syitä hakea lääkikseen

sisäisesti_nautittava

Elävässä elämässä kuultuja syitä hakea lääkikseen (hiukan kärjistettynä):

- kun isä ja äitikin on enkä keksinyt muuta eikä mikään kiinnosta
- kun kaikki kaveritkin haki
- kyllästyin olemaan hoitaja kun ei saanut päättää mistään
- minulla oli itselläni ihana lääkäri kerran ja näin miten mukavaa työ voi olla
- biologia, kemia ja fysiikka kiinnosti, potilastyö nyt ei niinkään mut meneehän se tossa sivussa
- sukulaiset painostivat ettei tällasilla papereilla voi hakea kun oikikseen ja lääkikseen ja oikis ei kiinnostanut yhtään
- mä haluan pelastaa ihmisiä
- mä haluan tehdä tutkimustyötä eikä napannut lukea pelkkää jotain biokemiaa
- hyvä palkka, korkea yhteiskunnallinen asema, voi valita jonkun erikoisalan mikä on siisti sisätiloissa tehtävä 8-4 perusduuni
- on vaan tuntunut aina siltä että tää ois mun juttu, kai se kutsumusta sit on
- ihmisläheistä mutta silti joku järki siinä mielessä että ei harrasteta poppakonsteja ja huijata ihmisiltä rahoja vaan hoidetaan tutkituilla keinoilla

11

2106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neiti halla

- Dr Carter

• Kovac

pas

• aikuistenoikeesti

Aikuistenoikeesti...

Olen lahjakas oppilas ja tottunut pyrkimään korkealle, haluan haasteita -> lääkikseen on vaikeeta päästä (=haaste)-> Kun pääse sisään opiskelu on vaikeeta (=haaste) -> Työelämässä voi suuntautua monille kiinnostaville aloille ja hankkia lisää haasteita.

Jos hakisin esim. sairaanhoito-oppilaitokseen en todennäköisesti olisi onnelinen valintaani. Toisaalta tietäisin, että jos olisin lääkiksessä voisin tehdä vielä monipuolisemmin erilaisia töitä ja päätöksiä.

Vaikeaa selittää, mutta näin se vaan on.

• hoitaja

Ihan mielenkiinnosta,että oletko mistä valmistunut hoitajaksi ja millaisilla papereilla? Oletko jo päässyt lääkikseen vai hakemis vaiheessa vielä`?

• mikä vikana?

Tuolla on joukossa erittäin hyviä syitä.
      Jos nyt yleensäkään tarkotit tätä lääkikseenhakijoiden motiivien haukkumiseksi, niin mikä olisi se sinun mielestäsi hyväksyttävä syy hakea lääkikseen?

Ammatinvalinnassa kannattaa todellakin keskittyä näihin:
      1. Kiinnostaa (sekä opiskelu että työskentely)
      2. On mahdollisuudet päästä opiskelemaan
      3. Palkka (erittäin hyvä, hyvä tai itselle muuten vaan itselle riittävä)
      4. Työllisyysnäkymät

Jos haluat hyväpalkkaisen säännöllisen sisätyön, ja hallitset bilsan ja fyssan&kemian, eikä potilaitten palveleminen pelota niin lääkärin työ on juuri se paras valinta. Niin, vaikka et olisi syntyessäsi tiennyt haluavasi loppuelämääsi auttaa ihmisiä ja olla lääkäri vain auttaaksesi ihmisiä hyvästä tahdostasi.

Lääkäri on ammatti siinä missä muutkin, ja joku ammatti ihmisen pitää/kannattaa valita vaikka mikään ei erityisesti kiinnostaisi. Jos lääkärin hommat sopivat parhaiten, go for it ja jätä sisäisesti_nautittavat rannalle ruikuttamaan.

"kun isä ja äitikin on enkä keksinyt muuta eikä mikään kiinnosta"
      -Jännä juttu, mutta lääkiksessä tosiaan on _paljon_ lääkärien lapsia. Yksinkertainen ja täysin hyväksyttävä selitys on se, että arvostettuun ammattiin kouluttautuneiden vanhempien lapset tekevät samoin. Ja jos on luonnontieteisiin suuntautunut, niin lääkäri on usein ainoa kiinnostava vaihtoehto arvostetuimmista ammateista.

"kun kaikki kaveritkin haki"
      -Onneksi kaikki eivät pääse, vain ainoastaan sinne jotenkuten soveltuvat. Hyvä että kaikki hakevat, saadaanpahan ne parhaat valittua lääkäreiksi.

"kyllästyin olemaan hoitaja kun ei saanut päättää mistään"
      -Näinpä, mutta varmaan myös palkka ja puhdas kunnianhimo kolkuttelevat siellä syinä

"minulla oli itselläni ihana lääkäri kerran ja näin miten mukavaa työ voi olla"
      -LOL PLZ ROFLMAO

"biologia, kemia ja fysiikka kiinnosti, potilastyö nyt ei niinkään mut meneehän se tossa sivussa"
      -Totta, biologi/fyysikko/kemisti ei saa palkkaa eikä arvostusta. Jos rahkeet riittää niin tutkijalääkärilinja voisi olla paikallaan, mutta jos potilastyökin menee "tossa sivussa" niin sittenhän ei ole mitään ongelmaa. Joka tapauksessa lääkis on hyvä valinta, ainakin jos tekniikka ei kiinnosta.

"sukulaiset painostivat ettei tällasilla papereilla voi hakea kun oikikseen ja lääkikseen ja oikis ei kiinnostanut yhtään"
      -Hyvä että annat tietosi ja taitosi lääketieteen käyttöön. En suosittelisikaan menemään oikikseen kuivumaan opiskellen sellaista, joka ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos kuitenkin olisi ollut joku suurempi kiinnostuksen kohde, niin olisi kannattanut harkita sitäkin, vaikka nyt ei ihan lääkärin palkkaa saisikaan.

"mä haluan pelastaa ihmisiä"
      -Oikein, joko auttamisenhalua tai kunnianhimoa löytyy, molemmat auttavat uralla eteenpäin ja tekevät sinusta parhaan mahdollisen lääkärin. Sulla olis pari hyvää vaihtoehtoa, palomieheks päästäkseen täytyy vaan kait olla aika hyvässä kunnossa.

"mä haluan tehdä tutkimustyötä eikä napannut lukea pelkkää jotain biokemiaa"
      -Tutkijalääkäriainesta, ehdottomasti. Pelkkä biokemia onkin puuduttavan tylsää, lääkiksessä asiat ovat elämänläheisempiä.

"hyvä palkka, korkea yhteiskunnallinen asema, voi valita jonkun erikoisalan mikä on siisti sisätiloissa tehtävä 8-4 perusduuni"
      -Erittäin hyviä perusteita, mutta kauppis tarjoaa helpommalla avaimet siistiin hyväpalkkaiseen sisätyöhön. Lääkikseen hakevat usein eivät halua sitä siistiä sisätyötä, vaan monet haluavat myös päästä sotkemaan veitsien kanssa, eikä vähiten siksi että kirurgi on arvostetuin ammatti.

"on vaan tuntunut aina siltä että tää ois mun juttu, kai se kutsumusta sit on"
      -Voit olla joko hyvässä asemassa koska tiedät tarkkaan mitä haluat tai ihan hakoteillä, jos lääkäri-käsitys on peräisin pehmonallen haavan laastaroinnista by Mirja 3v niin voisi olla aika päivittää käsitys työstä.

"ihmisläheistä mutta silti joku järki siinä mielessä että ei harrasteta poppakonsteja ja huijata ihmisiltä rahoja vaan hoidetaan tutkituilla keinoilla"
      -Erittäin hyvä syy olla menemättä kauppikseen tai oikikseen, ja mikäs meille LOK:sta jää jäljelle: lääkis.

• latexxx

Pointtisi on luultavasti että ihmisillä on aivan väärä kuva ja motiivi pyrkiä alalle?

Yksi syy varmasti ajaa ihmisiä lääkikseen ; oma tai sukulaisten kohdalle sattunut vakava sairaus.

Itsekin olen törmännyt kurssillamme lähes kaikista edellä mainituista syistä pyrkineihin .
      Ammatti tämä on siinä kuin muutkin jos niin haluaa: paljon lukemista , verta ja paskaa. Jos helpomman rahan ja sisätyön perässä on suosittelen tosiaan teekkariutta tai kauppista.

• ihan miten vain

On se kumma, että koskaan ei jauheta siitä, että ihmisiä hakeutuu vaikkapa putkimiehiksi tai kirjastonhoitajiksi täysin vääristä syistä.

Ammatinvalintaan vaikuttavat monet tekijät. Se, miten yksilö määrittää näiden syiden merkityksen oman ammattinsa valinnassa, ei piru vie ole muiden asia. Ei mihinkään ammattiin kannata myöskään hakeutua vain ja ainoastaan sen perusteella, että työ on kivaa. Koska työ on työtä. Usein kuitenkin kannattaa valita sellainen ammatti, jota ei tarvitse tehdä hampaat irvessä.

Ei lääkärin ammattia voida pitää enää minään paljaana kutsumuksena. On myös muistettava se, että lääketieteen lisensiaatin tutkinto avaa hyvin monentyyppisiä erikoistumisvaihtoehtoja - ehkäpä juuri siksi, koska ihmisiä on erilaisia. Mielestäni jo se, että haluaa tehdä arvokasta työtä, jonka tekijöistä on pulaa, ja johon rahkeet riittävät, on aivan sopiva peruste ammatinvalinnalle.

"Hei, olen Unto-Unelmalääkäri. Minulle lääkärin työn tekeminen ja sosiaalisten suhteiden vaaliminen on aina ollut itsestäänselvyys. Haluan tehdä tätä työtä ja uhrata sille koko elämäni. Jo ala-asteella tiesin, että tulen valitsemaan kaikki fysiikan, kemian ja biologian kurssit lukiossa. Lisäksi olen koko elämäni lukenut lääkärikirjoja ja tutkimustuloksia omaa tulevaa ammattiani silmällä pitäen. Olen niin täydellinen lääkäri, ja plaa plaa..."

Kun ei se vain mene noin. Kovakasvoinen ja jämpi house-tyyppinen lääkäri saattaa kaikesta huolimatta tehdä työnsä paremmin kuin ylipirteä maailmanparantaja-julistaja. Ihmiset ovat erilaisia, myös lääkiksessä.

• asiallinen_tuntija

Uteliaisuuttani ihmettelen, miksi tällä palstalla kutsumus tuntuu olevan jonkinlainen kirosana. Mieluumin peräänkuulutetaan kyynistä, supertehokasta, teoreettisella tiedolla seilaavaa kahdeksastaneljään -duunarilääkäriä, kuin perinteisempää mielikuvaa edustavaa ammatinharjoittajaa, joka on oikeasti tajunnut mitä hippokrateen valassa sanotaan auttamisesta ja epäitsekkyydestä.

Ei, en tiedä henkilökohtaisella tasolla mitä kutsumus tarkoittaa mutten kyllä haluaisi itseäni tai läheisiä hoitamaan lekuria, joka hakeutui alalle koska omaa mielikuvitusta ei ollut (eikä kiinnostustakaan) tai joka kelaa päässään vain sitä kuinka paljon enemmän hänelle yksityissektorilla maksettaisiinkaan...

• doc(m)

No herätkäähän tähän päivään... Glamourin koko hommaan tuo raha. Niin se vaan on, että nyky yhteiskunnassa ihmisen arvo lasketaan rahassa. Kuinka moni näistäkin äiti teresoista opiskelis lääkäriksi jos lääkäri sais vaikka 2000€/kk. Todellisuudessa se on helvetin rankka duuni ja luulen että ilman hyvää korvausta se jäis tekemättä.

• omaan

ja minkähän takia hoitajien kohdalla puhutaan niin usein "kutsumusammatista", mutta lääkäreiden kohdalla niin ei tehdä KOSKAAN?

• Epäasiaton tuntija

Nôôô.... Jaa. Aika moni äiti- ja isäteresa lukee lääkäriksi ja tekee erikoistuvan lääkärin hommia semmosella 2800e/kk palkalla. Päivystämättömillä aloilla siihen ei sitten paljoa tulekaan päälle ja päivystävät saavat viettää yönsä ja pyhänsä työpaikalla. Aika moni ei tiedä palkkatasosta paljon mitään ennen töihin menoa.

Rankka duuni - ehkä. Rahakas - ehkä niille jotka rahan perässä juoksevat. Onhan niitä kaikenlaisia teresoja, mutta tämmöset money talks doc(m):t ovat enimmäkseen sielläsuntäällä "rinkivastaavina" ja paukuttelemassa henkseleitä verokalenterin ilmestyessä. Eivät kauheesti herätä kunnioitusta, hippokrates kääntyy haudassaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe