Oliskos täällä ketään huonekasvigurua, joka kertoisi mikä vaivaa suurinta osaa meidän huushollin huonekasveista..
Kaikki alkoi jo keväällä, kun olimme saaneet vaihdettua vanhojen kasvien mullat ja istuttaneet joitakin uusia. Kaikki samalla pöydällä olleet kasvit kuolivat juuresta, ts. niiden varret vain kaatuivat ja kun kasviin koski niin ups, jäi koko varsi käteen, aivan kuin joku myyrä olisi syönyt sen juuret alhaalta päin.
Luulin aluksi että tämä johtui kasvien paikasta, ne olivat keittiön "baaritiskillä", lähellä mm. liesituuletinta ja ajattelin että paikka oli vaan huono tai "tappava".
Nyt "tauti?" on iskenyt muihinkin kasveihin ja niitä lakoaa päivittäin. Juttu etenee salakavalasti, kastelet kukan ja se on ihan ok, seuraavaksi kun kastelet (viikon välein yleensä) tai muuten vaan katselet kukkaa, huomaat että se nuokkuu ja on tyvestään irti mullasta.
Kaikenlaisia kasveja on jo mennyt, Aloe veraa useita erilaisia, palmuja, vehkoja, nyt viimeksi anopinkieli. Mulla on kaksi kissaa, mutteivät ne ole kasveista kiinnostuneita, eivätkä suurinpaan osaan näistä olisi edes päässeet käsiksi.
Vielä taustatiedoksi, että asuntomme on todella valoisa. Kasveja hoidetaan säännöllisesti kastelemalla, kerran vuodessa multien vaihto. Ollaan käytetty myös silloin tällöin ravintotikkuja ja -aineita. Kylässä käyvät aina päivivittelevät että kuinka teillä opiskelijoilla voi pysyä kasvit noin hyvissä voimissa ja kasvaa upeasti, miten jaksatte hoitaa niitä. Emme ole mitään viherpaukaloita, kasvit vaan pitävät asunnostamme..
Mutta nyt siis tapahtuu kauheita. Onko kellään teistä aavistusta mistä voisi olla kyse?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Nyt meni hermot...apua tänne?KIIRE!
5
569
Vastaukset
- Näin on
Jep
- helena.eronen
Eli aivan selvä homma: Liika kastelu on mädättänyt varret. Itselläni on taipumusta myös moiseen ja siksipä en hommaa kukkivia kukkasia ja pyrin pitämään kasvini joko altakasteluruukuissa tai sitten lasittamattomissa saviruukuista (joista kosteutta haihtuu).
Ehkäpä kukkasenne ovat olleet liian suurissa ruukuissa tai sitten suojaruukuissa, jolloin itse ruukun ja suojaruukun väliin on jäänyt paljonkin vettä -> juuret "hukkuu" ja varret märkänee.
Näin talvisaikaan (olen huomannut omien rehujeni kanssa) kannattaa kastella kasvit vain silloin, kun tunnet mullan olevan kuivaa kun työnnät sormesi multaan niin syvälle kun saat. Ja jos kukkaruukut ovat suojaruukussa, niin kastelun jälkeen puolen tunnin päästä tarkista, ettei sinne suojaruukkuun ole jäänyt vettä seisomaan.
Harmittaa kyllä teidän puolestanne... itse olen oppinut tuon kastelujutun vasta viime aikoina, mutta silti tapoin tuossa just yhdenb muorinkukan ja luulen syyn olleen just tuon liikakastelun.
P.S Aloe ja anopinkieli tykkäävät talvella jopa kuivuudesta, eli ainakin niiden pitäisi antaa kuivahtaa ennen uutta kastelua. - ketään
hei,
kerroit että vaihdoit mullat ja sen jälkeen tapahtumat alkoivat. Kasvualussa saattaa elellä joku sienitauti, joka tappaa kasvien juuret. Onko multapussi vielä tallella? Lähetä takaisin pakkaajalle tai vielä parempi jos lähetät sen viljavuuspalveluun analysoitavaksi.- mullassa vika
Jos aloittaja muistaa, mitä multaa käytti, olisi mielenkiintoista kuulla.
Jos kukat ovat aiemmin menestyneet, ei kyse ole liikakastelusta. - niin tai näin
mullassa vika kirjoitti:
Jos aloittaja muistaa, mitä multaa käytti, olisi mielenkiintoista kuulla.
Jos kukat ovat aiemmin menestyneet, ei kyse ole liikakastelusta.kyllä samoilla kastelutottumuksilla saa tapettua kukat liikakasteluun mullan vaihdon jälkeen, jos multa pitää kosteutta paremmin kuin entinen (heh, kokemusta löytyy...). kun sitä on aikamoisia tasoeroja mullissakin. noo, en väitä, etteikö sienitautikin olisi mahdollinen. niin kiinnostava tapaus, että nyt voisi joku mikrobiologi ilmoittautua ja tehdä viljelyt ilmaiseksi:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291889Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651870Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3721692Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2151229Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221148- 121111
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt81046- 2851015
- 821011
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks50981