hormonaalinen akne ja e-pillerit

ikuisestiko

Kävin gynekologilla tuossa viime viikolla ja akneni tuli myös puheeksi. Hän sanoi, että minulla on hyvin todennäköisesti hormonaalinen akne(kuten yleensäkin naisilla), johon ei loppupeleissä auta mikään muu kuin jatkuva e-pillereiden syöminen. Olen paraikaa roa-kuurilla ja hän suosittelikin, että jatkaisin e-pillereiden syömistä vielä kuurin jälkeenkin...mahdollisesti seuraavat kymmenen vuotta, jos haluan pitää ihoni kunnossa. Onko tosiaan näin? Hassua, kun taas ihotautilääkärit ylistävät maasta taivaisiin vain roaccutania.

14

3593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärit...

Itse olen tullut siihen tulokseen, että akne on itsessään vain oire jostain muusta kehossa olevasta viasta. Siksi lääkkeet auttavatkin vain hetkellisesti ellei tätä syytä korjata.. Lääkärit mielellään lääkkeitä määräävät, kun saavat niistä kivasti provikkaa eli oma lehmä ojassa.
      Sitäpaitsi uskallan olettaa, että aknesi tai finnit tulevat aika todennäköisesti takaisin kun e-pillerit lopetat (oli se sitten samaan aikaan kun roaccuttan loppuu tai myöhemmin), ihan jo vain sen takia että oma hormonituotantosi on enemmän tai vähemmän sekaisin ja ottaa aikansa ennen kun se normalisoituu.
      Voin olla väärässäkin...

• hormonitoiminnassa

Olen samaa mieltä siitä, että akne kumpuaa sisältä päin. Pitää selvittää, missä päin kehoa on jokin häiriö.

Jos minulla on hormonaalinen akne, hormonitoimintani on jo ennestään jokseenkin sekaisin. Eli häiriö löytyy hormoneista, ehkä jostain umpirauhasesta. Ja tämä tosi asia pitäisi jotenkin muuttaa. Lääkärin mukaan Roaccutan ei muuta sitä, vaikka aknen parantaakin joksikin aikaa. Pojilla tuo lääke tuo hyvin todennäköisesti pysyvän avun, mutta tytöillä ei. E-pillerit tasapainoittavat jossain määrin hormonitoimintaa. Toki ne muuttavat sen erilaiseksi kuin ennen, mutta ehkä jopa parempaan suuntaan. Tiedä tuota.

Ja mitä tulee e-pillereiden lopettamiseen, silloin iho todennäköisesti varmaankin räjäthää..sillä se oma vikaantunut hormonitoiminta palautuu ennalleen. Akne tosissaan on sairaus muiden joukossa. Sitä voi joutua hoitamaan lääkkeillä koko elämänsä...

Jotenkin tässä on logiikkaa.

• rekisteröitymätön

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta korjaisin semmoisen, että eivät lääkärit saa määräämistään lääkkeistä provisiota. Suurin osa lääkäreistä on ryhtynyt hommaan, koska haluavat auttaa ihmisiä, eikä heillä ole muuta syytä määrätä lääkettä kuin usko siihen, että lääkkeestä on apua.

• saavat
        rekisteröitymätön kirjoitti:

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta korjaisin semmoisen, että eivät lääkärit saa määräämistään lääkkeistä provisiota. Suurin osa lääkäreistä on ryhtynyt hommaan, koska haluavat auttaa ihmisiä, eikä heillä ole muuta syytä määrätä lääkettä kuin usko siihen, että lääkkeestä on apua.

En tätä itse keksinyt suinkaan. Täällä oli joskus keskustelua lääkkeistä tms. ja jonkun tyypin sukulainen on lääkäri ja sai lääkeyhtiöiltä kaikenlaisia "palkkioita". Ei siis välttämättä rahaa, mutta jotain kuitenkin. Enkä suinkaan ole väittänyt, että lääkärit alalleen menevät vain tämän takia.. mutta karvaasti tässä on itsekin saanut huomata, että vaivaan kuin vaivaan löytyy lääke ennemmin kuin joku muu luontaisempi vaihtoehto. Toki lääke voi auttaa ja miksei määrättäisi jos näin on. Silti ihmettelen miksi kukaan alan ammattilainen ei halua selvittää mm. aknen perimmäistä syytä ja tuoda sitä julki, jottei niitä lääkkeitä tarvitsisi syödä. Luulisi, että se olisi se lääkäreiden perimmäinen missio eikä pelkkien lääkkeiden määräys.
        "Miksi pestä haisevaa huonetta puhtaaksi, kun voit suihkuttaa sinne tätä uutta ja parannettua ilmanraikastinta......"

• hormonaalinen
        saavat kirjoitti:

En tätä itse keksinyt suinkaan. Täällä oli joskus keskustelua lääkkeistä tms. ja jonkun tyypin sukulainen on lääkäri ja sai lääkeyhtiöiltä kaikenlaisia "palkkioita". Ei siis välttämättä rahaa, mutta jotain kuitenkin. Enkä suinkaan ole väittänyt, että lääkärit alalleen menevät vain tämän takia.. mutta karvaasti tässä on itsekin saanut huomata, että vaivaan kuin vaivaan löytyy lääke ennemmin kuin joku muu luontaisempi vaihtoehto. Toki lääke voi auttaa ja miksei määrättäisi jos näin on. Silti ihmettelen miksi kukaan alan ammattilainen ei halua selvittää mm. aknen perimmäistä syytä ja tuoda sitä julki, jottei niitä lääkkeitä tarvitsisi syödä. Luulisi, että se olisi se lääkäreiden perimmäinen missio eikä pelkkien lääkkeiden määräys.
        "Miksi pestä haisevaa huonetta puhtaaksi, kun voit suihkuttaa sinne tätä uutta ja parannettua ilmanraikastinta......"

Minusta minulla on selkeästi hormonaalinen akne, koska aina siloin tällöin säännöllisesti iho on hyvässä kunnossa mutta muulloin ja etenkin menkkojen aikaan kamalassa.
        Jotain 13 vuotiaana alkoi akne ja nyt 18,5 vuotiaana on yhä, eli onko odotettavissa että tässä syntyy vielä joku hormonitasapaino, vai pitäisikö mennä lääkärille?
        Kai murrosikä on lopullisesti ohi 18-22 vuotiaana.
        Olen tosiaan netistä lukenut että eivät ne lääkkeet oikeastaan auta paitsi se raain niistä, ja en usko että se auttaisi hormonaaliseen asiaan..Neuvoja?

• alkuper.
        hormonaalinen kirjoitti:

Minusta minulla on selkeästi hormonaalinen akne, koska aina siloin tällöin säännöllisesti iho on hyvässä kunnossa mutta muulloin ja etenkin menkkojen aikaan kamalassa.
        Jotain 13 vuotiaana alkoi akne ja nyt 18,5 vuotiaana on yhä, eli onko odotettavissa että tässä syntyy vielä joku hormonitasapaino, vai pitäisikö mennä lääkärille?
        Olen tosiaan netistä lukenut että eivät ne lääkkeet oikeastaan auta paitsi se raain niistä, ja en usko että se auttaisi hormonaaliseen asiaan..Neuvoja?

Luulisin, että pahaan akneen roaccutan on oikea lääke..mutta hormonaalista aknea ei aina sekään pysty parantamaan. En tiedä, voisiko pelkät e-pilleritkään parantaa pahaa aknea täysin. Voi olla, mutta parantumiseen menisi todennäköisesti useampi vuosi. Ehkä paras keino olisi syödä roa-kuuri e-pillereiden kanssa ja jatkaa pillereiden syömistä kuurin jälkeen. Näin hormonitoiminta pysyisi tasaisempana ja ihon kunto myös säilyisi.

• sdfsdf
        hormonaalinen kirjoitti:

Kyllä se Roa siihen hormonaaliseen akneen auttaa, ja kyllä monesta muustakin lääkkeestä voi löytää apua. Itse sain pysyvän helpotuksen antibiooteista.

Kaikki on yksilöllistä.

• sdfsdf
        sdfsdf kirjoitti:

Kyllä se Roa siihen hormonaaliseen akneen auttaa, ja kyllä monesta muustakin lääkkeestä voi löytää apua. Itse sain pysyvän helpotuksen antibiooteista.

Kaikki on yksilöllistä.

Älkää pitäkö kaikkea täältä lukemaanne universaalina totuutena. Miettikääpä, kuinkakohan moni aknesta kärsivä tänne oikeasti kirjoittelee? Niinpä, vain pieni murto-osa. Ehkäpä juuri siksi, että useimmat ovat löytäneet sen avun.

• mutta...
        sdfsdf kirjoitti:

Älkää pitäkö kaikkea täältä lukemaanne universaalina totuutena. Miettikääpä, kuinkakohan moni aknesta kärsivä tänne oikeasti kirjoittelee? Niinpä, vain pieni murto-osa. Ehkäpä juuri siksi, että useimmat ovat löytäneet sen avun.

onko universaalisia totuuksia olemassakaan.. on hyvä tuoda julki kaikki, mistä voi olla apua.

• ?!+!
        hormonitoiminnassa kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, että akne kumpuaa sisältä päin. Pitää selvittää, missä päin kehoa on jokin häiriö.

Jos minulla on hormonaalinen akne, hormonitoimintani on jo ennestään jokseenkin sekaisin. Eli häiriö löytyy hormoneista, ehkä jostain umpirauhasesta. Ja tämä tosi asia pitäisi jotenkin muuttaa. Lääkärin mukaan Roaccutan ei muuta sitä, vaikka aknen parantaakin joksikin aikaa. Pojilla tuo lääke tuo hyvin todennäköisesti pysyvän avun, mutta tytöillä ei. E-pillerit tasapainoittavat jossain määrin hormonitoimintaa. Toki ne muuttavat sen erilaiseksi kuin ennen, mutta ehkä jopa parempaan suuntaan. Tiedä tuota.

Ja mitä tulee e-pillereiden lopettamiseen, silloin iho todennäköisesti varmaankin räjäthää..sillä se oma vikaantunut hormonitoiminta palautuu ennalleen. Akne tosissaan on sairaus muiden joukossa. Sitä voi joutua hoitamaan lääkkeillä koko elämänsä...

Jotenkin tässä on logiikkaa.

Miten saa selvitettyä mikä siellä sisällä mättää? Minäkin haluaisin hoitaa ongelmaa aivan sen juurista lähtien. Puhuit jostain umpirauhasesta, miten se vaikuttaa kehoon?
        Ei ole paha akne mutta haluaisin voida paremmin sekä kasvoiltani että koko keholtani. Miten siis saan selvitettyä että mikä aiheuttaa hormonien epätasapainon?

• hormoneja
        ?!+! kirjoitti:

Miten saa selvitettyä mikä siellä sisällä mättää? Minäkin haluaisin hoitaa ongelmaa aivan sen juurista lähtien. Puhuit jostain umpirauhasesta, miten se vaikuttaa kehoon?
        Ei ole paha akne mutta haluaisin voida paremmin sekä kasvoiltani että koko keholtani. Miten siis saan selvitettyä että mikä aiheuttaa hormonien epätasapainon?

Umpirauhaset erittävät hormoneja..itse olen ainakin joskus pohtinut, josko esim. lisämunuaisissani olisi jotain vikaa. Ne vaikuttavat mm. sukupuolihormoneihin, sokeriaineenvaihduntaan ja stressiin.. En sitten tiedä, miten tuota voisi paremmin selvittää. Mikään lääkäri kun en ole.

• +.-.+0
        hormoneja kirjoitti:

Umpirauhaset erittävät hormoneja..itse olen ainakin joskus pohtinut, josko esim. lisämunuaisissani olisi jotain vikaa. Ne vaikuttavat mm. sukupuolihormoneihin, sokeriaineenvaihduntaan ja stressiin.. En sitten tiedä, miten tuota voisi paremmin selvittää. Mikään lääkäri kun en ole.

Mites sitä pystyy selvittämään että mitä vikaa voi mahdollisesti kehossa olla? Olen ihan varma että jos jonkun terveyskeskuslääkärin luokse menee niin se nauraa pihalle jos kysyy tällaista. Eli mistä vois lähteä liikkeelle? Kenen luokse vois mennä juttelemaan tästä?

• alkuper.
        +.-.+0 kirjoitti:

Mites sitä pystyy selvittämään että mitä vikaa voi mahdollisesti kehossa olla? Olen ihan varma että jos jonkun terveyskeskuslääkärin luokse menee niin se nauraa pihalle jos kysyy tällaista. Eli mistä vois lähteä liikkeelle? Kenen luokse vois mennä juttelemaan tästä?

no, itsekin olen aika hämilläni nykylääkäreistä..tuntuu, ettei heillä ole aikaa paneutua tarpeeksi yksittäisiin potilaisiin. Mutta tietenkin voisi yrittää joltain ihotautilääkäriltä näitä juttuja udella tarkemmin..luulen kuitenkin, että vastauksena tulee se sama vanha: syö roaccutan, se on ainoa lääke, joka todella auttaa akneen. Niin, kyllähän se auttaa, mutta itseäni ainakin nyt jo pelottaa kuurin jälkeinen aika. Edellisen roa-kuurin jälkeen meni puoli vuotta kunnes iho räjähti.

Tuo gynekologi antoi ihan uutta valoa tähän ikuisuusongelmaan. Voisit siis mennä myös gynekologin vastaanotolle juttelemaan (jos olet nainen). Hänen kanssaan voisitte pohtia, onko akne mahdollisesti hormonaalinen. Luulen, että tuon puolen lääkärit tietävät ainakin sukupuolihormoneista enemmän kuin ihotautilääkärit. Ja onhan niitä erilaisia hormonitutkimuksiakin kait olemassa. Niistä en tosin tiedä paljoakaan, mutta kys. lääkärit kertovat varmasti enemmän.

• porkkanoita
        alkuper. kirjoitti:

no, itsekin olen aika hämilläni nykylääkäreistä..tuntuu, ettei heillä ole aikaa paneutua tarpeeksi yksittäisiin potilaisiin. Mutta tietenkin voisi yrittää joltain ihotautilääkäriltä näitä juttuja udella tarkemmin..luulen kuitenkin, että vastauksena tulee se sama vanha: syö roaccutan, se on ainoa lääke, joka todella auttaa akneen. Niin, kyllähän se auttaa, mutta itseäni ainakin nyt jo pelottaa kuurin jälkeinen aika. Edellisen roa-kuurin jälkeen meni puoli vuotta kunnes iho räjähti.

Tuo gynekologi antoi ihan uutta valoa tähän ikuisuusongelmaan. Voisit siis mennä myös gynekologin vastaanotolle juttelemaan (jos olet nainen). Hänen kanssaan voisitte pohtia, onko akne mahdollisesti hormonaalinen. Luulen, että tuon puolen lääkärit tietävät ainakin sukupuolihormoneista enemmän kuin ihotautilääkärit. Ja onhan niitä erilaisia hormonitutkimuksiakin kait olemassa. Niistä en tosin tiedä paljoakaan, mutta kys. lääkärit kertovat varmasti enemmän.

Siskoni kanssa olemme kärsineet pillerien jälkeisestä aknesta ja kokeilleet vaikka mitä hoitoa. Tutkimme vitamiini puolta ja arvelimme, että koska Roacutan ja muut akneen käytetyt lääkkeet sisältävät A-vitamiinia, olisi siinä vastaus ongelmiimme. Myös B-vitamiineilla on suuri vaikutus ihoon.

Betakaroteenista, joka on A-vitamiinin esiaste (porkkanat), elimistö itse muodostaa tarvittavan määrän A-vitamiinia, se on turvallinen kuuri, eikä rasita elimistöä, kuten keinotekoiset valmisteet. A-vitamiini hillitsee talin eritystä ja vaikuttaa suorasti siis ihon ph arvoon, jonka liika emäksisyys antaa hyvän kasvualustan bakteereille.

Aloitin siis porkkanakuurin (betakaroteenia), ja nyt olen syönyt kaksi porkkanaa päivässä hieman yli viikon ajan. Ihossani on alkanut näkyä merkkejä vahvistumisesta. En ole nähnyt uutta finniä muutamaan päivään ja aknen jättämät punaiset jäljet alkavat hälvetä. Katsotaan nyt pidemmän aikaa, mutta itselläni on tunne, että tämä saattaisi toimia. Ensimmäisen kerran pitkään aikaan olen tuntenut itseni kauniiksi (vaikkakin vielä meikkiä käytän).
        Siskoni on popsinut A-vitamiinia sisältäviä valmisteita ja on minulle jo hihkunut sen toimivan.
        Olisi hauska kuulla miten muiden akneen luonnollisen A-vitamiinin syöminen vaikuttaa. :-) Itse olen ainakin toiveikkain mielin jatkamassa porkkanakuuria.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4416
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2511
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2324
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1815
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1552
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      1346
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe