Ei hemmetti jaksa enää :( Olen jo vuosia elänyt tässä helvetissä, jossa yhtä perheenjäsentä pitäisi aina ymmärtää ja ymmärtää. Yhtä perheenjäsentä, jonka sairauden vuoksi kaikki lääkärit ja terapeutit lähestulkoon pakottavat koko muun perheen hyppimään tämän mielenterveyskuntoutujan pillin mukaan. On tässä muutakin tekemistä kuin passata mielenterveyskuntoutujaa ...ihan niinkin yksinkertaisia asioita kuin tienata mielenterveyskuntoutujalle sapuskat pöytään, vaatteet niskaan ja katto pään päälle. Ja kustantaa harrastukset, lääkkeet jne. Ikinä ei ole mielenterveyskuntoutujan suusta yhtään kiitoksen sanaa kuulunut, vaikka monet yöt olenkin ahdistuneena valvonut miettien, mistä raha kaikkeen tähän. Ja joka hemmetin kerta, kun hän käy terapeuttinsa luona, vaatimusten määrä vain kasvaa.
Tämä mielenterveyskuntoutuja on jo täysi-ikäinen, joskin asuu edelleen olsuhteiden pakosta lapsuudenkodissaan. Minä olen hänen äitinsä. Reilun viikon ajan omatkin voimavarani kaikessa tässä ovat olleet melko rajalliset ja muutama päivä sitten päädyimme sanalliseen riitaan siitä, mitä minä teen mutta tämä mielenterveyskuntoutuja ei tee. Kuten aina ennenkin, tämä mielenterveyskuntoutujani hakeutui päivystyksen kautta psykiatriselle akuuttiosastolle.
Tänään töistä tullessani kuulin mielenterveyskuntoutujan nuoremmilta sisaruksilta, että oli käynyt kotona. Edes tekstiviestiä ei asiasta vaivautunut laittamaan. Aikaisemmin olisin ollut suunniltani huolesta, mutta en enää. Olkoon missä on. En enää jaksa olla huolissani ihmisestä, joka pitää minua lähinnä lompakkonaan ja kynnysmattonaan. Ja kun vielä kunnan terveydenhuollon amattilaiset häntä näissä vaatimuksissaan tukevat, täyttäkööt he myös ne vaatimukset.
Pahinta ihmisen elämässä on varmaankin haudata oma lapsensa, mutta olen aika varma, että seuraavaksi pahinta on hylätä oma lapsensa. Kaikesta huolimatta aion hylätä tämän mielenterveysdkunhtoutujani, koska minulla on muitakin lapsia, jotka tarvitsevat läsnäoloani.
En enää aio hyppiä tämän mielenterveyskuntoutujan pillin mukaan, hypinhän jo monta vuotta. Aion panostaa nyt näihin lapsiini, joilla ei vielä onnekseen mitään ongelmia ole.
NYT MULLE RIITTI!!!
10
903
Vastaukset
- hermiitti
Ei vaiskaan. Kyllä mt-kuntoutujan olisi hyvä itsenäistyäkin. Se on tietenkin paha, jos nuori mt-kuntoutuja ei ole oppinut elämisen taitoja, niin itsenäistyminen voi olla hankalaa. Tuettuja asuntoja on liian vähän tässä maassa. Vanhemmatkin voisivat joskus katsoa peiliin, jos lapsi on opetettu väärille tavoille.
Lopuksi toivoisin, ettet leimaa kaikkia mt-kuntoutujia samanlaisiksi.- Mielenterveyskuntoutujan om...
Tässä meidän tapauksessa tämä mielenterveyskuntoutuja on myös fyysisesti vammainen. Eli itsenäistyminen ei olisi muutenkaan sujunut kuten tavallisilla nuorilla.
En oikein tiedä mitä muutakaan olisin voinut tehdä. Vielä teininä hän selvisi kaikista perusasioista ihan itsenäisesti, mutta sitten lähinnä koulukiusaamisen ja ehkä sydänsurujenkin vuoksi joutui joitain vuosia sitten psykiatriseen sairaalahoitoon ja sen lähes vuoden sairaalajakson jälkeen hän ei ole ollut enää kykenevä edes kantamaan vessapaperirullaa vessaan. Ihan käsittämätön taantuminen tapahtui tämän laitoshoidon myötä :( - hermiitti
Mielenterveyskuntoutujan om... kirjoitti:
Tässä meidän tapauksessa tämä mielenterveyskuntoutuja on myös fyysisesti vammainen. Eli itsenäistyminen ei olisi muutenkaan sujunut kuten tavallisilla nuorilla.
En oikein tiedä mitä muutakaan olisin voinut tehdä. Vielä teininä hän selvisi kaikista perusasioista ihan itsenäisesti, mutta sitten lähinnä koulukiusaamisen ja ehkä sydänsurujenkin vuoksi joutui joitain vuosia sitten psykiatriseen sairaalahoitoon ja sen lähes vuoden sairaalajakson jälkeen hän ei ole ollut enää kykenevä edes kantamaan vessapaperirullaa vessaan. Ihan käsittämätön taantuminen tapahtui tämän laitoshoidon myötä :(Mun on vaikea keksiä mitään ratkaisua teidän ongelmaanne. Pitäisi ehkä vaan pakoittaa nuori ottamaan vastuuta elämästä jne. Jos kerta kyvyt ovat tallella itsenäisyyteen, niin ne on vaan kaivettava esiin.
Kannattaa ehkä myös käydä aktiivisesti hoitoneuvotteluissa puhumassa noista ongelmista. - ympäripyöreämmin
enää asiaasi esittää??
Oletko kaikkea ja kaikkia ymmärtävä sosiaalitantta?
- voi olla,jos yhdelle
antaa huomionsa,ja muut jää paitsioon,tasaisesti huomiota kaikille,muute oma elämä jää elämättä t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- duracell
On varmasti ihan hyvä ottaa hieman etäisyyttä. Joissakin mielenterveysongelmissa liika tukeminen ja paapominen voi olla pahastakin (skitsofreniassa ainakin).
Muista kuitenkin, että lapsesi ei varmastikaan tee tätä kaikkea sinulle kiusallaan. Hän ei vaan nyt kykene muuhun.
Jaksamista ja pidä itsestäsi huolta! - Kaamoksen keskeltä
Samahan se on kaikessa passaamisessa. Eihän sitä jaksa, ei kukaan ole kone. Välillä pitää saada virkeyttä itselleenkin jostain ja välillä paljonkin, että taas jaksetaan eteenpäin.
Eihän tämä maailma siihen kaadu, jos sinä hanskat naulaan isket. Jos sinä taasen olet jollekin ihmiselle se ainut maailma, niin sitten olisi syytä vähän avartaa tätä maailmankuvaa ja jakaa vastuuta muillekin. Eihän se voi olla yksin sinulla.- duracell
En nyt oo varma tajusitko viestini oikein... Tarkoitin siis, että joissakin tapauksissa ei ole hyväksi sille mielenterveyspotilaallekaan liika hänestä huolehtiminen ja paapominen.
- teillä niinpäin...
Luepa kirjoitus-ÄitiRakas ylempää...
- itse sen koko
katastrofin? On pakko ottaa tämäkin näkökulma asiaan. Onhan hyvä, ja varmasti välttämätöntä että pidät hänestä huolta. Mutta ehkäpä hän aiemmin kyllästyi yrittämään itsenäistymistä, mikäli et antanut hänen auttaa, päättää tekemisistään. Itse olen joutunut koko ikäni kuuntelemaan äitiä, joka jatkuvaan valittaa jaksamisensa loppumista. Kun olen tarjoutunut auttamaan, apu ei kelpaa. Sama juttu jos muut perheenjäsenet yrittävät jotakin ihan normaalia kotiaskaretta kuten siivoamista. Emme osaa tehdä sitä oikealla tavalla. Turhauttavaahan on kuunnella huutamista siitäkin, jos vaikka kielloista huolimatta siivoaa ja toinen tulee perässä tehden kaiken uudelleen kun ei luota. Ja olen sentään miltei 18...viime aikoina en ole jaksanut edes yrittää, vakava masennus ja syömishäiriö kun sekottavat minunkin elämääni. Ehkäpä tämä oma lapsesikin on siksi jumiutunut, että on tuudittautunut luuloon siitä ettei tarvi tehdä mitään, kun ei vaadita tekemään mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1136975Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1074727L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa563990TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a133344Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6892057Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2361432- 661348
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja561297Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j521277Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise12972