onko kellään kokemusta mariner(mercury)optimax perämoottoreista.jos on niin minkälaisia?????
optimax
22
12445
Vastaukset
- ja excel
Moi,
Itselläni oli muutama vuosi sitten Yammu 150 2-tahti ja ennen kuin vaihdoin koko veneen laskeskelin eri perämoottorivaihtoehtoja.
Optimax luultavimmin vielä raskaampi kukkarolla kun perinteinen kaks'tahti. Öljy sikakallista ja maahantuoja/tehdas ei takaa mitään kulutusta eli omalla vastuulla. Huolto maksaa aivan hunajaa...
Katsoisin vankasti nelarin (yammu, Suzuki, Honda) suuntaan. Ymmärtääkseni Tohatsun koneissa samaa teknologiaa kun hyvin markkinoiduissa Optimaxeissa.- siis___
Eli en siis koskaan saanut laskettua auki, miksi Optimax...
- Meriläinen
siis___ kirjoitti:
Eli en siis koskaan saanut laskettua auki, miksi Optimax...
osaat kohtuullista paskaa laskea tänne!
- Jiniz
millaisia ovat. Lähtöhinnaltaan edullisempia kuin moni muu.
- Jyrä
Eipä ole omakohtaista kokemusta joten mielipide on peräisin lehtien sivuilta ja nettikeskusteluista.
Plussaa koneessa on hyvä polttoainetaloudellisuus, toimivuus, myös uistelussa. Mahdollisuus käyttää SmartCraft säätösysteemiä. Yleensä suorituskyky myös teholuokan kärkeä. Koneessa ei ole venttiilien säätöjä, jakopäänhihnaa eikä öljysuodattimen ja moottorin öljynvaihtoja.
Huonoa taas lisääntynyt huollon tarve verrattuna perinteiseen 2T-koneeseen, eli säännöllisesti vaihdettava polttoaineen hienosuodatin, kompressorin ilmasuodin ja kompuran käyttöhihna. Kai se kompura muutakin huoltoa kaipaa.
Kalliit tulpat, kallis voiteluöljy. Öljyn kulutus on Kipparin testeissä ollut 135 heppasessa luokka 2% bensan kulutuksesta. Konetta ei myöskään taida olla mahdollista käynnistää hätätilanteessa köysikäynnisteisesti akun tyhjennyttyä.- FC6600
Noin 40h verran on kokemusta 150hv Optimaxista viime kesältä, vene MV-Marinin FC6600.
Plussista olen samaa mieltä; jos Smart Craft-tietokoneeseen on uskominen kulutus on selvästi pienempi kuin Vene/Kippari-lehtien testissä sama vene 135/150hv 4-tahtikoneella.
Öljyä ostin pari 10l pänikkää sopuhintaan, joten öljynkulutus ei ole vielä haitannut ja tuskin on jatkossakaan näin pienillä ajomäärillä mikään merkittyksellinen juttu. Edellinen vene (Flipper 717) oli isolla 6-sylinterisellä turbodieselillä, johon myös upposi mukavasti öljyä keväällä ja syksyllä. Optimaxiin perushuolto on simppeli tehdä itsekin, ja esim nuo suodattimien vaihdot onnistuu helposti. Toki osa tulpista on kyllä h***vetin hankalassa paikkassa. Alkuperäinen tulpamalli on kallis, mutta ainakin Kipparin kestotestin mukaan halvemmillakin pärjää. Sen sijaan öljyn laadussa ei passaa pihistellä. Kompressorille ei tuota hihnaa lukuuntottamatta ole mitään erikoista huoltoa ainakaan manuaalissa.
Koneen suurimpana miinuksena pitäisi karkeaa ja kovaa käyntiääntä. Enpä usko että mikään nykyikainen isokone lähtee köydellä käyntiin, sitä varten on olemassa 2-akkusysteemit.
Kaikkiaan olen vene & moottori yhdistelmään erittäin tyytyväinen. Verrattuna edelliseen veneeseen käyttökulut ovat merkitävästi pienemmät vuodessa. Veneen nostot/laskut ja siirrot onnistuvat omin voimin, huolto paljon helpompaa, halvempaa ja nopeampaan kuin turbodiesel sisäperän huollot. Kuitenkaan sisätiloista tahi suorituskyvystä ei ole tarvinnut tinkiä tippaakaan.
- Scand
Totta vai tarua.
Itse en mistään hinnasta ostaisi optimaxia jo edellä esille tulleitten asioitten valossa. Sama koskee kaikkia 4 tahtisia. Suosittelen kipparilehden testiä josta käy hyvin ilmi mikä on hyötysuhde uusien ja 2-tahtisten välillä.
Itse ajan uudella kaksitahtisella niin kauan kunnes E-tec kehittyy ja on sitten seuraava vaihtoehto. Huollot ovat jopa halpoja nelareihin verrattuna ja näppärä voi jopa suoriutua niistä itse. - optimax is king
otin tässä vähän selvää hinnoista optimax öljy 30 euroa 4litran pönttö,syyshuolto noin 100 euroa.tulpat 55 euroa kpl vaihtoväli noin 4vuotta.bensan kulutus täydellä teholla noin 45 prossaa vähemmän kuin tavallinen 2 tahti ja noin 80 prossaa vähemmän tyhjä käynnillä joten ei se nyt niin kallista ole mitä täällä puhutaan...
- vanhaa tekniikkaa
Hyvin markkinoituna. Käytännössä yhtä kallis kun vanha 2-tahti kun laitat mukaan kalliin oljyn ja huollot. Lisäksi paljon vikaherkempi kun vanha 2-tahti.
Osta jos haluat - itse hommaisin kunnon nelikon ta E-tech:in. - optimaaaax
vanhaa tekniikkaa kirjoitti:
Hyvin markkinoituna. Käytännössä yhtä kallis kun vanha 2-tahti kun laitat mukaan kalliin oljyn ja huollot. Lisäksi paljon vikaherkempi kun vanha 2-tahti.
Osta jos haluat - itse hommaisin kunnon nelikon ta E-tech:in.täysin höpö puhetta ensinnäki e-tec siinä vasta surkea laite 5 tuntia ajettu ja alakerta leikkas kiinni täydessä vauhdissa 90hv. nyt olen ajanut optimax 135 hv v6lla noin 4000 litraa bensaa ilman minkäänlaista ongelmaa. ja nelikko kovassa käytössä 5vuotta ja kone täysin loppu vie öljyä venttiilit nakuttaa on nokka remmiä ja käiken näköstä vitkutinta välillä on öljyt ja vedet sekasin siinä vasta kone.
- MITENhän LIENEE
optimaaaax kirjoitti:
täysin höpö puhetta ensinnäki e-tec siinä vasta surkea laite 5 tuntia ajettu ja alakerta leikkas kiinni täydessä vauhdissa 90hv. nyt olen ajanut optimax 135 hv v6lla noin 4000 litraa bensaa ilman minkäänlaista ongelmaa. ja nelikko kovassa käytössä 5vuotta ja kone täysin loppu vie öljyä venttiilit nakuttaa on nokka remmiä ja käiken näköstä vitkutinta välillä on öljyt ja vedet sekasin siinä vasta kone.
Liekö perä leikannu sinun jutussasi, eikä siten oo mitään pereä.
- optimaaax
MITENhän LIENEE kirjoitti:
Liekö perä leikannu sinun jutussasi, eikä siten oo mitään pereä.
soita evarin maahantuojalle ja kysy kuinka moni e-teckin alakerta on leikkannu täydessä vauhdissa 90hv näitä tapauksia on monia.
- pitää vaihtaa öljytulppa
optimaaax kirjoitti:
soita evarin maahantuojalle ja kysy kuinka moni e-teckin alakerta on leikkannu täydessä vauhdissa 90hv näitä tapauksia on monia.
Evaraissa täytyy vaihtaa öljytulppa. Originaaleissa on magneetti irronnut ja sen seurauksena perävaurio. Eli vaihtakaa tulppa! Valitettavasti vaihtoehto on sitten olla ilman magneettia, mutta parempi se kuin täysvaurio heti...
- Roskat pois
pitää vaihtaa öljytulppa kirjoitti:
Evaraissa täytyy vaihtaa öljytulppa. Originaaleissa on magneetti irronnut ja sen seurauksena perävaurio. Eli vaihtakaa tulppa! Valitettavasti vaihtoehto on sitten olla ilman magneettia, mutta parempi se kuin täysvaurio heti...
Siis voiko tosiaan se magneettipalikka irrota? Onko muillakin merkeillä ollut vaikeuksia kyseisen rakenteen yhteydessä? Tuli vaan mieleen kun olen huoltanut kavereiden koneita ja törmäsin tuoreeseen Merkkuriin jossa ei enää ollutkaan magneettitulppaa, kuten vanhemmissa.
Takuuseehan tuo menee, mutta ei ole todellakaan mukavaa jos perä hajoaa kesken kauden. Ja vielä noin naurettavaan vikaan. - evareissa
Roskat pois kirjoitti:
Siis voiko tosiaan se magneettipalikka irrota? Onko muillakin merkeillä ollut vaikeuksia kyseisen rakenteen yhteydessä? Tuli vaan mieleen kun olen huoltanut kavereiden koneita ja törmäsin tuoreeseen Merkkuriin jossa ei enää ollutkaan magneettitulppaa, kuten vanhemmissa.
Takuuseehan tuo menee, mutta ei ole todellakaan mukavaa jos perä hajoaa kesken kauden. Ja vielä noin naurettavaan vikaan.Ainakin johnson/evareissa magneetit irtoilevat. (teho 90-115hp) Muista merkeistä en ole vastaavaa kuullut.
Takuuseen voi mennä hyvällä tuurilla, huonolla menee sitten takuuajan umpeuduttua. Joka tapauksessa ilman konetta on sitten oltava jonkin aikaa vaurion jälkeen.
Suosittelen siis vaihtoa ennen kuin irtoaa, ja tilalle tulee siis tulppa ilman magneettia.
- kokemusta
Ehdin ajella 135 hv Optimaxilla vain n. 40 tuntia, mutta hyvältä vaikutti. Ei siis vielä ihmeemmin kokemusta, mutta ei tällä kokemukella syytä epäillä. Vanhaan 3-tahtiseen verrattuna en huomannut eroa huollon hinnassa. Öljy on kalliimpaa kuin perinteinen 2-t öljy. Sitä kuluu n. 2%. Päätyisintällä kokemuksella Optimaxiin uudelleen talous- ja käyttöperustein.
- pahus!
Siis edellä piti kirjoittamani edellisestä 2-tahti Marinerista.
- Hyviä kokemuksia
Minulla on hyviä kokemuksia.
- Uuusavuttomat
7 vuotta optimaxilla ajaneena ei ongelmia minkään suhteen. Toiminut kuin kello. Jos ei osaa itse vaihtaa tulppia, alakerran öljyjä ja koppassa olevaa ilmanputsaria, niin kandee teipata se peukku kämmeneen kiinni. Kompuran hihna huippukunossa, eli vaihto varmaan kerran 10-20 vuodessa.
- Anonyymi
On kyllä hieno lukea näitä 10-12 vuotta vanhoja keskusteluja ja todeta että samat trollit varmaan jatkaa vieläkin. Arvostellaan ja annetaan arvioita ties mistä moottoreista vaikka itsellä ei todennäköisesti ole kokemusta soutuvenettä ihmeellisemmästä veneestä. Optimax moottori käy ja kukkuu vieläkin aivan perhanan hyvin!
- Anonyymi
Et olis nostanut tätäkin vanhaa ketjua ylös!!
- Anonyymi
Moi
Itselläni on 135 optimax, moottori on toiminut erittäin hyvin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101236Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 60827