Miten saan sairaslomaa?

uupunut_n

Olen parikymppinen nainen ja todella ahdistunut ja masennustakin varmasti on. Tuntuu että en voi keskittyä koulunkäyntiin, enkä edes tiedä, mitä haluaisin tehdä. Kuinka helposti saisi sairaslomaa ja mistä? Toisaalta, tavallinen arki on parempi kuin se, että jäisin neljän seinän sisälle miettimään elämääni. Mutta saisi aikaa hoitaa itsensä kuntoon...Tosin nykyinen opiskeluni päättyy ensi keväänä, joten jos jaksaisin sen ja sitten miettisin mitä sitten. Mutta millä elää jos ei tee mitään? Ja kuinka selittää muille, miksi vain oleskelee?

3

598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

Lääkärin kanssa juttelemalla tilanne kartoittuu. Voit saada esimerkiksi kahden viikon s-loman ja sitten katsotte tilanteen uudestaa. Myös sopivaa lääkitystä voi miettiä ja kokeilla. Usein lääkityksen avulla jaksaa arjenkin haasteet eikä tarvitse jäädä kotiin.

Muille ihmisille voi sanoa, että on sairas, jos ei käy koulussa/töissä. Ei siinä sen ihmeempää. Kaikki sairastavat jossain vaiheessa elämäänsä.

• H-L

Olen itse tällä hetkellä sairaslomalla kolmatta viikkoa. Mielessäni pyöri myös samanlaiset kysymykset kuin sinulla. Mitä auttaa jäädä sairaslomalle? Painin ajatuksieni kanssa maaliskuusta asti, jolloin serkkuni kuoli ja kaikki asiat muutuivat entistä vaikeammiksi. Vihdoin sain kuitenkin haettua apua ja lääkitys on päällä, psyk.sh:lle pääsen muutaman viikon päästä ja en kadu hetkeäkään, että jäin saikulle. Nyt voin keskittyä itseeni ja parantumiseeni. Otan yhden päivän kerrallaan ja yritän keksiä jokaiselle päivälle jotain ohjelmaa etten ihan erakoidu. Pyydän kavereita ja sisaruksia kylään, jos en itse jaksa lähteä minnekkään, otan tavoitteeksi yhden asian päivässä esim. vaatteiden viikkaus, roskien vienti, sängyn petaaminen ym. EN aio palata töihin ennekuin olen aivan varma, että jaksan ja pystyn taas työntekoon. Soita siis rohkeasti terveysasemallesi, pyydät päästä omalle lääkärille. Voit jo hoitajalle puhelimessa kertoa mikä on tilanne. Sen olen kyllä huomannut, että avun hakeminen ei ole tehty ihmiselle kovin helpoksi mutta kannattaa kuitenkin kokeilla. Tsemppiä!

• ___

samaa mietin minäkin. Yliopistossa opiskelen ja Kelan tuella elän. Masennus ilmeisesti uusinut ja en tiedä olisko joku sairasloma ihan hyvä juttu vai ei. Tiedän kyllä mistä apua saa jne, mutta haluaisin kuulla että miten muilla on sairasloma järjestynyt opiskelun aikana vai pitääkö yrittää itsaria tai jotain ennen ku saa lomaa x) Kun jos ei pysty takomaan opintopisteitä, ni Kela tykkää kai vähän huonoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe