beetasalpaaja + coversyl

-klup-

Mulla on ollut jo nelisen vuotta Bisoprol 10 mg korkeaan verenpaineeseen. Alapaine ei kuitenkaan ymmärrä painua alle 90. Työterveyden mitauksissa se keikkuu siellä 90-100. Bisoprolin rinnalle otetaan Coversyl 4 mg (beetasalpausta ei kai voi nostaa, koska pulssi on jo tasolla 50-60).
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta coctailista? Kuinka ison muutoksen tuo Coversyl voi tuoda, onko ollut ongelmia tällaisella lääkityksellä?
Huomenna aloitan, mutta olen miettinyt kyllä tuon Coversylin puolitusta alussa, onkohan se ajatuksena ihan hätävarjelun liioittelua? Lääkärin kanssa varovaisesta aloituksesta oli puhetta, mutta reseptissä kyllä lukee 1 tbl.

2

1052

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylpyrä

Hei -klup-,

Korkean verenpaineen aiheuttamat vaarat ovat suuret, mutta hiipivät: olo voi tuntua hyvältä pitkän aikaa vaikka verenpaine tavoittelisi taivaita, ja sitten yht'äkkiä 'pim!' ja onkin aivoinfarkti tai jokin muu yhtä epämukava tilanne ("aasin selkä on murtunut viimeisestä korresta").

Ensimmäisenä hoitolinjauksena kohonneeseen verenpaineeseen on tavallisesti aina elämäntapojen muutos: terveellinen ruokavalio, tupakoinnin lopettaminen, suolan käytön vähentäminen, liikunnan lisääminen, laihduttaminen, etc. Valitettavan harvalla motivaatio kuitenkaan riittää näihin sitoutumiseen (juuri tilan salakavalan luonteen vuoksi: eihän se koko ajan olemassaolostaan muistuta, kuten tekisi esim. tulehtunut umpilisäke) ja silloin on lääkkeiden vuoro.

Verenpaineen hoitaminen lääkkein puolestaan onnistuu HYVIN harvoin vain yhdellä lääkkeellä: ei ole mitenkään poikkeuksellista, että tulosten saamiseksi käytetään kahden, joskus jopa kolmen tai NELJÄNKIN lääkkeen koktailia.

Coversyliä löytyy 4 mg:n tablettia ja sitten vielä 8 mg:n tablettia: Sinulle kirjoitettu tabletti on siis se "miedompi", järkevä aloitusannos. Jos puolitat ko. tabletin saatat tehdä itsellesi vain hallaa: näennäisesti otat kahta lääkettä, mutta vain toista otat OIKEASTI vaikuttavalla annoksella (beetablokkaria) ja toista (Coversyliä) näennäisannoksella, no, eihän se verenpaine siitä silloin mihinkään laske.

Jos koet olosi epävarmaksi lääkityksesi suhteen: puhu siitä lääkärillesi, mutta älä omin päin jätä lääkettä pois, vain koska se "tuntuu epäilyttävältä"; lääkärisi voi hälventää monia huoliasi, kunhan vain pidät huolen siitä, että hän on niistä tietoinen :).

Muista: Sinä PYSTYT vaikuttamaan verenpaineeseesi, Sinulla on siihen kaikki mahdollisuudet. Siis, Sinulle vähäpaineisempia päiviä ja terveellistä tulevaisuutta toivottaen:

Ylpyrä.

• -klup-

Niin tarkennan sen verran, että mittaan verenpainetta päivittäin. Mittari käy silloin tällöin mukana työterveydessä, eli testaamme että näyttää oikein. Kyse on siis todella hienosäädöstä asian suhteen, vaihtoehtona oli myös se että ei tehdä mitään muutosta tässä vaiheessa.
        Mun kohdalla on noi elämäntapamuutokset yritetty, mutta paineet ei laskeneet - taustalla lienee vahva perinnöllisyys, mulle on sanottu ekan kerran jo 16-vuotiaana koholla olleesta alapaineesta ja suvussa tämän lajin sairastajia riittää.
        En missään nimessä ole omin päin jättämässä mitään pois. Se ei itse asiassa tullut edes mieleen. Mulla vain on ollut monien lääkkeiden kanssa rajuja sivuoireita, minkä takia mietin varovaista aloitusta - tarkoittaen muutaman päivän ajan sitä alempaa annosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe