Motivaatiotiottomuus, jumiutuneisuus

Zahra_

Onko muilla masentuneilla kokemusta siitä, että on äärimmäisen vaikea, joskus ihan mahdoton, lähteä liikkeelle, esim. aamulla? Asioiden hoitamisesta ei meinaa tulla yhtään mitään, yhden sähköpostinkin lähettäminen lykkääntyy viikkotolkulla, eikä välttämättä tule sittenkään tehdyksi. Tällainen jumiutuminen on minulle aiheuttanut paljon vaikeuksia sosiaalisen elämän ja toimeentulon kannalta. Olen kuullut että on joitain masennuslääkkeitä, jotka auttavat palauttamaan potilaan toiminta- ja aloitekykyä, tiedättekö mistä lääkkeistä on kyse? Miten Olette itse selvinneet toimintakyvyn laskemisen ja motivaation puutteen kanssa?

4

653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

kovin voimakasta masennusta ollut, mutta 1-2 päivänä viikossa tulee kyllä tunne, ettei millään jaksa mitään hyödyllistä, ja kaikki vaikuttaa elämässä muutenkin melko yhdentekevältä.

Noina päivinä tärkeää olisi yrittää tehdä mitä tahansa, mistä itse nauttii, ja mitä pitää hyödyllisenä. Siten saa ylläpidettyä edes jonkinlaista aktiivisuuden tunnetta, ja vastaan tulee myös hiukan niitä positiivisiakin kokemuksia.

Lääkityksestä en osaa valitettavasti itse sanoa mitään, mutta paljon on varmasti kiinni myös pienistä päivittäisistä rutiineista.

• saamattomuus

oireita minullakin ja varmaan monen muunkin
      masentuneen olo motivaationpuute, levottomuus, keskittymiskyvyn puute ja ihan arkiaskareiden teko ylitsepääsemättömän vaikeaa. Itselläni
      lääkitys, mutta kun ei muuta ammattiapua, niin
      jotenkin tunnen itseni tarpeettomaksi eli mikään
      toiminta ei kiinnosta. Joskus olen monta päivää
      neljän seinän sisällä tapaamatta ketään. Ihmissuhteiden laiminlyönti jättänyt minut koko
      yhteiskunnan ulkopuolelle. Kun ei jaksa, niin ei
      jaksa! Tiedän, että esim. liikunta ois mielialalle
      hyväksi, mutta mistäs sen motivaation otat, kun
      lääkkeetkään auta, ne vaan väsyttää. En tässä
      lääkkeistä nimiä laita, kun lääkäri määrää ne jokaiselle yksilöllisesti.

• Väsymys, turta olo, mitään ei saa aikaan, mikään ei kiinnosta. Ihan tyypillisiä masennuksen oireita, joista valitettavasti itselläni on myös kokemusta. Mutta niistä voi parantua lääkkeiden ja ammattiavun sekä lähiympäristön avulla. Korostan erityisesti viimeksi mainittua; ainakin itse koin saamani tuen ihan korvaamattomana. Siinä jyvät erottuivat akanoista ja samalla oma arvomaailma jäsentyi uudelleen.
      Kysyit lääkkeistä.. ne ammattilainen määrittelee aina yksilöllisesti ja varmasti sopiva löytyy.

• Veto pois

Valitettavan tuttua juttua; sillai pystyy motivoitumaan,
      kun menee johonkin yhteisölliseen touhuun, mutta kotona ei jaksa
      muuta kuin juuri ja juuri ihan välttämättömät ja kaupassa käynnit.
      Että ei kovin hyvä malli, ottaen huomioon, että kuitenkin
      käytän kallista lääkettä. Laskutkin jää maksamatta, -tulee lisälaskuja.
      Perintäfirmoilla on hyvät ajat. Tämä koneella naputtelu toimii sitten
      edes jonkinlaisena aktivitettina, -muuten töllöttäisin vain tylsänä TV:tä.
      Mulle ainakin lääkäri sanoi vähän yli vuosi
      sitten, että toimintakyky palautuu viimeisenä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      356
      1470
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1435
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      333
      1272
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1137
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      34
      957
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      240
      940
    7. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      30
      912
    8. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      888
    9. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      855
    10. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      847
    Aihe