AUTIOLLE SAARELLE!

- TULETKO MUKAAN! -

Loytyisko ihmisia, jotka olisivat valmiita jattamaan (ainakin harkitsemaan) lansimaisen oravanpyoran - elintasokilpailun, autot, puhelimet, tietokoneet, lainanlyhennykset, kaiken bruttokansantuotteella mitattavan madannaisyyden - ja lahtemaan kanssani johonkin autiolle saarelle, autiolle rannalle taikka eramaahan viettamaan yksinkertaista, luonnonmukaista elamaa. Ihminenhan ei elaaksensa tarvitse kovinkaan paljoa - ja ainutkertaisen maallisen alamansa paatyttya kuolee pois.

Ongelmiakin tassa kaikessa tietenkin on, mutta ainakin asiasta keskusteleminen olisi mielenkiintoista.

Olen viljellyt aloitetta joillakin palstoilla, mutta panin sen tahan nyt ihan siita syysta, etta uuslestadiolaisuus saisi uutta hehkua - oikeastaanhan voisimme ottaa taman autio saari -projektin uuslestadiolaisuuden paaopiksi, koska eihan uuslestadiolaisuutta muutoin ole olemassakaan. Aloitteentekijana ehka voisin saada uuslestadiolaisten piirissa uskonpuhdistajan tittelin, jollei sita pidettaisi liian prameana; no, ainakin piispa.

Autio saari -projekti oli aluksi Pohjoinen eramaa -projekti; viimeksimainittuakaan ei ole kokonaan haudattu, mutta talvea vasten ja lammityskauden ollessa pian pahimmillaan Australian rannikot, Polynesia, Indonesian seutu, Afrikan tai Etela-Amerikan rannikkoseudut tuntuvat kiehtovilta vaihtoehdoilta.

Vaihdetaanpa ajatuksia!
[email protected]

11

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edes nyt.......

      Jättää uskonnon pois, kun siihen olisi uusi mahdollisuus, muutoin kuulosti kivalle.

      Uskonto hemmettiin. Täysin tarpeeton hapatus, miksi senkin mukanaan raijaisi?

      • -Sointula = Aloittaja -

        Sehan onkin melko mallisensavyinen oppirakennelma = Selvia Hengissa Autiolla Saarella (lyhenne: SHAS). Ennen se oli uuslestadiolaisuus, mutta kun kukaan ei oikein tiennyt, mita se uuslestadiolaisuus oli ja piti sisallaan, se (uskon)puhdistuksessa sai uuden muodon, SHAS.

        Tietysti - jos halutaan - koko homma voidaan aloittaa hoitokokouksella ja mika ettei hoitokokouskaytanto voitaisi ottaa Autiolla Saarella paivittaiseksikin rituaaliksi, mutta se olisi vain Suurta Hupia (lyhenne: SH), ajanvietetta, teatteria. Vuoroin esitettaisiin julmia hoitomiehia ja itkuisia hoidettavia. Jo isiemme perintokin velvoittaa meita pitamaan kiinni juuristamme ja kultuuristamme siella kaukana vieraitten tahtien alla palmujen siimeksessa. Taytyyhan meilla olla tallainen oma kansantarustomme jatettavana lapsillemmekin kun ei ole hiisia, maahisia, nakkeja ja joulupukkiakaan siella leppeitten tuulten maassa.

        Tule Rohkeasti Mukaan Vain
        (lyhenne: TRMV)


    • Hyvä juttu

      Sinne tulisi ottaa Lestadiolaisuus uskonnoksi ja siellä voitaisiin tarkkaan seurata, että jokainen toimisi Jumalan tahdon mukaan.

    • Ei olekaan hyvä

      Sinä olet mennyt ehdottelemaan samaa myös ateisteille. Siitä tulisi vain helvetin kolo siellä asuville. Ei ole Jeesuksen tahdonmukaista, että mukana olisi moraalittomia ihmisiä, jotka eivät tunnusta Jeesusta Herrakseen.

      • Sointula

        Olenko mina mennyt ehdottelemaan samaa myos ateisteille? Missa? Milloin?

        Olen viljellyt Autio Saari -ehdotusta eri palstoilla. Jahka loytyy asiasta kiinnostuneita ihmisia, toteutetaan idea yhdessa. Ellei loydy, lahden yksin sitten kun sopiva aika tulee.

        Tulehan Sinakin rohkeasti mukaan vain!


      • ada.
        Sointula kirjoitti:

        Olenko mina mennyt ehdottelemaan samaa myos ateisteille? Missa? Milloin?

        Olen viljellyt Autio Saari -ehdotusta eri palstoilla. Jahka loytyy asiasta kiinnostuneita ihmisia, toteutetaan idea yhdessa. Ellei loydy, lahden yksin sitten kun sopiva aika tulee.

        Tulehan Sinakin rohkeasti mukaan vain!

        Oletko miettinyt asiaa perinpohjaisesti? Yleensä vastaavan tapahtuman syynä on poliittiset tai uskonnolliset perusteet, tai sitten lähtökohtana on pako jotakin, itsensä harjoitus tai jokin merkitys ympäristölle.

        Itse en oikein osaa uskoa että käytännössä sellainen mahdollistuisi. On työlupa ja viisumirajoituksia sekä pakollisia sitoumuksia ympäristölle.

        Itse olen ns. xvl. ja nykyisin koen elämän lähinnä "steinerilaisittain". Ymmärrän että elämä on fyysistä ja henkistä kasvua jossa terveellistä olisi irrottautua liiallisesta kulutuksesta, mutta yhteiskunnallinen "hyödyttömyyskään" ei ole rakentavaa vaan kaikki ihmiselle kuuluva tarpeellisuus on tärkeää jos se rakentaa persoonaa.
        Yksinäisyys ja "hiljaisuus" on varmaankin moneen asiaan mainio lähtökohta mutta muutoin se voisi olla vain pahimmillaan hukattua aikaa.

        Voisitko kertoa tarkemmin perusteita ja omia syitäsi sekä sitä että onko ajatuksellasi edes mahdollisuutta. Muuten olisiko esim. Kreikan saarilla mahdollisuutta haaveilemaasi "erakkoelämään".


      • Sointula
        ada. kirjoitti:

        Oletko miettinyt asiaa perinpohjaisesti? Yleensä vastaavan tapahtuman syynä on poliittiset tai uskonnolliset perusteet, tai sitten lähtökohtana on pako jotakin, itsensä harjoitus tai jokin merkitys ympäristölle.

        Itse en oikein osaa uskoa että käytännössä sellainen mahdollistuisi. On työlupa ja viisumirajoituksia sekä pakollisia sitoumuksia ympäristölle.

        Itse olen ns. xvl. ja nykyisin koen elämän lähinnä "steinerilaisittain". Ymmärrän että elämä on fyysistä ja henkistä kasvua jossa terveellistä olisi irrottautua liiallisesta kulutuksesta, mutta yhteiskunnallinen "hyödyttömyyskään" ei ole rakentavaa vaan kaikki ihmiselle kuuluva tarpeellisuus on tärkeää jos se rakentaa persoonaa.
        Yksinäisyys ja "hiljaisuus" on varmaankin moneen asiaan mainio lähtökohta mutta muutoin se voisi olla vain pahimmillaan hukattua aikaa.

        Voisitko kertoa tarkemmin perusteita ja omia syitäsi sekä sitä että onko ajatuksellasi edes mahdollisuutta. Muuten olisiko esim. Kreikan saarilla mahdollisuutta haaveilemaasi "erakkoelämään".

        Kiitos viestistasi. Vastaan tassa vaiheessa vain suppeasti, mutta voimme kylla jatkaa keskustelua perusteellisemminkin.

        Olen mina miettinyt asiaa melko perusteellisesti(kin). Itse asiassa olen pariinkin otteeseen kokeillut jotakin tamantyyppista - mutta taalla sivistyksen parissa sita edelleen ollaan.

        Mina enimmilta osin sivuuttaisin nuo tyolupa- ja viisumiasiat. Porukka vain katoaisi jonnekin maailmalle. Maailmalla kylla riittaa syrjaisia paikkoja. Totta on, etta jarjestaytyneen yhteiskunnan kanssa jossakin vaiheessa saattaisi tulla ongelmia. Niin, viela, onhan naita tamantyyppisia yritelmia ollut muitakin, kaikkina aikoina.

        Kreikan saaristokaan ei liene poissuljettu vaihtoehto. Siina on mm. se hyva puoli, etta voisi tukeutua johonkin siedettavalla etaisyydella olevaan kauppapaikkaan. Enemman olen ajatellut kaukaisempia seutuja. Olen liikkunut eri puolilla maailmaa.
        Ainahan se on hyodyllista, jos voi tukeutua johonkin jo olemassa olevaan sivistyksen saarekkeeseen.

        Sitten se ajatus hyodyttomyydesta ja tarpeettomuuden tunteesta, ajan hukkaan heittamisesta. Mina en ole enaa ihan nuori. Olen havainnut, etta eipa sita elamassa kovin paljon valmista saa aikaan. Siksi kokisin olevani tarpeellinen, jos saisin elantoni vaikka erakkomaisessa olotilassa. Myos ajattelen, etta ei ole mikaan vahinko kuolla yksin esim autiolle saarelle; jos siella on muita mukana, he tietysti hautaavat ruumiin, mutta sehan ei ole kuollelle itselleen enaa tarkeaa. - Myonnan, etta nuorempana lansimainen ihminen ajattelee elamasta eri tavalla. Pitaisi ikaan kuin saada elamassa jotakin valmista aikaan.

        Otin asian keskusteltavaksi internetissa, koska oletin, etta loytyy samanmielisesti ajattelevia.

        Jonkinlaista seikkailumielta siina tarvitaan. Sitkeytta, etta voisi yrittaa selvita hankalissa ja toivottomissakin olosuhteissa. Myos taytyisi yrittaa tulla toimeen silla, mita meilla sattuu olemaan. Maan ja meren taytyisi elattaa. (Joku kysyi ruokahuollosta; vastasin, ettei se ole ongelma - tilataan pizzat lahimmasta kotipizzasta).

        Jokaisella, joka moista "pakoa" pohtii, on tietysti omat syynsa. Jos ei mitaan varsinaisen kokreettista syyta ole, syy on sitten siella korvien valissa. Kaikki ajatukset ja ideat, joita korvien valissa syntyy, eivat tietenkaan koskaan toteudu, mutta mielenkiintoista niita on pohtia.

        Minulla ei ole poliittisia eika uskonnollisia vaikuttumia (nimimerkkinini poliittisen histoan tuntenetkin). Monet asiat elamassani ovat ok... Omistan kappaleen pohjoista eramaata ja olinkin siella jonkin aikaa saaskien syotavana jne, sitten ostin vanhan ison talon jne (jossakin toisessa ketjussa kerroin naista; eivat ne taustat nyt ole tarkeita). Huumoria ja seikkailumieltakin loytyy.

        Ryhman kokoa en ole miettinyt. Katsotaan nyt, millaisia reaktioita aloite herattaa. Kylla kait siita on lahdettava, etta ajatukseen yhtyvien itse on oltava erittain aktiivisia ja osaltaan tehtava tyota hankkeen onnistumiseksi. Menisi liian raskaaksi ja vaikeaksi, jos jotakuta pitaisi raahata mukana kuin perunasakkia.

        En tiennyt, mille palstalle Autio Saari
        -projekti sopisi, joten olen viljellyt sita eri palstoilla.


      • ada.
        Sointula kirjoitti:

        Kiitos viestistasi. Vastaan tassa vaiheessa vain suppeasti, mutta voimme kylla jatkaa keskustelua perusteellisemminkin.

        Olen mina miettinyt asiaa melko perusteellisesti(kin). Itse asiassa olen pariinkin otteeseen kokeillut jotakin tamantyyppista - mutta taalla sivistyksen parissa sita edelleen ollaan.

        Mina enimmilta osin sivuuttaisin nuo tyolupa- ja viisumiasiat. Porukka vain katoaisi jonnekin maailmalle. Maailmalla kylla riittaa syrjaisia paikkoja. Totta on, etta jarjestaytyneen yhteiskunnan kanssa jossakin vaiheessa saattaisi tulla ongelmia. Niin, viela, onhan naita tamantyyppisia yritelmia ollut muitakin, kaikkina aikoina.

        Kreikan saaristokaan ei liene poissuljettu vaihtoehto. Siina on mm. se hyva puoli, etta voisi tukeutua johonkin siedettavalla etaisyydella olevaan kauppapaikkaan. Enemman olen ajatellut kaukaisempia seutuja. Olen liikkunut eri puolilla maailmaa.
        Ainahan se on hyodyllista, jos voi tukeutua johonkin jo olemassa olevaan sivistyksen saarekkeeseen.

        Sitten se ajatus hyodyttomyydesta ja tarpeettomuuden tunteesta, ajan hukkaan heittamisesta. Mina en ole enaa ihan nuori. Olen havainnut, etta eipa sita elamassa kovin paljon valmista saa aikaan. Siksi kokisin olevani tarpeellinen, jos saisin elantoni vaikka erakkomaisessa olotilassa. Myos ajattelen, etta ei ole mikaan vahinko kuolla yksin esim autiolle saarelle; jos siella on muita mukana, he tietysti hautaavat ruumiin, mutta sehan ei ole kuollelle itselleen enaa tarkeaa. - Myonnan, etta nuorempana lansimainen ihminen ajattelee elamasta eri tavalla. Pitaisi ikaan kuin saada elamassa jotakin valmista aikaan.

        Otin asian keskusteltavaksi internetissa, koska oletin, etta loytyy samanmielisesti ajattelevia.

        Jonkinlaista seikkailumielta siina tarvitaan. Sitkeytta, etta voisi yrittaa selvita hankalissa ja toivottomissakin olosuhteissa. Myos taytyisi yrittaa tulla toimeen silla, mita meilla sattuu olemaan. Maan ja meren taytyisi elattaa. (Joku kysyi ruokahuollosta; vastasin, ettei se ole ongelma - tilataan pizzat lahimmasta kotipizzasta).

        Jokaisella, joka moista "pakoa" pohtii, on tietysti omat syynsa. Jos ei mitaan varsinaisen kokreettista syyta ole, syy on sitten siella korvien valissa. Kaikki ajatukset ja ideat, joita korvien valissa syntyy, eivat tietenkaan koskaan toteudu, mutta mielenkiintoista niita on pohtia.

        Minulla ei ole poliittisia eika uskonnollisia vaikuttumia (nimimerkkinini poliittisen histoan tuntenetkin). Monet asiat elamassani ovat ok... Omistan kappaleen pohjoista eramaata ja olinkin siella jonkin aikaa saaskien syotavana jne, sitten ostin vanhan ison talon jne (jossakin toisessa ketjussa kerroin naista; eivat ne taustat nyt ole tarkeita). Huumoria ja seikkailumieltakin loytyy.

        Ryhman kokoa en ole miettinyt. Katsotaan nyt, millaisia reaktioita aloite herattaa. Kylla kait siita on lahdettava, etta ajatukseen yhtyvien itse on oltava erittain aktiivisia ja osaltaan tehtava tyota hankkeen onnistumiseksi. Menisi liian raskaaksi ja vaikeaksi, jos jotakuta pitaisi raahata mukana kuin perunasakkia.

        En tiennyt, mille palstalle Autio Saari
        -projekti sopisi, joten olen viljellyt sita eri palstoilla.

        Tuntuu siltä että olet aivan vakavissasi ja ennakkoluuloton.
        Palataan taas kun ehdin, koska asia lievästi kiehtoo itseänikin.


    • Luomu

      Jos voidaan asettua sinne pohjoiseen erämaahasi tai vanhaan taloosi esim. poronhoidon tai luomuviljelyn merkeissä, harkitsen mukaantuloa. Ulkomaille en lähde.

      • Sointula

        Siella pohjoisella eramaakappaleellani olen viettanyt aikaa saaskien syotavana. Poroja siella kylla on. Kesalla poroissa on toukkia, mutta syksylla pakkasten tullen voitaisiin menna porovarkaisiin. Melko ankeaa siella oli yksin. Kivia siella oli paljon; ajattelin latoa niista majan, mutta en viitsinyt yksin ryhtya moiseen puuhaan, vaan loikoilin pressukatoksessa ja katselin auringonnousua puolenyon jalkeen.
        Siella pohjoisessa ei niin tarvitse valittaa omistusoikeusrajoistakaan.

        Vanha,iso talokin on kaytettavissa - miksei olisi, tyhjanahan se siella seisoo. Valitettavasti siina ei ole kovin iso tontti, mutta kuitenkin sen verran, etta talven perunat aina saa.

        Jotenka mietitaanpa asiaa!

        Jos te muut innostutte naista kotoisista vaihtoehdoista, niin mikapa siina.


      • Luomu
        Sointula kirjoitti:

        Siella pohjoisella eramaakappaleellani olen viettanyt aikaa saaskien syotavana. Poroja siella kylla on. Kesalla poroissa on toukkia, mutta syksylla pakkasten tullen voitaisiin menna porovarkaisiin. Melko ankeaa siella oli yksin. Kivia siella oli paljon; ajattelin latoa niista majan, mutta en viitsinyt yksin ryhtya moiseen puuhaan, vaan loikoilin pressukatoksessa ja katselin auringonnousua puolenyon jalkeen.
        Siella pohjoisessa ei niin tarvitse valittaa omistusoikeusrajoistakaan.

        Vanha,iso talokin on kaytettavissa - miksei olisi, tyhjanahan se siella seisoo. Valitettavasti siina ei ole kovin iso tontti, mutta kuitenkin sen verran, etta talven perunat aina saa.

        Jotenka mietitaanpa asiaa!

        Jos te muut innostutte naista kotoisista vaihtoehdoista, niin mikapa siina.

        Kyllä minä sentään, kun tarkemmin ajattelen, tarvitsen katon pääni päälle.

        Perustakaamme siis vanhaan taloosi yhteisö, jossa harjoittelemme omavaraistaloudessa elämistä perunoiden osalta. Ne jotka osaavat sen jo ennestään, opastavat aloittelijoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe