Mitä koulutuksella tekee?

Minulla on vähän kiire, joten sanoan asiani mahdollisimman lyhyesti, vaikka voisin tästä kirjoittaa paljon pitempääkin.

Okei yhteiskunta arvostaa koulutusta, mutta mitä sillä ihan oikeasti tekee? Tuleeko sinusta joku huippuasiantuntija, kun sinusta tulee maisteri?

Tuskinpa

Mikä on ongelma?

Se, että Suomessa arvostetaan titteleitä ja yleensäkin korkeata koulutusta, mutta mitä se maisterius mitään muuttaa? Ongelmana näiden titteleiden hankinnan vouhotuskessa on

A) Opiskelu ei ole sellaista, missä opiskelija hankkisi mahdollisimman hyvän tietotaidon pitkällä tähtäimellä. Tärkeätä on nääs saada hyvä numero ja korkea titteli. Ennen koetta asiat kyllä opitaan, mutta unohdetaan pian tämän jälkeen. Mitä hyötyä korkeasta arvosanasta on, jos et enään esim. 5 vuoden kuluttua muista mitään?

B) Opiskelija tuhlaa aikaansa kaiken maailman turhiin asioihin, eikä keskity oikeasti tärkeisiin asioihin. Esimerkiksi nämä asiantuntija yms. ja muut ihmisenä kasvaminen kurssit eivät allekirjoittanutta enää edes naurata.

C) Kun kaikki pyrkivät samaan, se kokee inflaation, eli sen arvo/arvostus romahtaa. Tällä ei tarkoiteta mitään sukujuhlissa pidettävää arvostusta, vaan työelämässä tapahtuvaa arvostusta.

D) Yhteiskunnalta kuluu turhia varoja tämän kaiken koulutuksen kustantamiseksi.

Opiskelu on kaavamaista ja ahdettu tiettyyn ahtaaseen "muottiin". Tämä muotti saattaa sopia erittäinkin huonosti työelämään. Samoiten nään ongelmana myös sen, että jostain syystä halutaan, että opsikelijat tietävät kaikesta kaiken, mikä johtaa lopulta siihen, että mistään ei tiedetä mitään. Missä on erikoistuminen?

Jos ihminen haluaa oikeasti osata jotain, perustuu se lähinnä itseopiskeluun. Se perustuu omaan vapaaseen tahtoon. Tähän AMK on keskittynyt mielestäni erittäin hyvin.

13

1394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempi kysymys

Nykyään ilman koulutusta saa edes siivoojan paikkaa. Joten parempi kysymys olisi, mitä tekee ilman koulutusta.

Pitäisikö palkata kirurgit heti peruskoulun jälkeen? Ai niin, peruskoulukin koulutusta. Vai ehkä mieluummin ne jotka ovat opiskelleet yliopistossa 7 vuotta lääkäriksi?

• henkistä sellaista

"Okei yhteiskunta arvostaa koulutusta, mutta mitä sillä ihan oikeasti tekee? Tuleeko sinusta joku huippuasiantuntija, kun sinusta tulee maisteri? "

Kyllä, Suomen yhteiskunnassa arvostetaan nimenomaan korkeaa koulutusta. Koulutus on pääomaa ja antaa pätevyyden harjoittaa omaa alaa. Aikaisemmin päästiin eri ammatteihin kansakoulun jälkeenkin, mutta nyt koulutus on niin yleistä, että töihin otetaan ensisijaisesti ko. koulutuksen saaneita, koska heitä on tarjolla. Toisista tulee huippuasiantuntijoita, toisista ei.

"Se, että Suomessa arvostetaan titteleitä ja yleensäkin korkeata koulutusta, mutta mitä se maisterius mitään muuttaa?"

Kylä arvostetaan. Maiterius voi muuttaa sen, että saa toimia omassa ammatissaan (esim. lääkäri, lakimies, opettaja... jne)

"Ongelmana näiden titteleiden hankinnan vouhotuskessa on

A) Opiskelu ei ole sellaista, missä opiskelija hankkisi mahdollisimman hyvän tietotaidon pitkällä tähtäimellä. Tärkeätä on nääs saada hyvä numero ja korkea titteli. Ennen koetta asiat kyllä opitaan, mutta unohdetaan pian tämän jälkeen. Mitä hyötyä korkeasta arvosanasta on, jos et enään esim. 5 vuoden kuluttua muista mitään? "

Opiskelu on kieltämättä sitä, että tieto muuttuu ja täydentyy ajan kuluessa, joten opiskeltu tieto saattaa olla vanhentunutta tai ihminen on unohtanut suurimman osan opiskelemistaan asioista. Se on ongelmana väistämättä nyky-yhteiskunnan muutoksissa. Kuitenkin tiede on sellainen asia, jota pitää arvioida ja kritisoida, joten pitää kouluttaa näitä tieteentekijöitä. Sen vuoksi emme voi luopua yliopistoista.

"B) Opiskelija tuhlaa aikaansa kaiken maailman turhiin asioihin, eikä keskity oikeasti tärkeisiin asioihin. Esimerkiksi nämä asiantuntija yms. ja muut ihmisenä kasvaminen kurssit eivät allekirjoittanutta enää edes naurata."

Opiskelija voi "tuhlata aikaansa" tai sitten ei. Miten sen nyt määrittelee. Itse ajattelen niin ,että kaikki opiskelu on itsensä kehittämistä, joka ei mene hukkaan.

"C) Kun kaikki pyrkivät samaan, se kokee inflaation, eli sen arvo/arvostus romahtaa. Tällä ei tarkoiteta mitään sukujuhlissa pidettävää arvostusta, vaan työelämässä tapahtuvaa arvostusta."

Tässä olen samaa mieltä niin kuin monet muutkin asiaa seuranneet ihmiset. Koulutuksen arvo tosiaankin on jo nyt romahtanut varsinkin korkeakoulutettujen keskuudessa. Ongelmana on se, että koulutetaan niin paljon ihmisiä korkeakouluissa, vaikkei kaikille ole tarjota edes koulutusta vastaavaa työtä. Toisilla aloilla koemme taas pätevän työvoiman puutetta jo nyt sekä tulevaisuudessa vielä enemmän (mm. sosiaaliala, terveysala).

"D) Yhteiskunnalta kuluu turhia varoja tämän kaiken koulutuksen kustantamiseksi. "

Tässäkin olen osittain samaa mieltä. Jos kerran koulutetaan liikaa sellaisille aloille, joille ei ole töitä tarjolla, varat menevät hukkaan. Kiintiöitä pitäisi pienentää sellaisilta aloilta ja vastaavasti kasvattaa tarvittavia aloja niin yhteiskunta hyötyisi taloudellisesti enemmän.

"Opiskelu on kaavamaista ja ahdettu tiettyyn ahtaaseen "muottiin". Tämä muotti saattaa sopia erittäinkin huonosti työelämään. Samoiten nään ongelmana myös sen, että jostain syystä halutaan, että opsikelijat tietävät kaikesta kaiken, mikä johtaa lopulta siihen, että mistään ei tiedetä mitään. Missä on erikoistuminen?

Jos ihminen haluaa oikeasti osata jotain, perustuu se lähinnä itseopiskeluun. Se perustuu omaan vapaaseen tahtoon. Tähän AMK on keskittynyt mielestäni erittäin hyvin."

Loppukommenttisi liittyy edelliseen asiaan. Olen samaa mieltä, mutta kyllä ihminen kehittyy sitä enemmän, mitä enemmän hän tietää asioista jotain. Tarvitsemme asiantuntijoita eri aloille, jotka voivat selvittää ja tutkia asioita perusteellisesti. Emme tarvitse pelkästään työtätekeviä ihmisiä vaan tarvitsemme myös tieteentekijöitä. AMK on hyvä vaihtoehto niille, jotka haluavat tehdä työtä käytännön tasolla enemmän eivätkä teoriassa.

• ajatella...

Olen maisteri - usko tai älä, yliopiston jälkeen olin valmiiksi tiettyyn ammattiin koulutettu asiantuntija. Tällä(kin) maisteriudella voi kuitenkin lähteä moneen eri suuntaan, joten minäkin olen suunnannut hieman ohi varsinaisesta "ammattikoulutuksestani".

Tässä duunissa en kuitenkaan tosiaankaan olisi ilman ylempää korkeakoulututkintoa. Superylimmilläkään ammattikorkeakoulututkinnoilla ei täällä pääse raapimaan edes ulko-oven kynnysmattoa.

Voit, hyvä Coolguy, itkeä muiden tutkintoja, arvostusta ja kunniaa ihan sydämesi halusta. Hankkiudupa kuitenkin itse johonkin yliopistoon ja katso sitten sisältä käsin, mistä kiukuttelet.

• DSADSASAASD

Opetellaan kaikkee niiq siidee! Sitte saadaa parit paperit joita vois käyttää wc:s, mut sitä voi heiluttaa sitte jolleki joka maksaa palkkaa niiq?!?!!!111oneone

• jaa-pa-jaa

Yksi ajatusmalli se on tuokin, vaan ei kovin pitkälle ajateltu.

A) Tosissaan opiskelevat hankkivat kyllä ainakin osan myöhemmin tarvittavasta tietotaidosta ja heillä on hyvät edellytykset koulutuksensa turvin myös hankkia tulevassa ammatissaan uutta tietotaitoa. Oikeaa oppimistakin yliopisto-opiskelijoiden joukosta löytyy.

B) "Turhia" kursseja varmasti löytyy, mutta täysin individuaalista opinto-ohjelmaa ei ainakaan tänä päivänä voi jokaiselle erikseen laatia.

C) Koulutettuja on kuitenkin vielä sen verran harvassa ja eri aloille suuntautuneina, ettei yleisestä opiskelun inflaatiosta voi useimmilla aloilla näistä asioista todella ymmärtävä selvin päin puhua.

D) "Yhteiskunnalta kuluu turhia varoja tämän kaiken koulutuksen kustantamiseksi." Siinähän ei liene mitään pahaa, jos "turha" raha koulutukseen menee? :) Mutta tosipuheessa Suomen kaltaisen pienen valtion ainoa mahdollisuus vallitsevissa oloissa on kouluttaa innovatiivisia osaajia, joiden myötävaikutuksesta (ja pitkälti vastavuoroisesti toisistaan hyötyen) myös vähemmän koulutettu työvoima pystyy tekemään työtä säilyttäen koko väestön korkeamman elintason. USA:n malli on asia erikseen. Siellä on "parempi" väestö ja "rupusakki" selkeämmin erotetut. Innovatiivisen osaamisen ja vähemmän koulutetun, mutta osaavan työväen liitosta syntyy hyvinvointi, jollainen vallitsee vieläkin, tosin pieniä kolhuja saaneena, Pohjoismaissa.

Ruotsissa asian ydin on tajuttu Suomea paremmin. Missään tapauksessa koulutetun ja kouluttamattoman työväen intressit eivät saa olla ristiriidassa ja on järjetöntä väittää, että koulutettu työväki pärjäisi paremmin ilman vähemmän koulutettua työväkeä tai kouluttamaton ilman koulutettua. Molemmille työväen osille on taattava tarvittavat resurssit yhteiskunnan taholta, ja yhteiskunnan jokaisen toimijan tulisi oivaltaa, että yhteiskunta tarvitsee yhtenä koneistona kaikkia osiaan.

Sitä paitsi itseopiskelun kautta tullutta osaamista on laajassa mittaluokassa vaikea osoittaa työnantajalle. Enkä käsitä miten AMK:n koulutus vapaan tahdon järjestelmänä on toimivampi kuin esim. yliopistokoulutus. Yliopisto-opiskelu nimen omaan perustuu opiskelijan vapaaseen tahtoon opiskella.

Sitäkään en tajua, että ketä hyödytävää on käydä tulisieluista debattia AMK:n ja "oikeiden" korkeakoulujen välillä niiden keskinäisestä paremmuudesta. Ihmiset ovat erilaisia. Toisille AMK:n malli sopii paremmin. Itse olen opiskellut molemmissa ja minulle AMK ei sopinut alkuunkaan. Kuitenkin käsitän, että AMK saattaa palvella toisia opiskelijoita minua paremmin. Samalla nähtyäni myös yliopistopuolen, en voi mennä alkuunkaan sille kannalle, että yliopistokoulutus olisi täysin turhaa yhteiskunnan resurssien hukkaamista.

Yliopistoissa kehitetään juuri sitä innovatiivisuutta, jota tullaan tarvitsemaan kansainvälisessä kilpailussa yhtenä yhteiskuntamme tärkeänä osana globaalilla areenalla tulevina vuosikymmeninä. Vain hallituksemme politiikka on uhkaamassa tätä loistavaa kehitystä. Sama kehitys palvelee eripuraisten oppilaitosten toimijoiden myötävaikutuksena syntyneen hajoita ja hallitse -politiikan hyväksikäyttöä pelkkää rahaa palvovien iloksi. Nyt olisi syytä kerrankin eri opinahjojen puhaltaa yhteen hiileen ja suoda resursseja sekä tilaa toisillekin oppilaitoksille opiskelijoineen. Näin koko koulutuksen kenttää saataisiin laajemmaksi ja oikea oppiminen ja osaaminen nousisi taas kunniaan.

• A)Opiskella voi muuallakin kuin lastentarhassa. Miten se meni, että "elämä on ikuista koulua"

B) Ei minun mielestäni

C) Viite

D) Minä laittaisin tämän turhan rahan miulummin vaikka terveydenhuoltoon. Innovatismia ei muuten kouluissa opita.

"Sitä paitsi itseopiskelun kautta tullutta osaamista on laajassa mittaluokassa vaikea osoittaa työnantajalle."

Monilla aloilla tarvitaan taitoja, mitä kouluissa ei edes opeteta.

• tyhmyys

Niin, täällä oikeiden akateemisten palstalla näyttää pyörivän kovasti näiden feikki-akateemisten viestejä, joilla pyritään korottamaan AMK:n arvoa suhteessa yliopistoihin. Sen vuoksi olen samaa mieltä kanssasi tästä: "Kun kaikki pyrkivät samaan, se kokee inflaation, eli sen arvo/arvostus romahtaa." Korjaisin sitä kuitenkin hiukan seuraavaan muotoon:"Kun kaikki saavat saman, näkemättä mitään vaivaa, se kokee inflaation, eli sen arvo/arvostus romahtaa." Mitäs mieltä olet tästä?

Olen myös samaa mieltä kanssasi kohdasta D. eli "Yhteiskunnalta kuluu turhia varoja tämän kaiken koulutuksen kustantamiseksi." Näinhän se on: tradenomien ja AMK-insinöörien työllisyystilanne on huonoissa kantimissa - sitä se ylikoulutus teettää. Opetusministeriö aikookin lähitulevaisuudessa karsia kovalla kädellä AMK-feikkien koulutuspaikkoja.

Kohdassa B. kerrot, että: "Opiskelija tuhlaa aikaansa kaiken maailman turhiin asioihin, eikä keskity oikeasti tärkeisiin asioihin." ja kohdassa A. vastaavasti: " Opiskelu ei ole sellaista, missä opiskelija hankkisi mahdollisimman hyvän tietotaidon pitkällä tähtäimellä." ja lopuksi toteat: "Jos ihminen haluaa oikeasti osata jotain, perustuu se lähinnä itseopiskeluun." Nyt minä ihmettelen suuresti, mikä on AMK:n rooli sinun mielestäsi koulutuksessa? Onko se paikka, jonne ajautuvat ne, joilla ei ole ambitioita opiskeluun ja huonot numerot, mutta joiden pitää siitä huolimatta pakolla vääntää jonkinlainen pätevyys työelämässä, vaikka heillä eivät oikeasti rahkeet siihen riittäisikään? Jos annamme tällaiselle hälläväliä-menolle periksi, ymmärrätkö ollenkaan, mitä siitä saattaa seurata pitemmällä aikavälillä? Tutkinnot olivat ennen tätä AMK-hömppää eräänlainen standardi siitä, mitä työnantaja saattoi odottaa palkkaamaltaan työntekijältä. Näin ei näytä olevan ilmeisesti jatkossa ja siinä käy monelle opiskelijalle ohrasesti.

• Monia aloja voitaisiin liittää suoraan 2. luokan tutkinnoiksi. Mielestäni joku lukio ei ole niin tarpeellinen pääsyvaatimus. Peruskoulu riittää. Näin opiskelijat valmistuisivat nopeammin työelämään. Monet AMK-aloilla valmistuvat ammatit ovat ihan amistasoa.

En ole mikään suuri AMK-alojen tietäjä, että osaisin tyhjentävää vastausta tähän antaa AMK-alojen roolista. Perinteisiä AMK/opisto-aloja, mitä muualla ei kouluteta, kuten oliko se poliisikoulu ja tän tällaiset tietenkin pitäisi säilyttää.

Minulla on hieman hämärän peitossa mikä se AMK-rooli itseasiassa on. Sanovat, että keskittyvät ns. soveltavaan tutkimukseen. Toiset sanovat, että sieltä tulee niitä asiantuntijoita. Jo pelkästään yliopistoista valmistuu niin paljon väkeä, että heistä kaikista ei voi tulla johtajia, joten niistä tulee aika usein sitten näitä "asiantuntijoita" ja mitä lie projektipäällikköä. Opettajia tietenkin. Yliopisto maailma keskittyy teoriapainoitteeseen tai niin luulen ja amiksesta pitäisi tulla käden taitajia. YO käyttää aivoja, amis käsiä, mitä käytyää AMK? Munaako? En tiedä, amiska voisi olla jonkinlaisen kevyen teoria-alojen pyhättö, kuten vaikkapa tradenomit tai sairaanhoitajat. Aloihin joihin tarvitaan suunnilleen lukiota vastaavaa pohjateoriaa ja sitten alateoriaa ja käytännön kokemusta.

Kuitenkin loppupeleissä näytöt osaamisesta ratkaisevat enemmän sen mitä tutkintoja taskussa on. Tiedän yhen tyypin, jonka koulutus on peruskoulu ja sai töitä ohi kaikkien maistereiden.

• ja oikeinkirjoituksesta
        Mr.Coolguy kirjoitti:

Monia aloja voitaisiin liittää suoraan 2. luokan tutkinnoiksi. Mielestäni joku lukio ei ole niin tarpeellinen pääsyvaatimus. Peruskoulu riittää. Näin opiskelijat valmistuisivat nopeammin työelämään. Monet AMK-aloilla valmistuvat ammatit ovat ihan amistasoa.

En ole mikään suuri AMK-alojen tietäjä, että osaisin tyhjentävää vastausta tähän antaa AMK-alojen roolista. Perinteisiä AMK/opisto-aloja, mitä muualla ei kouluteta, kuten oliko se poliisikoulu ja tän tällaiset tietenkin pitäisi säilyttää.

Minulla on hieman hämärän peitossa mikä se AMK-rooli itseasiassa on. Sanovat, että keskittyvät ns. soveltavaan tutkimukseen. Toiset sanovat, että sieltä tulee niitä asiantuntijoita. Jo pelkästään yliopistoista valmistuu niin paljon väkeä, että heistä kaikista ei voi tulla johtajia, joten niistä tulee aika usein sitten näitä "asiantuntijoita" ja mitä lie projektipäällikköä. Opettajia tietenkin. Yliopisto maailma keskittyy teoriapainoitteeseen tai niin luulen ja amiksesta pitäisi tulla käden taitajia. YO käyttää aivoja, amis käsiä, mitä käytyää AMK? Munaako? En tiedä, amiska voisi olla jonkinlaisen kevyen teoria-alojen pyhättö, kuten vaikkapa tradenomit tai sairaanhoitajat. Aloihin joihin tarvitaan suunnilleen lukiota vastaavaa pohjateoriaa ja sitten alateoriaa ja käytännön kokemusta.

Kuitenkin loppupeleissä näytöt osaamisesta ratkaisevat enemmän sen mitä tutkintoja taskussa on. Tiedän yhen tyypin, jonka koulutus on peruskoulu ja sai töitä ohi kaikkien maistereiden.

Herranenaika mies! Jos aidosti haluat saada aikaiseksi uskottavan väittelyn koulutuksen tarpeellisuudesta, niin yritä edes siistiä kieliasuasi sellaiseksi että sinut voisi ottaa vakavasti.

Tekstistäsi kuultaa läpi äidinkielen kutonen...

• Jaapajoo

"Jos ihminen haluaa oikeasti osata jotain, perustuu se lähinnä itseopiskeluun."

Totta. Oletko koskaan kuullut "akateemisesta vapaudesta" tai "vapaasta sivuaineoikeudesta"?. Tule kokeilemaan niitä itsekin, niin tiedät, mistä puhut. Eiköhän yliopisto ole kumminkin se vähiten koulumainen opiskelupaikka, se kun ei ole edes koulu vaan tiedeyhteisö.

Siinä olen ihan samaa mieltä kanssasi, että Suomessa _haaskataan_ julmia summia rahaa koulutukseen, ja tarjolla oleviin työtehtäviin nähden alkaa liian iso suomalaisista olla ylikoulutettuja. Mutta mikä ratkaisuksi? Voihan sitä toimia henk.koht. esimerkkinä, ja kieltäytyä omalta osaltaan ruokkimasta hullunmyllyä... mutta kieltäytyminen koulutuksesta yhden hengen protestina tuottaa vain yhden pitkäaikaistyöttömän lisää. Ja laajamittaisessa koulutuksesta kieltäytymisessä taas ei ole järkeä, koska koulutettuakin väkeä tarvitaan. Kenet ajattelit suostutella jättäytymään koulutuksen ulkopuolelle puolestasi, kun itse varmaan kumminkin opiskelet?

• pystyisin elättämään itseni nykyisellä lukiopapereillanikin, mutta niinkuin sanoit - ongelmaksi muodostuu se, että minua ei silloin yhteiskunnassa arvosteta pätkääkään. Tämä on ainakin yksi ongelma.

Urheiloijoita voisi ajatella jättäytyvän kokonaan korkeakoulutuksen ulkopuolelle - vievät muutenkin aloituspaikkoja niiltä, jotka oikeasti pääsääntöisesti sinne haluaisivat mennä opiskelemaan.

• Riksu

Jospa käyttäisin jonkin minuutin kallista aikaani ja valistaisin hieman triviatiedolla päteviä:

"Okei yhteiskunta arvostaa koulutusta, mutta mitä sillä ihan oikeasti tekee? Tuleeko sinusta joku huippuasiantuntija, kun sinusta tulee maisteri?"

- Ei vaan asiantuntija. Huippuasiantuntija sinusta tulee, kun saat työkokemusta tutkintoosi liittyvältä alalta.

"A) Opiskelu ei ole sellaista, missä opiskelija hankkisi mahdollisimman hyvän tietotaidon pitkällä tähtäimellä. Tärkeätä on nääs saada hyvä numero ja korkea titteli. Ennen koetta asiat kyllä opitaan, mutta unohdetaan pian tämän jälkeen. Mitä hyötyä korkeasta arvosanasta on, jos et enään esim. 5 vuoden kuluttua muista mitään?"

- Kaksi asiaa. Opiskelu ei koskaan tee kenestäkään valmista ammattilaista pitkällä aikavälillä, olipa koulutustaso mikä hyvänsä. Enemmän kuin opiskelijan kompetenssistä, kertoo hänen työmääränsä, tutkintonsa laatu ja koulutustasonsa. Kun näet vasta valmistuneen maisterin edessäsi työhaastattelussa, tiedät hänestä jo paljon, vaikket ole kysynyt häneltä vielä mitään. Hyvä ja laadukas koulutus on tae siitä, että ainakin jotain on tehty oikein. Loppu on itsestä kiinni.

Toinen asia on se, että akateemisuus tukee kriittisttä ajattelua, analyyttisyyttä ja ennen kaikkea olemassa olevan kyseenalaistamista - olkoonkin, että esimerkiksi monet kauppatieteisiin liittyvät tehtävät ovat hyvin säänneltyjä jo pelkästään lainsäädännön taholta. Lisäksi yliopisto valmentaa opiskelijoitaan hankkimaan tietoa - kukaan muu ei ole tehnyt puolestasi mitään opintojesi eteen, eikä kukaan muu tule tekemään sitä myöskään siirtyessäsi työelämään. Mielestäni akateemisesti koulutetulla on tässä mielessä paremmat lähtökohdat kuin esimerkiksi AMK:sta valmistuneella.

"B) Opiskelija tuhlaa aikaansa kaiken maailman turhiin asioihin, eikä keskity oikeasti tärkeisiin asioihin. Esimerkiksi nämä asiantuntija yms. ja muut ihmisenä kasvaminen kurssit eivät allekirjoittanutta enää edes naurata."

- Kerro jokin "oikeasti tärkeä asia"? Koulutus on pääomaa ja kaikki, mikä tukee maaliin pääsyä, olkoonkin ne päätavoitteen kannalta sekundäärisiä, kasvattavat. Esimerkiksi kauppa- ja teknilliset tieteet ovat ns. kovia tieteitä, mainitun kaltaisia kursseja siellä ei edes ole.

"C) Kun kaikki pyrkivät samaan, se kokee inflaation, eli sen arvo/arvostus romahtaa. Tällä ei tarkoiteta mitään sukujuhlissa pidettävää arvostusta, vaan työelämässä tapahtuvaa arvostusta."

- Näin tapahtuu ainoastaan silloin, kun jotain resurssia, pääomaa tai osaamista on rajattomasti tarjolla. Reaalimaailmassa näin ei ole. Osaajille on aina työtä ja arvostusta.

"D) Yhteiskunnalta kuluu turhia varoja tämän kaiken koulutuksen kustantamiseksi."

- Sallinet pienen stilisoinnin: yhteiskunnalta kuluu varoja turhan koulutuksen kustantamiseksi.

Loppudebatti on kaikkine epäloogisuuksineen lähinnä huvitti. Mieti nyt itsekin, itseopiskelu ja vapaa tahto, mihin ne sinun mielestäsi pitäisi rinnastaa?

• "Toinen asia on se, että akateemisuus tukee kriittisttä ajattelua, analyyttisyyttä ja ennen kaikkea olemassa olevan kyseenalaistamista"

Mutta itse akateemisuuden olemassa olon kriittistä ja analyyttistä kyseenalaistamista ei tarvitse millään tavalla tukea?

Ei tämän tyyppisiä asioita missään koulun penkillä opita. Siihen tarvitaan jonkin näköisiä lahjoja. Sulla joko on se tai ei ole. Seppo Räty heittää keihästä ilman sen kummempia tekniikkaharjoitteita. Se vaan lähtee sieltä.

Seppo Räty tuo suuri ajattelija: "Saksa on paska maa". Legenda jo syntyessään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4263
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3233
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2350
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 141
      948
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe