Korutonta kertomaa

Alkoholi tappaa nyt sitten noin 3000 ihmistä vuodessa. Viinan aiheuttamat haitat ovat lisääntyneet rajusti hinnan alennuksen jälkeen, mikä oli odotettua. Hinta kun määrittää paljolti kokonaiskulutuksen tasoa, joka on noussut reilun kymmenyksen siitä, kun hintaa alennettiin. Alkholikuolemien määrä on kasvanut tätäkin nopeammin.

Näyttää kaiken lisäksi siltä, että alkoholi ei tapa vain kaikkein juopoimpia pois alta, vaan joka vuosi tulee aina vaan suurempia joukko multiin pantavia.

Jos 3000 ihmistä olisi kuollut tsunamin uhreina tai vaikka viisi lentokoneellista tippuisi maahan vuosittain, se aiheuttaisi suuren haloon ja kansallisen hätätilan. Nyt ei olla juuri moksiskaan.

22

794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6000 ihmistä

vuodessa vaikka tupakan hinta eli vero on nostettu fortumin optiokertoimien veroisesti eikä asiasta olla juuri moksiskaan näyttää siltä että avauksesi on naurettavimmasta päästä typerää populismia vailla minkäänlaista realiteetin tajua

• Omituinen avaus

Kieltolakiako kaipaat, vai Virolaista viinarallia?

• Ökyisäntä

Jotenkin itse olen päätynyt sellaiseen tulokseen, että kaikissa kunnissa, koosta ja poliittisista suhdanteista riippumatta, on koululaitoksessa vähennetty terveyskasvatusta ja ennaltaehkäisevää työtä.

Tuntijakoakin on muutettu, ja esimerkiksi paljon terveyskasvatusta sisältänyt Kansalaistaito kokonaan poistettu. Terveydenhoitajan valistustunnit on opettaja-vuosiani muistellakseni vain kuudennella ja sitten toisen kerran yläkoulussa.

Nykyään on paljon perheitä, joissa ei itse osata huolehtia kasvatustehtävästä ja vastuusta. Koulu on melkoinen, tasa-arvoinen asennevaikuttaja, jossa tulisi lisätä terveyteen ja terveisiin elintapoihin liittyvää tietoa ja asennekasvatusta.

Viinaveron korotus ei taida auttaa. Itä- ja eteläviinan kanavat ovat niin hyvät. Ja tarpeen tullen käytetään näköjään korvikeaineita...

Kamalan kertomuksen kuulin juuri eräältä koulutaksilta. Hänelle tulee aamuisin kyytiin kahdeksanvuotias tyttö, joka on herännyt omin päin ja laittanut itselleen aamiaisen. Vanhemmat makaavat humalassa. Kun tyttö palaa koulusta iltapäivällä, on taas päiväannoksen nauttiminen jo hyvässä vauhdissa. Mikäpä tällaisessa neuvoksi muu kuin huostaanotto. Tai kertakaikkinen koko perheen paneminen pariksi kuukaudeksi klinikalle ja sossun rahan katkaiseminen. - No tarkoitus oli vain kertoa arkielämän raakuudesta. Uhreja on siis paljon enemmän kuin nuo mainitsemasi 3000. Hirvet tappavat kai 10-15 ihmistä kolareissa vuosittain, mutta niitä vaaditaan kokonaan hävitettäväksi, ei viinaa, huumeita tai tupakkaa!

• Alkoholikuolemat ovat osa haitoista kuten sanoit. Huostaanottojen lisääntyminen kertoo samasta ongelmasta. Ongelmat kertaantuvat näin ja aiheuttavat myös taloudellisesti laskettuna todella suuret kustannukset inhimillisten kärsimysten lisäksi.

Itse en jaksa uskoa valistukseen enkä terveyskasvatukseen. Kulttuuriset vastavoimatekijät ovat liian voimakkaat. Ainoa positiivinen merkki on nuorisossa tapahtunut raitistumiskehitys. Nuoriso on tässä jakaantunut. Toinen puoli ryyppää rankasti ja toinen pidättyy täysraittiuteen.

Itse uskon, että rajoittavalla alkoholipolitiikalla on edelleen joitain konsteja käytössä, jotka voivat tehotakin. Ensimmäinen konsti on lopettaa keskioluen, siiderin ja lonkeroiden ym. myynti ruokakaupoissa ja kioskeissa ja siirtää ne Alkoon. Tämä rajoittaisi nuorison mahdollisuuksia ja nuoret ovat kuitenkin tässä aina suurin huolenaihe.

Toinen keino on rajoittaa kovin halpojen juomien ottamista Alkon valikoimiin. Alkon pitää huolehtia laskutikun kanssa siitä, että kännin ottaminen aina maksaa riittävästi. Alkoholin tarjoilu urheilutilaisuuksissa, messuilla yms. voitaisiin lopettaa kokonaan. Alkholin välittämistä nuorille pitäisi valvoa aktiivisesti. Alkossa on vartiointia ja tähän tehtävään voisi hyvin liittää tämäntapaista kontrollia. Ravintoloissa tulisi enemmän valvoa sitä, ettei humalaisille tarjoilla. Ravintoloita pitäisi rokottaa enemmän sanktioilla, mikäli lainvastaista tarjoilua humalaisille ja alaikäisille esiintyy.

Eli kyllä näitä konsteja on vielä, jos on vaan halua käyttää niitä.

• Moukkahan oot
        Mielipidepankki kirjoitti:

Alkoholikuolemat ovat osa haitoista kuten sanoit. Huostaanottojen lisääntyminen kertoo samasta ongelmasta. Ongelmat kertaantuvat näin ja aiheuttavat myös taloudellisesti laskettuna todella suuret kustannukset inhimillisten kärsimysten lisäksi.

Itse en jaksa uskoa valistukseen enkä terveyskasvatukseen. Kulttuuriset vastavoimatekijät ovat liian voimakkaat. Ainoa positiivinen merkki on nuorisossa tapahtunut raitistumiskehitys. Nuoriso on tässä jakaantunut. Toinen puoli ryyppää rankasti ja toinen pidättyy täysraittiuteen.

Itse uskon, että rajoittavalla alkoholipolitiikalla on edelleen joitain konsteja käytössä, jotka voivat tehotakin. Ensimmäinen konsti on lopettaa keskioluen, siiderin ja lonkeroiden ym. myynti ruokakaupoissa ja kioskeissa ja siirtää ne Alkoon. Tämä rajoittaisi nuorison mahdollisuuksia ja nuoret ovat kuitenkin tässä aina suurin huolenaihe.

Toinen keino on rajoittaa kovin halpojen juomien ottamista Alkon valikoimiin. Alkon pitää huolehtia laskutikun kanssa siitä, että kännin ottaminen aina maksaa riittävästi. Alkoholin tarjoilu urheilutilaisuuksissa, messuilla yms. voitaisiin lopettaa kokonaan. Alkholin välittämistä nuorille pitäisi valvoa aktiivisesti. Alkossa on vartiointia ja tähän tehtävään voisi hyvin liittää tämäntapaista kontrollia. Ravintoloissa tulisi enemmän valvoa sitä, ettei humalaisille tarjoilla. Ravintoloita pitäisi rokottaa enemmän sanktioilla, mikäli lainvastaista tarjoilua humalaisille ja alaikäisille esiintyy.

Ei ole enää tämän jälkeen äijällä varaa syytrtä muita aitovierille menoista. Keppanat ja siideritkin Alkoon! Sinähän haluut mennä 40 vuotta ajassa taaksepäin.

Konsitn pitäisi olla tasan päinvastainen, jos meistä aiottaisiin tehdä oikea sivistymaa. Viinit ainakin ruokakauppoihin aluksi ja kun suomalaiste ovat sivistyneet lähemmäs keski-eurooppalaisia, niin sitten sinne väkevätkin ja valtion monopoli kokonaan alas.

Se olisi oikea tie ja se johtaisi aikanaan tuloksiin, ei säännöstely ja hinnankorotuslinja.

• että mielipidepankki

Alkoholikuolemat ovat osa haitoista kuten sanoit. Huostaanottojen lisääntyminen kertoo samasta ongelmasta. Ongelmat kertaantuvat näin ja aiheuttavat myös taloudellisesti laskettuna todella suuret kustannukset inhimillisten kärsimysten lisäksi.

ei ole missään tekemisissä yhteisten päätösten kanssa kummallinen hyypiö kanssaihmisten kiduttaja

• Gutta-Perkka

Suomessa suurin osa lapsista olisi ollut sukupolvet huostaanotossa, jos vanhempien ryyppäämisestä nyt tehdään ongelma jopa siitäkin.

Ihan hyviä presidenttejä, ministreitä ja kansanedustajiahan niistäkin on tullut.

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, joille toisten ryyppääminen on joku ongelma tai se yleensä kiinnostaa ja se nähdään jotenkin jopa negatiivisena.

On tietenkin ihan eri asia, jos alkoholinkäyttö aiheuttaa todella jotakin todellisia uhkia, väkivaltaa sun muuta, johon on tietenkin puututtava, jos sellaiseen sattuu jossakin törmäämään, mikä nyt pitäisi olla sanomattakin selvää.

• Ökyisäntä

Olen ihan samaa mieltä. Suomessa tuli yhtä aikaa liian suuri kulaus nieltäväksi, kun kioskien ja huoltoasemien kaljanmyynti vapautui samaan aikaan muitakin vastenmielisiä ilmiöitä aikaansaaneen jääkiekon maailmanmestaruuden satuttua EU-jäsenyyden alkuun.

Yhdet joivat suruunsa, mutta suurin osa vain juodakseen, kun "nyt ollaan eurooppalaisia".

Jotakin juomisen hyväksymiseen liittyvää kaipausta elää suomalaisessa kulttuurissa ja syvällä. Ajattelepa vaikka Jukolan Simeonin markkinaretkeä, jossa hän on juonut ja tuhlannut "vehnäpulliin ja renikoihin" koko veljessarjan vuoden raadannan tulokset.

Selkäsauna jää saamatta, ja onnetonta krapulaista Simeonia holhotaan ja hänen delirium-näkyjensä ennustuksia peljätään.

Juominen edustaa jonkinlaista suomalaisen odysseiaa, jolle lähtiessä kokka kohisee, mutta lopputulos ei ole talon paneminen järjestykseen, vaan yhä useamman talon, perheen ja elämän sotkeminen.

Minä kuitenkin jaksan uskoa valistuksen vaikutukseen, mikäli ja kun sitä tehdään aivan jatkuvasti. Suomalainen vihaa auktoriteetteja, ja kiroaa raittiussaarnaajia, mutta enpä usko tehokkaampia keinoja olevan kuin näiden kuolemansyytilastojen karu kertoma. Lisää vain juttuja lehtiin.

• moksiskin

tappaa sinutkin vaikka et ryypiskele, etkä
      polta tupakkaa, valitettavasti. Kielletään
      seuraavaksi alkoholin myynti ravintoloissa
      sekin helpottaa, mutta ei estä kenenkään
      kuolemaa:)

• Ynnääjä

... muut kuolee? Viinan ja tupakan avulla saadaan kuolleisuusprosentiksi ainakin 120.

• korotusesitys?

Kai sinulla on sisäpiiritietoa. Sinähän olet just niin kuin Oivakin, eli tekipä puolue mitä tahansa, se tekee varmasti oikein. Sinun mielipiteesi muuttuvat juuri sen mukaan, mikä on voimassa oleva linja sdp:ssa. Lipposen ollessa johdossa olit ihan toista mieltä monista asioista kuin nyt.

Varmaan sinulla kuten Oivallakin on sinne puolueeseenne kuuma linja. Teidän päissänne linjaahan ei tarvita puhemokrofonia, pelkkä kuuloke riittää.

Järjettömiä puhut nyt kuten muissakin asioissa viime aikoina. Se kertoo vain siitä että sdp on liukunut järjettömille linjoille.

• KommentaattoriX

Hullu se on ollut koko ajan ja ja varas

• Gutta-Perkka

Tiedä nyt noista tilastointikriteereistä mutta ei kai nyt maapallolla ole niin kauan kuin erilaisia nautinto-aineita on vuosisatojen ja vuosituhansien aikana valmistettu ja nautittu ollut yhtään ihmistä, joka ei olisi tiennyt, että erilaiset nautintoaineet myös saattavat olla hyvin tuhoavia ja johtaa kuolemaan.

Alkoholi tappaa ihan siinä missä mikä tahansa muukin aine vaikkapa pulla tai jauhot, jos joku on kehittänyt niihin addiktion ja kulutus on tonneissa.

Kuinkahan monta miljoonaa tai kymmentä miljoonaa ihmistä vodka onkaan tappanut vaikkpa Venäjällä pelkästään parin kolmen vuosikymmenen kuluessa vaikkapa 60-luvulta lähtien puhumattakaan vuosisatojen kuluessa.

Sellaista viina on. Mitäs ihmeellistä siinä nyt on. Olisivathan he kuitenkin kuolleet johonkin.

On hyvin surullista ja käsittämätöntä, että ihmiset varsinkaan nuoret ja vanhat eivät vaan vieläkään osaa juoda.

Se on taito siinä missä mikä tahansa muukin.

• Uusi-Ukki

Luulen aiheesta jotakin tietäväni, käytettyäni alkoholia 50-ntä vuotta, olen tyypillinen Suomalainen mies, Perjantaipullohan sa piti melkein aina ostaa, ennen saunaanmenoa nautittiin siitä puolet, saunan jälkeen pikkunapsina toinenpuoli.

Kyllä siitäkin viinamäärästä, minkä minä olen nauttinut melkoinen lampi tulisi, ei sitä sentään järveksi voisi sanoa. Olen kyllä kohdaltani tukenut maamme kulttuuri ja urheilutoimintaa, joihin nämä valtaisat viinavoittotulot pääasiassa suunnataan.

En ole päivääkään ollut alkoholin takia poissa työstä, kuulun siis siihen kohtuukäyttäjien ryhmään johon koko Suomen kansa pääsääntöisesti kuuluu. Väärinkäyttäjät ovat asia erikseen, se on loppujen lopuksi niin pieni määrä koko väestöstämme, että siihen ei ole syytä tukeutua kun alkoholin myyntiä, aletaan säännellä.

Olen kauhiasti hämmästynyt "Mielipidepankin"jyrkkään tuomioon alkoholin saannin suhteen, alkoholistia ei estä kieltolakikaan, he kyllä hankkivat juomansa vaikka, lukkojen takaa. Juuri nuorisomme takia pitäisi viinit saada ensi sijassa ruokakauppoihin, tällöin nuoriso oppisi oikean alkoholinkäyttö tavan, kuten Ranskalaisnuoret.

Kyllä meidän Suomalaisten on jo viimeinkin päästävä eroon kiltolakiajastamme, murroskautena tapahtuu tietenkin ylilyntejä, mutta niinhän tapahtuu kaikilla elämän aloilla. Tässä voisi mainita tuosta ylilyöntiteoriasta, veli Venäläiset, joihin keskustaväki on kovinkin tykästynyt, siellä kuolee Votka- alkoholisteja kuin heinää, miesten keski ikä jopa alle 50-nen.

Siellä on tietenkin vähän erilaista kuin meillä täällä hyvinvoitivaltio Suomessa, jos ei ihmisellä muuta ole kuin Votkaa sitä tietenkin nautitaan, siellä elämä on menettänyt merkityksensä, toivottavasti sielläkin päästään parenpaan.

Minä olen sitämieltä, että Alkoholin hintoja ei tulla nostamaan, eihän euroopan valtiot ole niin tyhmiä että alkaisivat rukata alkoholin hintojaan, jonkun pikku Suomen tahdon mukaisesti,Älä hyvä Vanhanen unta näe.

Uintireisulla vaimon kanssa, pistäydyin viinakaupassa, ystävääni ja innoittajaani, Jompea mukaillen ostin pienen konjakkipullon, ja vaimolle likööriä, entiedä miltä likööri maistuu, pullo oli kyllä korea,jotakin ulkomaan kieltä siinä lukee, pitää illalla maistaa, hyvät lauvantaiehtoot kaikille.

• raitis.
        Uusi-Ukki kirjoitti:

Luulen aiheesta jotakin tietäväni, käytettyäni alkoholia 50-ntä vuotta, olen tyypillinen Suomalainen mies, Perjantaipullohan sa piti melkein aina ostaa, ennen saunaanmenoa nautittiin siitä puolet, saunan jälkeen pikkunapsina toinenpuoli.

Kyllä siitäkin viinamäärästä, minkä minä olen nauttinut melkoinen lampi tulisi, ei sitä sentään järveksi voisi sanoa. Olen kyllä kohdaltani tukenut maamme kulttuuri ja urheilutoimintaa, joihin nämä valtaisat viinavoittotulot pääasiassa suunnataan.

En ole päivääkään ollut alkoholin takia poissa työstä, kuulun siis siihen kohtuukäyttäjien ryhmään johon koko Suomen kansa pääsääntöisesti kuuluu. Väärinkäyttäjät ovat asia erikseen, se on loppujen lopuksi niin pieni määrä koko väestöstämme, että siihen ei ole syytä tukeutua kun alkoholin myyntiä, aletaan säännellä.

Olen kauhiasti hämmästynyt "Mielipidepankin"jyrkkään tuomioon alkoholin saannin suhteen, alkoholistia ei estä kieltolakikaan, he kyllä hankkivat juomansa vaikka, lukkojen takaa. Juuri nuorisomme takia pitäisi viinit saada ensi sijassa ruokakauppoihin, tällöin nuoriso oppisi oikean alkoholinkäyttö tavan, kuten Ranskalaisnuoret.

Kyllä meidän Suomalaisten on jo viimeinkin päästävä eroon kiltolakiajastamme, murroskautena tapahtuu tietenkin ylilyntejä, mutta niinhän tapahtuu kaikilla elämän aloilla. Tässä voisi mainita tuosta ylilyöntiteoriasta, veli Venäläiset, joihin keskustaväki on kovinkin tykästynyt, siellä kuolee Votka- alkoholisteja kuin heinää, miesten keski ikä jopa alle 50-nen.

Siellä on tietenkin vähän erilaista kuin meillä täällä hyvinvoitivaltio Suomessa, jos ei ihmisellä muuta ole kuin Votkaa sitä tietenkin nautitaan, siellä elämä on menettänyt merkityksensä, toivottavasti sielläkin päästään parenpaan.

Minä olen sitämieltä, että Alkoholin hintoja ei tulla nostamaan, eihän euroopan valtiot ole niin tyhmiä että alkaisivat rukata alkoholin hintojaan, jonkun pikku Suomen tahdon mukaisesti,Älä hyvä Vanhanen unta näe.

Uintireisulla vaimon kanssa, pistäydyin viinakaupassa, ystävääni ja innoittajaani, Jompea mukaillen ostin pienen konjakkipullon, ja vaimolle likööriä, entiedä miltä likööri maistuu, pullo oli kyllä korea,jotakin ulkomaan kieltä siinä lukee, pitää illalla maistaa, hyvät lauvantaiehtoot kaikille.

..sinun juttujasi mutta nyt se selvisi,että viina on huuhtonut aivojasi hyvä sinänsä,että olet päässyt kuiville mutta jäljet jäävät väistämättä.

• Uusi-Ukki
        raitis. kirjoitti:

..sinun juttujasi mutta nyt se selvisi,että viina on huuhtonut aivojasi hyvä sinänsä,että olet päässyt kuiville mutta jäljet jäävät väistämättä.

Mainitsin jutussani sinun pyhänhenkesi, Matti Vanhasen, muuta veetuiluaihetta ei siinä pitäisi olla. Kaikki minkä kirjoitin on omakohtaista kokemaani, jos olet viinan vstustaja, se on sinun valintasi, minä taas olen kohtukäyttanä onnellinen ottaja, sitä sinä Piruparka et pysty estämään.

• raitis.
        Uusi-Ukki kirjoitti:

Mainitsin jutussani sinun pyhänhenkesi, Matti Vanhasen, muuta veetuiluaihetta ei siinä pitäisi olla. Kaikki minkä kirjoitin on omakohtaista kokemaani, jos olet viinan vstustaja, se on sinun valintasi, minä taas olen kohtukäyttanä onnellinen ottaja, sitä sinä Piruparka et pysty estämään.

..et ole selvinpäin nytkään no nyt onkin launtaipullon aika siitä vaan ei se minua haittaa mutta yhteiskuntaa kyllä.

• Uusi-Ukki
        raitis. kirjoitti:

..et ole selvinpäin nytkään no nyt onkin launtaipullon aika siitä vaan ei se minua haittaa mutta yhteiskuntaa kyllä.

niin minähän puhuin perjantaipullosta, kun haet noita kirjoitusvirheitä, koeta olla tarkempi sinä pilikunnussija, ja miten yhteiskunta kärsii juomisestani. Kello 14.00 annoin yhteiskunnan käyttöön, 26 euroa 80 senttiä Alkon kassaan,minä siis autan yhteiskuntaa, että samainen yhteiskunta voi sinunlaisille luusereille maksaa sosiaalimaksuja, jos minkälaisten tukipykälien muodossa.

Huomaa heti että olet noita yhteiskunnan veronmaksajille kalliiksitulevia maatalousyrittäjiä. Ala hyvä mies ryypäämään, että valtiovalta saisi vähänkin takaisin, sinuun sijoittamiaan pääomia. Otan kehoitukseni takaisin, Isossakirjassakin sanotaan, viina on viisasten juomaa silloinhan se ei sovi sinulle, pysy vaan raittina se tulee sittenkin yhteiskunnalle halvemmaksi.Koska sinä viinapäissäsi mukiloisit eukkosi, ne niuvanniemen hoitopaikat ovat kuulemma aika kalliita, Yhteiskunta joutuisi kuitenkin maksumieheksi, sinunkin tapauksessa.

• raitis.
        Uusi-Ukki kirjoitti:

niin minähän puhuin perjantaipullosta, kun haet noita kirjoitusvirheitä, koeta olla tarkempi sinä pilikunnussija, ja miten yhteiskunta kärsii juomisestani. Kello 14.00 annoin yhteiskunnan käyttöön, 26 euroa 80 senttiä Alkon kassaan,minä siis autan yhteiskuntaa, että samainen yhteiskunta voi sinunlaisille luusereille maksaa sosiaalimaksuja, jos minkälaisten tukipykälien muodossa.

Huomaa heti että olet noita yhteiskunnan veronmaksajille kalliiksitulevia maatalousyrittäjiä. Ala hyvä mies ryypäämään, että valtiovalta saisi vähänkin takaisin, sinuun sijoittamiaan pääomia. Otan kehoitukseni takaisin, Isossakirjassakin sanotaan, viina on viisasten juomaa silloinhan se ei sovi sinulle, pysy vaan raittina se tulee sittenkin yhteiskunnalle halvemmaksi.Koska sinä viinapäissäsi mukiloisit eukkosi, ne niuvanniemen hoitopaikat ovat kuulemma aika kalliita, Yhteiskunta joutuisi kuitenkin maksumieheksi, sinunkin tapauksessa.

..mutta teen tällä kertaa poikkeuksen kun olet näköjään niin pahasti metsässä kun olla voit yksikään olettamuksesesi ei osunut oikeaan minun suhteen sillä kun käännät tuon sinun jutun tasan toisinpäin niin sitten ollaan lähellä totuutta.

Sillä en ole maanviljelijä vaan olen asunut ikäni kaupungissa ja tehnyt jo yli 30 vuotta kolmivuorotyötä tehtaassa enkä ole saanut koskaan yhteiskunnan tukea kun en sitä tarvitse.

Enkä myöskään ole pahapäinen edes selvinpäin enkä mukiloi ketään niinkuin kokkarit tekee.

Olen kylläkin jo monin kertainen ukki mutta en halua olla sulle mitään sukua edes aatamin kautta.

Mitä tulee tuohon sinun maksamaasi pulloon niin olen aivan varma,että olet tullut moninkerroin yhteiskunnalle kalliimmaksi mitä olet maksanut halvasta viinasta veroa.
        Eikös se niuvanniemi ole siellä hesassa kun siellä sitä tarvitaan??

• Näkökulma

En ole nähnyt mitään laskelmia, mutta semmonen kutina minulla on, että viina pitää Suomea pystyssä.

Suomelaisenkin duunarin pitää saada perjantai-, lauantai-, sekä toisinaan sunnuntaipullonsakin, että jaksaisi taas viikon kuunnella pomon pottuilua.

Samalla saa valtio arvokkaita veroeuroja, joilla se sitten voi hoitaa sosiaalitapaukset hautaan. Nämä eurot ovat kaiken lisäksi ihan vapaaehtoisia veroeuroja, joita valtion ei tarvitse varastaa duunareitten palkkaposasta.

Viinahanojen laittaminen kiinni olisi itsemurha suomalaiselle yhteiskunnalle. Markkinoille tulisi niin paljon salapolttoista tavaraa, että Suomen parhaimmat veronmaksajat, eli työmiehet, alkaisivat kuolla joukoittain metanolimyrkytyksiin.

Siihen verrattuna alkoholin aiheuttamat nykyiset liikenne-, väkivalta-, myrkytys- ja tapaturmakuolemat sekä viinan aiheuttamat muut sairaudet ja sosiaaliset tragediat ovat vain jäävuoren huippu, joka on valtion kun valtion maksettava eräänlaisenä sosiaalisena verona siitä maallisesta mammonasta, jonka valtio saa viinatulosta.

• Jaba_43

Haluat kallistaa viinan hintaa ja ajaa ongelmajuopot perheineen vielä ahtaammalle kuin nyt, kun kuvittelet olemattomia sen suhteen, että ihmiset juovat enemmän siitä syystä, että viina on halpaa.

Jomisen syy nimittäin ei ole viinan halpa hinta. Juomisen, etenkin ongelmajuomisen syy on ihan muualla. Siihen sinä et katso aiheelliseksi puuttua, vaan kylmäsydämisenä tyyppinä ajat poloiset alkoholistit perheineen yhä pahempiin vaikeuksiin uskotellessasi itsellesi, että viinan hinnan ja alkoholikuoleminen korrelaatio olisi jokin työkalu ihmisten juomisongelmien poistamiseen. Ei se noin simppeliä ole.

Jos asiaan haluttaisi nopea parannus, niin nyt pitäisi alentaa viinien verotusta niin, että absoluuttisen alkoholin hinta olisi halvimmillaan midoissa viineissä eikä kirkkaissa väkevissä niin kuin nyt.

Juopot nimittäin valitsevat juomansa sen perusteella, missä pullossa absoluuttista alkoholia saa eurolla eniten. Niinpä alkoholikuolemien lisääntynisen syy onkin siinä, että aiemmin viinistä känninsä lipitelleet ongelmajuopot siirtyivät väkeviin, mistä tulee pahempi äkkikänni, kun jatkuvan juopottelun annostelua on hankalampi hallita suhteessa siihen, miten viinistä aiemmin hankitut kännbit oli opottu annostelemaan.

Viinien verotuksen alentaminen olisi kuitenkin vain ensiapu nykytilanteeseen. Ongelmajuomiseen puuttuminen edellyttäisi sitä, että puututaan siihen 10-20 vuoden pituiseen prosessiin, jonka kuluessa satunnaisesta kohtuukäyttäjästä vähitellen kasvaa päivittäin juova ongelmakäyttäjä, joka ei omin avuin pysty olemaan enää ilman alkoholia.

Nykyinen alkoholipolitiikka - varsinkin sinun hintapopulismisi - on täysin väärää, koska siinä puututaan pelkästään seurauksiin, mutta ei lainkaan ongelman syihin.

• Keskustaporvari

Tästäkin saamme kiittää EUta. Alkoholin välittömät ja välilliset kustannukset ovat yksi esimerkki EU:n aiheuttamasta menoerästä, joka ei näy nettosaanti/maksutilastoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      111
      7686
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      121
      5327
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      121
      3554
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      3547
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2584
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1886
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      357
      1544
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      97
      1530
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      69
      1381
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1366
    Aihe