Tervehdys!
Mun ongelma ei oikeastaan ole syömishäiriö, vaan laihuus. Lähinnä saan liian usein komennetteja: "etkö sä syö, tyttö hyvä". (olen 25 vuotta, 162 cm ja 44 kg, entinen jalkapalloilija). Olen siis erittäin laiha, enkä kyllä paljoa syö (annokset normaalia pienempiä), mutta en ikinä ole yrittänyt laihduttaa. Päinvastoin. Mutta lihominen ei onnistu, ja toisaalta ahmiminen tai syöpöttelykään ei maistu. Jos kärsin pahasta olosta, niin se kyllä näkyy ruokahaluttomuutena. Pahinta on kuitenkin ulkopuolisten reaktiot. Tänään viimeksi puolituntematon tiedotti laihuudestani. Pahoitin tietenkin mieleni kun se ei ole itse valittua. Tekisi vain mieli sanoa että ite oot läski. Mutta ehkä omaan sivistystä enemmän olematta kommentoimatta muiden ulkoista olemusta... Eli kunhan ajattelen. Kärsiikö kukaan muu laihuudesta, jota ei halua? ( jos joku haluaa olla ylilaiha, niin halutaan myydä sellainen ominaisuus!)
Laihuudesta, jota en valinnut
9
861
Vastaukset
- aina vaan
Myöskin sama ongelma, viesti kuvasi aika hyvin itseäni, paino sama, ikää ja pituutta hieman vähemmän. Hoikka ollut aina mutta nykyään liiankin. Huomautteluja muös kuultu... Ei tulisi mieleenikään huomautella toisille painoasioista joten se ärsyttää todella kun siitä saa itse kuulla. Etenkin kun kyse ei ole tahallisesta laihduttamisesta. Lihominen ei oikein onnistu ja edes parin lisäkilon saaminen on todella vaikeaa.
Ei se välttämättä ole sen helpompaa kuin joillekin laihduttaminen. Ruokahalu voisi toisinnan olla parempi. Kun lisäsin ruokamääriä- ja kertoja (ns. normaaliin) koko touhu tuntui pakkosyömiseltä. Toisaalta en ihmettele jos lihomista tapahtuu jos syömismäärät jä kerrat joita ravitsemussuunnittelija suositteli olisivat kuukaudesta ja vuodesta toiseen niin kuin ne pitäisi. En vain pystynyt siihen kun tuntui että sai olla koko ajan syömässä. Ei sellaisesta saanut kuin huonon olon. Enkä ala lihottamaan itseäni eoäterveellisellä ruokavaliollakaan.
Jotkut sanoo että painoa tulee iän myötä lisää mutta onkohan näin. Joka tapauksessa hankala tilanne.- calmato
Minua myös nuorena sukulaiset ja varsinkin mummo kauhisteli, kun olin niin hoikka. Mummolassa oli aina valtaisa kasa karjalanpiirakoita ja kermakakkua erityisesti minua varten, että "syö nyt hyvä lapsi" ja tuliaisina mummo toi jäätelöä ja banaaneja. Vaikka söin kotona isot annokset ja kouluruokailussa enemmän kuin pojat, ei paino noussut. Nuori ihminen joka liikkuu paljon ja jolla on vilkas aineenvaihdunta, ei liho punkeroksi lihottamallakaan.
Pituutta minulla oli jo 12-vuotiaana samat 170 cm, mutta paino pysyi tuonne 25 ikävuoden tietämille 46-54 välillä. Vasta kun menin naimisiin ja aloin käyttää e-pillereitä, paino nousi hieman.
Nyt olen päälle viisikymppinen ja painoa on tuollaiset 68-73 kiloa. Terveellistä ruokaa kun syö ja vain silloin kun on nälkä, ei taatusti liho. Ylimääräistä rasvaa tulee vain sokerisista ja rasvaisista ylimääräisistä syömisistä, kun syödään huvikseen tai ajan kuluksi. - ostetaan kiloja..
calmato kirjoitti:
Minua myös nuorena sukulaiset ja varsinkin mummo kauhisteli, kun olin niin hoikka. Mummolassa oli aina valtaisa kasa karjalanpiirakoita ja kermakakkua erityisesti minua varten, että "syö nyt hyvä lapsi" ja tuliaisina mummo toi jäätelöä ja banaaneja. Vaikka söin kotona isot annokset ja kouluruokailussa enemmän kuin pojat, ei paino noussut. Nuori ihminen joka liikkuu paljon ja jolla on vilkas aineenvaihdunta, ei liho punkeroksi lihottamallakaan.
Pituutta minulla oli jo 12-vuotiaana samat 170 cm, mutta paino pysyi tuonne 25 ikävuoden tietämille 46-54 välillä. Vasta kun menin naimisiin ja aloin käyttää e-pillereitä, paino nousi hieman.
Nyt olen päälle viisikymppinen ja painoa on tuollaiset 68-73 kiloa. Terveellistä ruokaa kun syö ja vain silloin kun on nälkä, ei taatusti liho. Ylimääräistä rasvaa tulee vain sokerisista ja rasvaisista ylimääräisistä syömisistä, kun syödään huvikseen tai ajan kuluksi.Muitakin siis on, kiitoksia osallistumisesta. Itsellä myös e-pillerit nostivat painoa muutaman kilon, mutta lopetin ne muista syistä ja paino tippui samat takaisin. Eihän nuo ihmiset toki pahaa tarkoita, mutta kuten sanottua, eihän lihavuudestakaan todellakaan ole asiallista huomauttaa. Hymyilytti tuo "mummo tuo ruokaa" :), kuvaa hyvin mummoja, ja äitejä myös, tarkoitus hyvä... Olen kokeillut myös raakaa kananmunaa ja proteiinia lisäravinteena jonkin aikaa. Vaikutusta ei ollut, ja toisaalta tuntuu niin työläältä tuollainen pakkolihottaminen. Liikunta myös pitää ruokahalun yllä, joten aktiiviurheilijana painoin jopa enemmänkin. Ja kun vararavintoa ei ole kehossa, niin täytyy kyllä saada ruokaa säännöllisesti, tai tulee heikotus helposti. Ehkä tästä saa olla onnellinen sitten, kun ikää tulee ja painoa sopivasti, kun epäilen kyllä että ei tästä ruhosta ylipainoista saa tekemälläkäään...Joskus asia itketää, joskus naurattaa. Silloin kun naurattaa niin sanon että mulla jalat lähtee suoraan selästä ja lihaksia en yleensä pue päälleni aamulla => säilytän kaapissa...
- itsekin
ostetaan kiloja.. kirjoitti:
Muitakin siis on, kiitoksia osallistumisesta. Itsellä myös e-pillerit nostivat painoa muutaman kilon, mutta lopetin ne muista syistä ja paino tippui samat takaisin. Eihän nuo ihmiset toki pahaa tarkoita, mutta kuten sanottua, eihän lihavuudestakaan todellakaan ole asiallista huomauttaa. Hymyilytti tuo "mummo tuo ruokaa" :), kuvaa hyvin mummoja, ja äitejä myös, tarkoitus hyvä... Olen kokeillut myös raakaa kananmunaa ja proteiinia lisäravinteena jonkin aikaa. Vaikutusta ei ollut, ja toisaalta tuntuu niin työläältä tuollainen pakkolihottaminen. Liikunta myös pitää ruokahalun yllä, joten aktiiviurheilijana painoin jopa enemmänkin. Ja kun vararavintoa ei ole kehossa, niin täytyy kyllä saada ruokaa säännöllisesti, tai tulee heikotus helposti. Ehkä tästä saa olla onnellinen sitten, kun ikää tulee ja painoa sopivasti, kun epäilen kyllä että ei tästä ruhosta ylipainoista saa tekemälläkäään...Joskus asia itketää, joskus naurattaa. Silloin kun naurattaa niin sanon että mulla jalat lähtee suoraan selästä ja lihaksia en yleensä pue päälleni aamulla => säilytän kaapissa...
hei! Itsekin oon varsin hoikka ja ihmiset huomauttelee siitä usein. Ikä ja raskaus eivät ole minua pahemmin lihottaneet. Haluaisin lihoa mutten liho.Makeaa en saata kovin paljon syödä, yritän syödä tavallisia kotiruokia. Toisaalta on kiva kun löytyy vaatteita kaupoista ja voi pitää nuorekkaitakin vaatteita päällä.
- ostetaan ki...
itsekin kirjoitti:
hei! Itsekin oon varsin hoikka ja ihmiset huomauttelee siitä usein. Ikä ja raskaus eivät ole minua pahemmin lihottaneet. Haluaisin lihoa mutten liho.Makeaa en saata kovin paljon syödä, yritän syödä tavallisia kotiruokia. Toisaalta on kiva kun löytyy vaatteita kaupoista ja voi pitää nuorekkaitakin vaatteita päällä.
Totta tuokin. Toinen puoli toki on se, että kun työn puolesta pitäisi näyttää uskottavalta, niin vaatekoko 32-34 ei aina tarjoa siihen parasta mahdollisuutta. Ikäarviot voi heittää joskus melkein 10 vuotta alaspäin... Joskus sekin varmasti vielä on positiivista.
- huokaava
Ihanaa kuulla kanssasisarista. Itsellä painon putoamisen syy ei ole tiedossa, mutta BMI on kohta jo alle 17, joten Milanon muotiviikoillekaan ei ole asiaa ainakaan mallina. Inhottavaa kun luut painavat, nytkin kovalla tuolilla istuessa nikamat hankaavat selkänojaan, eikä puhettakaan lattialla köllöttelystä, lonkat painuvat kipeästi. Hauskinta asiassa on varmaan se, että työvaatteeni, ne siniset leijonakuvioiset, alkavat näyttää ylläni koomisilta. Luo siinä sitten uskottavuutta... No onneksi luonnetta löytyy sen verran, että silmille ei hypitä. Sekä lihavuus että laihuus ovat terveydelle riskitekijöitä, mutta miksi juuri ne normaalipainoiset ovat jotenkin median ja ihanteiden ulkopuolella?
- Guitar83
Itselläni myös ollut aina ongelma laihuuden kanssa. Pituutta löytyy 180cm, mutta paino jää 61-64 kiloon, vaa-asta riippuen. 10, tai edes 20 kilon lisäpaino ei tekisi pahaa, mies kun olen.
Syöminen ei ole koskaan vaikuttanut. Saatan normaalisti syödä 3 lämmintä ateriaa päivässä (eikä mitään varpusen annoksia) ja siihen päälle töissä pari leipää ja illalla yleensä jotain suolaista (eilen pussi sipsejä, tänään suolapähkinöitä). Joskus myös aiheuttanut ihmetystä ympäristössä, että miten näin laiha ukko voi syödä 4 kerroshampurilaista tai yli 2 pitsaa. Ja suoraan sanoen sitä joutuu ihmettelemään välillä itsekin. Tai lähinnä sitä, että miksei moisella ruokamäärällä tosiaan ole mitään vaikutusta, etenkin kun nyt viimeiset pari vuotta on tehty melko fyysistä duunia.
No, toisaalta en tilanteesta juuri kärsi. Nykyään ei ihmiset juuri enää laihuudestani kuittaile, tyttöystävä tykkää ja on ihan kivaa että vyötäröni on niin kapea ettei miestenvaatteiden taulukosta löydy niin pientä kokoa, mutta rinnanympärys lähentelee jo L-koon mittoja. Huono puoli siinä, että vaatteita joutuu joskus hieman itse "säätämään". - elde__
Ite olen 19v, pituutta 163cm, painoa 43-44. Ikinä en ole ollu laihiksella, ei näimmä ole ollu syytä semmoseen :D
Äskettäin mulla oli viikon mittanen ruokahaluttomuus, siitäpäs sitte säikähin, yks epäili että mulla on anoreksia, toinen että raskaana... jne.
Loppujen lopuks se tais vaan johtua liiallisista vatsahapoista(alkoholi,kahvi,vahvat mausteet laukasee ton). Olihan se kova paikka kun pelkäs että alkaa kuihtumaan oikein kunnolla. Niin siis lääkärillä kävin.
Nyt oon sitte alottamas kuntosaleilua, jottai sais painoa lisää, eli on koitettava syödä vähän enemmän, ettei jämähdä paino, tai laske :/
Olin ihannepainossa (55kg) n. vuosi sitten, tähän jamaan jouduin sitten ilmeisesti sen takia että urheilu jäi, ja koulukin päättyi.
Semmosta.
PS.ite saatan sanoo sitä ilkeesti läskiks joka mua laihaksi haukkuu,alkanu ärsyttää sen verta.- ostetaan kiloja
Otsikko sen vuoksi että laiha voi olla terve tai sairas, tästä keskustelujonosta päätellen niillä tekijöillä ei keskenään ole juurikaan tekemistä.
Tuuletin täällä kun kerroit että sanot joskus ilkeästi :)(ilo se on pieni ja arveluttavakin ilo). Itellä on niin monta kertaa tullut tilanteen jälkeen mieleen että olis pitäny täräyttää. Varsinkin jos sama ihminen toistuvasti kehtaa analysoida toisen ruumiinrakennetta...
Nyt ajattelin vielä yrittää syödä. Vaaka näytti juuri 45 kg, jos haluaa ettei kilokaan katoa niin pitää yrittää muistaa syödä silloinkin kun kukaan muu ei tee siitä numeroa.. Vaikka kuten todettu, ihan sama söiskö hevosen vai lampaan, mun vaaka ei ole ylittänyt 45.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708