Helsingissä on paraikaa käynnistymässä tilaisuus, jossa kansalaiset juovat edustajiensa välityksellä viinaa.
Takavuosina oli lehdessä kuva kepulaisesta kansanedustajasta, joka näytti innolla tekevän kuppia. Jääköön se omaan histralliseen arvoonsa, vaikka veijari on senkin jälkeen kalastellut vl:ien ääniä.
Onko nyttemmin kehitetty menetelmiä, joilla voidaan turvallisesti estää vanhoillislestadiolaisia juomasta viinaa edustajiensa välityksellä?
Juovatko vl:t viinaa
7
644
Vastaukset
- omapiiri
Ja tunnem uskovaiseksi itsemme.
Kotona, kaikessa rauhassa. Ketään häiritsemästä.- Kempelainen
Milestäni meidän ei kannata lähteä sille linjalle, että me etsimme Lesdatilisille syntejä. Omissamme on tarpeeski. Minua arvostellaan tällä palstalla hyvin paljon, mutta pyrin siihen, että en hae kenellekkään syntejä, vaan sen armahdusta ja sydämmen vapautta.
Osa meistä haukkuu heitä sen ja sen synnin vuoksi, nyt sitten aletaan ulkopuoleta heille tekemään syntiä, se on vain heidän ja heidän, siis seurakuntalaisten asia, kokevatatko he viinin synniksi vai ei.
Ei se ainakaan meidän tuomaroinnissa ole.
Itse käytin alkoholia ennen ja uskon, että juuri SRK on se järjestö, joka on siinä enimmän oikealla linjalla, sille ei viinaa, ketä se pahentaa, ja jos jotkut heitä hieman maistaa ei se mitään, mutta KUINKA MONTA LESDATIOLISTA OLETTE NÄHNYT HUMALAISSA KAPAKASTA KOTIIN HOIPPUROIVAN, koen että juuri yhtään
On meilläkin opeteltavaa jossakin ja juuri heiltä. Minä koin olevani alkoholisti, käyttäessäni keskikaljaa pullon päivässä, ja ihailin heitä. Jo tämä pullo paheti sisimpäni, mutta jollekkin toiselle se saattaa sopia.
Kiitos esimerkistänne. Siunausta - kokemusksia...
Kempelainen kirjoitti:
Milestäni meidän ei kannata lähteä sille linjalle, että me etsimme Lesdatilisille syntejä. Omissamme on tarpeeski. Minua arvostellaan tällä palstalla hyvin paljon, mutta pyrin siihen, että en hae kenellekkään syntejä, vaan sen armahdusta ja sydämmen vapautta.
Osa meistä haukkuu heitä sen ja sen synnin vuoksi, nyt sitten aletaan ulkopuoleta heille tekemään syntiä, se on vain heidän ja heidän, siis seurakuntalaisten asia, kokevatatko he viinin synniksi vai ei.
Itse käytin alkoholia ennen ja uskon, että juuri SRK on se järjestö, joka on siinä enimmän oikealla linjalla, sille ei viinaa, ketä se pahentaa, ja jos jotkut heitä hieman maistaa ei se mitään, mutta KUINKA MONTA LESDATIOLISTA OLETTE NÄHNYT HUMALAISSA KAPAKASTA KOTIIN HOIPPUROIVAN, koen että juuri yhtään
On meilläkin opeteltavaa jossakin ja juuri heiltä. Minä koin olevani alkoholisti, käyttäessäni keskikaljaa pullon päivässä, ja ihailin heitä. Jo tämä pullo paheti sisimpäni, mutta jollekkin toiselle se saattaa sopia.
Kiitos esimerkistänne. SiunaustaOikein kirjoitat.
Vastaan kuitenkin kysymykseesi. Minä olen nähnyt vl:n tulevan baarista kännissä. Ei ole meidän kylillä edes harvinaista. Eipä tiedä äiti, mitä omat kullat (jo aikuiset lapset) tekevät. Sitten kehuu kaupan kassa jonossa, "että ei meidän lapset semmoista" ja haukkuu naapurin jälkikasvun lyttyyn. Tietäisipä vaan. Ei varmaan ole yleistä, mutta kerronpa vaan siksi, että ei se vl:uus suojele alkoholin haitoilta tai baariin menon halulta. - Nimetön
kokemusksia... kirjoitti:
Oikein kirjoitat.
Vastaan kuitenkin kysymykseesi. Minä olen nähnyt vl:n tulevan baarista kännissä. Ei ole meidän kylillä edes harvinaista. Eipä tiedä äiti, mitä omat kullat (jo aikuiset lapset) tekevät. Sitten kehuu kaupan kassa jonossa, "että ei meidän lapset semmoista" ja haukkuu naapurin jälkikasvun lyttyyn. Tietäisipä vaan. Ei varmaan ole yleistä, mutta kerronpa vaan siksi, että ei se vl:uus suojele alkoholin haitoilta tai baariin menon halulta.Oletko sitä mieltä,että ne baarissa kulkevat ovat uskovaisia?
Vaikka olisikin uskovaisen perheen lapsi,ei se tarkoita,että olisi uskovainen.
Usko on jokaisella henkilökohtainen,eikä periytyvä ominaisuus.
Sen voi kieltää myös teoillaan.
Eikä ne äidit aina tiedä,mitä lapset tekevät,vaikka yrittäisi kuika pitää lapsistaan huolen.
Oikea sydämen usko kyllä aika pitkälle suojelee monenlaisilta maailman pahuuksilta.
Tulee sydämen halu elää oikein.
Toki kiusauksia on silloinkin ja synti tarttuu,mutta sen saa laittaa pois ja se on taas eri asia,kuin tieten tahtoen elää syntielämää.
Usein se usko on mennyt jo ennen baariin lähtöä,tai menettää sen syntielämän seurauksena. - ovat uskovaisia
Nimetön kirjoitti:
Oletko sitä mieltä,että ne baarissa kulkevat ovat uskovaisia?
Vaikka olisikin uskovaisen perheen lapsi,ei se tarkoita,että olisi uskovainen.
Usko on jokaisella henkilökohtainen,eikä periytyvä ominaisuus.
Sen voi kieltää myös teoillaan.
Eikä ne äidit aina tiedä,mitä lapset tekevät,vaikka yrittäisi kuika pitää lapsistaan huolen.
Oikea sydämen usko kyllä aika pitkälle suojelee monenlaisilta maailman pahuuksilta.
Tulee sydämen halu elää oikein.
Toki kiusauksia on silloinkin ja synti tarttuu,mutta sen saa laittaa pois ja se on taas eri asia,kuin tieten tahtoen elää syntielämää.
Usein se usko on mennyt jo ennen baariin lähtöä,tai menettää sen syntielämän seurauksena.He itse sanovat olevansa uskovaisia ja he sanovat, että saavat sunnuntaina synnit anteeksi. Asia on näin. Eivät he valehtele. Mitä pahaa siinä on jos vl:llekin viina maistuu? En minä heitä tuomitse. Ihmettelen vaan, miksi pitää juoda salaa ja vanhemmat luulee, että ei heidän aikuiset lapet juo koskaan eikä koskaan käy baarissa.
- Kerrrankin
Kempelainen kirjoitti:
Kiitos esimerkistänne. Siunaustapikkuisen kehuja. Kiitos siitä.
- kuulkaahan
on sydämmelle terveellistä ottaa muutama paukku. Muistan lapsuudessa vanhojen mummojen kaatavan kahvin sekaan vähän konjakkia sydämmen toiminnan parantajaksi.
Miksi vähäinenkin ottaminen muka tuomitaan. Ottihan opetuslapsetkin Jeesuksen kannna viiniä.
Ja jos vähän ottaa, ketä se haittaa.
Vanhanaikaiset puheet -että tulee avioriitoja, alkoholisoituu, väkivaltaa jne. ovat erittäin vanhanaikaisia. Nyky sukupolvi on niin sivistynyttä, että holhous poisheitettäköön. SRK saa jonkin verran pohtia asian ytimiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1064592Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293403No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452390- 411438
- 361353
- 381206
- 141102
- 1591026
- 27998
- 6944