Hei,
pari kysymystä insuliinipistoksista: kuinka kauan täytyy odottaa ennenkuin vetää neulan pois ihosta? Mun mielestä sitä insuliinia tulee ulos aika hitaasti, siis aina vielä tippa tulee neulan kärkeen.. Entä vaihdatteko neulan joka kerta vai voiko samalla pistää useammin?
Pistoksista kysymyksiä
15
5653
Vastaukset
- diakuva
Se, että neulasta tulee insuliinia vielä tippa pistämisen jälkeen, on aivan luonnollista. Syy tähän on se yksinkertainen tosiasia, että kudosten muodostama paine neulaan on suurempi kuin normaali ilmanpaine. Neulaa pitäisi pitää pistämisen jälkeen jopa 10 sekuntia paikallaan, jotta kaikki insuliini ehtii kudokseen ja saavutetaan kerta toisensa jälkeen tasainen annostelu. Itse en kyllä pidä kuin korkeintaan sekunnin tai kaksi. Pidettävään aikaan vaikuttaa pistettävän insuliinin määrä ja neulan pituus.
Valmistajien mukaan neula tulisi vaihtaa jokaista pistosta varten ja varsinkin Lantuksella tämä onkin ihan järkevää. Muilla insuliinilaaduilla voi aivan huoletta pistellä vaikka kuinka pitkään. Pistospaikat tosin pysyvät sitä paremmassa kunnossa mitä terävämpää neulaa käyttää. Käytännössä neulat ja lansetit kannattaa vaihtaa kerran päivässä.- Dbts
> Se, että neulasta tulee insuliinia vielä tippa pistämisen jälkeen, on aivan luonnollista.
Senkin voi estää, jos pyöräyttää neulaa 180 astetta reiässä ennen neulan pois vetoa. - diakuva
Dbts kirjoitti:
> Se, että neulasta tulee insuliinia vielä tippa pistämisen jälkeen, on aivan luonnollista.
Senkin voi estää, jos pyöräyttää neulaa 180 astetta reiässä ennen neulan pois vetoa.Tuo oli ihan hyvä pointti. Toisille tämäkin voi auttaa, kun neulan asento kollageenisäikeisiin nähden korjaantuu paremmaksi. Itselläni tuo pyörittely ei ole tosin tuonut subjektiivisesti arvioiden mitään etua.
- kurre...
mutta noin kerran viikossa, tai kun alkaa olemaan tylsää.
Mutta minä olenkin harvinaisen laiska ihminen:)
Ai niin se pistoksen pituus. Pari-kolme sekkaa saa riittää ateriassa, pitkäaikaisen kanssa olen vähän kärsivällisempi. - ''''
Itse vaihdan terän joka pistoksen jälkeen, ts. en koskaan jätä terää kynään. Jotenkin ei tunnu oikein hygieniseltä ajatukselta pistellä samalla terällä useampia kertoja...
Mutta kukin tyylillään :) - söpö...
Hep
Kerronpa mäkin nyt omat tapani. Eli n. kerran päivässä vaihdan, joskus harvemmin ja joskus useammin. Kahta päivää kauempaa en kuitenkaan käytä samoja neuloja, koska tuppaavat tylstymään. Joskus neula taas tuntuu jo valmiiksi tylsältä niin saatan vaihtaa heti kerran jälkeen. Tältä paikkakunnalta ei välineitä edes saa niin paljoa, että joka kerta vaihtaminen onnistuisi. Kerran päivässä vaihtaminen tuntuu olevan ihan maks mihin välineet riittävät.
Mullakin noita pisaroita jää vähän kärkeen eikä pyörittelykään oikein auta saati että pitäisi sen suosituksen 10 sekuntia, mutta eipä sille voi mitään.
t. söpö... - neulan heti pois
ja neulan vaihdan jokaisen pistoksen jälkeen uuteen. Ihan vaan sen vuoksi, että neula tylstyy joka pistoksen jälkeen ja uppoohan se terävä neula mukavammin.
- neulan vaihtaja
Neula tulee vaihdettua kun ehkä kerran, ennen kuin kynä on tyhjä.
- DIppeli
Minulle lääkäri (itsekin diabeetikko) neuvoi kiertämään neulaa paikallaan ympäri ennen sen poisvetämistä. Ja olen sen neuvonut monelle ja tuntuu toimivan. Ainakaan itselläni ei inskaa enää roisku ulos pistoksesta.
- skäribo
Mieheni on deeykkönen, ja pitää neulaa kudoksessa 10 sek. Sen jälkeen hän hieroo pistoskohtaa pyörivin liikkein, ettei patteja syntyisin.
Neulanvaihtotiheyden osaat varmaan päätellä itse. Tylsä neula tekee kipeää ja jättää ikävän jäljen. Tuskin missään kunnassa annekaan neuloja kuitenkaan niin paljon, että joka pistokseen riittäisi uusi neula.- d1:n äiti
Kylläpä ainakin täällä pohjois-savolaisessa pienessä kunnassa annetaan kaikkea tarvikkeita tarpeeksi. Ainakin nyt on 5-v d1 -tyttö. Testiliuskoja viimeksi 300kpl,neuloja 200kpl.
- skäribo
d1:n äiti kirjoitti:
Kylläpä ainakin täällä pohjois-savolaisessa pienessä kunnassa annetaan kaikkea tarvikkeita tarpeeksi. Ainakin nyt on 5-v d1 -tyttö. Testiliuskoja viimeksi 300kpl,neuloja 200kpl.
Valitettavasti diabeetikot(kin) ovat tässä suhteessa epätasa-arvoisia. Helsingissä asuessamme homma oli ihan mahdotonta, välineitä sai suorastaan kerjätä. Nyt saaristossa asuessamme liuskoja ja neuloja saa jotakuinkin niin paljon kuin tarvitseekin. :)
- yksi hesalainen
skäribo kirjoitti:
Valitettavasti diabeetikot(kin) ovat tässä suhteessa epätasa-arvoisia. Helsingissä asuessamme homma oli ihan mahdotonta, välineitä sai suorastaan kerjätä. Nyt saaristossa asuessamme liuskoja ja neuloja saa jotakuinkin niin paljon kuin tarvitseekin. :)
Onpa kumma juttu.
Minä taas Hesassa hesalaisena olen aina saanut liuskoja sen minkä olen tarvinut. Tällä hetkellä menee keskimäärin 6 kpl vuorokaudessa. Ja tuo on määrä, jolla mun pitkäaikaisarvot pysyvät alle 7% - riittää minulle vallan mainiosti. - _sokerihiiri_
Neulat ovat ihan syystä kertakäyttöneuloja,
ja kyllä niitä on saatava kunnasta kuin kunnasta neula per pistos.
Näin ainakin omassa kunnassani.
Itselle ei tulisi mieleenkään pistä useampaa kertaa peräkkäin samalla neulalla.
Neula tylsyy joka kerta ja tylsä tai vääntynyt neula
voi aiheuttaa kudosvaurioita tai ainakin rumia jälkiä.
lansettia sen sijaa käytän usemmin kuin yhden kerran. - Addele
Kysyin asiaa d-hoitajalta, kun olin sairaalan osastolla viime viikolla. Hänen vastauksensa oli, että ei ne neulat niin paljon maksa ettei voisi käyttää yhden neulan yhdelle pistokselle.
Hyvin sain neuloja, kun kävin taas niitä hakemassa, viime kerrasta olikin 3 viikkoa :P
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708