Uskokaa, tai älkää, mutta melkein noin se aikoinaan neuvottiin joskus 60-70-lukujen vaihteessa. Tarkennan kuitenkin sen verran, että sopivana matkanopeutena pidettiin 20-30 km/h alle auton huippunopeuden. Silloin huiput taisivat olla tavallisilla perheautoilla jotain 150-170 km/h? ja dieseleillä hiukka yli satasen? (125-135).
Kyseinen ohje olisi oivallinen tämänkin päivän autoille ja liikenteeseen, mutta vapaan liikkumisen vastustajat ovat valitettavasti saaneet liian paljon sanansijaa.
En kehoita ketään seuramaan esimerkkiäni, mutta minun liikkumistani eivät muut määräile. Aika paljon maksan kuitenkin yhteiseen kassaan erivapaudestani ja ihan mielelläni, en jää kuitenkaan aina kiinni.
Aina lähes täysiä
21
1348
Vastaukset
- ei sitä varmaan
sinulle kukaan ole myöntänyt? Toivottavasti jäät kiinni joka päivä, niin on "erivapautesi" nautittu pitkäksi aikaa.
- et tajua mitään!
aloitetaan juupas-eipäs väittely, kun näyt sitä harrastavan.
- Itsellä sama juttu....
Ajelen niinkuin mulle sopii, kuiteskin toiset huomioiden. Erivapaus hyvästä tulee "maksuja" ja tosissaan saa vakuutella "konttorilla" että kortti tarvitaan (älä vie sitä) Kyllä komissaari ymmärtää. Hyviä Jouluja ! Ketulle...hehee
- PeRse
Koska alle ohjearvoen ajajatkin sallitaan niin tuplien ajaminen on minun vapauteni.
Tavallinenkin kansalainen voi ajaa tuplat kuten se tampereen poliisi haatelela va mikä lie peelo ollut.
Kortti ei saa eikä pidä lähteä vaikka ajetaan tuplia muuten kansalaiset eivät ole tasa-arvoisia keskenään. - Kallonkutistaja
Eikös se tavallinen perheauto ollut 60-70-lukujen vaihteessa kuplavolkkari, pikkufiat, mosse tai lada ja vastaavat? Niillä huippunopeudet taisivat olla lähempänä noita mainitsemiasi dieseleiden huippuja kuin 150-170km/h. 170:een yltävät autot olivat jo selkeästi tavallisten perheautojen yläpuolella.
Kuplavolkkari oli kuitenkin rakennettu ajettavaksi vaikkapa jatkuvalla huippunopeudella ja mosse elite 1500-kuutioisella koneellaan poltti kumiakin varsin iloisesti (joo, oli hauskaa katseltavaa). 404-pösöt alkoivat olla jo vanhahkoja 60-70 lukujen vaihteessa, mutta kulkivat mukavasti, yli 150 muistaakseni ja ohittelijoitakin riitti, ID-sitikat olivat myös kulkupelejä, mutta itse en yli 170 ajanut, taksikuski kyyditti minua 200 mittarissa. Bensamersut kulkivat hyvin myös, mutta ne eivät ihan tavallisia perheautoja silloin olleet. Morris mini kulki myös kokoisekseen aika hyvin, kerran istuin kyydissäkin.
- gmaili
Kairakettu kirjoitti:
Kuplavolkkari oli kuitenkin rakennettu ajettavaksi vaikkapa jatkuvalla huippunopeudella ja mosse elite 1500-kuutioisella koneellaan poltti kumiakin varsin iloisesti (joo, oli hauskaa katseltavaa). 404-pösöt alkoivat olla jo vanhahkoja 60-70 lukujen vaihteessa, mutta kulkivat mukavasti, yli 150 muistaakseni ja ohittelijoitakin riitti, ID-sitikat olivat myös kulkupelejä, mutta itse en yli 170 ajanut, taksikuski kyyditti minua 200 mittarissa. Bensamersut kulkivat hyvin myös, mutta ne eivät ihan tavallisia perheautoja silloin olleet. Morris mini kulki myös kokoisekseen aika hyvin, kerran istuin kyydissäkin.
Piti oikien kaivella esille noita vanhoja TM lehtiä. Esim Tekniikan Maailma 23/1976 Oli koeajanut Moskvitsh Elite 1500S (halpa perusauto). Loppuarvosteluissa on Vertailunvuoksi kohta johon on listattu lyhyesti saman sarjan autoja.
Moskvitsh Elite 1500S - 149,0 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 19,2 s
Lada 1500S - 146,9 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 19,5 s
Wartburg 353 Deluxe - 126,8 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 21,2 s
Skoda 110 LS Sport - 143,4 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 21,1 s
Fiat 133 - 121,5 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 22,6 s
Nuo Mersut, Pösöt ja Sitikat olivat harvinaisia Suomessa 60 luvulla. Allekirjoittanut opetteli ajamaan isän farmari mossella isän sylissä, kun ikää oli jo ruhtinaalliset 7 vuotta. Omat lapset on jatkaneet perinnettä nyt minun autoilla. Ne "hurjat " kaupunki matkat/ tanssi reissut yms. ovat kyllä suurimmaksi osaksi ajan kultaamia. Myös tiet olivat kapeammat / mäkisemmät / mutksisemmat. Niillä jo se 100 km/h tuntuo jossain. - sinivilkku
gmaili kirjoitti:
Piti oikien kaivella esille noita vanhoja TM lehtiä. Esim Tekniikan Maailma 23/1976 Oli koeajanut Moskvitsh Elite 1500S (halpa perusauto). Loppuarvosteluissa on Vertailunvuoksi kohta johon on listattu lyhyesti saman sarjan autoja.
Moskvitsh Elite 1500S - 149,0 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 19,2 s
Lada 1500S - 146,9 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 19,5 s
Wartburg 353 Deluxe - 126,8 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 21,2 s
Skoda 110 LS Sport - 143,4 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 21,1 s
Fiat 133 - 121,5 km/h * Kiihtyvyys 0 M - 400 M 22,6 s
Nuo Mersut, Pösöt ja Sitikat olivat harvinaisia Suomessa 60 luvulla. Allekirjoittanut opetteli ajamaan isän farmari mossella isän sylissä, kun ikää oli jo ruhtinaalliset 7 vuotta. Omat lapset on jatkaneet perinnettä nyt minun autoilla. Ne "hurjat " kaupunki matkat/ tanssi reissut yms. ovat kyllä suurimmaksi osaksi ajan kultaamia. Myös tiet olivat kapeammat / mäkisemmät / mutksisemmat. Niillä jo se 100 km/h tuntuo jossain.Mersut nyt olivat lähinnä takseja, mutta sitävastoin Pösöjä ja Citikoita kyllä oli, samoin "Veliantteja" ja muitakin amerikkalaisia alkoi olla. Tojoja oli myös, samoin Isuzuja, Mazdoja, Datsuneita, Skodia....
Johan silloin oli joissakin Citikoissa kääntyvät ajovalot. Nyt sitä olaan kuitenkin tuomassa markkinoille muka uutuutena.
Citikan maahantuoja - Korpivaara - koulutti 60-luvulla erikseen asentajia Citikan erikoisosaajiksi. Tiedän, että eräs heistä on 90-luvulla oikeudessa todistanut kumoon muutaman vakuutusyhtiön insinöörin....he kun vain eivät tienneet :)
Ei 60-luku enää mitään kivikautta ollut. Silloin oli jo motarin pätkiäkin ja kyllä valtateillä oli pitkiä suoria osuuksia jo silloin.
Kyllä vaan monta autoa "tyypitettiin" Hämeenlinnan motarilla ja 12-tiellä :) sinivilkku kirjoitti:
Mersut nyt olivat lähinnä takseja, mutta sitävastoin Pösöjä ja Citikoita kyllä oli, samoin "Veliantteja" ja muitakin amerikkalaisia alkoi olla. Tojoja oli myös, samoin Isuzuja, Mazdoja, Datsuneita, Skodia....
Johan silloin oli joissakin Citikoissa kääntyvät ajovalot. Nyt sitä olaan kuitenkin tuomassa markkinoille muka uutuutena.
Citikan maahantuoja - Korpivaara - koulutti 60-luvulla erikseen asentajia Citikan erikoisosaajiksi. Tiedän, että eräs heistä on 90-luvulla oikeudessa todistanut kumoon muutaman vakuutusyhtiön insinöörin....he kun vain eivät tienneet :)
Ei 60-luku enää mitään kivikautta ollut. Silloin oli jo motarin pätkiäkin ja kyllä valtateillä oli pitkiä suoria osuuksia jo silloin.
Kyllä vaan monta autoa "tyypitettiin" Hämeenlinnan motarilla ja 12-tiellä :)Oli myös Opeleita ja Fordeja, Fordeista osa Taunuksia ja ties mitä. Fordeissa oli aika paljon V6-koneitakin (esim. Ford 20 M, 20 M XL ja 26 M) http://de.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_P7
- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Oli myös Opeleita ja Fordeja, Fordeista osa Taunuksia ja ties mitä. Fordeissa oli aika paljon V6-koneitakin (esim. Ford 20 M, 20 M XL ja 26 M) http://de.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_P7
Vilkaiskaapa myyntitilastoja tuolta 60-70-lukujen vaihteesta, niin sieltähän se selviää. Ja koska keskimääräiset autot olivat jo silloin 8-10vuotta vanhoja, niin pitäisi oikeastaan katsoa myyntilukuja sieltä 60-luvun alkupuoliskolta.
- sinivilkku
Kallonkutistaja kirjoitti:
Vilkaiskaapa myyntitilastoja tuolta 60-70-lukujen vaihteesta, niin sieltähän se selviää. Ja koska keskimääräiset autot olivat jo silloin 8-10vuotta vanhoja, niin pitäisi oikeastaan katsoa myyntilukuja sieltä 60-luvun alkupuoliskolta.
lukemalla ei välttämättä aina saa oikeaa kuvaa asioista.
Hämäläisiä on moitittu hitaiksi, mutta kyllä vaan Hämeen teillä ainakin "Sammakko-Citikoita" oli ihan kiitettävässä määrin.
Niin ja täällä hitaassa maakunnassa oli se motarinpätkäkin jo silloin ;)
Että ei kyllä pelkillä Mosseilla ajeltu. Itse asiassa, en olekaan koskaan ajanut Mossella, vaikka kaikenmoisia "lypsyjakkaroita" olenkin kokeillut. - Kallonkutistaja
sinivilkku kirjoitti:
lukemalla ei välttämättä aina saa oikeaa kuvaa asioista.
Hämäläisiä on moitittu hitaiksi, mutta kyllä vaan Hämeen teillä ainakin "Sammakko-Citikoita" oli ihan kiitettävässä määrin.
Niin ja täällä hitaassa maakunnassa oli se motarinpätkäkin jo silloin ;)
Että ei kyllä pelkillä Mosseilla ajeltu. Itse asiassa, en olekaan koskaan ajanut Mossella, vaikka kaikenmoisia "lypsyjakkaroita" olenkin kokeillut.Joo, en väittänytkään, että etteikö niitä parempiakin autoja olisi ollut ja paljonkin. Olihan meilläkin bensamersu, mutten sanoisi sitä keskimääräiseksi perheautoksi. Ja kyse oli tyypillisistä perheautoista, ja ne olettaisin löytyvän sieltä myyntitilastojen kärjestä, ihan samoin kuin nykyäänkin.
Niin, ja olihan volvot ja saabitkin melko yleisiä silloin, varsinkin 96 (taunuksen moottorilla) ja vähän myöhemmin 99. Jos sitä meinaat, ettei myyntitilasto ja käytäntö vastaa toisiaan, niin olet varmaan oikeassa. Silloin kuten nykyäänkin toisilla automerkeillä/-malleilla ajetaan enemmän kuin muilla. Eikä välttämättä tyypilliset perheautot olleet silloinkaan niitä eniten tiellä liikkuneita.
- ....
Toivon pikaista kohtaamista jonkun kallioseinän kanssa. Et sen jälkeen ole vaarantamassa muiden tielläliikkujien terveyttä.
- olet jo ajanut
kallioon kauan sitten....elämäsi näyttää loppuneen..... Muistoa kunnioittaen !
- ajokortti vex?
Taisi lähteä Kairakutulta ajokortti pois? Sitä erivapautta ei voi muuten ymmärtää.
Taitaa muutenkin lasketella luikuria. Ei sellaisella ajotavalla voi pitää korttiaan kovinkaan kauan. Siis jos mies elää kuin puhuu.On se kuitenkin aikoinaan useita kertoja ollut pois otettuna, en minä sitä ole koskaan salaillutkaan. Muistaakseni vuosien varrella seitsemän kertaa ja aina ylinopeuksien vuoksi, siis ei minkään todella vakavan syyn vuoksi, vaan täysin hatusta vedetyn. Turha muuten kuvitella, että asia olisi minua mitenkään koskaan harmittanut, päinvastoin, hyvä syy lomailuun ja kortittomuus ei ole ennenkään ajamista estänyt, hehheh. Nykyisin on sitten kaikenlaista elektroniikkaa turvana ehkäisemässä ylimääräisiä viiveitä tienpäällä.
- mikä idiootti!
Kairakettu kirjoitti:
On se kuitenkin aikoinaan useita kertoja ollut pois otettuna, en minä sitä ole koskaan salaillutkaan. Muistaakseni vuosien varrella seitsemän kertaa ja aina ylinopeuksien vuoksi, siis ei minkään todella vakavan syyn vuoksi, vaan täysin hatusta vedetyn. Turha muuten kuvitella, että asia olisi minua mitenkään koskaan harmittanut, päinvastoin, hyvä syy lomailuun ja kortittomuus ei ole ennenkään ajamista estänyt, hehheh. Nykyisin on sitten kaikenlaista elektroniikkaa turvana ehkäisemässä ylimääräisiä viiveitä tienpäällä.
Onkohan tuon kaltaisia tien päällä vapaana paljonkin? Eipä näytä aivottomuuskaan ajamista estävän - eihän?
- wum
Kairakettu kirjoitti:
On se kuitenkin aikoinaan useita kertoja ollut pois otettuna, en minä sitä ole koskaan salaillutkaan. Muistaakseni vuosien varrella seitsemän kertaa ja aina ylinopeuksien vuoksi, siis ei minkään todella vakavan syyn vuoksi, vaan täysin hatusta vedetyn. Turha muuten kuvitella, että asia olisi minua mitenkään koskaan harmittanut, päinvastoin, hyvä syy lomailuun ja kortittomuus ei ole ennenkään ajamista estänyt, hehheh. Nykyisin on sitten kaikenlaista elektroniikkaa turvana ehkäisemässä ylimääräisiä viiveitä tienpäällä.
päässytkään pakoon?
>>Muistaakseni vuosien varrella seitsemän kertaa ja aina ylinopeuksien vuoksi, siis ei minkään todella vakavan syyn vuoksi, vaan täysin hatusta vedetyn. wum kirjoitti:
päässytkään pakoon?
>>Muistaakseni vuosien varrella seitsemän kertaa ja aina ylinopeuksien vuoksi, siis ei minkään todella vakavan syyn vuoksi, vaan täysin hatusta vedetyn....koskaan pakoon ajanutkaan, vaan olen jopa pysähtynyt odottelemaan. Eri asia sitten, jos ei tiedä olevansa takaa-ajettuna.
"Tuo on vain sinun oma mielipiteesi, yhteiskunta pitää sitä vakavana syynä koska ottaa kortin pois."
Ei se niin vakava syy ole, koska sen kuitenkin aina takaisinkin ovat antaneet.- wum
Kairakettu kirjoitti:
...koskaan pakoon ajanutkaan, vaan olen jopa pysähtynyt odottelemaan. Eri asia sitten, jos ei tiedä olevansa takaa-ajettuna.
"Tuo on vain sinun oma mielipiteesi, yhteiskunta pitää sitä vakavana syynä koska ottaa kortin pois."
Ei se niin vakava syy ole, koska sen kuitenkin aina takaisinkin ovat antaneet.silti tarvitse hatusta vetää kun se on lakiin kirjoitettu.
wum kirjoitti:
silti tarvitse hatusta vetää kun se on lakiin kirjoitettu.
Toivottavasti kuitenkin sen verran pehmeälle paperille, jolla on hyvä pyyhkiä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256