Etelän mies ei pärjää

kitka.

Tämän päivän aamuTV:ssä se sanottiin Etelän autoilijat eivät pärjää kitkoilla.
Pohjoisessa asuvat ajotaidoiltaan paremmat autolijat pärjäävät kitkoilla.
Sääli kun kuitenkin kaikkien autoilijoiden pitää maksaa myös etelänmiesten tienkulutus.

13

669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulkomaalainen

Siinä ei kuule autaa ajotaito eikä kitkat, jos jäisillä tiellä joudut hätäväistöön. Niin minullekin kävi ja kalliiksi tuli, toisen pellit säästyivät, minun ei.

• nastarunkkari

nastatkaan..

• Kokeiltu on

Kerran on tielle rynnänyt hirvi ja voin kertoa että edes kesä ja kuiva tie ei pelastanut tilannetta.

• on oikeestaan

hyvät kumit. Mut ite tykään enemmän nastoist, ku tääl harvoin teitä soritetaan ja lopputalvest tiet on peilii. Kaupungis ja vastaavis taas kitkat on omast mielest parempii.

• kehitystä kaivataan vielä

Kyllä kitkoilla pärjää tiettyyn rajaan saakka jos jouut kitkalla äkkiä jarruttaan sitten sinusta tulee kyytiläinen autosi poukoilee ties minne.Nastalla autosi pysyy jarrutettaessakin hallinnassa.Itse en kitkoja käyytä tuon ominaisuudentakia vaikka yritänkin olla joustava enkä jarruttele turhantakia mutta riski on aina riski.

• kitkoilla ja sääntöjen mukaan
        kehitystä kaivataan vielä kirjoitti:

Kyllä kitkoilla pärjää tiettyyn rajaan saakka jos jouut kitkalla äkkiä jarruttaan sitten sinusta tulee kyytiläinen autosi poukoilee ties minne.Nastalla autosi pysyy jarrutettaessakin hallinnassa.Itse en kitkoja käyytä tuon ominaisuudentakia vaikka yritänkin olla joustava enkä jarruttele turhantakia mutta riski on aina riski.

Taidat olla niitä jotka painelee kaikki liikennevalot vanhoilla vihreillä, kun eivät uskalla jarruttaa liukkaalla?

Olen huomannut että liikennevalokuri löystyy kun tulee liukasta. En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta veikkaan että ajaminen vie niin paljon joidenkin huomiota että säännöt unohtuu.

• hallinnan menettänyt
        kitkoilla ja sääntöjen mukaan kirjoitti:

Taidat olla niitä jotka painelee kaikki liikennevalot vanhoilla vihreillä, kun eivät uskalla jarruttaa liukkaalla?

Olen huomannut että liikennevalokuri löystyy kun tulee liukasta. En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta veikkaan että ajaminen vie niin paljon joidenkin huomiota että säännöt unohtuu.

oikeessa olet höyhenjarrutuskitkoilla on ainut oikea tapa,valot jos sopivasti vaihtuu ei kerkiä alottaa höyhenjarrutusta ja mennään ties minne silloin ainut mahdollisuus mennä vanhoilla vihreillä varoen ja varmuudeksi torveatöräyttäen.Nyky autokoulunopettajatkaan eivät opeta höyhenjarrutusta nastaaikakaudella mut ennen ajettiin kesärenkailla läpi vuodem silloin opeteltiin nuo niksit.Että vinkiksi nykyautokouluille

• ...©
        hallinnan menettänyt kirjoitti:

oikeessa olet höyhenjarrutuskitkoilla on ainut oikea tapa,valot jos sopivasti vaihtuu ei kerkiä alottaa höyhenjarrutusta ja mennään ties minne silloin ainut mahdollisuus mennä vanhoilla vihreillä varoen ja varmuudeksi torveatöräyttäen.Nyky autokoulunopettajatkaan eivät opeta höyhenjarrutusta nastaaikakaudella mut ennen ajettiin kesärenkailla läpi vuodem silloin opeteltiin nuo niksit.Että vinkiksi nykyautokouluille

Vieläkö joku puhuu höyhenjarrutuksesta?
        Ei sellaista olekaan, eikä ole koskaan ollutkaan.
        Koko käsite on saanut alkunsa asiasta tietämättömän käännöskukkasesta.

Höyhenjarrutuksen käsite on saatu länsinaapureilta, eli ruotsalaisilta. Fjäderbromsning on oikeaoppisesti käänettynä jousijarrutus eikä höyhenjarrutus. (Höyhenjarrutus olisi ruotsiksi dunbromsning.)

Jousijarrutuksessa (eli joustojarrutuksessa) on kyse jalan joustosta jarrutuksen aikana, jolloin hallittavuuden säilyttämiseksi etsitään rajaa jossa renkaat lukittuvat, eikä yksinkertaisesti survaista poljinta pohjaan. ABS-aikakaudella tuo ei enää ole kovinkaan ajankohtaista, mutta vanhoissa autoissa ihan käyttökelpoinen tekniikka kunhan unohtaa sen höyhenen ja siitä johdettavan höyhenenkevyen jarrunkäytön.

• Ajan etelässä

Ajelen etelässä, mutta olen opetellut ajamisen pohjoisessa. En ole kokenut minkäänlaista vaikeutta pärjätä kitkarenkailla.

• vaan kelikin

Nii, kelikin vaikuttaa. Koska pohjoisessa normaalina talvena on luonta, niin nastalla ei ole mitää vaikutusta. Mustalla jäällä, yöpakkasten jäläkeen n maybe apua, muittei polokeentyneella lumella..

• mies ottaa

Koffia sivistyneesti lähiökuppilassa. Pohjoisen miehen on tyytyminen lantakuurin takana eukolta salaa käytettyyn kiljuun.

• köyhää

täytyym kyl sun olla ku käytettyy kiljuu joudut juomaa

• Kylä

Kylpä vain etelän mies pärjää kitkoilla.
      Ennen kaikkea silloin jos ajaa niillä kesällä
      tai 5 asteen yläpuolella.

Olen itse ns. etelän mies stadista ja olen
      työntänyt omat kitkani hanuriosasstolle 3 vuotta
      sitten yhden talven kokeilun jälkeen kun jäin mäkeen kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe