Luottotietojen tarkistus?

Kysyvä§

Miten on, voivatko yksityiset vuokranantajat tarkistaa luottotiedot?
Ja miten?

Oma käsitykseni on, että eivät voi. Luottotietoja saa mielestäni kysellä vain yritykset ja silloinkin vain, jos ko hlö on tekemässä kauppaa kysyvän yrityksen kanssa.
Muuten luottotietojen kysyjä tekee rikoksen, jos siis kysyy luottotietoja esim työpaikkansa tunnuksilla tms.

Omat luottotiedothan saa kerran vuodessa ilmaiseksi.

24

13426

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ei saa kysyä

voi tilata ulosotosta vuokralle pyrkivän velkatiedot, ne ovat julkisia, yleensä niitä löytyykin säkillinen tai kaksi.

• Nimetön

luottotietojen tilaaminen onnistuu myös yksityisiltä jos on pätevä syy ja asunnon vuokraaminen on semmoinen. Toki sinulla pitää olla lupa niiden kysymiseen ja silloinkin vastauksen saa siis postitse eikä sähköpostilla (tai en ole ihan satavarma) mutta itse olen hoitanut tuon postitse ja aina on onnistunut. Samalla haluaisin huomauttaa (Suomalainen kun olen niin vastaan vaikkei kysyttykään) että ihan hyvin on myös semmoiset ihmiset vuokransa maksaneet joilla on ollut luottohäiriöitä.

• Sceptic

Ok...mä oon niinku vuokraamassa asuntoa jollekulle ja voin vain soitella Asiakastietoon ja kysyä sen ja sen luottotiedot...tuskinpa! Josomiakin kysyy, niin eikös sekin onnistu ainoastaan kirjallisesti. Tuolla menollahan saisi kuka tahansa kenen tahansa luottotiedot tietoon ja eivät ne nyt ihan julkisia ole, todellakaan!

• Nimetön
        Sceptic kirjoitti:

Ok...mä oon niinku vuokraamassa asuntoa jollekulle ja voin vain soitella Asiakastietoon ja kysyä sen ja sen luottotiedot...tuskinpa! Josomiakin kysyy, niin eikös sekin onnistu ainoastaan kirjallisesti. Tuolla menollahan saisi kuka tahansa kenen tahansa luottotiedot tietoon ja eivät ne nyt ihan julkisia ole, todellakaan!

niin tuossa aivan selvästi kuten asiakastietojen säännöissäkin lukee, että pitää olla lupa niiden kysymiseen.

• Nimetön
        Sceptic kirjoitti:

asia pitää hoitaa kirjeitse kuten tuossa aiemminkin luki eikä hoidu puhelimen soitolla. Mutta hankalahan sitä on joka sanasta selvää saada huumehöyryissä ;)

• tarkistuksen

voi tehdä myös siten, että vuokranantaja pyytää vuokralaisen näyttämään itse pyydetyt luottotiedot. Jokainen saa veloituksetta omat luottotietonsa kirjallisena. Ja tällöin on aina vuokralaisen lupa kyseisiin tietoihin.

• asiakastiedosta:

Tiedustelin asiaa Asiakastieto OY:stä, ja tässä vastaus:

Toinen yksityinen taho ei toisen yksityishenkilön luottotietoja voi tarkastaa. Vuokraamistapauksissa on yleisenä käytäntönä, että pyytää tulevaa vuokralaista itse tarkistamaan omat tietonsa ja sitten toimittamaan/näyttämään ne vuokranantajalle.

OMIEN LUOTTOTIETOJEN TARKISTAMINEN

Yksityishenkilön oikeus omien luottotietojen tarkistamiseen on laissa

määritelty. Tarkistusoikeuden käyttäminen on mahdollista seuraavasti:

Kirjeitse tapahtuva tarkistaminen tehdään vapaamuotoisella kirjeellä,

jossa tulee olla valokopio henkilöllisyyden todistamisasiakirjasta

(passi tai ajokortti), osoite sekä omakätinen allekirjoitus.

osoite: Suomen Asiakastieto Oy/Kuluttajaneuvonta

PL 16

00581 HELSINKI

Omat tiedot voi tarkistaa myös paikanpäällä Suomen Asiakastieto Oy:ssä

(Työpajankatu 10 Helsinki, 5. kerros) arkisin klo 9.00 - 15.30.

Paikanpäällä tapahtuva tarkistaminen edellyttää virallista

henkilöllisyyden todistamista (passi tai ajokortti mukaan

henkilöllisyyden tarkistamista varten).

Omien tietojen tarkistaminen on lakisääteisesti ilmainen kerran

vuodessa. Useammat 12 kuukauden sisällä tapahtuvat tarkistuskerrat

maksavat 10 euroa/kerta.

• vuokralaiselta
        asiakastiedosta: kirjoitti:

Tiedustelin asiaa Asiakastieto OY:stä, ja tässä vastaus:

Toinen yksityinen taho ei toisen yksityishenkilön luottotietoja voi tarkastaa. Vuokraamistapauksissa on yleisenä käytäntönä, että pyytää tulevaa vuokralaista itse tarkistamaan omat tietonsa ja sitten toimittamaan/näyttämään ne vuokranantajalle.

OMIEN LUOTTOTIETOJEN TARKISTAMINEN

Yksityishenkilön oikeus omien luottotietojen tarkistamiseen on laissa

määritelty. Tarkistusoikeuden käyttäminen on mahdollista seuraavasti:

Kirjeitse tapahtuva tarkistaminen tehdään vapaamuotoisella kirjeellä,

jossa tulee olla valokopio henkilöllisyyden todistamisasiakirjasta

(passi tai ajokortti), osoite sekä omakätinen allekirjoitus.

osoite: Suomen Asiakastieto Oy/Kuluttajaneuvonta

PL 16

00581 HELSINKI

Omat tiedot voi tarkistaa myös paikanpäällä Suomen Asiakastieto Oy:ssä

(Työpajankatu 10 Helsinki, 5. kerros) arkisin klo 9.00 - 15.30.

Paikanpäällä tapahtuva tarkistaminen edellyttää virallista

henkilöllisyyden todistamista (passi tai ajokortti mukaan

henkilöllisyyden tarkistamista varten).

Omien tietojen tarkistaminen on lakisääteisesti ilmainen kerran

vuodessa. Useammat 12 kuukauden sisällä tapahtuvat tarkistuskerrat

maksavat 10 euroa/kerta.

Kysyin vuokralaiselta asuntoa vuokratessani, onko luottotiedot kunnossa, Punaista näyttää, sanoi mies,
        ei se mua haitannut, vuokrat on tullut ajallaan, ei mulle kuulu muiden asiat.

• sen verran

että eihän sellainen vaan voisi olla mahdollista, että jos sattuu olemaan pätevä syy kuten asunnon vuokraaminen niin saisi tietoonsa luottotiedot kenestä vaan... Mitenkähän tämä käytännössä toimisi? Ai että ilmoitan vaan kysellessäni niitä Asiakastiedosta, että olenpa vuokraamassa asuntoa ja tarvitsen tiedot... Olispa typerää. Kai nyt järkikin sanoo, ettei sellainen vaan olisi mahdollista yksityishenkilönä.

Pikkasen järjenkäyttöä.

• se vaatiikin

kuten tuolla jo mainittiinkin niin postitse homma hoituu jos on LUPA siltä henkilöltä jonka luottotietoja tarkistetaan ja hänen allekirjoituksensa. Siihenhän tarvitaan myös henkilötunnus ja muut tiedot ettei niitä nyt ihan kenestä vaan voikaan kysellä.

• Huom!!
        se vaatiikin kirjoitti:

kuten tuolla jo mainittiinkin niin postitse homma hoituu jos on LUPA siltä henkilöltä jonka luottotietoja tarkistetaan ja hänen allekirjoituksensa. Siihenhän tarvitaan myös henkilötunnus ja muut tiedot ettei niitä nyt ihan kenestä vaan voikaan kysellä.

eli jos yksiyinen vuokranantaja kertoo ilmoituksessaan, että luottotiedot tarkistetaan, niin sepä ei onnistu ihan niin vaan.
        Jos kuitenkin ne tiedot on tarkistettu ilman lupaa, niin sehän on silloin rikos, on käytetty oman työnantajan tai oman firman tunnuksia. Ja sopimus kieltää tietojen käytön omiin tarkoituksiin!

• ...
        Huom!! kirjoitti:

eli jos yksiyinen vuokranantaja kertoo ilmoituksessaan, että luottotiedot tarkistetaan, niin sepä ei onnistu ihan niin vaan.
        Jos kuitenkin ne tiedot on tarkistettu ilman lupaa, niin sehän on silloin rikos, on käytetty oman työnantajan tai oman firman tunnuksia. Ja sopimus kieltää tietojen käytön omiin tarkoituksiin!

fiksusti sanottu vihdoin ja viimein ;)

• desi

minulle kävi näin , olin mieheni kanssa vuokraamassa asuntoa puotilasta (huonokuntoinen) eka kerros 2h ja kaameessa kunnossa oleva keittiö, no meinasimme rempata itse omalla kustanuksella koska oli halpa 50m2 520ekk takuu 2kk sovimme takuun maksamisesta ja teimme vuokrasopimuksen , oveen laitettiin lappu vuokrattu, seuraavana päivänä tämä (entinen isännöitsiä) soitti oli tarkistanut luottotiedot , siellä oli merkintä, hän ei vuokraa asuntoa niin kauheille ihmisille ollenkaan!!!. se siitä aikaa on tästä jo 3vuotta saatiin toinen asunto vielä parempi ja ei ole luottotietoja kyselty , eikä vuokrakaan ole ollut päivääkään myöhässä, eihän missään voi asua ellei vuokraa maksa, idiotismia koko luottotieto touhu.

• Jukka S.

Ei ole idiotismia luottotietojen tarkistaminen.

• kisu2

omatieto.fi. Sieltä saa luottotiedot, maksaa 19.95.

• velkavanki

Eikös henkilörekisterilain mukaan jokaisella ole oikeus saada rekisterinpitäjältä omat tietonsa? Siis eikö tuon oikeuden pitäisi olla ilmaista, eli jos pyytää tietojaan, eikä vain tarkista luottotietojaan, niin ei maksa mitään?

• youko79

Inrumin palvelulla tuo onnistuu ainakin, Intrumin etu muutenkin siinä, että pystyvät tarjoamaan tietoa jo lähetetyistä maksukehoituksista, ei siis pelkästään siitä onko henkilöllä luottotiedot jo menneet.

Palvelu on maksullinen ja löytyy osoitteesta:
      http://www.intrum.com/fi/Palvelut/Luotonhallinta/Luottotiedot/

• avoimia ovat nyt

Miksi vastataan vanhoihin kysymyksiin kun lait jo aikoja sitten muuttuneet.Nykyisin voi vaikka naapurin tiedot kytätä kun vaan viitsii maksaa.Ei ole mitään rajoituksia luottorekisterin teitojen saannissa enään.Tietysti jää merkintä sinne kuka on kysellyt eli se naapuri jos tutkii asiaa niin näkee ahaa naapurin kääkkä käynyt tutkimassa tietoja.

• Kasimir Arvidsson

Minä olen käyttänyt Suomen Asiakastiedon palvelua. Sieltä voi tarkastaa kenen tahansa luottotiedot, mutta se vaatii

- sosiaaliturvatunnuksen
      - etu- ja sukunimen (en tosin tiedä verrataanko näitä tunnukseen, luulen että ei)
      - hyväksyttävän syyn (johon voi tietysti laittaa mitä tahansa, kunhan ei jää kiinni)

Palvelu maksaa 29 euroa 97 senttiä per kysely, joten sen kääkän pitää olla hyvin kiinnostunut naapureistaan jos viitsii näin paljon maksaa, ja lisäksi sen pitää onkia se sosiaaliturvatunnus.

Oletan että tästä jää merkintä sen tarkastetun henkilön tietoihin, eli hän näkee kuka tarkasti hänen tietonsa ja milloin, joten en kyllä viitsisi tehdä asiattomia kyselyjä.

• maage1

Palveluun täytyy tunnistautua esim. pankkitunnuksilla, joten luottotietojen tiedustelijasta jää jälki. Ja kerran tein virheen, kun otin lähisukulaisen kaverin luottotietoja kyselemättä vuokralle. Niinhän siinä kävi että vuokria sai kysellä vielä vuoden päästä siitä, kun sain hänet ulos... Luottotiedoissa oli ollut ongelmia ja lisää tuli vaan...

• maksetut maksut ajal

SANOKAA mitä nä luottotiedot on? ansiot ? pääomat vai mitä?

• vuokranantaja
    • Vuokramies1

Suomen Vuokranantajien nettisivuilla voi tarkistaa vuokralaisen luottotiedot 9e hintaan: www.vuokranantajat.fi
      Luottotietokyselystä aiheutuneet kulut ovat vähennyskelpoisia vuokranantajan verotuksessa.

• Anonyymi

Paritalo vuokraus vuokraajan tiedot tuhotaan täysin käyttäen ensin valvonta kameraa sitten se otetaan pois.
      Alkaa rikoksen kävijöiden kädet käydä vuokralaisen ovella.
      Vuokrauksesta tekevät rahottoman huumeet käyttäjän virallisiin asiakirjoihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2408
    2. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1629
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      131
      1598
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      65
      1304
    5. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      1299
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      13
      1160
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      252
      1083
    8. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      956
    9. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      58
      869
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      21
      866
    Aihe