Sääntöviidakko on totta

vapahdettu

Tätä kirjoitan omasta kokemuksestani. Sillä olen ollut tiukoista tiukin.

Todistellaan ja uskotellaan itselle ja toisille, ettei mitään sääntöoppia olla julistamassa. Uskotellaan, että kaikki tulee ylhäältä Valkeuden Isältä. Siis nämä ohjeet. Kirjoitan nyt niistä opeista, joilla ei ole mitään Raamattu-pohjaa.

Kuitenkin aina on Jumalan armon lisäksi se sana: mutta. Se vain tuodaan hienosti esille, että Jumalan lapsi ei halua sitä ja tätä tehdä ja haluaa tehdä niin ja näin.
Kuitenkin rehellisiä ollaksemme taustalla riehuu vaatimuksen henki, joka vielä panee kyttäämään muitakin ja siten luokittelemaan sisimmässään ihmisiä kasteihin.

Näin on vihollinen punomassa juoniansa kristityn päälle. Se saattaa saada aivan armottomuuden pauloihin asti. Niinkuin itselläni kävi, ei löytynyt enää kuin muutama harva ihminen, jolla silmissäni oli elävä usko.

Näin uskovakin saattaa sokaistua ja kulkeutua pois uskosta. Mutta kuitenkin Jumala on suurempi ja armossaan on vetämässä kaikkia langenneita lähemmäksi. Oli se lankeemus sitten mikä tahansa. Mutta tämä omavanhurskaus tuntuu, että se on kaikkein pahin ja vaikeimmin havaittavissa. Näin on ainakin itselläni ollut.

Jumala kuitenkin on suuressa armossaan ollut vetämässä ylös sieltä suon syvyydestä. Suuren tuskan kautta kaikki on tapahtunut.

Nyt saan olla iloinen ja kiitollinen, että Jeesus on sovittanut minunkin suuret syntini. Muuta mahdollisuutta ei minulla olisi.

18

2489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bey

Omavanhurskauden perkele on kieroista kieroin, vaikka se mielellään pukeutuu valkeuden enkeliksi. Hienolta tuntui lukea tekstisi, olit saanut nähdä viallisuuden itsessäsi. Mitähän sitten, kun selvästi omalla puolisolla on mainitsemasi asenne, eikä aikomustakaan muuttaa käytöstään, vaan päin vastoin, huutaa ettei hän periaatteistaan rupea periksi antamaan. Meillä on näiden periaatteiden vuoksi ero käsillä, kun en jaksa enää ainaista simputusta ja rakkaudetonta aivopesua, jota mies kutsuu "Pyhän Hengen" työksi. Kaikki ei-uskovat kaksi ystävääni ovat, mieheni mukaan, huoria joihin en saa pitää yhteyttä sillä "ystävyys maailmaan on viha Jumalaa kohtaan". Yksinäni en saa käydä vanhempiani tapaamassa vaan hänen on oltava aina mukana, on kuulemma parempi niin kun eivät usko. Minulla on itselläni käsitys, ettei Jumala tarvitse vartijoita sellaisen sydämeen jossa elävä usko vaikuttaa, ihmettelen tätä vahtimista ja uskon nimessä alistamista. Saarnamiehille olen asiasta sanonut, mies on kaksi viikkoa olevinaan ihmisiksi kun asiaa on käsitelty ja pian palaa taas entiseen uomaansa, eli vaatimuksen henkeen ja nämä vaatimukset kohdistuvat nimen omaan muihin, ei häneen itseensä. Painostettuna kun olen alkanut huutamaan ja raivoamaan hänen tyranniaansa vastaan, hän juoksee ympäriinsä kertomassa sukulaisilleen että olen mielisairas ja kuinka hän ei jaksa raivokohtauksiani. Olen lukuisia kertoja yrittänyt saada häntä lähtemään kanssani jonnekin, mihin hyvänsä terapeutille, jotta tilanne helpottuisi, mies systemaattisesti kieltäytyy vedoten siihen, että kunhan minulle "valkenee" nämä asiat, ymmärrän että hän ihan rakkaudesta tätä minulle tekee. Että hän ei toimi Raamattua vastaan näin toimiessaan. Minäkin olen sisälukutaitoinen ja uskossa armosta, enkä millään saa päähäni mahtumaan miten tuollainen käyttäytyminen olisi hyväksyttävää. Kun saisi miehenkin asian käsittämään, ilman että tarvitsee eri teille lähteä, mutta tehtävä on mahdoton eikä rukouksetkaan ole auttaneet. Mies tuntuu menevän koko ajan huonompaan suuntaan. Mielisairaalasta jankuttaminen loppui siihen, kun sanoin erittäin mielelläni lähteväni osastolle ja psykiatrin juttusille, mutta siinä tapauksessa hänenkin on osallistuttava istuntoihin ja esille tulee väistämättä hänen osuutensa ja tekosensa. Tämä vain teille vaatimushengen omaavat uskovaiset, jotka Jumalan kilpi kädessä hakkaatte lähimmäisiänne päähän. Se ei ole Jumalan tahto, että yksi kurja, syntinen ihminen alkaa käyttää Sanaa väärin ja sellainen teko ei jää rankaisematta, sillä Jumala vihaa vääriä! Meille alistetuille ja rikirevityille, elävässä uskossa oleville vielä lohdutuksen sana, Kristus Jeesus on kanssamme silloinkin kun lähimmäinen raastaa rikki kaiken hyvän ja rakkaan uskotellen toimivansa Jumalan nimenomaisessa suojeluksessa ja ohjauksessa. Meitä on paljon ja emme ole yksin. Epäinhimilliseen kohteluun ei tarvitse alistua, ei missään olosuhteissa! Vanhurskauden perkele riehuu mielellään miehen lihassa, sillä siellä on paljon ylpeyttä ja kunnianperkeleen sikiämissijat, jollei Kristuksen armo ole pessyt sydäntä puhtaaksi ja naiset, lukekaa Raamattua, puhukaa koettelemuksistanne, puhukaa lukemastanne, lukekaa Laestadiusta, Lutheria ja huomaatte miten nämä sydämen viisaat ovat puolellanne eivätkä millään tavalla legalisteja puolla! Kun luette itse rukouksen hengessä, saatte omaa viisauttanne suurempaa viisautta, eikä teitä pysty eksyttämään mikään perkeleistä kun roikutte Kristuksen helmassa. Kiusaajannekin saattaa kehua olevansa Jeesuksen liepeissä kaiken aikaa, mutta tarkatkaa häntä ja huomaatte, että se missä hän roikkuu, on omavanhurskauden rietas. Hedelmistään puu tunnetaan. Jos suu puhuu yhtä ja teot toista, katsokaa tekoja, niillä ihminen paljastaa itsensä ja jumalansa.

• Aviol

Kuvauksistasi päätellen näyttäisi siltä että oet joutunut dominoivan ja itseensä lukkutuneen ihmisen uhriksi. Hän tuntee olonsa turvatuksi vain silloin, jos saa hallita sinua kuin omaa koiraansa. Hän on hädissään kuin hukkuva ja on sen vuoksi takertunut sinuun pysyäkseen itse pinnalla.

Jumala on tosiaan rakkaus, eikä rakkaus ole vartioiduissa paikoissa. Siellä ovat vangit.

Jos vanhempiesi luona käyntejäkin rajoitetaan, silloin on kysessä ilman muuta vakava sairaus.

Oireet ovat saman kaltaiset kun harhaisessa mustasukkaisuudessa. Puolisosi on perusturvaton, hän kontrolloi sinua, koska hänellä on kouristava pelko siitä, että hän menettää sinut.

Ja tällä menolla tulee menettämäänkin. Ellei hän suostu hoitoon, niin silloin on paras erota. Kysymyksessä on perheväkivalta, vaikka se ei olisi ainakaan vielä fyysistä. Tällainen tauti ei parane ilman hoitoa, useimmiten se vain pahenee.

• vapahdettu

Edelleen kirjoitan vain kokemuksieni pohjalta.

Pahinta siinä syntisairaudessa on se, että sen alla oleva todellakin saattaa aivan tosissaan uskoa tekevänsä oikein ja Jumalan tahdon mukaan. Niin kaiketi se oli myös Sauluksen laita ennen kääntymystään.

Mutta selväähän se on, että silloin ei luoteta enää Jumalan voimaan, kun pitää toisia vahdata ja kontrolloida. Tosiasiallisesti Jumalan armo Jeesuksessa poljetaan silloin jalkoihin, vaikka kuinka yritettäisiin puhua, että armosta uskoa tämä on jne.

Myös tällaisen perheen lapset joutuvat suurten ristiriitojen alle. Kun esim. isä saattaa määrätä pienen koulutytön kulkemaan hame päällä ja liina päässä kovilla talvipakkasillakin. Ja paljon muuta kontrollointia ja sääntöjä.
        En tietenkään sitä tarkoita, että lasten annetaan tehdä mitä vain. Rajoja pitää asettaa, mutta rakkauden hengessä ja kohtuudella.

Rukoilen Sinun ja perheesi edestä, että asiat kirkastuisivat ja voisitte yhdessä jatkaa matkaa.

• tietää kyllä
        vapahdettu kirjoitti:

Edelleen kirjoitan vain kokemuksieni pohjalta.

Pahinta siinä syntisairaudessa on se, että sen alla oleva todellakin saattaa aivan tosissaan uskoa tekevänsä oikein ja Jumalan tahdon mukaan. Niin kaiketi se oli myös Sauluksen laita ennen kääntymystään.

Mutta selväähän se on, että silloin ei luoteta enää Jumalan voimaan, kun pitää toisia vahdata ja kontrolloida. Tosiasiallisesti Jumalan armo Jeesuksessa poljetaan silloin jalkoihin, vaikka kuinka yritettäisiin puhua, että armosta uskoa tämä on jne.

Myös tällaisen perheen lapset joutuvat suurten ristiriitojen alle. Kun esim. isä saattaa määrätä pienen koulutytön kulkemaan hame päällä ja liina päässä kovilla talvipakkasillakin. Ja paljon muuta kontrollointia ja sääntöjä.
        En tietenkään sitä tarkoita, että lasten annetaan tehdä mitä vain. Rajoja pitää asettaa, mutta rakkauden hengessä ja kohtuudella.

Rukoilen Sinun ja perheesi edestä, että asiat kirkastuisivat ja voisitte yhdessä jatkaa matkaa.

Kuinka moni pieni tyttö on itkenyt, kun ei saa lattaa pitkiksiä edes urheilutunnille?
        Kuinka moni kihlaus on päättynyt kysymykseen: luotatko lappiin?

• bey
        Aviol kirjoitti:

Kuvauksistasi päätellen näyttäisi siltä että oet joutunut dominoivan ja itseensä lukkutuneen ihmisen uhriksi. Hän tuntee olonsa turvatuksi vain silloin, jos saa hallita sinua kuin omaa koiraansa. Hän on hädissään kuin hukkuva ja on sen vuoksi takertunut sinuun pysyäkseen itse pinnalla.

Jumala on tosiaan rakkaus, eikä rakkaus ole vartioiduissa paikoissa. Siellä ovat vangit.

Jos vanhempiesi luona käyntejäkin rajoitetaan, silloin on kysessä ilman muuta vakava sairaus.

Oireet ovat saman kaltaiset kun harhaisessa mustasukkaisuudessa. Puolisosi on perusturvaton, hän kontrolloi sinua, koska hänellä on kouristava pelko siitä, että hän menettää sinut.

Ja tällä menolla tulee menettämäänkin. Ellei hän suostu hoitoon, niin silloin on paras erota. Kysymyksessä on perheväkivalta, vaikka se ei olisi ainakaan vielä fyysistä. Tällainen tauti ei parane ilman hoitoa, useimmiten se vain pahenee.

Samansuuntaista olen itsekin arvellut. Avioliiton alussa mies oli erittäin herttainen ja itsekin suht vapaa, tilanne on ajan saatossa pikkuhiljaa lukkiutunut hänen päässään tälle yksiniittiselle raiteelle, jossa lähes hurmoksessa illat pitkät jauhetaan yhtä ja samaa, jankuttamalla vahvistetaan omaa legalistista käsitystä ja sitten puolustellaan kaikkea tätä perustelemalla, että Jumala tahtoo kokonaan omakseen ihmisen sydämen, ei osaa siitä. Kaikki maailmallinen täytyy jättää ja yhdessä rintarinnan "taistella perkelettä vastaan". Kyseessä on ollut minun käyntini kirjastossa ja haluttomuuteni lukea kaiken aikaa ja jatkuvasti vain Raamattua, Laestadiusta, Raattamaata ja Lutheria. Tosin olen kyllä erittäin mielelläni lukenut myös edellämainttujakin, mutta pakottomasti ja luen kyllä muutakin, oli synti tai ei. Nautin kahvilassa istumisesta silloin tällöin jonkin hyvän ystävän kanssa, vaikka hän ei olekaan uskomassa. Olen ystävilleni, tietenkin kertonut uskostani, mutta se ei kantanut hedelmää ja silti voin istua heidän kanssaan kahvikupposella ja puhua sitten muusta. Sekin on, mieheni mukaan, erittäin tuomittavaa ja minulla on riivaaja ja en ole ainakaan elävässä uskossa, sillä minulla on selvästi hengen yhteys maailman ihmisten kanssa eikä uskovien kanssa. Hän voi käydä omilla sukulaisillaan huoletta, ovat lestadiolaisia ja se kuulemma onkin ihan eri asia kuin minun ikävöimiseni ja haluni pitää yhteyttä omiin sukulaisiini. Heillä on hengen yhteys. Lisäksi olen myös, miestäni edelleen siteeratakseni, omista vanhemmistani sairaalloisesti ja väärällä tavalla riippuvainen kun haluan heidän luonaan juosta "paskaa jauhamassa". Minun on katkaistava henkinen riippuvuussuhteeni heihin tai ei hyvin käy ja meidän avioliittomme on sen vuoksi vaikeuksissa. Tietenkään en halua eroon sukulaisistani, miksi haluaisin kun puoliso juoksee omissaan kaiken aikaa. Hänen vaatimuksensa ovat todella sairaita ja ihmettelen miksi minun olisi luovuttava kaikesta vähänkin itselleni rakkaasta, kun mies ei ole omaa itseään tutkiskellut yhtään, saati luopunut mistään itselleen mieluisesta. Mihinkään hoitoon hän ei todellakaan ole suostuvainen, sitäkin olen yrittänyt satoja kertoja ehdottaa. Itse olen tällä hetkellä asuntojonossa ja se voi viedä miten kauan hyvänsä, eilen mies sitten ilmoitti ettei haluakaan erota, että kuitenkin rakastaa ja ikävöi jne. Tämä on käyty läpi niin mota kertaa jo, että tympäisee todella. En haluaisi itsekään erota, mutta siihen jääminen on myös mahdotonta. Mutta kiitos kuitenkin vastauksestasi, nyt lopetan tällä foorumilla kirjoittamisen ja keskityn siihen mitä elämässä on vielä jäljellä.

• ylös ja ulos

kukas elämänaä sairaan takia pilaa? Kaikki tulee toistumaan, jos jäät

• Eliz(z)a

Ehdotan että kerrot jollekin heistä joihin miehelläsi on hyvät välit, tämän, ja pyydät heitä kehottamaan terapiaan. Menkää yhdessä. Aina on saarnattu niin että lääkärin kautta saatu apu on Jumalalta, ja koskee varmasti terapeuttiakin.

Miehesi toimintaa ei voi selittää uskonnolla, kyse on muusta. Voimia Sulle !

• kohtalotoverilta

ja onnelliselta sellaiselta! Ajattele, miten onnellista on löytää TIE! Koko loppuelämän saa opetella kasvamista Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa! Kaiken ahdistuksen jälkeen saa tuntea iloa ja rauhaa.

Unohdetaan menneet! Toisaalta on hyvä muistaa, mihin on syyllistynyt, ettei tuomitse toisia. Se on hyvin lähellä...

Hyvää adventinaikaa sinulle!

• teutatess

OLI HIENO ALOITUS .: Minä olin niin täynnä itseäni että meinasi mennä ohi ,! Pyydän anteekasi ,ole vapaa sinä piskuinen lauma,Tuntuu todella ihanalta kun tälläistä ymmärtämistä tapahtuu . saunani hiipuu jatkan vielä ,....

• vapahdettu

Kiitos toivotuksesta. Armollista Joulun odotusta Sinulle myös ja kaikille palstalaisille!

• Julius Verne

Kaiken ahdistuksen jälkeen saa tuntea iloa ja rauhaa. Miten sait sellaisen rauhan voisitko kertoa että muutkin löytäisivät sen.

• kuin minä
        Julius Verne kirjoitti:

Kaiken ahdistuksen jälkeen saa tuntea iloa ja rauhaa. Miten sait sellaisen rauhan voisitko kertoa että muutkin löytäisivät sen.

olen näes törmännyt suorastaan ankaraan vastustukseen kerrottuani siitä, mitä olen "löytänyt".

Ei sen kummempaa kuin Raamattu kannesta kanteen -ohjelmat, joita olen kuunnellut ja joista tehtyä kirjasarjaa olen lukenut.

Aluksi kuuntelin näitä selityksiä kriittisesti ja arvostellen, mutta niin paljon on asioita selvennyt, että olen todella kiitollinen saatuani tällaisen rukousvastauksen.

Elämästäni eivät ole vaikeudet minnekään kadonneet. En ole synnitön (niin kuin tiedän joidenkin itsestäni luulevan, koska olen "harhaantunut" kuuntelemaan kirkon pappia), tunnen yhä selvemmin kuinka joka hetki elän vain armon varassa.

Olen kuitenkin saanut tuntea iloa ja rauhaa.

Minun ei tarvitse hakea pelastukseni perusteita itsestäni. Saan kaiken aivan ilmaiseksi, tekemättä mitään, vain ottamalla sen tarjotun armon vastaan.

• H. Neuvo
        kuin minä kirjoitti:

olen näes törmännyt suorastaan ankaraan vastustukseen kerrottuani siitä, mitä olen "löytänyt".

Ei sen kummempaa kuin Raamattu kannesta kanteen -ohjelmat, joita olen kuunnellut ja joista tehtyä kirjasarjaa olen lukenut.

Aluksi kuuntelin näitä selityksiä kriittisesti ja arvostellen, mutta niin paljon on asioita selvennyt, että olen todella kiitollinen saatuani tällaisen rukousvastauksen.

Elämästäni eivät ole vaikeudet minnekään kadonneet. En ole synnitön (niin kuin tiedän joidenkin itsestäni luulevan, koska olen "harhaantunut" kuuntelemaan kirkon pappia), tunnen yhä selvemmin kuinka joka hetki elän vain armon varassa.

Minun ei tarvitse hakea pelastukseni perusteita itsestäni. Saan kaiken aivan ilmaiseksi, tekemättä mitään, vain ottamalla sen tarjotun armon vastaan.

Toivottavasti muutkin saavat kokea saman, minkä me olemme kokeneet, nimittäin Jeesuksen antaman lahjavanhurskauden valtavan voiman. Kiitos Jeesus!

• Julius Verne
        kuin minä kirjoitti:

Tiesin vapautenne, joka tulee lihan vapaa herraksi päästyä.

• Reinomies
        kuin minä kirjoitti:

On mukava lukea tervehenkisten kristittyjen kirjoituksia. Pidetään yhdessä kiinni Raamatun opetuksesta ja Kristuksen lahjavanhurskaudesta niin pääsemme kaikki kerran vastarannalle. Ihmiset oppeineen ja mielipiteineen kaatuvat mutta luja turva Kristukseen pysyy.

• Papusa
        Reinomies kirjoitti:

On mukava lukea tervehenkisten kristittyjen kirjoituksia. Pidetään yhdessä kiinni Raamatun opetuksesta ja Kristuksen lahjavanhurskaudesta niin pääsemme kaikki kerran vastarannalle. Ihmiset oppeineen ja mielipiteineen kaatuvat mutta luja turva Kristukseen pysyy.

Juuri näin, kun sanoit. Jo olisi aika purkaa ihmisten rakentamat väliseinät kristittyjen väliltä. Jo Herran aika läsnä on. Maailma velloo hyvin hälyttävällä tavalla. Heikot murskataan jo naissä entisissä kristityissä maissakin ahneuden alttarille.

• koko ketju täynnä, siis suu...

Minäkin haluan ollatällaisessa armollisessa joukossa mukana.Voi, kunpa tapaisi teitä oikein livenä jossain...

• teutatess

Minustakin ,kaikki on hyviä ,TAPAAMINEN ehkä vielä onnistuu,kun kaikki elämme ja olemme terveitä . mutta voi tulla sairautta ja muuta senkalttaista ,että tarvitsemme saada apua YLHÄÄLTÄ . . !

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4309
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3243
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      979
    6. 141
      958
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe