Pääsikö Daavid taivaaseen

Heino1

Tämä kysymys nousi hyshysin aloituksesta, nostan sen tänne, siis, pääsikö, vaikka hänellä oli kymmeniä vaimoja? Kun haemme tähän vastausta, niin selkeä vastaus löytyy raamatusta, raamattu todistaa, että hänessä asui Pyhä Henki uskon kautta, joten kyllä hän pääsi: A.T. 1:16 ”Hän sanoi: "Veljet! Sen kirjoitusten sanan oli käytävä toteen, jonka Pyhä Henki Daavidin suulla oli ennalta Juudaksesta lausunut”.
Luuk. 1:32 ”Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen.” Hän ei ymmärtänyt, että Jumala oli luonut vain yhden ”avun”! Mutta uskon kautta hän voitti, ei ymmärryksen!

Toinen kysymyksesi: ”ajatteleeko nykyuskova että veljen leskelle pitää siittää lapsi”? Mehän tiedämme, että ei ajattele! Miksi sitten ennen on näin ajateltu! Kun haemme tähän oikeaa vastausta, niin meidän tulee ymmärtää sen ajan oloja, lapsi ei ollut vain ”Jumalan lahja”, vaan myös ”eläkevakuutus” ja suvun säilymisen kannalta hyvin tärkeä, laaja suku antoi turvan.

Teemmekö sitten syntiä, kun emme tottele tätä lakia, sillä raamattu todistaa, että lain Israelin kansalle antoi itse Jumala: 5 Moos. 5:31 ”mutta jää sinä tänne minun luokseni, niin minä ilmoitan sinulle koko lain, kaikki käskyt ja säädökset. Ne sinun tulee opettaa israelilaisille, ja niitä heidän on noudatettava siinä maassa, jonka minä annan heidän omakseen.'
32 "Noudattakaa siis näitä käskyjä ja eläkää niiden mukaan, niin kuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt. Älkää poiketko oikealle älkääkä vasemmalle,”

Minkälainen tuo laki sitten oli, ja mikä rangaistus seurasi, jos ei totellut tuota lakia: 5 Moos. 25: 5 "Jos samalla perintötilalla asuvista veljeksistä toinen kuolee eikä hänellä ole poikaa, hänen leskensä ei saa mennä vaimoksi kenellekään sukuun kuulumattomalle. Hänen lankonsa tulee yhtyä häneen, ottaa hänet vaimokseen ja näin täyttää velvollisuutensa hänen lankonaan.
6 Naisen synnyttämä esikoinen katsottakoon ensimmäisen miehen pojaksi, jotta hänen nimensä ei häviäisi Israelista.
7 ”Mutta jos joku ei halua ottaa veljensä leskeä vaimokseen, lesken on mentävä kaupungin portille vanhimpien luo ja sanottava: 'Lankoni kieltäytyy säilyttämästä veljensä nimeä Israelissa eikä halua solmia avioliittoa minun kanssani.'
8 Kaupungin vanhimpien on silloin kutsuttava mies puheilleen. Jos hän pysyy päätöksessään ja sanoo, ettei halua veljensä leskeä vaimokseen,
9 lesken on vanhimpien läsnä ollessa astuttava hänen eteensä, riisuttava sandaali hänen jalastaan, syljettävä häntä kasvoihin ja sanottava: 'Näin tehdään sille, joka ei turvaa veljensä suvun jatkumista.”

Raamatussa sanotaan, että kaikki vanhantestamentin lakikirjat ovat Jumalan Mooseksen kautta annettu meille: Joh. 1:17 ”Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus”. Kun nyt näin on, niin eivätkö sitten kaikki vt. lait olekaan Jumalan antamia, koska todistetaan: ”totuuden toi Jeesus Kristus”.

Mistä sitä sitten tietää, mikä on Jumalan ja mikä taasen Mooseksen ajatuksia? Eikö itse Jeesus nuhdellut fariseuksia: Joh. 7:19 ”Mooses antoi teille lain, vai kuinka? Silti yksikään teistä ei noudata sitä. Miksi te haluatte tappaa minut?"

Jeesus itse näyttää yhden esimerkin, missä Mooses oli soveltanut Jumalan neuvoja/käskyjä kansan mielen mukaiseksi. Fariseukset halusivat osoittaa Jeesukselle, että hän on lainrikkoja ja vetosivat Mooseksen lakiin: 5 Moos. 24:1 "Jos avioliiton solminut mies lakkaa pitämästä vaimostaan havaittuaan hänessä jotakin epämieluista, hän voi kirjoittaa vaimolleen erokirjan ja lähettää hänet luotaan.”

Mitä Jeesus vastasi heille: Matt. 19:8 ”Hän vastasi: "Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin.
9 Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen. [Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen."

Toisen kerran Jeesus osoitti fariseuksille sen, mikä on lakiakin suurempi ja se on rakkaus: Joh. 8:10 ”Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: "Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua? 11 "Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä."

Jumalan pyhä laki on niin kova ja armoton, ettei kukaan voi sitä noudattaa, kaikki me joutuisimme ”kivitettäviksi”! Mutta ei sitä kestänyt Israelin kansakaan: Hebr. 12:19 ”ette sinne, missä kuultiin torventoitotus ja ääni, joka puhui niin, että kaikki pyysivät päästä kuulemasta enempää. 20 He eivät kestäneet määräystä: "Jokainen, vaikkapa eläinkin, joka koskettaa vuorta, on kivitettävä hengiltä." 21 Se näky oli niin pelottava, että Mooseskin sanoi: "Minä pelkään ja vapisen." 22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä”

Me olemme lain saaneet Mooseksen kautta, mutta Jumala on vielä suuremman lahjan meille antanut Jeesuksessa: ”armon ja totuuden toi Jeesus Kristus”. Jumalan rakkaudessa on kumpikin nämä, ”armo ja totuus”, ne ovat erottamattomat, jos niistä jompikumpi puuttuu, niin se ei ole Jumalan antamaa rakkautta. Jumala on uskoville lahjoittanut henkensä, joka meitä ohjaa kulkemaan Jeesuksen viitoittamaa tietä.

Vanhanliiton ihmisissä näemme monenlaisia heikkouksia, jopa Mooseksessa, eli hänkään ei ollut täydellinen tulkitessaan Israelin kansalle Jumalan antamaa lakia, vaan kansan halut ja halu miellyttää ihmistä, vaikuttivat hänenkin päätöksiin, niin kuin ne monesti vaikuttavat meidänkin tekemisiin. Jumala kuitenkin näyttää meille raamatussa, että he vajavaisina ihmisinä sittenkin, uskon kautta pääsivät perille

Luuk. 9:29 ”Hänen rukoillessaan hänen kasvonsa muuttuivat ja hänen vaatteensa sädehtivät kirkkaan valkoisina. 30 Samassa siinä oli kaksi miestä, Mooses ja Elia, keskustelemassa hänen kanssaan. 31 He ilmestyivät taivaallisessa kirkkaudessa ja puhuivat Jeesuksen poislähdöstä, joka oli toteutuva Jerusalemissa.”

13

1969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agno

Ap. t. 2

34 Ei Daavid itse noussut taivaisiin. Hänhän sanoo: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni.

En usko Raamatun olevan Jumalan sanaa, mutta kun tuollainen kohta muistui mieleeni niin en malttanut olla laittamatta sitä näkösälle. Tietysti senkin voi kukin uskovainen selittää mielensä mukaiseksi, esim. että Daavidin ylösnousemus tapahtuu vasta viimeisenä päivänä.

• HK.

pani lainopettajat tiukalle, kysymällä: Daavid itse sanoo Messiasta herraksi. Kuinka Messias silloin voi olla Daavidin poika?" Tämä raamatun kohta on tässä: Mark. 12: 35 ”Temppelissä opettaessaan Jeesus puolestaan kysyi: "Kuinka lainopettajat voivat sanoa, että Messias on Daavidin poika? 36 Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle. 37 Daavid itse sanoo Messiasta herraksi. Kuinka Messias silloin voi olla Daavidin poika?" Suuri kansanjoukko kuunteli Jeesusta halukkaasti”.

En minä sanonut, että Daavid olisi ”itse noussut taivaisiin”! Kyllä hänetkin haettiin, ihan niin kuin: Luuk. 16:22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan”. Kun minä sanoin, että Daavid on jo taivaassa, niin pitää ymmärtää tämä: Me elämme ajassa, mutta kaikki jotka kuolevat, he muuttavat ajattomuuteen, eli heillä on vain ”tänään”, näinhän Jeesus sanoi ristinryövärillekin: Luuk. 23: 42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
        43 Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

Tämä on varmaan vaikea meidän ihmisten käsittää, meidän jotka elämme ”ajassa”, sekin, että tämän elämämme päättyessä aika loppuu, ei olekaan enää huomista on vain tänään. Kun on kirjoitettu: Fil. 3: 20 ”Mutta me olemme taivaan kansalaisia, ja taivaasta me odotamme pelastajaksi Herraa Jeesusta Kristusta. 21 Hän muuttaa meidän ruumiimme tästä alennustilasta oman kirkastuneen ruumiinsa kaltaiseksi voimallaan, jolla hän kykenee alistamaan valtaansa kaiken”. Paavali tässä sanoo: ” me odotamme pelastajaksi Herraa Jeesusta”. Siis ne jotka ovat jo ”nukkuneet”, heiltä on aika loppunut, myös odotusaika! Toivon, että ymmärrät mitä yritän sinulle sanoa. Hyvää sunnuntaita sinulle nimimerkki agno. t. Heino

• agno
        HK. kirjoitti:

pani lainopettajat tiukalle, kysymällä: Daavid itse sanoo Messiasta herraksi. Kuinka Messias silloin voi olla Daavidin poika?" Tämä raamatun kohta on tässä: Mark. 12: 35 ”Temppelissä opettaessaan Jeesus puolestaan kysyi: "Kuinka lainopettajat voivat sanoa, että Messias on Daavidin poika? 36 Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle. 37 Daavid itse sanoo Messiasta herraksi. Kuinka Messias silloin voi olla Daavidin poika?" Suuri kansanjoukko kuunteli Jeesusta halukkaasti”.

En minä sanonut, että Daavid olisi ”itse noussut taivaisiin”! Kyllä hänetkin haettiin, ihan niin kuin: Luuk. 16:22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan”. Kun minä sanoin, että Daavid on jo taivaassa, niin pitää ymmärtää tämä: Me elämme ajassa, mutta kaikki jotka kuolevat, he muuttavat ajattomuuteen, eli heillä on vain ”tänään”, näinhän Jeesus sanoi ristinryövärillekin: Luuk. 23: 42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
        43 Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

Tämä on varmaan vaikea meidän ihmisten käsittää, meidän jotka elämme ”ajassa”, sekin, että tämän elämämme päättyessä aika loppuu, ei olekaan enää huomista on vain tänään. Kun on kirjoitettu: Fil. 3: 20 ”Mutta me olemme taivaan kansalaisia, ja taivaasta me odotamme pelastajaksi Herraa Jeesusta Kristusta. 21 Hän muuttaa meidän ruumiimme tästä alennustilasta oman kirkastuneen ruumiinsa kaltaiseksi voimallaan, jolla hän kykenee alistamaan valtaansa kaiken”. Paavali tässä sanoo: ” me odotamme pelastajaksi Herraa Jeesusta”. Siis ne jotka ovat jo ”nukkuneet”, heiltä on aika loppunut, myös odotusaika! Toivon, että ymmärrät mitä yritän sinulle sanoa. Hyvää sunnuntaita sinulle nimimerkki agno. t. Heino

Minä tulkitsen Raamattua niin, että Psalmi 110, kuninkaan kruunajaispsalmi, osoitetaan Daavidille.

>> Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni.>>

Oikeasti hebrealaisessa testamentissa kertoja ei ole Daavid vaan kansa, ts. kansa kertoo, että Jumala sanoi Daavidille: Istu oikealle puolelleni.

Kun ajattelee, että kansa osoittaa Daavidin psalmin Daavidille, niin siitä psalmista tulee ymmärrettävä sitä taustaa vasten, että juutalaisuus oli ja on yksi jumalainen uskonto.

• HK.
        agno kirjoitti:

Minä tulkitsen Raamattua niin, että Psalmi 110, kuninkaan kruunajaispsalmi, osoitetaan Daavidille.

>> Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni.>>

Oikeasti hebrealaisessa testamentissa kertoja ei ole Daavid vaan kansa, ts. kansa kertoo, että Jumala sanoi Daavidille: Istu oikealle puolelleni.

Kun ajattelee, että kansa osoittaa Daavidin psalmin Daavidille, niin siitä psalmista tulee ymmärrettävä sitä taustaa vasten, että juutalaisuus oli ja on yksi jumalainen uskonto.

olet ymmätänyt väärin, kun kirjoitat: "kansa kertoo, että Jumala sanoi Daavidille: Istu oikealle puolelleni". Jumala ei sano Daavidille, vaan "Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni". Eli tämä psalmi on ennustus Kristuksesta: Ps. 110:4 "Näin on Herra vannonut, eikä hän valaansa peruuta: "Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta." Hebr. 5:9 Kun hän oli saavuttanut täydellisyyden, hänestä tuli iankaikkisen pelastuksen tuoja, kaikkien niiden pelastaja, jotka ovat hänelle kuuliaisia. 10 Hänestä tuli Jumalan asettama ylipappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta". t. Heino

• näitä

kor...an jaarituksia jaksaa lukea armostaosatto katkeruutta

• luit

ja tuomitsit!

• Mita sina horiset
        luit kirjoitti:

ja tuomitsit!

Mita ihmetta sina horiset siina alussa - etta Daavid paasi taivaaseen, VAIKKA hanella oli monta vaimoa.

Eihan Raamatussa ole kielletty pitamasta monta vaimoa. Se on kulttuurisidonnainen juttu. Miksi ahtaiden suomalaisten on sita(kin) niin vaikea uskoa?
        Paavali tosin neuvoo, etta saarnaajan on oltava yhden vaimon mies - ei siis lakia siinakaan, vaan apostolinen neuvo.

Ehkapa Daavid paasi taivaaseen juuri sen ansiosta, etta hanella oli monta vaimoa.

• lukea
        luit kirjoitti:

ja tuomitsit!

oli niin pitkä ja vailla asiaa

• HK.
        lukea kirjoitti:

oli niin pitkä ja vailla asiaa

että jaksoit noin myöhään ilmoittaa, että et jaksa lukea. Olen itsekin kanssasi samaa mieltä, että pitkä on. Sisällön asiattomuudesta en ole kanssasi samaa mieltä. Etkä sinä voi asittomuutta tietääkään kun et ole lukenut viestiä, viestin pituuden tähden. Nyt haluan sinua rohkaista! Ota oikein hyvä tuoli ja ryhdy rohkeasti lukemaan, älä ollenkaan ajattele viestin pituutta, kuule monet lukee kirjojakin! Uskoisin, että tällä menetelmällä jaksat lukea ja tiedän, että löydät kaipaamaasi asiaakin jos oikein keskityt lukemaan. Kun olet lukenut niin keskustellaan sitten lisää.

• lukijainen10022
        HK. kirjoitti:

että jaksoit noin myöhään ilmoittaa, että et jaksa lukea. Olen itsekin kanssasi samaa mieltä, että pitkä on. Sisällön asiattomuudesta en ole kanssasi samaa mieltä. Etkä sinä voi asittomuutta tietääkään kun et ole lukenut viestiä, viestin pituuden tähden. Nyt haluan sinua rohkaista! Ota oikein hyvä tuoli ja ryhdy rohkeasti lukemaan, älä ollenkaan ajattele viestin pituutta, kuule monet lukee kirjojakin! Uskoisin, että tällä menetelmällä jaksat lukea ja tiedän, että löydät kaipaamaasi asiaakin jos oikein keskityt lukemaan. Kun olet lukenut niin keskustellaan sitten lisää.

Koska hän ei osaa ainoatakaan välimerkkiä omiin kirjoituksiinsa laittaa, niin tuskin paria lausetta pidempää tekstiä silloin jaksaa lukea.

• Ainakin omasta mielestäni tässä on kaksi keskeistä asiaa. Toinen on se ette vanhanliiton ihmiset pelastuivat uskon kautta. Lakia he eivät voineet täyttää. He uskoivat lupauksen päälle me uudenliiton kautta ymmärrämme että lupaus vapahtajasta on muuttunut tiedoksi.

Sitten toinen asia on se minkä toin jo esille edellisssä ketjuissa on se ihmisen ymmärrys on vuosisatojen ja tuhansien kuluessa muuttunut.

"Toisen kerran Jeesus osoitti fariseuksille sen, mikä on lakiakin suurempi ja se on rakkaus: Joh. 8:10 ”Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: "Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua? 11 "Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä."

Lain tehtävänä on herättää synnintunto ja ymmärrys siitä että muuta tietä ei ole kuin Kristus. Syntiä on se joka eroittaa meidät Jumalasta. Ja tässä suhteessa synti ei ole miksikään muuttunut vanhanliiton ajoista.

Vanhaan liiton aikana oli paljon säädäksiä ja kuitenkin Jeesus sanoo kaski asiaa yli muiden. Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseäsi.

Kun ajattelemme näitä sanoja on paljon vaikeampaa noudattaa tätä käskyä kuin yksiselitteistä käskyä älä tapa.... Joka on vihastunut veljeensä on jo tappanut? Ainakin aviorikoksesta todetaan että joka katosoo naista himoiten on jo tehnyt huorin hänen kanssaan...

Käsky ei ole se mitä siihen on kijamellisesti kirjoitettu vaan myös se puoli asioista että rakkaus säilyisi.

• tähän,

kun raamattu sanoo, että: Hebr. 11:39 "Kaikista näistä on heidän uskonsa perusteella annettu kirjoituksissa hyvä todistus, mutta sitä, mikä on luvattu, he eivät vielä saaneet.40 Jumalalla oli näet meitä varten varattuna vielä parempaa, eivätkä he siksi voineet päästä täydellisyyteen ilman meitä". Kun Heino1 kirjoittaa, että VT - ihmiset olivat vajavaisia, mutta TÄMÄ KIRJOITUS TODISTAA, että olivat hyviä uskovaisia ja vielä, me olemme parempia: "eivätkä he siksi voineet päästä täydellisyyteen ilman meitä". Kysyn teiltä siksi, kun olette Ry:n uskossa. Kiitos jo etukäteen.

• eikö tarkotakkin
        tähän, kirjoitti:

kun raamattu sanoo, että: Hebr. 11:39 "Kaikista näistä on heidän uskonsa perusteella annettu kirjoituksissa hyvä todistus, mutta sitä, mikä on luvattu, he eivät vielä saaneet.40 Jumalalla oli näet meitä varten varattuna vielä parempaa, eivätkä he siksi voineet päästä täydellisyyteen ilman meitä". Kun Heino1 kirjoittaa, että VT - ihmiset olivat vajavaisia, mutta TÄMÄ KIRJOITUS TODISTAA, että olivat hyviä uskovaisia ja vielä, me olemme parempia: "eivätkä he siksi voineet päästä täydellisyyteen ilman meitä". Kysyn teiltä siksi, kun olette Ry:n uskossa. Kiitos jo etukäteen.

meitä tämä. "voineet päästä täydellisyyteen ilman meitä". En aattele että ylpeilisin meidän uskolla, mutta täytyyh'än tietää että meitä tarkoittaa, kun uskoo oekein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      2740
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      347
      2387
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2182
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      34
      2136
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1768
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1292
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1289
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      66
      1145
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      1140
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      4
      1105
    Aihe