Ihmetyttää miksi ylipainoisista odottajista ei keskustella samoin kuin tupakoitsijoista tai alkoholia käyttävistä äideistä? Olen huomannut,että mikäli joku tällä palstalla "tunnustaa" polttavansa raskausaikana tai kysyy onko turvallista ottaa saunaolut niin johan löytyy iso liuta sädekehä päässä tuomitsijoita jotka suuressa viisaudessa julistavat itsensä ainakin näistä paheista vapaiksi. Mutta auta armias jos joku neuvolassa tai esimerkiksi oma armas lapsen isä huomauttaa rajusta ylipainosta niin johan käännetään katse pois itsestä ja vika haetaan jostain muualta. Ylipaino on vakavasti otettava ongelma (sairaus) länsimaissa. Suomalaiset ovat Euroopan neljänneksi lihavin kansa. Ylipaino vaikeuttaa synnytystä. Ylipaino aiheuttaa raskausdiabeteksen joka saattaa johtaa sikiön hapenpuutteesta johtaviin vaurioihin. Ylipainoisten äitien/isien lapsista tulee opittujen elintapojen myötä helposti myös itse ylipainoisia. Jotkut vanhemmat ovat syöttäneet jo 10-vuotiaalle lapselleen tyypin 2 diabeteksen. Jos joku kirjoittaa tälle palstalle painavansa 150kg niin heti löytyy ymmärtäjä; älä huoli, niin minäkin ja hyvin menee. Kuka maksaa polvileikkauksenne 15 vuoden päästä? Pitäisikö ylipainoisen olla paremmassa asemassa terveydenhuollossa kuin esimerkiksi huumeiden käyttäjän? Samasta asiastahan (hallitsemattomasta addiktiosta) on kysymys.
miksi ylipainosta
26
1366
Vastaukset
- Ruoka ei ole myrkky
Kyllä, ylipaino on ikävä asia, mutta ruoka ei ole myrkkyä sikiölle, kuin mitä tupakka tai alkoholi. Ruoka ei aiheuta vammaisuutta tai sikiövaurioita. Sen sijaan pienikin määrä alkoholia voi olla joskus kohtalokasta.
Myös tupakointi ja reipas / hälläväliä alkoholinkäyttö periytyy helposti lapselle, kun kasvaa nuoruuteen. Lisäksi lapsi joutuu passiivisen tupakoinnin uhriksi jatkuvasti, saa ehkä astmaa jne.
En nyt puolusta ylilihavia missään tapauksessa, mutta nimenomaan raskausaikana tulleet ylikilot jopa 10-20kg ovat normaaleja. Vaikuttavat äidin imetykseen jonkunverran parantavasti (näin olen kuullut). Luonto sen on kehittänyt niin, että äidillä on aina vararavintoa lapselle (enkä nyt taaskaan puhu kenestäkään 100 kiloisesta)
Sen sijaan diabetes on sairaus, jota täytyy tietysti ennalta ehkäistä ja hoitaa tarkoin, mikäli sellaisen saa. Raskausdiabeteshan voi tulla täysin laihoillekkin äideille, tiesitkö edes sitä?
Onneksi neuvoloissa seurataan tuon mahdollista puhkeamista, ihan joka käynnillä.
Jos kaikki on hyvin, sen ennalta ehkäisemisessä ei kuitenkaan tarvitse mennä raskausaikana äärimmäisyyksiin, koska normaali ruoka EI ole edelleenkään myrkkyä.
Nauttikaamme siis raskaudesta mahdollisimman terveellisesti ja lisäaineettomasti, muutamista raskauskilosta viis! Ne kuuluvat asiaan. - Milla.M
Alkoholi ja tupakka ovat tunnetusti myrkkyjä, jotka vaikuttavat sikiöön,ja voivat aiheuttaa erilaisia kehitysvaurioita joista osa voi näkyä vasta kouluiässä. Ylipaino taas itsessään ei ole, joten siksi ei ole sama asia puhua näistä kolmesta "ongelmasta" samalla tavalla.
Ylipaino ei ole sairaus, kuten sanoit, vaan se kyllä altistaa sairauksille, mutta siltikään ei pidä yleistää.Ylipaino ei itsessään aiheuta raskausdiabetestä.Ylipainoisten lasten vanhempien lapsista ei välttämättä tule ylipainoisia, eivätkä vanhemmat "syötä" lapsilleen diabetesta.
Raskausdiabetes ei aiheuta sikiölle hapenpuutetta, eikä myöskään vaurioita, ainoastaan vauvasta voi tulla suurikokoinen (makrosomia), mutta nykyisellään tämäkin pyritään estämään.
Ei ole kiva olla ylipainoinen. Mutta se, jonka ei ole tarvinnut taistella kiloja vastaan, ei myöskään ymmärrä kuinka vaikeaa niistä on päästä eroon vaikka haluaisikin. On helppo tuomita ylipainoinen ihminen jääkaapilla asuvaksi syöpöksi, joka ei muuta tee kuin syö ja makaa.
Näin ei aina ole.
Huumeisiin ja alkoholiin verraten ylipaino ei aiheuta lasten huostaanottoja, väkivaltarikoksia, omaisuusrikoksia jne., joista kasautuu vuosittain suuri lasku yhteiskunnan maksettavaksi, ja jäljet näkyvät varsinkin heitteille jätetyissä lapsissa vielä pitkään.
Siinä se ero.- xxl
..samaa mieltä! Taisi olla alkuperäisellä kirjoittajalla vähän huono päivä!
Mutta ei voi muuta kun nauraa kyseiselle ihmiselle! Ihmisiähän me kaikki ollaan, joskaan ei saman kokoisia, näköisiä tai värisiä!
Aina löytyy jostain jotain naputettavaa! - ap. kirj.
Juuri tämän tyyppistä reagointia tarkoitin alkuperäisessä viestissäni. Kaikki varmasti ymmärtävät jo tupakoinnin ja alkoholin käytön vaarat sikiölle. Tämän päivän maailmassa on toki muitakin esim. asuinympäristössämme esiintyviä myrkkyjä jotka saattavat vaikuttaa sikiön kehitykseen. Toki kaikki ylipainoiset eivät eivät sairastu diabetekseen. Myöskään kaikkien tupakoitsijoiden lapset eivät kärsi oppimishäiriöistä. Kaikkien alkoholistien lapsilla ei ole FAS-syndroomaa. Ylipainoon voi vaikuttaa aivan samalla lailla itse kuin tupakanpolton lopettamiseen. Syö vain vähemmän kuin kuluttaa. Helppoako? Ei varmasti, mutta ajatelkaa nyt tässäkin sitä vatsassa kehittyvää vauvaa. Se, joka väittää ettei ylipaino ala olemaan jo kansantaloudellinen ongelma on joko sokea, kuuro tai tyhmä. Pointti oli siis, että miksi tätä asiaa ei saa sanoa ääneen, mutta muut riippuvaiset (tupakka, alkoholi jne.) saa syyllistää itseään huonommiksi ihmisiksi. Keskustellaan lisää! Voin toki keskustella omasta älykkyysosamäärästänikin tai siitä onko minulla henkilökohtaisesti ollut hyvä vai huono päivä. Mielestäni se ei kuitenkaan vie tätä aihetta eteenpäin, eikä luullakseni kiinnosta juuri ketään.
- luulisi
ap. kirj. kirjoitti:
Juuri tämän tyyppistä reagointia tarkoitin alkuperäisessä viestissäni. Kaikki varmasti ymmärtävät jo tupakoinnin ja alkoholin käytön vaarat sikiölle. Tämän päivän maailmassa on toki muitakin esim. asuinympäristössämme esiintyviä myrkkyjä jotka saattavat vaikuttaa sikiön kehitykseen. Toki kaikki ylipainoiset eivät eivät sairastu diabetekseen. Myöskään kaikkien tupakoitsijoiden lapset eivät kärsi oppimishäiriöistä. Kaikkien alkoholistien lapsilla ei ole FAS-syndroomaa. Ylipainoon voi vaikuttaa aivan samalla lailla itse kuin tupakanpolton lopettamiseen. Syö vain vähemmän kuin kuluttaa. Helppoako? Ei varmasti, mutta ajatelkaa nyt tässäkin sitä vatsassa kehittyvää vauvaa. Se, joka väittää ettei ylipaino ala olemaan jo kansantaloudellinen ongelma on joko sokea, kuuro tai tyhmä. Pointti oli siis, että miksi tätä asiaa ei saa sanoa ääneen, mutta muut riippuvaiset (tupakka, alkoholi jne.) saa syyllistää itseään huonommiksi ihmisiksi. Keskustellaan lisää! Voin toki keskustella omasta älykkyysosamäärästänikin tai siitä onko minulla henkilökohtaisesti ollut hyvä vai huono päivä. Mielestäni se ei kuitenkaan vie tätä aihetta eteenpäin, eikä luullakseni kiinnosta juuri ketään.
että aiheesta kovasti varoiteltaisiin neuvolassa ja mediassa jos ylipaino olisi nimenomaan sikiölle vaaraksi. Näin nyt ei kuitenkaan ole.
Sen sijaan tupakka ja alkoholi ja huumeet ovat selvästi vaaraksi sikiölle ja siksi niistä puhutaan. luulisi kirjoitti:
että aiheesta kovasti varoiteltaisiin neuvolassa ja mediassa jos ylipaino olisi nimenomaan sikiölle vaaraksi. Näin nyt ei kuitenkaan ole.
Sen sijaan tupakka ja alkoholi ja huumeet ovat selvästi vaaraksi sikiölle ja siksi niistä puhutaan...kyllähän se ylipaino ihan todistetusti on terveysriski. myöskin tulevan perheen ruokailutottumukset näkee kyllä usein äidistä, enkä nyt siis tarkoita raskauden aikana kertyvää 10/15kg, vaan sitä oman terveyden tilaa ennen raskautta. ruokailu- ja liikuntatottumukset sitten taas vaikuttavat...no, hemmetin moneen asiaan.
ehkä on vain niin, että tupakka ja alkoholi ovat tänä päivänä "luvallisia" syyllistettäviä? kuka ehdottaisi sellaisen 150-kiloisen sydän- ja verisuonitaudeista sekä diabeteksestä kärsivän, juuri tekonivelleikkauksesta toipuvan ihmisen irvikuvan kuvaa JOKAISEEN VOI/-KEKSIPAKETTIIN tms?? ehkä lääkäreiden ja muun hoitohenkilökunnan on hieman vaikea tarttua tuohon painoasiaan, kun se mielletään niin henkilökohtaiseksi, toisin kuin tupakka ja alkoholi? totta on tietysti sekin, että alkoholi esimerkiksi aiheuttaa suoranaisesti mm. fas-syndroomaa. mutta eipä se ylipainokaan terveemmäksi tee.
tekisi vain joskus mieli kommentoida, kun vaikkapa kaupassa näkee (kärryt täynnä, tietysti) perheen, jossa niin vanhemmat kuin _asiaan viattomat_ lapsetkin ovat sairaalloisen ylipainoisia. lasku, minkä tuollaiset ihmiset _puhtaasti omalla toiminnallaan_ aiheuttavat yhteiskunnalle, on aivan käsittämätön. ja mielestäni tuohon pitäisi rohkeammin puuttua, eikä vain hymistellä asiaa notkuvien pöytien ääressä ja osoittaa sormella tupakkaa ja alkoholia, haitallisia vaikka ovat nekin..- Milla.M
ap. kirj. kirjoitti:
tai sitten et itsekään tiedä, mitä nyt ajat takaa. Kirjoitat odotuspalstalle nimenomaan ylipainoisista odottavista äideistä, eikö?
No, kirjoituksesi oli melkoisen yleistävä täynnä väitteitä, jotka eivät kaikki edes pidä paikkaansa. Ylipaino ON altistava tekijä eri sairauksille, mutta tietääkseni nyt puhutaan odottavan äidin ylipainosta, joka EI ole yhtä suoranaisesti sikiöön vaikuttava tekijä kuin huumeet tai alkoholi.
Täällä ei sitäpaitsi kukaan ole väittänyt viesteissään, etteikö ylipaino alkaisi olla kansantaloudellinen ongelma. Kukaan ei tietääkseni ole myöskään hyppinyt silmillesi kovinkaan kriittisesti tai puolustellen ylipainoa.
Ehkä sinulta puuttuu sisälukutaito tai jotain?
Vai odotatko kenties sellaista vastausta, että joku ylipainoinen äiti itkee sitä, kuinka hän tuhoaa tulevan lapsensa tai koko olemassaolevan perheensä elämän olemalla lihava?Huoh.
Jo pelkästään tuolla asenteella sinun on vaikea rakentaa asiallista keskustelua aiheesta. Sävysi on tuomitseva, joten et voi odottaakaan muunlaista reaktiota.
- mikä dorka
Koitapa sitten itse pitää itsesi siinä kunnossa, että et missään vaiheessa loukkaa omaa polveasi tai saa sairautta, minkä takia joudut leikkaukseen yhteiskunnan varoilla....eihän sitä koskaan tiedä....Mitäs jos sairastut itse tyypin 2 diabetekseen...Sekin voi tulla muillekin kuin ylipainoisille!!!
- liliaaani
luuleksä että joku päättää muksuna et musta ainakin tulee isona deeku ja hullu..Saatat seota ja alkoholisoitua myös sinä,ilmeinen läski.
- vanhempien vika
siis lapsen ylipaino.
itse olin lapsena reippaasti ylipainoinen. olen todella vihainen vanhemmilleni, että antoivat minun syödä siihen malliin kuin söin. ikinä ei poikkipuolista sanaa heidän suustaan kuullut.
nykyään on onneksti toinen tilanne. luojalle kiitos, ettei minulle kehittynyt mitään syömishäiriötä tms.. jatkuvaa painon kanssa taistelua tämä kuitenkin on.
olen vakaasti päättänyt, että minun lapsestani ei tule lihavaa, ainakaan siksi, että ruokailutottumukset olisivat päin honkia!!! - ,.,.,.,.
läski mikä läski...ja sekö ei muka vaarallista..hah hah.sehän se vasta onkin vaarallista.voi tulla kaiken maailman sydän ja verisuoni tauditja sokeri jutut...turha laittaa kenenkään syyksi jos on läski se löytyy ittestä mitä sinne turpa värkkiin vetää...armottomat norsut..dieetille..hoh hoh.
- luuviulut
eipä nuo luuviulutkaan kaunista katseltavaa ole!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- kai tässä
keskustelussa olikin se,että ylipainoinen odottaja ei ylipainollaan aiheuta vaaraa sikiölle. Sen taas tekevät tupakoivat ja alkoholia odotusaikanaan käyttävät naiset.
Pikkasen sitä sisälukutaitoa voisi olla. - ,..,.,.,.,
kai tässä kirjoitti:
keskustelussa olikin se,että ylipainoinen odottaja ei ylipainollaan aiheuta vaaraa sikiölle. Sen taas tekevät tupakoivat ja alkoholia odotusaikanaan käyttävät naiset.
Pikkasen sitä sisälukutaitoa voisi olla.OLETKO VARMA ETTET AIHEUTA SIKÖLLE MITÄÄN VAARAA JOS OLET LIIAN LÄSKI?!!!JOS SINULLE TULEE ODOTUS AIKANA JOTAIN LIHAVUUDESTA JOHTUVAA NIIN VAIKUTTAAHAN SE MYÖS SIKIÖÖN...JA KUN SYÖDÄ MÖYRÄSTÄT NIIN LAPSESI LIHOO SIINÄ SAMALLA...YM.LÄSKEJÄÄN ON TURHA PUOLUSTELLA.
- SINUNKIN LAPSESI
,..,.,.,., kirjoitti:
OLETKO VARMA ETTET AIHEUTA SIKÖLLE MITÄÄN VAARAA JOS OLET LIIAN LÄSKI?!!!JOS SINULLE TULEE ODOTUS AIKANA JOTAIN LIHAVUUDESTA JOHTUVAA NIIN VAIKUTTAAHAN SE MYÖS SIKIÖÖN...JA KUN SYÖDÄ MÖYRÄSTÄT NIIN LAPSESI LIHOO SIINÄ SAMALLA...YM.LÄSKEJÄÄN ON TURHA PUOLUSTELLA.
SAMALLA KUN SINÄ SYÖDÄ MÖYRÄSTÄT.(mitä se sitten ikinä tarkoittaakin,meilläpäin kun ihan vaan syödään;))RASKAUDEN AIKANA NYT VOI KENELLE VAIN TULLA JOTAIN KOMPLIKAATIOITA.YLIPAINO EI NIITÄ SEN KUMMEMMIN AIHEUTA. AIHEESTA OLISI VARMAAN PUHUTTU JOS AIHETTA OLISI. RV21 JA PAINOA LÄHTENYT REILU PARI KILOA.
Ja ei tarvi huutaa,täällä kuullaan vähemmälläkin. - Anneli 33
SINUNKIN LAPSESI kirjoitti:
SAMALLA KUN SINÄ SYÖDÄ MÖYRÄSTÄT.(mitä se sitten ikinä tarkoittaakin,meilläpäin kun ihan vaan syödään;))RASKAUDEN AIKANA NYT VOI KENELLE VAIN TULLA JOTAIN KOMPLIKAATIOITA.YLIPAINO EI NIITÄ SEN KUMMEMMIN AIHEUTA. AIHEESTA OLISI VARMAAN PUHUTTU JOS AIHETTA OLISI. RV21 JA PAINOA LÄHTENYT REILU PARI KILOA.
Ja ei tarvi huutaa,täällä kuullaan vähemmälläkin.Moi
Sain lapsen 9v sitten ja painoin 55 kg (173cm) odotuksen alussa. Vaikka olin laiha sain raskauden aikaisen sokerirasituksen ja en saanut syödä sokeria vko 25 jälkeen. Paino nousi kuitenkin raskausaikana aivan sairaasti. Turvotuksen kanssa paino huiteli 100kg mutta laski yli 20 heti sairaalassa kun nestettä oli niin että jalat aivan piimälimpun malliset.
Nyt odotan toista lastani ja paino oli lähdössä 78kg eli tämän juttuketjun mukaan olin aivan sikä läski. Nyt sama juttu eli raskauden aikainen sokerirasitus mutta paino ei ole noussut vko 30 mennessä oikeastaan ollenkaan vaikka ikääkin alkaa olla jo..
Sitä paitsi ei kaikkien läskien syy ole sika syöminen kuten edellä viitattiin minulla esim. se tuli kun sairastuin syöpään ja sain kortisoonia. Leikkauksista johtuen jouduin lopettamaan kaiken sen liikunnan mitä olin harrastanut kuten step-aerobicin yms jumpat. Samalla aloin suhtautumaan asioihin rennommin ja nauttimaan enemmän elämästäni..
Minulla on vaan mennyt tämä jälkimmäinen raskaus paljon paremmin ja pienemmin vaivoin kun edellinen vaikka massaa on ollutkin enemmän toisaalta sitä tullut lisää vähemmän. Ja vaikka leikkaushaavat ovatkin kovilla niin fiilis sata kertaa parempi.
Jokainen omilla päätöksillä päättää omasta elämästään eikä me ketään olla niin hyviä / täydellisiä että me voisimme tuomita toisia. Annteaan jokaisen elää omaa elämäänsä koska me ei ikinä tiedetä todella mikä elämän tragedia voi olla tällä henkilöllä takana..
Anneli - ,.,.,.,.,.,
Anneli 33 kirjoitti:
Moi
Sain lapsen 9v sitten ja painoin 55 kg (173cm) odotuksen alussa. Vaikka olin laiha sain raskauden aikaisen sokerirasituksen ja en saanut syödä sokeria vko 25 jälkeen. Paino nousi kuitenkin raskausaikana aivan sairaasti. Turvotuksen kanssa paino huiteli 100kg mutta laski yli 20 heti sairaalassa kun nestettä oli niin että jalat aivan piimälimpun malliset.
Nyt odotan toista lastani ja paino oli lähdössä 78kg eli tämän juttuketjun mukaan olin aivan sikä läski. Nyt sama juttu eli raskauden aikainen sokerirasitus mutta paino ei ole noussut vko 30 mennessä oikeastaan ollenkaan vaikka ikääkin alkaa olla jo..
Sitä paitsi ei kaikkien läskien syy ole sika syöminen kuten edellä viitattiin minulla esim. se tuli kun sairastuin syöpään ja sain kortisoonia. Leikkauksista johtuen jouduin lopettamaan kaiken sen liikunnan mitä olin harrastanut kuten step-aerobicin yms jumpat. Samalla aloin suhtautumaan asioihin rennommin ja nauttimaan enemmän elämästäni..
Minulla on vaan mennyt tämä jälkimmäinen raskaus paljon paremmin ja pienemmin vaivoin kun edellinen vaikka massaa on ollutkin enemmän toisaalta sitä tullut lisää vähemmän. Ja vaikka leikkaushaavat ovatkin kovilla niin fiilis sata kertaa parempi.
Jokainen omilla päätöksillä päättää omasta elämästään eikä me ketään olla niin hyviä / täydellisiä että me voisimme tuomita toisia. Annteaan jokaisen elää omaa elämäänsä koska me ei ikinä tiedetä todella mikä elämän tragedia voi olla tällä henkilöllä takana..
Annelino eihän sitä kaikkia syitä tiedetäkkään,miksi ihminen lihoo.mutta aika usein se on nimeen omaan syöminen ja liikunnan puute.on toki joitain sairauksia mistä johtuu,mutta täällähän on tapana moittia kaikkia mitkä liikkuu...heh heh.
- Lihavuus on myös geeneissä
Jotenkin tulee mieleen rivien välistä, että käytät ehkä alkoholia raskaudenaikana tai ainakin poltat ketjussa. Sitähän on sitten hyvä vaimentaa haukkumalla vaikka lihavia kun ei muuta keksi : D
Lisäksi aika lapsellista teinimäistä tekstiä, etten sanoisi. - näimmä
,.,.,.,.,., kirjoitti:
no eihän sitä kaikkia syitä tiedetäkkään,miksi ihminen lihoo.mutta aika usein se on nimeen omaan syöminen ja liikunnan puute.on toki joitain sairauksia mistä johtuu,mutta täällähän on tapana moittia kaikkia mitkä liikkuu...heh heh.
on ja sinä olet myös vissiin ottanut sen moittimisen ihan sydämen asiaksesi vai?
- MaalisXXLmamma76
En tiedä kuinka järkevästi osaan asiasta kirjoittaa, mutta kokeillaan..
Jos nyt sitten ajatellaan näitä läskieni aiheuttamia vaivoja...
Raskausviikkoja on pian 27. Kiloja ei ole tullut, vaan on tippunut 6. En ole sairastunut raskausajandiabetekseen, vaikka painankin melkein sen 150kg. En myöskään VIELÄ ole saattanut lastani vaaraan ylipainollani. Mutta kuten laihoillakin, synnytyksessä voi komplikaatioita tulla..
Mutta jos nyt sitten saivarrellaan.. Kuten varmasti kaikkien täällä jo kommentoineiden varmassa tiedossa on, minun lapsestani tulee lihava, koska minä olen, eli voisi sanoa läskin periytyvän.. Myös täällä jo mainitut alkoholismi, diabetes, sydän-ja verisuonisairaus ovat KAIKKI perinnöllisiä...
Tarkoittaako tämä sitä, että kukaan moisia tauteja sairastava ei saisi tehdä lapsia, tai ainakin heitä pitäisi vakavasti siitä varoittaa? Vai mitä nyt halusit alunperin saada reaktioksi täällä?
Vai sitäkö nyt sitten ihmettelet, miksi tupakointi ja viinan käyttö ovat niin tuomittujen listalla ja lihavuus ei? Ehkä siksi, että sillä hetkellä kun raskaus on jo alkanut voit vielä lopettaa viinan ja tupakan, mutta kilot on ja pysyy.. Ehkä asiasta pitäisi keskustella enemmän tuolla kuumeilu sivulla, jossa aika moni lihava kertoo olevansa laihdutuskuurilla ennen raskausumisyritystään..
Mutta kuten sanottua, on helpompi tuomita viina tupakka ja sanotaan vaikka ne hiusväritkin, koska niistä voi vielä luopua..
Ehkä voisi kysyä asiaa myös niin päin, että miksi ne muut viinaa juovat (tai siis saunaoluita juovat) ja tupakoivat naiset eivät ole hyväksymässä kanssa sisariaan, Kuten annat ymmärtää?
Ja ainahan voit tulla samaan keskusteluun kommentoimaan lihavuuden vastaisesti, kun kanssa sisareni miettii kuinka raskaudessa mahtaa käydä koska olemme lihavia.
Oletko muuten huomannut tekstejämme lukiessa, että olemme kuitenkin yrittäneet parantaa ahmisistapojamme raskauden aikana? Koska en ole kiinnostunut tupakka/viinan juonti teksteistä en osaa kommentoida onko heillä sama yritys?
Ja mitä tulee huumeisiin ja lihavuuteen. Jos nyt kuitenkin puhutaan edelleen raskauden aikaisista asioista eikä vain yleisestä terveyden huollosta. Niin huumeiden käyttö raskausaikana taitaa johtaa (en ole asiaa tutkinut tiedemies yms) 99% vauvan jonkin asteisiin sairauksiin.
Ehkä siis olisi parempi pysyä siis tupakka/viina/ruoka addikteissa? - Rouva XL
Mun mielestä ylipainosta pitäisi keskustella ainoastaan sellaisten ihmisten, joilla asiasta on oikeasti tietoa tai omakohtaista kokemusta.
Samoin tupakoitsijoita ja alkoholisteja jne saisi mielestäni "arvostella" vain sellaiset, joilla on oikeasti tietoa tai omakohtaista kokemusta ko. asioista.
Kaikki turhanpäiväiset moralisoijat ja arvostelijat voivat mielestäni unohtaa koko jutun!
Äitini on normaalipainoinen. Isäni on lievästi ylipainoinen ja todella pitkä (n. 190cm). Isäni lähes koko suku ovat ylipainoisia ja todella isoja ihmisiä (esim. toinen isosetäni on yli 2m pitkä ja painaa n. 150kg, kun taas toinen isosetäni on noin 180cm ja painaa melkein 200kg, tätini on noin 180cm ja n. 150kg, setäni on suunnilleen normaalipainoinen ja pituutta hänellä on yli 2m).
Itse olen parikymppinen nainen. Pituutta on 165cm ja painoa noin 95kg. Olen siis bmi:n mukaan todella ylipainoinen!
Olen mielestäni aina syönyt ihan normaalisti. Syön todella paljon kasviksia ja kuitua. Rasvaa, sokeria, suolaa, alkoholia ja muita vastaavia välttelen. Tottakai minullakin on joskus harvoin "karkkipäivä", jolloin syön namia. Lisäksi harrastan liikuntaa 5-7 kertaa viikossa 0,5-1,5 tuntia kerrallaan.
Itse epäilen, että ainakin osa painostani johtuu geeneistäni, mutta mitäpä minä siitä tietäisin...
Nythän sinä, tämän keskustelun aloittanut, voisit fiksuna ja kaikkitietävänä kertoa minulle, että miksiköhän olen ylipainoinen!??
Ja oletko sinä sitä mieltä, että tälläiset "isot ihmiset" eivät saisi hankkia ollenkaan lapsia!!?? Eväätkö tuon oikeuden myös punahiuksisilta, sinisilmäisiltä, alle 150cm pitkiltä, alipainoisilta ja huonotuloisilta? - KVH
Hei!
Olen ylipainoinen nainen. Olen hyvätuloinen ja maksan paljon veroja tälle yhteiskunnalle. En käytä kunnallisia terveydenhoitopalveluita (koska ne on yleisesti ottaen surkeaa tasoa). Olen aina itse maksanut omat lääkärikuluni. Miten siis minä muka kulutan yhteiskunnan varoja?
Ymmärrän myös ihan hyvin henkilöitä, jotka käyttävät kunnallisia terveydenhoitopalveluita. Mutta hekin ovat sen veroissaan maksaneet.
Yhteiskunta ei ole täysin musta-valkoinen. Et voi ajatella, että "maksan kuitekin veroillani vain jonkin toisen lääkärikuluja...!"
Joskus voi sinullekin tulla se päivä, kun sairastut, ja menet lääkäriin vaikka naapurisi maksamilla verorahoilla.
Eiköhän ne todelliset yhteiskunnan varojen turhat kuluttajat ole nuo "isot herrat" mm. eduskunnassa ja ministeriöissä, saatika sitten optiomiljönäärit, jotka nostavat jättitulojensa lisäksi kaikenmaailman tukia ja kiertelevät verojen maksamista.
Mietipä tätä. Eiköhän me kaikki "tavalliset pulliaiset" olla samassa veneessä. - Jurppii
Miten niin lihavien vanhempien lapsista tulee lihavia?
Minulla on eräs tuttu nainen, jolla on 4 lasta. Hän ja hänen miehensä ovat hoikkia. Lapset ovat iältään 3v, 6v, 10v ja 13v. Kaikki muut lapset ovat hoikkia, paitsi 10-vuotias, joka on ollut aina selvästi ylipainoinen. Eli voi hoikillakin vanhemmilla olla ylipainoisia lapsia.
Itse olen reilusti ylipainoinen kahden lapsen äiti. Olen opettanut lapsilleni (5v ja 9v) hyviä ruokailutottumuksia ja he harrastavat liikuntaa paljon. He ovat aivan normaalipainoisia ja terveitä lapsia.
Että silleen...- Milla.M
Minullakin kolme lasta joilla ei ole paino-ongelmia, kaikki normaalipainoisia. Mies on normaalipainoinen. Minä ainoa "pullero" meidän perheessä, joten on se ihmeellistä, etten ole syöttänyt muitakin pilalle :)
- kirj.
Milla.M kirjoitti:
Minullakin kolme lasta joilla ei ole paino-ongelmia, kaikki normaalipainoisia. Mies on normaalipainoinen. Minä ainoa "pullero" meidän perheessä, joten on se ihmeellistä, etten ole syöttänyt muitakin pilalle :)
Valitettavasti en tunne lihavuutta aiheuttavaa genetiikkaa niin hyvin, että voisin vastata edelliseen kysymykseen siitä onko kirjoittajan ylipaino geneettistä alkuperää mikäli hänen isoisänsä on ylipainoinen. Jokainen myös varmasti ymmärtää, että jotkut sairaudet aiheuttavat painon nousua. Tämän tyyppisiin tilanteisiin ei varmasti olekaan ratkaisuna elämäntapojen muutos. Kirjoittajille, jotka ovat sitä mieltä, että aihe on täysin tuulesta temmattu tai itse keksimäni suosittelen vaikka pyytämään esitteitä neuvolasta terveydenhoitajalta. Lähinnä minua huvittaa tänne kirjoittavien raivokas asenne, ongelmahan on kuitenkin melko todellinen... Luin muuten juuri hauskan artikkelin asiasta tänään koskien geneettistä ylipainoa. Siinä kyseenalaistettiin että jos isän, äidin ja lasten lisäksi myös perheen koira ja kissa ovat lihavia voiko olla kysymys geeneistä. Nyt varmasti joku vastaa, että olen järjiltäni kun en ymmärrä, että on olemassa pienehkö matemaattinen todennäköisyys, että myös kissalle ja koiralle on osuneet lihavuutta aiheuttavat geenit. Hienoa, jos joku on onnistunut juurruttamaan lapsilleen erilaiset elämäntavat kuin itselleen. Usein kuitenkin malli toiminnalle haetaan kotioloista.
- ottaa osaa
kirj. kirjoitti:
Valitettavasti en tunne lihavuutta aiheuttavaa genetiikkaa niin hyvin, että voisin vastata edelliseen kysymykseen siitä onko kirjoittajan ylipaino geneettistä alkuperää mikäli hänen isoisänsä on ylipainoinen. Jokainen myös varmasti ymmärtää, että jotkut sairaudet aiheuttavat painon nousua. Tämän tyyppisiin tilanteisiin ei varmasti olekaan ratkaisuna elämäntapojen muutos. Kirjoittajille, jotka ovat sitä mieltä, että aihe on täysin tuulesta temmattu tai itse keksimäni suosittelen vaikka pyytämään esitteitä neuvolasta terveydenhoitajalta. Lähinnä minua huvittaa tänne kirjoittavien raivokas asenne, ongelmahan on kuitenkin melko todellinen... Luin muuten juuri hauskan artikkelin asiasta tänään koskien geneettistä ylipainoa. Siinä kyseenalaistettiin että jos isän, äidin ja lasten lisäksi myös perheen koira ja kissa ovat lihavia voiko olla kysymys geeneistä. Nyt varmasti joku vastaa, että olen järjiltäni kun en ymmärrä, että on olemassa pienehkö matemaattinen todennäköisyys, että myös kissalle ja koiralle on osuneet lihavuutta aiheuttavat geenit. Hienoa, jos joku on onnistunut juurruttamaan lapsilleen erilaiset elämäntavat kuin itselleen. Usein kuitenkin malli toiminnalle haetaan kotioloista.
keskusteluun.. Olen siis itsekin ylipainoinen odottaja. Odotan toista lastani ja bmi on n.40. Olen raskausviikolla 34, painoni on pudonnut 5 kiloa, eikä minulla ole ollut minkäänlaisia komplikaatioita liittyen raskauteen. Hoikalla ystävälläni sitävastoin on todettu raskausajan diabetes ja kohonnutta verenpainetta.
Kysynkin, että millä oikeudella yleistät asioita ja puhut ylipainosta ja alkoholista/tupakoinnista kuin ne olisivat yhtä tuomittavia asioita? On täysin oma valinta, poltatko/juotko raskausaikana, mutta ylipainoon et pysty vaikuttamaan yhtä suoraviivaisesti. Toki elämäntavoillasi pystyt vaikuttamaan ylipainoon ja sen hallintaan, mutta mielestäni odottavien äitien keskustelupalsta ei ole oikea foorumi lähteä sitä moralisoimaan. Jokaista äitiä seurataan tarkoin neuvolassa ja jopa me läskit odottajat olemme tietoisia, miten tulee elää. Epäterveet elämäntavat ovat huomattavasti yleisempiä hoikilla odottajilla, koska lihavat äidit skarppaavat enemmän siinä missä hoikemmat "antavat kerrankin mennä". Tämä on fakta. Olen kuullut monesta ylipainoisesta odottajasta, jolle raskaus on alkusysäys terveisiin elämäntapoihin.
Ai niin, oma 7-vuotias tyttäreni harrastaa balettia ja partiota, rakastaa hedelmiä ja vihanneksia ja herkkupäivä on meillä kaikilla KERRAN viikossa. Hoikan ystäväni kotona puputetaan herkkuja päivittäin. Älä siis yleistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1096796Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M974453L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa453749TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a133150Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6281748- 661168
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja551143- 91129
Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2001128Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j481100