Kaikki täällä jankkaa jostai tekosyistä että miten sais vapautuksen armeijasta. Mutta voisko näillä perusteilla saada vapautuksen armeijasta ja siis sekä intistä (syyt ovat tosia!)
- Lievästi ylipainoinen, jonka takia sekä vasempaan että oikeaan polveen sattuu joskus kävellessä.
- Kaukonäkö on erittäin huono.
- Ei tule toimeen erinlaisten ihmisten kanssa ja saa riidan aikaiseksi helpoista asioista. Ja ei pysty keskittymään ja ahdistuu jos ympärillä on paljon ihmisiä (tuntemattomia). Esim en viitti mennä kauppaan ruuhka aikaan koska alkaa ahdistamaan.
- Ja sit sellanen aika outo juttu että pitää tarkistaa asiat esim ku illalla menee nukkuun niin kaikki ovet ja kaikki että on varmasti lukossa ja tietyssä järjestyksessä. Ja joskus toistaa tän ainaki 5 kertaa. :s
- Ja en yksinkertasesti kestäis armeijassa henkisesti enkä fyysisesti. Ja kutsunnat on ens vuonna ja nytki pelkkä ajatus ahdistaa ja ei saa unta. Vaan meittii sitä asiaa nyt jo vaikka siihen on varmana yli 9kk.
Kiitti teille jokka jaksatte vastata :)
Vapautusasiaa...Kertokaas...
10
2500
Vastaukset
- Poika 17wee
siis saako vapautuksen armeijasta ja sivarista
- '''''
koskee molempia.
- fghjf
Jos olet ollut esim. erityiskoulussa, psykiatrilla tms, on ton asian tiimoilta, niin saa, muuten joutuu taistelemaan lääkärin kanssa, koska ei välttämättä usko ihan noin vaan...
- varmasti
Vapautuksen saat varmasti kun menet psykiatrin kanssa asiasta keskustelemaan. Mutta mene nimenomaan psykiatrille, koska juuri erikoislääkäri pystyy kirjoittamaan vapautusta puoltavan lausunnon, jota puolustusvoimien lautakunnassa ei voida kyseenalaistaa.
- Vapautus
Moi,
Kutsunnassa määritellään palveluskelpoisuus aina varusmiespalvelusta ajatellen: siviilipalvelukseen määrätään vain sinne hakeutuva asevelvollinen. Vapautuksia palveluksesta on kolmea eri laatua: E-luokka (lykkäys), C-luokka (vapautus rauhan aikana) ja D-luokka (täydellinen vapautus). Lähtökohtana on, ettei palvelukseen määrätä sinne kelpaamattomia. Jos siis kärsit mainitsemistasi oireista, on C-luokitus oikea. Tosin, jos menet kutsuntoihin ilman kunnollista lääkärintodistusta, saat luultavasti lykkäystä (E-luokka), ja sinut tarkistetaan parin vuoden kuluttua uudelleen. - Juuso
Se paperi, jolla saat vapautuksen rauhanajan palveluksesta ei häviä minnekään myöhemminkään. Niiden "hullunpapereiden" takia saatat joutua viettämään paljonkin aikaa omassa kämpässäsi poissa esimerkiksi erilaisten työpaikkojen ahdistavasta ilmapiiristä.
- vapautettu123
Kannattaa hankkia vapautusta puoltava lausunto joltakin lääkäriltä ennen kutsuntoja (eli C-paperit, vapautus rauhanaikana). Ylipainosta ei vapauteta. Huonosta näystä ei myöskään vapauteta jos näkee hyvin silmälaseilla. Kuitenkin vapautuksen voi saada muista "lääketieteellisistä" syistä. Erilaisia syitä on satoja.
Itse esimerkiksi kerroin lääkärille kutsunnoissa (sielläkin on lääkäri, mutta suosittelen, että hommaat paperit etukäteen) ettei minulla ole motivaatiota armeijaan. Lääkäri ehdotteli erilaisia vapautussyitä sitten minulle ja neuvoteltiin, että miten voisin saada C-paperit. Sain vapautuksen "ahdistuksesta". Ei minua oikeasti ahdista, en vain halua armeijaan. Lääkäreitä on erilaisia, joiltakin voi saada helpommin kinuttua C-paperit toisilta vähän hankalammin.- joooooooooooo
Näin se menee. Tiedän useita yksityisiä psykiatreja pääkaupunkiseudulla, jotka kirjoittavat vapautuslausuntoja pelkästä pyynnöstä. Kyllähän se useamman kympin maksoi, mutta oli se sen arvoista.
- C-luokitus
Moi,
itse olen vapautettu armeijasta. :) Jotta sen vapautuksen saa, täytyy olla konkreettisia todisteita jostakin vammasta tms. Käy muutaman kerran koulupsykologilla ja ehkäpä jollain yksityispsykiatrillakin valittamassa masennusta ja arvaamatonta luonnetta, niin homma helpottuu huomattavasti. :) Ja jos polviin sattuu, käy lääkärillä. Vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti löytyisikään, niin on hyvä olla paperi siitä että oot käyny tutkittavana...
Itselläni ei löytynyt polvesta vikaa, mutta lääkäri kirjoitti silti jonkin diagnoosin. Ja vapautuspaperi on nyt siis taskussa! :) - vapautusta...
Eli mistä tota vapautusta kannattais lähteä kysymään..? Marssinko terveyskeskukseen ja sanon että nyt masentaa? se määrää terveyskeskuslääkärille ja tämä nauraa räkäsesti tai sitten määrää johonkin psykiatrillekko? Vai pitäisikö luottaa siihen että kutsunnoissa lääkäri antaa varmasti sitä lykkäystä jos valittaa motivaation puutetta ja masennusta ja ahdistusta armeijan oloissa..
Itse olen siis jo kerran armeijassa viikon ollut ja tuolloin ei tahtonut pää kestää ja alkoi ahdistaa eikä tullut uni ja tämä kaikki laukaisi jonkinlaiset astmakohtaukset. Lykkäystä tuli 2vuotta ja nyt on 1,5vuotta astmaa tutkittu ja lääkäri on kokoajan sanonut että tämä vaikuttaa siltä että vapautus voidaan antaa astman takia. Mutta nyt kun sitten viimeisen päätöksen ja vapautusta puoltavien papereiden piti tulla kouraani, niin lääkäri sanoikin että periaatteessa hän ei voi päättää mihin luokkaan minua suosittelee.. Ja tämän hetkisillä lääkärinlausunnoilla astmani on siinä kunnossa että B-miehenä armeijaan joudun.
Mutta siis jos nyt vaan odotan kiltisti kesäkuulle ja sitten kutsunnoissa annan astmasta lausunnot lääkärille ja valitan motivaation puutetta ja masennusta, niin annetaankohan siellä nyt sitten aivan 100% varmasti vähintään sitä lykkäystä ja lähete psykiatrille tms. koska minulla ei todellakaan ole mahdollisuutta lähteä nyt armeijaan. On hyvä työpaikka joka varmasti menee alta jos armeijaan lähden ja muutenkaan taloudellinen tilanne ei salli poistumistani työelämästä nyt kun puoliso vielä opiskelee.
Kutsunnat itsellä muistaakseni oli joskus kesäkuun puolessa välissä ja inttiin lähtö olisi sitten jo heinäkuun alussa niin jos kutsunnoista ei lykkäystä/vapautusta heru, niin hukassa ollaan.
Ja ainakin mitä ensimmäisissä kutsunnoissani olin muutama vuosi sitten, niin sille kutsuntalääkärille ei ole mukava valittaa masennuksiaan yms ahdistuksiaan kun siinä oli vierellä ne kohtalaisen idiootin oloiset kapiaiset kattelemassa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202248
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4232151Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790- 44784
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669