Onko muilla masentuneilla kokemusta siitä, että on äärimmäisen vaikea, joskus ihan mahdoton, lähteä liikkeelle, esim. aamulla? Asioiden hoitamisesta ei meinaa tulla yhtään mitään, yhden sähköpostinkin lähettäminen lykkääntyy viikkotolkulla, eikä välttämättä tule sittenkään tehdyksi. Tällainen jumiutuminen on minulle aiheuttanut paljon vaikeuksia sosiaalisen elämän ja toimeentulon kannalta. Olen kuullut että on joitain masennuslääkkeitä, jotka auttavat palauttamaan potilaan toiminta- ja aloitekykyä, tiedättekö mistä lääkkeistä on kyse? Miten Olette itse selvinneet toimintakyvyn laskemisen ja motivaation puutteen kanssa?
Motivaatiotiottomuus, jumiutuneisuus
4
656
Vastaukset
- ei ole
kovin voimakasta masennusta ollut, mutta 1-2 päivänä viikossa tulee kyllä tunne, ettei millään jaksa mitään hyödyllistä, ja kaikki vaikuttaa elämässä muutenkin melko yhdentekevältä.
Noina päivinä tärkeää olisi yrittää tehdä mitä tahansa, mistä itse nauttii, ja mitä pitää hyödyllisenä. Siten saa ylläpidettyä edes jonkinlaista aktiivisuuden tunnetta, ja vastaan tulee myös hiukan niitä positiivisiakin kokemuksia.
Lääkityksestä en osaa valitettavasti itse sanoa mitään, mutta paljon on varmasti kiinni myös pienistä päivittäisistä rutiineista. - saamattomuus
oireita minullakin ja varmaan monen muunkin
masentuneen olo motivaationpuute, levottomuus, keskittymiskyvyn puute ja ihan arkiaskareiden teko ylitsepääsemättömän vaikeaa. Itselläni
lääkitys, mutta kun ei muuta ammattiapua, niin
jotenkin tunnen itseni tarpeettomaksi eli mikään
toiminta ei kiinnosta. Joskus olen monta päivää
neljän seinän sisällä tapaamatta ketään. Ihmissuhteiden laiminlyönti jättänyt minut koko
yhteiskunnan ulkopuolelle. Kun ei jaksa, niin ei
jaksa! Tiedän, että esim. liikunta ois mielialalle
hyväksi, mutta mistäs sen motivaation otat, kun
lääkkeetkään auta, ne vaan väsyttää. En tässä
lääkkeistä nimiä laita, kun lääkäri määrää ne jokaiselle yksilöllisesti. Väsymys, turta olo, mitään ei saa aikaan, mikään ei kiinnosta. Ihan tyypillisiä masennuksen oireita, joista valitettavasti itselläni on myös kokemusta. Mutta niistä voi parantua lääkkeiden ja ammattiavun sekä lähiympäristön avulla. Korostan erityisesti viimeksi mainittua; ainakin itse koin saamani tuen ihan korvaamattomana. Siinä jyvät erottuivat akanoista ja samalla oma arvomaailma jäsentyi uudelleen.
Kysyit lääkkeistä.. ne ammattilainen määrittelee aina yksilöllisesti ja varmasti sopiva löytyy.- Veto pois
Valitettavan tuttua juttua; sillai pystyy motivoitumaan,
kun menee johonkin yhteisölliseen touhuun, mutta kotona ei jaksa
muuta kuin juuri ja juuri ihan välttämättömät ja kaupassa käynnit.
Että ei kovin hyvä malli, ottaen huomioon, että kuitenkin
käytän kallista lääkettä. Laskutkin jää maksamatta, -tulee lisälaskuja.
Perintäfirmoilla on hyvät ajat. Tämä koneella naputtelu toimii sitten
edes jonkinlaisena aktivitettina, -muuten töllöttäisin vain tylsänä TV:tä.
Mulle ainakin lääkäri sanoi vähän yli vuosi
sitten, että toimintakyky palautuu viimeisenä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t645690Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo1073575Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel573448Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti442838Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset52693Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L932672SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral742530IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!
"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k132440Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi861967Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei3411907