Sevillen "kääntymisvalot"?

STS-99

Toteutin juuri unelmani ja ostin Cadillac Seville STS:n (vm. 99, 120tkm). Auto on saksantuontivehje, joten olen joutunut turvautumaan netistä löytyvään jenkkiohjekirjaan. Ohjekirjassa on maininta kääntymis/ojavaloista, "cornering lights". Mielestäni tällaiset autossani ovat ja niissä näyttää olevan polttimokin paikallaan. Kysymys kuuluu omistajille: kuuluuko näiden toimia?

Kokeilin itse parkkipaikalla valot päällä ja vilkku vasempaan: valoa ei syttynyt. Tietääkseni ainakin vanhemmissa autoissa nämä on Suomeen tuotaessa kytketty toimimattomiksi, mutta Sevillessä luulisi vuosimallin takia olevan E-hyväksytyt kynttilät jolloin myöskin kääntymisvalo olisi kai OK.

20

4816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alppuÖÖ

      Tapastikos on niiin yksinäinen ja onneton.

      • STS-99

        Ehdin jo ilahtua nopeasta vastauksesta, mutta asialla olikin vain tämä tapastikos-trolli. Hus, menetkös metsään siitä.


      • ike
        STS-99 kirjoitti:

        Ehdin jo ilahtua nopeasta vastauksesta, mutta asialla olikin vain tämä tapastikos-trolli. Hus, menetkös metsään siitä.

        ovat laittomia suomessa. Eli johdot tod. näk. katkaistu.


      • mulla..
        ike kirjoitti:

        ovat laittomia suomessa. Eli johdot tod. näk. katkaistu.

        taas otan aina polttimot irti katsastuksen ajaksi ja sitten takas kiinni. Tietysti tämä tapahtuu vaikkapa texasissa ;)


      • buickkaaja
        mulla.. kirjoitti:

        taas otan aina polttimot irti katsastuksen ajaksi ja sitten takas kiinni. Tietysti tämä tapahtuu vaikkapa texasissa ;)

        sama homma omalla farmarilla valot pois kytketty katsastuksen ajaksi.... ja leiman jälkeen kotin talliin...
        Mutta voi olla että laki on muuttunut koska esim. mercedeksen malleihin saa lisävarusteena toimivat ojavaöot, ne toimii vain hiljaisissa nopeuksissa.


      • alppuÖÖ

        "Tapastikos on niiin yksinäinen ja onneton. "

        Sanon noin, koska autonani korolla on ,ja pankkitilini on katteeton. KIOurtus taito mulal hyövon!


      • rauhallisesti
        alppuÖÖ kirjoitti:

        "Tapastikos on niiin yksinäinen ja onneton. "

        Sanon noin, koska autonani korolla on ,ja pankkitilini on katteeton. KIOurtus taito mulal hyövon!

        muistitko ottaa lääkkeesi.


    • STS-98

      autossasi on vain tyhjä heijastin sisällä, jossa ei ole edes lampun paikkaa. Tämän havaitsin omasta yksilöstäni irroitettuani umpion.
      Nykyään kääntymisvalo on kyllä laillinen.

    • series 62

      joo mulla on sama unelma, paljonko oli verot?

      • STS-99

        En tiedä tarkkaa veron määrää, auto on edellisen omistajan tuoma. Noin 10 000 euroa on verot (sis. ALV) olleet vastaavan vuotisista ja noilla kilometreillä tullin taulukkojen perusteella.

        Ainakin näiden kahden viikon omistamisen jälkeen ei voi kun olla todella tyytyväinen autoon ;) Uskomattoman upea, ripeä ja mukava peli ajella, ja toimii, ainakin vielä toistaiseksi, kuin uusi. Aktiivinen jenkkimakuun viritetty alusta sopii hienosti Suomen kuoppaisille ja karkeille teille: kyyti on tasaista ja pehmeää.

        Tällä palstalla olivat aikaisemmin omistajat valitelleet lähivalojen huonoudesta. Mielestäni nämä Sevillen perus-halogeenit ovat ihan OK lähivaloina, ja kaukovaloja voisi luonnehtia jopa tehokkaiksi. Eivähthän ne tietystikään euroautojen Xenoneille pärjää, mutta ovat ne vähintään keskinkertaiset. Edellinen autoni oli Lumina, ja siinä lähivalot olivat todella paljon surkeammat kuin Sevillessä.

        Ehkä suurin yllätys oli se, miten nopeasti Seville lämpenee! Heti kun moottorin lämpömittari nousee vähänkin koholle on sisään puskeva ilma lämmintä. Lienekö alumiinisella moottorin lohkolla osuutensa asiaan? Ainakin periaatteessa se johtaa lämpöä paremmin kuin rautainen.


      • STS-98
        STS-99 kirjoitti:

        En tiedä tarkkaa veron määrää, auto on edellisen omistajan tuoma. Noin 10 000 euroa on verot (sis. ALV) olleet vastaavan vuotisista ja noilla kilometreillä tullin taulukkojen perusteella.

        Ainakin näiden kahden viikon omistamisen jälkeen ei voi kun olla todella tyytyväinen autoon ;) Uskomattoman upea, ripeä ja mukava peli ajella, ja toimii, ainakin vielä toistaiseksi, kuin uusi. Aktiivinen jenkkimakuun viritetty alusta sopii hienosti Suomen kuoppaisille ja karkeille teille: kyyti on tasaista ja pehmeää.

        Tällä palstalla olivat aikaisemmin omistajat valitelleet lähivalojen huonoudesta. Mielestäni nämä Sevillen perus-halogeenit ovat ihan OK lähivaloina, ja kaukovaloja voisi luonnehtia jopa tehokkaiksi. Eivähthän ne tietystikään euroautojen Xenoneille pärjää, mutta ovat ne vähintään keskinkertaiset. Edellinen autoni oli Lumina, ja siinä lähivalot olivat todella paljon surkeammat kuin Sevillessä.

        Ehkä suurin yllätys oli se, miten nopeasti Seville lämpenee! Heti kun moottorin lämpömittari nousee vähänkin koholle on sisään puskeva ilma lämmintä. Lienekö alumiinisella moottorin lohkolla osuutensa asiaan? Ainakin periaatteessa se johtaa lämpöä paremmin kuin rautainen.

        Itselläni on nyt n. 3,5 v. kokemus autosta ja kokemukset ovat olleet hyviä. Joitain hankaluuksia on matkan varrella sattunut. Oma akku oli ainakin omassa yksilössäni alikokoinen eikä samankokoiset sivunapa-akut tuoneet helpotusta. Vasta vaihdettuani tilalle 90 Ah Mersun akun ongelmat katosivat. Tällöin oli kyllä maakaapeli vaihdettava, koska akku oli normaaaleilla navoilla. Renkaiden tasapainotus on tarkkaa puuhaa, täristää n. 100 vauhdissa helposti. Sivupeileista kannattaa pitää huoli, maksavat varaosina muistaakseni tonnin kipale. Itse käännän aina peilit jättäessäni auton parkkiin. Kattoluukku vuoti. Syyksi paljastui keräilyaltaan vesiputken irtoaminen yläpäästä. Toisella kerralla toinen poistoputki oli tukkeutunut alapäästä. Putken pää löytyy etulokasuojan sisältä. Itselleni vaihdettiin öljyt lootaan. Tämä kuuluu kuulemma Suomessa ns. lisätyönä huolto-ohjelmaan. Varsin kallis toimenpide. Jotkut yksilöt uraherkkiä. Tätä en ole kuitenkaan omassa autossani huomannut.
        Puolikkaat ovat yksiselitteisesti huonot. Omat paranivat ksenonpaketin avulla. Tosin katsastukseen niillä ei voi mennä. Mitään isompaa vikaa ei ole ollut, ja siinä suhteessa auto vaikuttaa luotettavalta. Se on tehty ilman kompromisseja ainoastaan silmällä pitäen vaivatonta liikkumista. Siinä se onnistuukin erittäin hyvin. Jos pitää ns. aktiivisesta ajamisesta mutkateillä, kannattaa hankkia toinen auto. Tämä on tehty suurille teille mukavaan matkantekoon.


      • STS-99
        STS-98 kirjoitti:

        Itselläni on nyt n. 3,5 v. kokemus autosta ja kokemukset ovat olleet hyviä. Joitain hankaluuksia on matkan varrella sattunut. Oma akku oli ainakin omassa yksilössäni alikokoinen eikä samankokoiset sivunapa-akut tuoneet helpotusta. Vasta vaihdettuani tilalle 90 Ah Mersun akun ongelmat katosivat. Tällöin oli kyllä maakaapeli vaihdettava, koska akku oli normaaaleilla navoilla. Renkaiden tasapainotus on tarkkaa puuhaa, täristää n. 100 vauhdissa helposti. Sivupeileista kannattaa pitää huoli, maksavat varaosina muistaakseni tonnin kipale. Itse käännän aina peilit jättäessäni auton parkkiin. Kattoluukku vuoti. Syyksi paljastui keräilyaltaan vesiputken irtoaminen yläpäästä. Toisella kerralla toinen poistoputki oli tukkeutunut alapäästä. Putken pää löytyy etulokasuojan sisältä. Itselleni vaihdettiin öljyt lootaan. Tämä kuuluu kuulemma Suomessa ns. lisätyönä huolto-ohjelmaan. Varsin kallis toimenpide. Jotkut yksilöt uraherkkiä. Tätä en ole kuitenkaan omassa autossani huomannut.
        Puolikkaat ovat yksiselitteisesti huonot. Omat paranivat ksenonpaketin avulla. Tosin katsastukseen niillä ei voi mennä. Mitään isompaa vikaa ei ole ollut, ja siinä suhteessa auto vaikuttaa luotettavalta. Se on tehty ilman kompromisseja ainoastaan silmällä pitäen vaivatonta liikkumista. Siinä se onnistuukin erittäin hyvin. Jos pitää ns. aktiivisesta ajamisesta mutkateillä, kannattaa hankkia toinen auto. Tämä on tehty suurille teille mukavaan matkantekoon.

        Hyvä ajatus tuo Mersun 90 Ah akku, Seville lienee melkoinen sähkösyöppö koska tietokonebokseja on useita ja perän korkeudensäädön kompurakin lähtee hurraamaan heti sytytysvirran kytkeydyttyä. Eikä tietävämpien mukaan yritäkään startata jos akun jännite laskee alle n. 10.5 voltin. Omaani vaihdettiin juuri liikkeessä ennen ostoa uusi akku kun vanha tyhjeni jos auto oli ajamatta yli vuorokauden (liikkeessä seisoessaan). Uusi on ihan perus-60Ah, mutta toiminut toistaiseksi hyvin.

        Täristi myös täällä, mutta renkaiden tasapainotus korjasi 99%:sti ongelman. Vieläkin tietynlaisilla tienpinnoilla ja tietyissä nopeuksissa (110-115km/h) täristää hieman. Renkaat ovat vanhat kovettuneet Nokian H2 nastakumit joista puuttuu nastojakin, uskoisin ilmiön häviävän kokonaan kunhan saadaan kesäkumit alle. Kyyti on nastoillakin todella hiljaista, enpä ole rengasmeluiltaan paremmin eristetyssä autossa vielä istunut.

        Käyttelen myös sivupeilejen foldaustoimintoa usein, joskus myös ahtaissa paikoissa kaupungissa - Seville on yllättävän leveä auto.


      • asentaja aatami
        STS-99 kirjoitti:

        Hyvä ajatus tuo Mersun 90 Ah akku, Seville lienee melkoinen sähkösyöppö koska tietokonebokseja on useita ja perän korkeudensäädön kompurakin lähtee hurraamaan heti sytytysvirran kytkeydyttyä. Eikä tietävämpien mukaan yritäkään startata jos akun jännite laskee alle n. 10.5 voltin. Omaani vaihdettiin juuri liikkeessä ennen ostoa uusi akku kun vanha tyhjeni jos auto oli ajamatta yli vuorokauden (liikkeessä seisoessaan). Uusi on ihan perus-60Ah, mutta toiminut toistaiseksi hyvin.

        Täristi myös täällä, mutta renkaiden tasapainotus korjasi 99%:sti ongelman. Vieläkin tietynlaisilla tienpinnoilla ja tietyissä nopeuksissa (110-115km/h) täristää hieman. Renkaat ovat vanhat kovettuneet Nokian H2 nastakumit joista puuttuu nastojakin, uskoisin ilmiön häviävän kokonaan kunhan saadaan kesäkumit alle. Kyyti on nastoillakin todella hiljaista, enpä ole rengasmeluiltaan paremmin eristetyssä autossa vielä istunut.

        Käyttelen myös sivupeilejen foldaustoimintoa usein, joskus myös ahtaissa paikoissa kaupungissa - Seville on yllättävän leveä auto.

        Aiheen sivusta...

        Minulla kokemusta lähinnä 2001-2006 Deville / DTS mallista, Sevillestä vain noin 400mailia.

        Kysymys: millainen on Sevillen jousitus? Eikös niissä ole jokin elektronisesti säätyvä systeemi ollut jo kauan? Onko mitään jousia ja iskareita, vai onko toteutettu kaasulla vai millä? Onko jopa lähellä Citroenin uutta versiota (Hydractive III tai jotain)?


      • STS-99
        asentaja aatami kirjoitti:

        Aiheen sivusta...

        Minulla kokemusta lähinnä 2001-2006 Deville / DTS mallista, Sevillestä vain noin 400mailia.

        Kysymys: millainen on Sevillen jousitus? Eikös niissä ole jokin elektronisesti säätyvä systeemi ollut jo kauan? Onko mitään jousia ja iskareita, vai onko toteutettu kaasulla vai millä? Onko jopa lähellä Citroenin uutta versiota (Hydractive III tai jotain)?

        Tämän sukupolven (98-04) Seville STS:n Road Sensing Suspension on ihan tavallinen kierrejousilla toteutettu alusta. Aktiivisuus tulee iskareista, jotka ovat vuosimallista riippuen joko sähkömekaanisesti venttiilin avulla säätyvät (98-01) tai uudemmissa (02-04) täytetty magneettikenttään reagoivalla nesteellä. Suurimmat edut jälkimmäisessä systeemissä on alustan reagointinopeus ja ainakin periaatteessa parempi kestävyys koska siinä ei ole iskarin sisällä mekaanisesti liikkuvia osia.

        Ajossa tietokone tarkkailee sensoreilla alustan tasaisuutta, ja säätää sen mukaan iskareiden vaimennuksen kovuutta. Käytännössä systeemi toimii upeasti epätasasilla teillä ja moottoriteillä, mutta ei ole aina ihan ajan tasalla yllättävissä tilanteissa. Yksi kompastuskivi ovat maantiellä olevat terävät poikittaissaumat: tärähtävät ikävästi läpi kun jousitus on tasaisella pinnalla säätynyt jäykäksi eikä osaa ennustaa tärskyä. Sen sijaan alusta selviytyy hienosti keskustan mukulakivistä, rikkonaisesta tienpinnasta, sorasta, epätasaisesta lumesta/jäästä jne.

        Eka versio RSS-alustasta tuli Seville STS:ään Northstar-moottorin myötä 1993. Tässä versiossa oli vain kaksi eri asetusta, kova ja pehmeä. Lähes portaation CVRSS-versio tuli käyttöön 1996.

        Yksityiskohtia alustan toteutuksesta löytyy allaolevasta dokkarista:
        http://www.cadillacforums.com/cadillac-suspension.pdf


      • sts01
        STS-98 kirjoitti:

        Itselläni on nyt n. 3,5 v. kokemus autosta ja kokemukset ovat olleet hyviä. Joitain hankaluuksia on matkan varrella sattunut. Oma akku oli ainakin omassa yksilössäni alikokoinen eikä samankokoiset sivunapa-akut tuoneet helpotusta. Vasta vaihdettuani tilalle 90 Ah Mersun akun ongelmat katosivat. Tällöin oli kyllä maakaapeli vaihdettava, koska akku oli normaaaleilla navoilla. Renkaiden tasapainotus on tarkkaa puuhaa, täristää n. 100 vauhdissa helposti. Sivupeileista kannattaa pitää huoli, maksavat varaosina muistaakseni tonnin kipale. Itse käännän aina peilit jättäessäni auton parkkiin. Kattoluukku vuoti. Syyksi paljastui keräilyaltaan vesiputken irtoaminen yläpäästä. Toisella kerralla toinen poistoputki oli tukkeutunut alapäästä. Putken pää löytyy etulokasuojan sisältä. Itselleni vaihdettiin öljyt lootaan. Tämä kuuluu kuulemma Suomessa ns. lisätyönä huolto-ohjelmaan. Varsin kallis toimenpide. Jotkut yksilöt uraherkkiä. Tätä en ole kuitenkaan omassa autossani huomannut.
        Puolikkaat ovat yksiselitteisesti huonot. Omat paranivat ksenonpaketin avulla. Tosin katsastukseen niillä ei voi mennä. Mitään isompaa vikaa ei ole ollut, ja siinä suhteessa auto vaikuttaa luotettavalta. Se on tehty ilman kompromisseja ainoastaan silmällä pitäen vaivatonta liikkumista. Siinä se onnistuukin erittäin hyvin. Jos pitää ns. aktiivisesta ajamisesta mutkateillä, kannattaa hankkia toinen auto. Tämä on tehty suurille teille mukavaan matkantekoon.

        Tuo tärinä on tuttua. Renkaiden tasapainotus on tarkkaa hommaa kuin puuhevosen persereiän poraus. Viimeksi tasapainotettaessa oli toisessa etupyörässä 4g heitto, ja tärinä perkeleellistä !!! Ihme homma, että näin iso auto on noin herkkä !! Ja ihmeellisyys vain lisääntyy siitä, että tärinä esiintyy aina samalla voimakkuudella välillä 80-125kmh riippumatta siitä, paljonko tasapainossa on heittoa. Väittivät Metroautossa, että tietokone ei osaa käsitellä epätasapainosta johtuvaa tärinää, vaan kuvittelee tiesssä olevan möykkyjä... mene ja tiedä. Perseensuti. Mutta parempaa jousitusta saa hakea !!!
        Renkaiden ollessa tasapainossa alusta pelaa kuin unelma. Möykyt vain häviää jonnekin !! Mukulakivikatukin tuntuu asfaltilta. Kieltämättä moottoritienopeuksissa vieterit jäykistyy ehkä jopa liikaa.

        Tottahan toki painavassa autossa mieluusti saisi olla isompikin moottori, mutta kohtuu pienillä kierroksillahan northstar menee motarinopeuksillakin.

        Valot ovat autossa ainoa kohta josta voi antaa arvosanan paska. Tupakin keklullakin näkee paremmin.


      • sts01
        STS-98 kirjoitti:

        Itselläni on nyt n. 3,5 v. kokemus autosta ja kokemukset ovat olleet hyviä. Joitain hankaluuksia on matkan varrella sattunut. Oma akku oli ainakin omassa yksilössäni alikokoinen eikä samankokoiset sivunapa-akut tuoneet helpotusta. Vasta vaihdettuani tilalle 90 Ah Mersun akun ongelmat katosivat. Tällöin oli kyllä maakaapeli vaihdettava, koska akku oli normaaaleilla navoilla. Renkaiden tasapainotus on tarkkaa puuhaa, täristää n. 100 vauhdissa helposti. Sivupeileista kannattaa pitää huoli, maksavat varaosina muistaakseni tonnin kipale. Itse käännän aina peilit jättäessäni auton parkkiin. Kattoluukku vuoti. Syyksi paljastui keräilyaltaan vesiputken irtoaminen yläpäästä. Toisella kerralla toinen poistoputki oli tukkeutunut alapäästä. Putken pää löytyy etulokasuojan sisältä. Itselleni vaihdettiin öljyt lootaan. Tämä kuuluu kuulemma Suomessa ns. lisätyönä huolto-ohjelmaan. Varsin kallis toimenpide. Jotkut yksilöt uraherkkiä. Tätä en ole kuitenkaan omassa autossani huomannut.
        Puolikkaat ovat yksiselitteisesti huonot. Omat paranivat ksenonpaketin avulla. Tosin katsastukseen niillä ei voi mennä. Mitään isompaa vikaa ei ole ollut, ja siinä suhteessa auto vaikuttaa luotettavalta. Se on tehty ilman kompromisseja ainoastaan silmällä pitäen vaivatonta liikkumista. Siinä se onnistuukin erittäin hyvin. Jos pitää ns. aktiivisesta ajamisesta mutkateillä, kannattaa hankkia toinen auto. Tämä on tehty suurille teille mukavaan matkantekoon.

        Onko sinulla ollut murhetta hammastangosta ? Minulla on vaihdettu kaksi kertaa, ei nimittäin kestä vekslailua ahtaassa parkkihallissa, jossa joutuu pyörittämään rattia paikallaan. Onneksi en ole joutunut maksamaan kuin ensimmäisestä, meni takuuseen. Kesti vuoden päivät, kohta lienee taas käsillä aika, että alkaa kenkkuilemaan...

        Ei liene mitoitettu ihan kestämään tälläistä vekslailua.. Vika ilmenee niin, että tehostus häipyy lämpöisenä.


      • STS-98
        sts01 kirjoitti:

        Onko sinulla ollut murhetta hammastangosta ? Minulla on vaihdettu kaksi kertaa, ei nimittäin kestä vekslailua ahtaassa parkkihallissa, jossa joutuu pyörittämään rattia paikallaan. Onneksi en ole joutunut maksamaan kuin ensimmäisestä, meni takuuseen. Kesti vuoden päivät, kohta lienee taas käsillä aika, että alkaa kenkkuilemaan...

        Ei liene mitoitettu ihan kestämään tälläistä vekslailua.. Vika ilmenee niin, että tehostus häipyy lämpöisenä.

        Vaihdettu on, onneksi edellisen omistajan toimesta. Ihmettelinkin miksi se oli vaihdettu. No nyt selvisi.


      • eldo -92
        sts01 kirjoitti:

        Tuo tärinä on tuttua. Renkaiden tasapainotus on tarkkaa hommaa kuin puuhevosen persereiän poraus. Viimeksi tasapainotettaessa oli toisessa etupyörässä 4g heitto, ja tärinä perkeleellistä !!! Ihme homma, että näin iso auto on noin herkkä !! Ja ihmeellisyys vain lisääntyy siitä, että tärinä esiintyy aina samalla voimakkuudella välillä 80-125kmh riippumatta siitä, paljonko tasapainossa on heittoa. Väittivät Metroautossa, että tietokone ei osaa käsitellä epätasapainosta johtuvaa tärinää, vaan kuvittelee tiesssä olevan möykkyjä... mene ja tiedä. Perseensuti. Mutta parempaa jousitusta saa hakea !!!
        Renkaiden ollessa tasapainossa alusta pelaa kuin unelma. Möykyt vain häviää jonnekin !! Mukulakivikatukin tuntuu asfaltilta. Kieltämättä moottoritienopeuksissa vieterit jäykistyy ehkä jopa liikaa.

        Tottahan toki painavassa autossa mieluusti saisi olla isompikin moottori, mutta kohtuu pienillä kierroksillahan northstar menee motarinopeuksillakin.

        Valot ovat autossa ainoa kohta josta voi antaa arvosanan paska. Tupakin keklullakin näkee paremmin.

        Itse ostin suositeltuja 225-renkaita kapoisammat ja pyöreäprofiilisemmat 215-Hankookit ja maantiemeno muuttui mukavaksi. Parkkipaikallakaan ei tarvitse kuunnella sitä renkaansivujen helvetillistä raahaamista, kun pyöräyttää auton ympäri.


    • hieno kaara

      kyselinkin palstalaisilta tästä Stallonen tyyräämästä autosta ,kun sitä ihaili siinä Carter-elokuvassa.
      Mukavia kilometrejä vain Sinulle täältä Saratoga-faarilta...

      • STS-99

        Kiitokset! :)

        Tässä luokassa ei huonoja autoja olekaan, joten täytyy myöntää että ulkonäkö ja merkki olivat kärkipäässä valintakriteereissä. Olisin olettanut Sevillen olevan yleisempi auto, koska ei ole uutena ollut kilpailijoihinsa verrattuna (E/S-sarjan V8-Mersut, 500/700 sarjan bemarit, Audi A8) ja ominaisuuksiinsa nähden ollenkaan pieleen hinnoiteltu. Etuvetoisuus ja amerikkalais-ennakkoluulotko lie karkoittaneet ostajat?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2738
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1074
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    Aihe