Ihonalainen finni

Poikaaa

Mulla ei yleensä tule finnejä hirveän paljon, mitä nyt silmien välissä ja leuassa jonkilaiset "kasat", mutta nenänpäähän tulee aina punainen noin 1cm halkaisijaltaan oleva tumman punainen ihonalainen(?) finni.

Millä tuon sais pois ja millä ennaltaehkäistä sen tuloa? Tulee noin 1-2kk välein AINA suoraan nenän päähän ja pysyy 1-2vk. Näytän ihan petteri punakuonolta. Puristamalla se kasvaa paljon isommaksi ja siitä saattaa tihkua jotain läpinäkyvää nestettä.

Monesti tökin siihen neulalla reikiäkin ja puristelen niistä verta ulos, mutten oikein tiedä onko tuo kannattavaa.

Kannattaako jotain tiettyä ihonpuhdistusainetta alkaa käyttämään, että sais nuo pienet ikuiset finnikasat leuasta ja nenän yläpuolelta pois ja millä ehkäisen tuon petteripunakuono-nenän syntymisen?

Palstalla on myös ollut juttua, että kun noita puhdistusaineita alkaa käyttämään, niin ihoon ilmestyy väliaikaisesti suuri määrä uusia finnejä. Onko se totta ja kuinka paljon niitä tulee ja kauanko ne pysyvät? Kun ajattelin nyt joululoman alussa aloittaa jonku puhdistusaineen käytön, vaan en tiedä mikä olisi hyvä.

12

7797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töki

Kannattaa jättää se nenänpäähän tuleva finni rauhaan. Ei se välttämättä finni edes ole, jos sieltä ei märkää tule..
      Osta puhdistusaineeksi jotain mahdollisimman luonnollista herkälle iholle suunnattua tuotetta. Ei kannata luulla, että mitä tiukempaa tavaraa sitä parempi lopputulos, oli ihon tyyppi mikä tahansa. Itse olen pilannut omaa naamaani monta vuotta kaupan halpistuotteilla. Jos iho reagoi puhdistusaineeseen jotenkin, se voi kertoa ettei se ole sinulle hyväksi, enkä ymmärrä miksi se olisi mitenkään ok edes käytön alussa. Et kertonut juurikaan ihonhoidostasi muuten, mutta ihan päivittäinen vesipesu voi jo auttaa, jos sitä et jo tee. Mitään puhdistusainettakaan et ehkä tarvitse, jos ihosi ei rasvoitu tai muuta ja tuskin meikkiäkään käytät. Kasvovesi voi siis olla jo riittävä. Itse käytän Dr.Hauschkan tuotteita, jotka ovat kyllä kalliita, mutta pidän niistä. Apteekkiin tai luontaistuotekauppaan vain...

• Poikaaa

Mikä se patti sitten on jos se ei ole finni? Taas vasta tuli yksi uusi tuommonen nenään. Kun tuo on tulossa, niin nenä on siitä kohdasta kipeä. Ku siihen koskee niin sattuu melko paljon.

Voiskohan olla ettei tuo kasvais isoksi jos sitä ei koskettais sillon ku se alkaa olla kipeä eikä vielä kunnolla näy vai tuleeko se kuitenkin? Mukava loma taas, kun ei kehtaa edes kaupassa tai kavereiden luona käydä moneen viikkoon, kun on tuommonen helv iso patti nenässä.

Miten ihmeessä tuosta sitte pääsee eroon? Yleensä tulee pisteltyä siihen aina vaan reikiä ja vähä venyttelee sitten ihoa ja sieltä tulee verta ja läpinäkyvää nestettä, mutta eipä se tunnu puhkeavan.

• auta

Aivan turhaan ostat tollaseen säännöllisesti tulevaan paiseeseen mitään pesunesteitä :)
      Ei takuuvarmasti tule auttamaan, eiköhän se ole hormoneiden aiheuttama

• Poikaaa

Pesen kyllä kasvot vedellä yleensä joka aamu, kun käyn suihkussa. Mikäs se sitten on jossei se finni ole?

Taisi jokin kosmetologi olla joka puhui, että se on aineen tehoamisen merkki, jos alkaa naama kunnolla kukkimaan eli puhdistumaan aineen käytön alkuvaiheessa.

• ...

Joo mullaki tais olla joskus aikoja sitten sellanen jumalattoman kokonen patti nenänpäässä. En tiedä oliko edes finni. Ei ollu hirveen kivaa olla koulussa sillo. Ehkä vaan parasta jos sen annat olla kuitenki. Mullaki se lähti sit jonkun ajan päästä. Kannattaa mennä kyseleen niitä aineita apteekista. Mä käytän ihan apteekin perustuotteita ja vaik onki halpoja niin toimii ihan hyvin. Tosin aineet ei ainoastaan tehoa mun akneen niin mun on ihan turha alkaa laittaa rahaa niihin sen enempää. Ihan perus puhdistustuotteillaki saa ihon puhtaaks. Eikä ne aineet lisää finnejä tai ei mulla ainakaa. Riippuu varmaan ihmisestä seki aika paljon mut kannattais mennä heti huomenna sinne apteekkiin ostoksille.

• Poikaaa

Hienoa! Edellinen ei ole kerennyt läheskään vielä lähteä ja aivan viereen puskee jo toista. Kokeilin nenää ja siinä tuntu semmonen pieni korkeampi kohta ja vähän ajan päästä se oli jo vähän turvonnut punainen.

• flower_

mut älä tod näpli niit finnei!! se vaa pahentaa asiaa ku kaikki pöpöt sormista menee niifi..tai mitä näppylöitä nyt onkaa.. =) mut hyvät joulut ;)

• flower_
        flower_ kirjoitti:

mut älä tod näpli niit finnei!! se vaa pahentaa asiaa ku kaikki pöpöt sormista menee niifi..tai mitä näppylöitä nyt onkaa.. =) mut hyvät joulut ;)

on tärkeää.. siis niihi finneihi.. :D::D

• MetroMize

Noita 'sisäisiä' finnejä ja ajoksia itsellekin tulee vieläkin (aina samat paikat.. nenänpää ja kaulassa molemmin puolin) vaikka ikää on jo melko paljon. Näppyjen kanssa saa taistella näymmä koko ikänsä. VÄlillä parempi, välillä huonompi.

Mutta itse olen huomannut parhaaksi tavaksi yksinkertaisesti pyyhkiä patti ja sen lähiympäristö _monta kertaa_ päivässä ihan apteekista saatavalla neo amisept -liuoksella. Se on siis sitä desinfioivaa ainetta, jolla puhdistetaan ihoa, haavoja ja työvälineitä yms.

Heti kun näppy alkaa nousemaan tai nenä punoittamaan (siitähän sen jo tietää, että taas on tulossa) niin amisept-pullo kouraan. Ihan tavallisia nukkaamattomia vanulappuja. Älä pyyhi koko kasvoja, koska se on tujua ainetta ja kuivattaa ihoa niin maan perhanasti. Mutta kun sitä 4-6 kertaa päivässä pikkuisen sipaisee, aine imeytyy ihon läpi ja ilmeisesti liottaa sitä bakteerimassaa ja tappaa niitä bakteereita. Ei välttämättä estä kokonaan sitä näpyn tulemista, mutta ainakin nopeuttaa paranemista huomattavasti ja kokokin jää paljon normaalia pienemmäksi sillä ajoksella.

Muilta osin.. puhdista normaalisti lärvä. Kevyt puhdistava kasvovesi jos tarvii ja kosteusvoide myös. Sillon kun hoidat ajosta, niin älä levitä kosteusvoidetta siihen kohtaan, vaan pyyhkäiset aina silloin tällöin sillä Amiseptillä.

Kannattaa ainakin kokeilla.

• Hmph

Mullakin on iso finni nenän päässä ilmestyi kaks päivää ennen koulun loppumista. Koitan aina tökkii sitä puhki.

• hezzer

Minullakin on nenän sivussa sellainen "sisäfinni" joka tulee aina parin kuukauden välein , sen enemmän painelen ja koskettelen sitä niin se isommaksi ja areamaksi se tulee. Eli jos oon koskematta sitä se menee poijjes aina 2-5 päivän päästä. Tosin nyt on ollu jo pariviikkoo vaikken ole koskenut siihen , tai ainakin yrittäny olla koskematta

• soffiaaaaaaaaaaaaaa

osta joku hyvä täsmätuote apteekista ( ei markettipaskaa ) ja laita sitä yöksi (miksei päiväksikin) finnin päälle, ÄLÄKÄ YRITÄ PURISTELLA SITÄ ei se sieltä ulos tule muutakuin jos siihen tulee valkoinen pää. Itellä oli sellanen kerran (on ollu useemminkin) ja revin sen sitte ihan rikki siiinä toivossa että saisin sen puristettuu mut ei sieltä ikinä mitään tullu, arpi vaan jäi :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      67
      1244
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      906
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      903
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      107
      828
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    Aihe