisen kuuluisa televisiopykälä", joka panetti evankeliumiin ehdon ja teki uskovaisille "ikeen raskaaksi kantaa", koska "hävityksen kauhistus" tuli Pyhään sijaan. Se samalla korotti itsensä Jumalankin yläpuolelle, ilmoittaen olevansa "Jumalan valtakunnan hallitus". Tästä alkaen rupesivat SRK:n käskyt kuulumaan milloin mistäkin syystä. Ohjelauseena kuului kaikkialla ja kuuluu vieläkin: "On kuunneltava seurakuntaäidin ääntä tai muuten erotetaan yhdistyksestä."
Useitten vuosien painostuksen jälkeen moni kristitty on tehnyt parannuksen sellaisista synneistä, joihin ei ole milloinkaan, itseänsä vikapääksi löytänyt. Tuota tietä kulkien on myös kadonnut kristityn vapaus ja Jumalan lapsen ilo ja rauha. Tällaisten ahdistusten alla lestadiolaiskristityt nyt huokailevat, eivät siis joittenkin ulkopuolisten laatimien juttujen alla.
Nyt tulisikin jokaisen kristityn itsellensä selvittää, että tuollaisilla sisältäpäin tulevilla syytöksillä ja painostuksella ei rakenneta sitä Jumalan valtakuntaa, jossa on vanhurskaus, rauha ja ilo Pyhässä Hengessä, vaan, kuten jokainen voi itse tutkia, nuo vieraat ainekset ovat kotoisin entisajan lakihengellisyydestä, mutta nyt niillä jälleen rakennetaan voimakasta eriseuraa Suomen maan kamaralle.
Mitä taas tulee niihin "sallittuihin" poliittisiin puolueisiin, niin kyllä jo Reisjärven suviseurojen aikana levisi poliittisia asioita käsitelleen alustuksen jälkeen tieto kentälle, että "alkuperäisessä" alustusluonnoksessa kokoomuspuolue oli laitettu samaan hyljättävien puolueitten joukkoon kun Smp:kin. Kristillinen liitto on päässyt tuohon samaan asemaan vasta myöhemmin.
Kun nämä asiat asetetaan näin peräkkäin, niin emme yhtään ihmettele sitä että tuohon samaan sarjaan sopivat erinomaisesti viime eduskuntavaalien edellä tapahtuneet toimenpiteet, että SRK:n työvaliokunnankin jäseniä oli pyrkimässä eduskuntaan. Kun näitä asioita asetellaan toistensa rinnalle, niin jokainen uskovainen ihminen kyllä hyvin käsittää, mistä johtuvat "kalinat" lestadiolaisten keskuudessa. Muistammehan Herran Jeesuksen sanat "väärästä huoneenhaltijasta" Lk 16:1-, kun palvelijat alkoivat valittaa "mittojen ja painojen" muuttumisesta. Kun näin käy, niin on kovin vaikeata saada "kuittausta" veloistaan, kun lunastushintaankin laitetaan ehtoja. Voi miten toivommekaan, että tuonne vallan kukkuloille kavunneet pääsisivät Jumalan armon avulla näkemään langenneen tilansa ja jaksaisivat lähteä parannuksen askelissa köyhän syntisen paikalle. Silloin ei myöskään tarvitsisi ketään "heittää ulos", koska Jumalan Poika lupaa, että "vielä on sijaa häävieraille". Tätä tietä kulkien korjaantuisivat asiat niin Sievissä kuin Kuusamossakin sekä kaikilla muillakin paikkakunnilla, joissa halutaan kulkea synnin poispainijoina ja armon kerjäläisinä.
Edelläsanotun johdosta pyydämmekin, että SRK:n työvaliokunta nyt osoittaa missä kohdassa Raamatussa tai evankelisluterilaisen kirkon Tunnustuskirjoissa on merkittynä työvaliokunnan nykyisin käyttämät seuraavat opinkohdat ja menettelytavat:
1. Missä po kirjain kohdissa vaaditaan uskon ehtona pakkoparannus ja julkirippi?
2. Missä po kirjain kohdissa osoitetaan, että salaripin asiat on tuotava ilmi yleisissä kokouksissa tai muussa asiain käsittelyvaiheessa?
3. Missä po kirjain kohdissa on mainittuna, että Herran pyhä Ehtoollinen on vain muistoateria? (Katso "Päivämies" no 50/74" Kun on synnit anteeksi Jeesuksen veressä, silloin alttarin sakramentti on muistoateria.)
4. Missä po kirjain kohdissa on sellainen maininta, että ensin on täytettävä määrätty ehto (esim. heitettävä televisio ulos), niin sitten voidaan anovalle julistaa synninpäästö?
5. Missä po kirjain kohdissa on mainittu, että SRK:n johtokunta on Jumalan valtakunnan hallitus? (lue "Päivämies" 1975 Turun suviseurojen ajalta ja sen jälkeen).
Joukko vanhoillislestadiolaisia uskovaisia toimikunnan puolesta
Paavo Sillanpää khra, Merikarvia"
Mietittävää palstalaisille.
23
1992
Vastaukset
- kristillisyytta
tunteva tai joku SRK:sta voisi kommentoida tuota.
Jos noihin aikoihin uskovaisten enemmisto meni harhaan, miksi sita on niin vaikea myontaa ja kertoa, mika nyt ymmarretaan totuudeksi ja Raamatun mukaiseksi?
Sillanpaa naytti olevan oikeilla jaljilla ainakin nyt viime paivina esitetyn perusteella.
Vaikka googlettamalla Sillanpaasta ei juuri tietoa loydykaan, taalla ja muilla palstoilla monella nayttaa olevan kayttokelpoista tietoa.
Oliko se juuri silloin Sillanpaan aikoihin, kun SRK (Einari Lepisto) kommentoi lehdistossa, etta "hyttysen ininaa". Siis ylimielisyytta.- vastaus kysy-
mykseen.
Sillanpaan edustama vanha, perinteinen linja nayttaa enemman Raamatun mukaiselta.
Onko todella(kin) niin, etta olemattomien henkien kanssa painiskelemista rakastava ja kososlaisuutta loppumattomasati kaiveskeleva Heikki Saari on muovannut nykyisen oppi- ja seurakuntakasityksen?
Miksei Raamattu riittaisi?
- yhdestä viiteen,
ovat kuin hoitokokousten "käsikirjasta"! Ei tainnut saada Paavo Sillanpääkään SRK:n vastausta saati selitystä, ei siis ihme ettei mekään.
- varmaan
teologina ja vanhana kristittyna tiesi kaikki eriseurojen vaarat ja eksytyksen henget. Tuskin hanen tarkoituksenaan oli perustaa mitaan eriseuraa. Ehka han halusi puolustaa Raamatun mukaista uskonkasitysta.
Jossakin kohden Sillanpaakin saattoi eksya tai menna harhaan tai ymmartaa vaarin, mutta eihan kukaan ihminen ole erehtymaton.
Voisiko kukaan sanoa, miksei Sillanpaa saanut silloiselta SRK:lta vastausta kysymyksiinsa?
Voisiko aloittaja vaikka linkittaa aloituksensa Mopin ja Larssin palstoille? Onhan aloitteessa paljon asiaa ja mietittavaa. varmaan kirjoitti:
teologina ja vanhana kristittyna tiesi kaikki eriseurojen vaarat ja eksytyksen henget. Tuskin hanen tarkoituksenaan oli perustaa mitaan eriseuraa. Ehka han halusi puolustaa Raamatun mukaista uskonkasitysta.
Jossakin kohden Sillanpaakin saattoi eksya tai menna harhaan tai ymmartaa vaarin, mutta eihan kukaan ihminen ole erehtymaton.
Voisiko kukaan sanoa, miksei Sillanpaa saanut silloiselta SRK:lta vastausta kysymyksiinsa?
Voisiko aloittaja vaikka linkittaa aloituksensa Mopin ja Larssin palstoille? Onhan aloitteessa paljon asiaa ja mietittavaa.En voi linkittää kahdesta syystä. Toinen syy on se, etten ole kummallekaan foorumille rekisteröitynyt ja toinen syy on, että käytän Mozilla Firefoxin selainta, jonka linkityssysteemiin en ole lainkaan perehtynyt.
Sitäpaitsi, avaustekstihän on peräisin juuri Mopin foorumilta, jolla aiheesta myös keskustellaan.
Eiköhän näin ajankohtainen aihe liiku verkossa palstalta toiselle. ;-)
Ps. Sillanpää-aihe Mopin foorumille oli muistaakseni alunalkaen noukittu tältä S24-palstalta, joten vuorovaikutteistahan tämä keskustelu näyttäisi kuitenkin olevan . ;-)
- Molemmille kirjoittava
Mopin palstalta se olikin näköjään lainattu.
Joosualle terveisiä, odotamme sinulta avausta myös siellä :)En ole vieläkään vakavasti harkinnut muille foorumeille kirjautumista. Katson edelleen, että en kuulu sinne, enkä halua puuttua teidän sisäisiin keskusteluihin, vaikka mielenkiinnolla niitäkin seurailen. ;-)
- Masukki
Joosua kirjoitti:
En ole vieläkään vakavasti harkinnut muille foorumeille kirjautumista. Katson edelleen, että en kuulu sinne, enkä halua puuttua teidän sisäisiin keskusteluihin, vaikka mielenkiinnolla niitäkin seurailen. ;-)
Jos sais osoitetta?
Masukki kirjoitti:
Jos sais osoitetta?
Tässä osoite Mopin palstalle
http://groups.msn.com/Keskusteluavanhoillislestadiolaisuudesta/_messageboard.msnw
Ymmärrän taas vähän enemmän. Ymmärrän joidenkin vl-uskovaisten turhautumisen, kun me jatkuvasti puhumme samoista asioista mitkä on jo moneen kertaan puitu.
Näitä samoja kysymyksiä on esittey jo kauan sitten mitä me nyt täällä ihmeissämme kysymme.
Meille kaikki on uutta ja siksi niistä jaksaa puhuakkin. Ei siitä niin kauaa ole kun itse sain vasta vähän tietoa siistä mikä/mitä on vl-usko. Kaikki keskustelun aiheet ovat olleet itselleni uusia, joku taas on keskustellut niistä kyllästymiseen asti, samat kysymykset vuodesta toiseen aina uusien ihmisten esittäminä.
Sillanpääläinen taitaisin olla kun samat kysymykset on olleet itsellänikin.Joku aika sitten kirjoitin tänne tuon saman lehtijutun. Minulla se oli irrallisena leikkeenä, enkä edes tiennyt, missä lehdessä se oli aikoinaan ollut. Kirjoitin sen melkein sellaisenaan tänne siihen ketjuun, jossa viitattiin PS:n kuolemaan.
Sen jälkeen joku vei sen ketjun osan toiselle palstalle keskusteltavaksi. Toivotin hyviä keskusteluja ilman minua. Nyt se on löydetty uudelleen ja täydellisempänä sinne ja toit sen tännekin. Hyvä, hyvä!
Minun aloittamanani se ei ottanut tuulta alleen, vaikka toista palstaa ei ollutkaan vielä. Jospa nyt olisi suotuisammat ilmat täällä tuolle aiheelle!
Minusta tuo PS:n teksti on raamatullisempaa ja oikeampaa kuin vl-opetus tuohon aikaan. Sanon niin, vaikka en ole ollutkaan "heikäläisiä" koskaan.
Se oli niin sekava seurakunta mielestäni, että en tuntenut houkutusta tutustua heihin seurojen merkeissä lainkaan.
Erityisesti vierastin sitä, että Jumalan valtakunnan sanottiin olevan nyt siellä ja neuvottiin tekemään selvä pesäero srk-laisista, jotta ei itse kannattaisi SRK:n vääryyksiä. Näin ymmärsin heidän kehoittavan ja minusta se oli jotenkin kuin varjo srk-laisuutta. Se kai näkyi sitten myöhemmin selvemminkin. Näin olen lukenut Pietilän kirjasta.
Mutta silti todella viisasta ja rohkeaa puhetta tuohon aikaan. Monella meistä oli suu tukossa ja arkuus vaivana, vaikka tiesimmekin, että vääryyksiä tapahtui koko ajan.- Leena Huovinen
liian aikaisin, uuden yhdistyksen muotoutumisen kannalta.
Mutta Jumalan ajatukset ovat erilaisia kuin meidän ajatuksemme. - Lyseokadulla iltateellä käynyt
Muistan minäkin sen että sinä x-vl tämän toit täällä ensiksi esiin. Kunnia sille jolel kunnia kuuluu. ´Ja on erinomainen asia että nyt aletaan laajemmin levittää tietoa siitä, että kaikki vuosikokousedustajat eivät suinkaan esim televisiopäätöstä tehdessä olleet yksimielisiä. Siinä kokouksessa jossa televisio kiellettiin ensi kerran, oli ollut valmiina jo päätös, joka esitettiin ikään kuin "varmana" Jumalan sanana kokousedustajien eteen. Tämä ratkaisu oli HS:n ja hänen lähipiirinsä muotoilema. heistä ilmeisesti ainakin HS oli käynyt Amerikassa saarnamatkalla, ja nähnyt siellä television, joka ei ollut vielä silloin yleistynyt maaseudulla Suomessa.
Heissä eri mieltä olleissa ei ollut "miestä" nousta esittämään asiallista kritiikkiä tätä ilman todellista keskustelua päätettäväksi esitettyä ratkaisua kohtaan. Minulla on itselläni tästä suvun perinmätietoa, sillä nyt jo haudassa oleva esi-isä oli tuossa kokouksessa edustajana.
Koko loppuelämänsä hän murehti tuossa kokouksesa alkanutta väärää ja epäraamatullista linjaa. Joka lopulta johti hoitokokouskurimukseen ja tuhansien kristittyjen erottamiseen siionista.
Televisiopäätös oli ensimmäinen jolla uskovaisilta otettiin omatunto yhteisön taskuun. Lyseokadulla iltateellä käynyt kirjoitti:
Muistan minäkin sen että sinä x-vl tämän toit täällä ensiksi esiin. Kunnia sille jolel kunnia kuuluu. ´Ja on erinomainen asia että nyt aletaan laajemmin levittää tietoa siitä, että kaikki vuosikokousedustajat eivät suinkaan esim televisiopäätöstä tehdessä olleet yksimielisiä. Siinä kokouksessa jossa televisio kiellettiin ensi kerran, oli ollut valmiina jo päätös, joka esitettiin ikään kuin "varmana" Jumalan sanana kokousedustajien eteen. Tämä ratkaisu oli HS:n ja hänen lähipiirinsä muotoilema. heistä ilmeisesti ainakin HS oli käynyt Amerikassa saarnamatkalla, ja nähnyt siellä television, joka ei ollut vielä silloin yleistynyt maaseudulla Suomessa.
Heissä eri mieltä olleissa ei ollut "miestä" nousta esittämään asiallista kritiikkiä tätä ilman todellista keskustelua päätettäväksi esitettyä ratkaisua kohtaan. Minulla on itselläni tästä suvun perinmätietoa, sillä nyt jo haudassa oleva esi-isä oli tuossa kokouksessa edustajana.
Koko loppuelämänsä hän murehti tuossa kokouksesa alkanutta väärää ja epäraamatullista linjaa. Joka lopulta johti hoitokokouskurimukseen ja tuhansien kristittyjen erottamiseen siionista.
Televisiopäätös oli ensimmäinen jolla uskovaisilta otettiin omatunto yhteisön taskuun.Jos ihmisten kunniasta puhutaan tämän asian yhteydessä, niin se kuuluu sille, joka tarjosi Sinulle teetä siellä. Minä olin enemmän kahvinjuojia silloin! Hänen ansiostaan minulla oli tuo lehtileike. Olin säilyttänyt sitä hyvin, pitänyt sen tallessa.
Kolme vuotta sitten kyselin ääneen, mitä minä tekisin tuolle vl-materiaalille. Järjestelin ne mappeihin ja jäin odottamaan. Pian löysin palstan ja ne ovatkin olleet täällä tarpeen monta monta kertaa.
Kiitos käynneistäsi pienessä majapaikassani silloin muinoin! Keskustelumme taisivat jo silloin olla jotenkin erilaisia kuin tavallisilla nuorilla. Muistan, että ainakin Sinulla!x-vl kirjoitti:
Jos ihmisten kunniasta puhutaan tämän asian yhteydessä, niin se kuuluu sille, joka tarjosi Sinulle teetä siellä. Minä olin enemmän kahvinjuojia silloin! Hänen ansiostaan minulla oli tuo lehtileike. Olin säilyttänyt sitä hyvin, pitänyt sen tallessa.
Kolme vuotta sitten kyselin ääneen, mitä minä tekisin tuolle vl-materiaalille. Järjestelin ne mappeihin ja jäin odottamaan. Pian löysin palstan ja ne ovatkin olleet täällä tarpeen monta monta kertaa.
Kiitos käynneistäsi pienessä majapaikassani silloin muinoin! Keskustelumme taisivat jo silloin olla jotenkin erilaisia kuin tavallisilla nuorilla. Muistan, että ainakin Sinulla!No, kuinkas muutenkaan? ;-)
Sorry kamalasti!
Olin jonkun aikaa pois palstalta enkä kovin pitkälle selannut sillävälin tulleita keskusteluja. En todellakaan tiennyt, että olit tehnyt tästä jo avauksen aiemmin. Tänään sitten menin käymään Mopin palstalla ja huomasin Sillanpää-aiheisen ketjun ja menin suoraan sen uusimpaan viestiin, jostä äkkäsin tämän jutun.
Hieno asia, että olet tuonut aiheen keskusteltavaksi. Itse en oikein muista näitä kuvioita omakohtaisesti ja nämä kirjoitukset täyttävät niitä aukkoja, joita on jäänyt näihin vanhoihin historiallisiin tapahtumiin. Sellainen tuntu on, että nämä kirjoitukset saavat monet nuoret ajattelemaan oman uskonsa lähihistoriaa toisessakin valossa ja löytävät ehkä joskus paluupolun takaisin elävään uskoon.
Kiitos sinulle tosi paljon!Joosua kirjoitti:
No, kuinkas muutenkaan? ;-)
Sorry kamalasti!
Olin jonkun aikaa pois palstalta enkä kovin pitkälle selannut sillävälin tulleita keskusteluja. En todellakaan tiennyt, että olit tehnyt tästä jo avauksen aiemmin. Tänään sitten menin käymään Mopin palstalla ja huomasin Sillanpää-aiheisen ketjun ja menin suoraan sen uusimpaan viestiin, jostä äkkäsin tämän jutun.
Hieno asia, että olet tuonut aiheen keskusteltavaksi. Itse en oikein muista näitä kuvioita omakohtaisesti ja nämä kirjoitukset täyttävät niitä aukkoja, joita on jäänyt näihin vanhoihin historiallisiin tapahtumiin. Sellainen tuntu on, että nämä kirjoitukset saavat monet nuoret ajattelemaan oman uskonsa lähihistoriaa toisessakin valossa ja löytävät ehkä joskus paluupolun takaisin elävään uskoon.
Kiitos sinulle tosi paljon!http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000021538885
Jo aiemmin täällä on ollut ko. henkilöstä puhetta ja hänen kuolemastaan vihjailevia kirjoituksia.
Mutta se väite, että PS olisi opillisesti ollut ns. synninluvallisuuden kannattaja, herätti minut laittamaan tuon lainauksen hänen omasta kirjoituksestaan.
Sitten siinä oli mukana tuokin erittely SRK:n ihmeellisistä käytännöistä seurakuntakurin pitämisessä. Ne olivat vankkaa asiaa ja totuudellista pohdintaa.
Avauksen tein silloin kun toisella palstalla kaivattiin linkkiä lainaukseeni. Autoin siinä sen verran.
Eipä kestä kiitellä!
Olemme yhdessä asialla, enkä ole sen ansioituneempi kuin kuka tahansa, joka näistä puhuu ja on rehellisyyden ja avoimuuden puolella. Siksi olen vain iloinen, kun tuota nostetaan esille, vaikka yhä uudelleen ja uudelleen.
Kiitos itsellesikin!
Mielestäni on tärkeintä, että pysytään tässä kirjoituksessa eikä lähdetä revittämään ko. henkilöön käyviä juttuja ja epämääräisiä vihjauksia. En niistä tiedä, mutta niitä on.
Eihän me henkilöön, tavalliseen kuolevaiseen, uskota eikä hänen vaelluksensa puhtaus ole uskomme perusta. Mutta opillinen, raamatullinen julistus ja totuuden puhuminen on tärkeintä.
Se on tärkeää silloinkin, kun puhumme SRK-puhujistakin ja heidän oppirakennelmistaan. Toki, jos opissa on väärää ja sen mukaan toimitaan, se on eri asia.
Mutta vaikka meillä olisi kaikista puhtain oppi, niin silti me olemme vajavaisia, emmekä pysty täyttämään sen ihanteita.
Ihanteet eivät voi olla muuta kuin ihania ja täydellisiä, Rakkaudessa ja lähimmäisyydessä.
Ei sellaisia, että syntinen ihminen toimii rakkaudellisemmin kuin ihanteet ovat. Esim. vaikka toisten ihmisten tuomitseminen ja eristäminen uskon takia!
Muka rakkauden tähden!- .............
En ole vielä tuohon aikaan elänytkään,joten tuollaisita en tiedä mitään,mutta ainakin minun aikanani on armoa riittänyt kaikille.
Tuohon haluaisin kommentoida,kun tuossa luki,että korottaa itsenä Jumalan yläpuolelle.
Ei Jumalan valtakunnan haliitus todellakaan tarkoita sitä,että olisi Jumalan yläpuolella tai edes saman arvoinen. Ei todellakaan.
Jumalahan voi antaa hallitusvallan,kenelle tahtoo ja myös ottaa sen pois.
Tuossa tarkoitetaan,että Jumala on antanut seurakunnalleen ns. avainten vallan. Ja seurakunta on Jumalan valtakunta maanpäällä. Sen hallitusmies on yksin taivaan Jumala.
Samoin sanoo Raamattu ehtoollisesta, "...tehkää se minun muistokseni..."
Se on tarkoitettu nimenomaan muistoateriaksi ja uskon vahvistukseksi.
Muutamia muitakin kohtia huomasin,joissa on,joko tarkoituksella,tai sokeuttaan vääristelty alkuperäistä tarkoitusta.
Ei millää pahalla... - onko totta...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000021878357
Tämä oli taas laitettu palstalle.
Eipä paljon kannata keskustella.
Kai tänne pitäisi laittaa vastapainoksi kuolevien SRK-miesten viimeset sanat?
Törkeää.- kamala...
Mitä mahtoi tarkoittaa? Näkikö enkeleitä, tai näkikö hoitomiehiä? Näkiessään varmasti tiesi mihin on menossa, enkelit hyvää hoitomiehet pahaa.
- hui lai lee
Kicki sitä juttua on ahkerimmin täällä levittänyt.
Tuolla ylempänä asia on taas nostettu esille.
Kuulopuhe näyttää olevan todistusarvoltaan kallis vl-uskon puolesta! En lähtisi tuollaisen perusteella uskoani rakentamaan tai vahvistamaan. En edes sillä, että joku vl lähtisi toisella tavalla.- tuskin se
hui lai lee kirjoitti:
Kicki sitä juttua on ahkerimmin täällä levittänyt.
asia on täällä ollut kuin yhden kerran.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760