Aikuinen kuluttaa joululahjoihin 320 euroa, kerrotaan eilisen Iltiksessä, ja jatketaan vielä että noin 14 prosenttia ihmisistä arvioi ostavansa joululahjat kulutusluotolla tai luottokortilla.
Vähän järkeä hei. Olen ollut jo pitkään sitä mieltä että joulu on ollut liian kaupallistettu, mutta ostaa lahjoja lainarahalla kun omat rahat on loppu? Ei voi muuta kun sanoa että OI VOI.
Onko se niin vaikeaa käsittää että jos rahaa ei ole, niin sitä ei olisi suositeltavaa kuluttaa? Lainan sössiä vaikka olisi kuka ja mikä tahansa, enkä minä millään ottaisi sellaista riskiä sen takia että saisin perheen ja tuttavapiirin hiljaiseksi. Vastaavasti olen tehnyt heille selväksi oman kantani, ja ne ymmärtää sen hyvin.
Olen k...ipää, sen ymmärrän hyvin, mutta edelleen, elintaso on niille joilla on siihen varaa. Jollei rahat riitä joulun viettoon, tai mihin tahansa juhlaan, niin kannattaa oikeasti miettiä jos ehkä sittenkin olisi parempi jättää ainakin ylisuuret ostokset tekemättä. Muovikuusi, ruokailu ja muutama joulukortti, niillä pärjää jo. Ja parempi niin kun maksaa joululainaa pois vielä kun lumet sulaa.
Ilmainen vihje kaikille: veronpalautukset. Sensijaan että ottaisitte lainaa jouluksi, mitä jos nostaisitte ennakkopidätyksen muutamalla prosenttiyksiköllä niin tulee varmasti palautuksia sopivasti joulukuun alussa? Parempi sekin kun lainaraha.
Joulu lainaksi?
20
2479
Vastaukset
- Yksi mikrosiru
"ja jatketaan vielä että noin 14 prosenttia ihmisistä arvioi ostavansa joululahjat kulutusluotolla tai luottokortilla."
Tässä joutuu elämistään maksamaan kulutusluotolla, vaikka ei niin haluaisi.
Joulua en ole viettänyt 15-16 vuoteen. Silti talous ei ole yhtään parempi. Näit varmaan eilen ohjelman, jossa näytettiin kuinka köyhyys on lisääntynyt. Ruokapankkeja ja vastaavia tarvitaan.- Vakuusvaje
Jatkuva kulutusluoton käyttö pitääkin huolen siitä, ettet helpolla selviä. Sinä maksat siitä rahasta kaiken aikaa. Aivan kuin yrittäisit uida Englannin kanaalin yli kivi nilkassa.
- Yksi mikrosiru
Vakuusvaje kirjoitti:
Jatkuva kulutusluoton käyttö pitääkin huolen siitä, ettet helpolla selviä. Sinä maksat siitä rahasta kaiken aikaa. Aivan kuin yrittäisit uida Englannin kanaalin yli kivi nilkassa.
Minähän en puhunut mitään jatkuvasta kulutusluotosta. Kaksi kuukautta oli vaikeaa. Nyt on vipit . Onko joku iloinen vai suruinen?
- Hyvätuloinen
Vietän Suomessa joulun aikoihin pari viikkoa. Kaiken muun ajan hoidan suurimman osan ostoksistani plantina-Amexillani (jossa koko lasku erääntyy kerran kuukaudessa) mutta joululomallani maksan kaikki ostokset järjestään pankkikortilla. Ryhdyin tähän muutama vuosi sitten kun katselin kaupassa kuinka moni ihminen vingutti Visaa estotta. Ajattelin että minuahan ei kukaan tuohon säälittävään porukkaan sotke. Joululomalla menee rahaa ostoksiin, palveluihin ja ihan vaan mukavaan elämään noin 3000 euroa. Haluan ne maksaa pankkikortilla, niin että kaikille on selvää kuka se oikeasti hyvätuloinen on ja kuka maksaa joulunsa laskuja vielä huhtikuussakin.
- Pankkineiti81
Sinunkaltaisten takia minun virkasisaret ja -veljet tietää että aina löytyy asiakkaita.
Olet pankillesi hyvä asiakas. Meidän konttorissa sinut ja sinunkaltaiset kutsuttaisi, jos asia olisi minusta kiinni, jossain vaiheessa joulukuussa kakkukahville.
- samaa mieltä
Itse sössin raha-asiani opiskeluaikana täysin.
Tuli muutama kituvuosi ja silloin hoidin joulun todella halvalla. Keräsin luonnosta kaiken mahdollisen, oli lahjana hyytelöä, suolasieniä, puolukkasosetta, nykyäänkin 10€:lla leipoo monta kakkua. Niille muutamille lapsille keräsin halpakoreista kovat paketit.
Viime jouluna ostin rakkaalle mummolleni kännykän, oikeastaan ihan turvallisuuden vuoksi.
Tämä vanhus sanoi, että kiitos, mutta ne suolasienet olisi ollut parempi vaihtoehto, koska hän tiesi, että ne on rakkaudella laitettu. No saa mummo ne sienetkin ja on jo oppinut käyttämään kännykkää.
Minä muuten käytän tota veroprosentin korotusta, mutta silti joulun tunnelma pitäisi luoda jollakin muulla kuin lahjuksilla. - Piruparka
Annat talousvaikeuksissa olevalle neuvoksi, että hänen pitäisi antaa verottajalle korotonta lainaa. Vaikka pankit eivät maksakaan nykyisin rahasta kovin hyvin, jopa käyttötili on parempi vaihtoehto. Puhumattakaan määräaikaistilistä, jolle sentään ehtii saada kolmisen prosenttia tuottoa ennen verojen maksupäivää.
Ymmärrän kyllä millaisille ihmisille tämä neuvo on tarkoitettu. Heidän perusongelmansa ei monesti ole rahanpuute sinänsä, vaan kyvyttömyys ajatella tulevaisuutta ja säännöstellä kulutushalujaan. Silloin ei tietenkään raha tilillä säily. Mutta aitoon rahapulaan ohjeesi ei ole paras lääke.- Pankkineiti81
Miten monella pientuloisella on oikeasti itsekuria pistää aina se muutama prosentti palkasta joka kuukausi määräaikaistilille? Verottaja sensijaan vie aivan kylmästi sen ennakkopidätyksen verran palkasta.
Määräaikaistili on rahallisesti järkevämpi vaihtoehto, mutta oikeasti aika harva todellakin pistää omatoimisesti säästöön joka kuukausi sen parikymentä euroa. - KurreOvaba
Pankkineiti81 kirjoitti:
Miten monella pientuloisella on oikeasti itsekuria pistää aina se muutama prosentti palkasta joka kuukausi määräaikaistilille? Verottaja sensijaan vie aivan kylmästi sen ennakkopidätyksen verran palkasta.
Määräaikaistili on rahallisesti järkevämpi vaihtoehto, mutta oikeasti aika harva todellakin pistää omatoimisesti säästöön joka kuukausi sen parikymentä euroa.Eihän tuossa lisäverossa/veronpalautuksissa ole kyse kuin verosuunnittelusta. (tai huonosta sellaisesta) Ihmiset elää ihan kuin se olisi joku arpajaispeli että tuleeko rahaa vai joutuuko maksamaan. Kyllä sen pystyy niistä taulukoista laskemaan mikä se veron suuruus on. Itse olen aina "joutunut" maksamaan. Tämä on ollut täysin tietoista lainaamista valtiolta, joka on tuottanut sijoituksissa koko sen lähes 1,5 vuotta, mitä veroilmoituksen jättämisestä veronkantoon menee. Tietysti ei liikaa tuota "lainaa" jottei mene korkoja.
Mutta että joulu velaksi... Siis koko vuosi on ollut täysi epäonnistuminen jos ei edes joulun viettoa varten ole saanut säästettyä. Eiköhän silloin sitä joulua ole vietetty pitkin vuotta.
- KurreOvaba
Eikös lainalla tulisi olla tarkoitus. Sellainen pidemmän ajan tähtäin jota varten lainan tarvitsee juuri nyt.
Kulutusluottoa ei ymmärrä sen ottajan näkökulmsta. Varsinkaan jos sen käyttää normaalien elinkustannusten peittämiseen. Jos ei ole varaa omillaan ruokaan, vaatteisiin, asuntoon ym. niin lainallako sitten on? Tai johonkin tavaraan jota ei pysty muuten säästämään niin lainalla sitten on varaa siihen??? Pimeetä - jouluihminen
Minä olen niitä harvoja ihmisiä,jotka suhteuttavat menot tuloihin. Jos ei ole rahaa ostaa jotain,sitten en osta. Tietysti pakolliset menot maksan. Esim. viime kuukausi oli minulla yhtä kituamista,kun pakollisten menojen jälkeen tili oli lähes nollillaan,niin täytyy sanoa,että hampaat irvessä yritin selvitä seuraavaan tilipäivään ja niin selvisinkin. Nyt on vähän löysempää,joka osittain johtuu veronpalautuksesta. Lainoja en ole tähän mennessä ottanut enkä otakaan,ellei ole aivan pakko. Korkeintaan jos asunnon ostan,niin sitten kait laina on otettava,mutta välttämättä en moista toteuta,koska korot nousee ja toisekseen tuloni ovat aika pienet. Tosin nyt tammikuussa ne nousee,mikä helpottaa paljon.
Eli joululahjat ja yleensäkin jouluostokset teen pankkikortilla. Välillä tuntuu,että minun kaltaisia fiksuja ihmisiä ei ole,kun kaikki tuntuvat ottavan lainaa,jonka myötä joutuvat velkavaikeuksiin.
Ihmisten pitäisi ymmärtää se,että jos ei ole rahaa ylimääräisiin menoihin,sitten ei osteta,vaan odotetaan seuraavaa tilipäivää. Itselläni menee kuukausittain säästötilille 40 €,joka on toistaiseksi voimassa. Siellä on jo jonkun verran säästössä,joilla ostan digitelkkarin tässä lähikuukausina,kun digiaikaan siirrytään 31.8.07. Tämä oli yksi esimerkki siitä,miten toteutan isommat hankinnat,kun tarvitsen jotain. - ...
Ostan lähes kaiken luottokortilla. Laskun maksan kokonaisuudessaan pois heti, kun se tulee postissa kotiin. Vuodessa luottokortin käytöstä kertyy bonuksena lentoyhtiön tai luottokorttiyhtiön pisteitä huomattava määrä. Pankkikortilla maksamisesta ei taas saa itselleen yhtään mitään etua.
Miksi en ottaisi itselleni noita pisteitä, kun ruoka on kuitenkin ostettava jollain maksuvälineellä?- olllla myäs
käteinen.
Bonuspisteet ovat näennäisiä jos saat niillä sen samaisen luottokorttiyhtiön tai lentoyhtiön pisteitä. Koska kumpikin edellyttää käyttöä ja kuluttamista.
Luottokortissa on juju, ansaintafilosofia on aivan selkeä kun sitä vähän miettii, se että sitä on hämärrytetty kuuluu pelin henkeen. - Joulu-ukki
olllla myäs kirjoitti:
käteinen.
Bonuspisteet ovat näennäisiä jos saat niillä sen samaisen luottokorttiyhtiön tai lentoyhtiön pisteitä. Koska kumpikin edellyttää käyttöä ja kuluttamista.
Luottokortissa on juju, ansaintafilosofia on aivan selkeä kun sitä vähän miettii, se että sitä on hämärrytetty kuuluu pelin henkeen.Mä ostan velaksi melkeen koko joulun. Neljälle omalle lapselle ja lukuisille sukulaisille on saatava lahjat. Ja lapsille on saatava kunnon lahjat mun mielestä. Niin se vaan on.
Edellisvuotisten Pleikkareiden tilalle ei kertakaikkiaan voi antaa mitään todella pientä..Lasten ei tarvitse kärsiä jos ei ole rahaa tarpeeksi säästössä.
Nyt moni ajattelee sitten, että pian ollaan velkakierteessä. Muutaman tontun kulutusluotot ovat kuitenkin kaukana siitä..Nojoo-mut mun mielestä on onni, että on tarjolla kulutusluottoja - Pankkineiti81
Joulu-ukki kirjoitti:
Mä ostan velaksi melkeen koko joulun. Neljälle omalle lapselle ja lukuisille sukulaisille on saatava lahjat. Ja lapsille on saatava kunnon lahjat mun mielestä. Niin se vaan on.
Edellisvuotisten Pleikkareiden tilalle ei kertakaikkiaan voi antaa mitään todella pientä..Lasten ei tarvitse kärsiä jos ei ole rahaa tarpeeksi säästössä.
Nyt moni ajattelee sitten, että pian ollaan velkakierteessä. Muutaman tontun kulutusluotot ovat kuitenkin kaukana siitä..Nojoo-mut mun mielestä on onni, että on tarjolla kulutusluottojaOlet niitä joiden talous on kävelevä aikapommi. Tai sitten trolli. Vielä tulee se päivä jolloin sinun ja sinunkaltaisten rahat ei riitä maksamana kulutusluottoja, ja sitten onkin asiat vähän ikävämmin.
- kuin muutenkaan
Pankkineiti81 kirjoitti:
Olet niitä joiden talous on kävelevä aikapommi. Tai sitten trolli. Vielä tulee se päivä jolloin sinun ja sinunkaltaisten rahat ei riitä maksamana kulutusluottoja, ja sitten onkin asiat vähän ikävämmin.
Olen aivan samaa mieltä. Minä sain lapsena melkein kaiken mitä halusin, ja luulin että raha kasvoi puissa. Kulutusluottojen lyhennys on aina ylimääräistä rahanmenoa, eli parempi olisi säästää joulua varten ja muutenkin vaikka korottamalla sitä veroprosenttia muutamalla yksiköllä, itse korotin melkein kymmenellä, mieheni teki samoin. Mieluummin palatuksia, kuin jäännösveroja. Emmekä mieheni kanssa saa mitenkään tuhlattua palautusrahoja jouluun, vaikka annammekin kummilapsillemme rahaa tänä vuonna, kuten joka merkkipäivä.
Ei jouluruuat voi maksaa enemmän kuin normaalina aikoina, ei koko sukua tarvitse syöttää, tehkää aattona ruokaa vain omalle perheelle ja joulupäivänä mummolaan, jos tarjoavat, jos ei, niin viekää vain kukkanen ja istukaa iltaa. Minäkin vien äidille joulurahan, koska on kokannut ja antanut viemisiä vuoden aikana, kun olemme sinne ehtineet. Appivanhemmat ovat saaneet lahjoja vuoden aikana, mieheni on auttanut heitä yrityksessään vuosien aikana, mitä ei kyllä huomioida sitten taas appilassa. Mutta se on taas eri juttu. - -Teukka-
Pidän Visaa, vaikka en ole vielä kertaakaan tarvinnut sen ns. luotto-ominaisuutta. Ulkomailla Visa on kätevä ja verkkokaupoissa, joten pitäisin sitä vaikka mitään luottoa en arvelisi ikinä tarvisevanikaan. Vuosimaksun pystyy hoitamaan lähes kokonaisuudessaa sillä, ettei tarvitse pitää tilillä varakassaa, vaan se voi olla korkorahastossa. Lisäksi, jos saan käyttämällä Visaa Lindexin lahjakortteja kympin tai pari kuussa, niin miksi en sitä käyttäisi?
Jos joku pitää minua persaukisena sen vuoksi, että jaksan hoitaa Visalaskun joka kuukausi parin kympin rahansäästön vuoksi, niin sitten olen persaukinen. Minulle 20 euroakin on rahaa.
Tiedän kyllä, että luottokorttiyhtiöllä on tarkoitus saada kukkaronnyörini sen verran löyhälle, että joutuisin luotto-ominaisuutta käyttämään. Tämä niinkin läpinäkyvää, että luottokorttilaskuun on aika merkattuna maksettavaksi summaksi minimilyhennys. No, joku muu saa rahoittaa luottokorttiyhtiön toiminnan, en minä ;-) - Mr Parrot
Pankkineiti81 kirjoitti:
Olet niitä joiden talous on kävelevä aikapommi. Tai sitten trolli. Vielä tulee se päivä jolloin sinun ja sinunkaltaisten rahat ei riitä maksamana kulutusluottoja, ja sitten onkin asiat vähän ikävämmin.
Hyvä Pankkibeibi!..vedä vittu päähäs ja pidä turpa kiinni..Olet aivan hyödytön turhake..
- Tavis2
Mr Parrot kirjoitti:
Hyvä Pankkibeibi!..vedä vittu päähäs ja pidä turpa kiinni..Olet aivan hyödytön turhake..
..jos et osaa huolehtia omista asioistasi, luuseri
- Mitä Äksyin Ämmä
kirjoitat mitä järkevimmin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062491Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928