Kertokaa mitkä ovat olleet ensimmäisiä oireita als:n puhjetessa? Onko tullut esim. kasvohalvausta, painonlaskua, lihasten huomattavaa surkastumista käsissä/sormissa? Jos on ollut lihasnykimistä niin minkä tyyppistä nykimistä (elohiiri?) ja missä? Minkälaisella / millä testillä als on todettu? Kertooko esim. hermoratatutkimus jotain? Yritin etsiä netistä keskustelupalstaa josta löytyisi als:ia sairastavia joilla olisi kokemusta, mutta löysin vain yhden erittäin hiljaisen palstan. Olen als:ia mahdollisesti sairastavan sukulainen ja kaipaan kipeästi tietoa ja kokemuksia. Lääkäri ei pysty tällä hetkellä pois sulkemaan als:ia, muttei pidä sitä todennäköisimpänä diagnoosina. Kiitos jos jaksatte vastailla!
ALS oireita?
7
17524
Vastaukset
- Annaleena
Hei!
Lämmin sympatiani sinulle.
En itse sairasta, mutta jotain tietoa minulla on. Kasvohalvaus ei ollenkaan kuulosta als-oireelta, sen sijaan lihaksien surkastuminen ja lihasheikkous kyllä sekä painonlasku. Lihasnykinä kuuluu myös oireistoon ja se on tyypiltään faskikulaatiota (enmg eli hermoratatutkimus kertoo tästä ja useimmiten sitä käytetään als-diagnoosissa). Alsiinhan viittaavat myös tietyt muut löydökset, kuten ylivilkkaat heijasteet. Oletteko käyneet neurologilla?
Löysitkö Lihastautiliiton sivut? Siellä tosiaan keskustelu on aika verkkaista, mutta voisit ehkä ottaa alueesi tukihenkilöön yhteyttä, jotta saisit keskustella ja hän ehkä pystyisi auttamaan muutenkin eteenpäin esim. tiedonhaussa ja vertaistuen löytymisessä.
Toivottavasti saat myös muita vastauksia. Voimia sinulle ja sairastuneelle sukulaisellesi.- mitä tarkoittaa
noi mainitsemasi ylivilkkaat heijasteet ????
- Annaleena
mitä tarkoittaa kirjoitti:
noi mainitsemasi ylivilkkaat heijasteet ????
Ylivilkkaat heijasteet tarkoittavat sitä, että refleksejä testatessa käsi/jalka (sormistakin refleksit löytyvät) tosiaan pomppaa aivan hirveästi. Usein nuorilla heijasteet ovat vilkkaan puoleiset, mutta tämä tarkoittaa siis selkeää poikkemaa.
- testataan
Annaleena kirjoitti:
Ylivilkkaat heijasteet tarkoittavat sitä, että refleksejä testatessa käsi/jalka (sormistakin refleksit löytyvät) tosiaan pomppaa aivan hirveästi. Usein nuorilla heijasteet ovat vilkkaan puoleiset, mutta tämä tarkoittaa siis selkeää poikkemaa.
Tossa kysymys jo tulikin ?
- Annaleena
testataan kirjoitti:
Tossa kysymys jo tulikin ?
Nämä on varmasti lääkäri jokaiselta monet kerrat ainakin lapsena kokeillut: Istutaan esim. jalat rentoutuneena korkean vuoteen tms. reunalla ja lääkäri napauttaa hermoon. Ei muuten kannata itse testailla, lääkäri ne osaa arvioida.
- taudista
ALS vioittaa ja tuhoaa pelkästään motorisia liikehermoratoja.Sairaus ilmenee ensin käsien tai jalkojen heikkoutena.Aikaisemmin täysin terve ihminen alkaa kaatuilla esimerkiksi polven pettäessä alta.Lihasheikkous on tavallisesti toispuolinen ja siihen saattaa liittyä lihasjäykkyyttä.Vähitellen heikkous leviää kaikkiin tahdonalaisiin lihaksiin yksilöllisellä nopeudella.Lihasnykimistä tapahtuu jo kuihtuneissa lihaksissa.
ALS diagnoosi tapahtuu kliinisen kuvan perusteella joihin kuuluu mm.laaja-alainen lihasheikkous joka on etenevää ja lihasten surkastuminen.
Dg varmistetaan ENMG-tutkimuksella(hermo-ja lihassähkötutkimus)sekä MRI-kuvauksella(aivot ja selkäydin).
Ei kannata pelätä ennakkoon.Varaa aika lääkärille(lähete),tai suoraan neurologille,jos epäilet itselläsi ko.tautia.Samalla selviää mikä sinua vaivaa.
Jos sinulla on ALS,SIIS JOS,se antaa melko pian enemmän merkkejä itsestään,sillä ALS on etenevä neurologinen sairaus.- OMAINEN 4
KANNATTAA TUTKITUTTAA ETTEI OLE CIDP ELI HERMOJUURITULEHDUS ON SAMAT OIREET JA HARVINAINEN SUOMESSA EHKÄ 80 DIAKNOSOITUA ,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135273
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663