Paljon kysymyksiä, haluaisin vastauksia

Nuori nainen -87

Minulla todettiin munasarjasyöpä. Toinen munasarja joudutaan leikkaamaan pois, ja sen jälkeen annetaan ainakin solunsalpaajahoitoa.
Lääkärissä ei tullut mieleen silloin juurikaan kysymyksiä kun sain tietää asiasta, mutta nyt olen kerennyt miettiä.

Pystynköhän koskaan saamaan lapsia? Kaunko leikkauksesta toipuminen vie? Miten solunsalpaajia annetaan? Kuinka kauan? Pitääkö minun olla osastolla? Asun Oulussa. Onko kukaan ollut siellä syöpäklinikalla? Millaista henkilökuntaa siellä on? Lähteeköhän multa hiukset? Pystynkö elämään normaalia elämää? Kannattaako tästä edes kertoa tutuille?

Muutama ihminen vain tietää sairaudestani, en viitsi kaikille kertoa kun en jaksa mitään säälittelyjä. Paljon on mielen päällä. Toisaalta en edes tajua että minulla on syöpä, en se minä voi olla..

10

2108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuulen viemää

Heips! Oon kans hieman päälle parikymppinen nainen ja mulla oli myös munasarjassa pahanlaatuinen kasvain ja munasarja leikattiin pois. Sain sytostaattihoitoja neljän kuukauden ajan, ja tuona aikana multa ainakin valitettavasti lähti tukka kokonaan ja ripsetkin melkein kokonaan. Mutta tää hiustenlähtö on kovin yksilöllistä ja riippuu pitkälti siitä, mitä sytoja sulle annetaan.

Lapsia pystyt vielä yhdelläkin munasarjalla saamaan, vaarana on vain se, että solunsalpaajat vaurioittavat tätä jäljelle jäännyttä munasarjaa..(sytot ei osaa erotella "hyviä ja pahoja" soluja, vaan käyvät kaikkien kimppuun ja erityisesti nopeasti uusiutuvien, kuten munasolut, hiustupen solut jne...)
      Minkäläinen leikkaus sulle tehdään? Mulla oli aika iso leikkaus (koko alavatsa auki) mutta siitä toipuminen ei kestänyt hirveän kauaa-leikkauksen jälkeen olin osastolla vaan muutaman päivän.

Solunsalpaajat tiputetaan i.v. infuusiona suoraan laskimoon ja sen aikaa piti hengailla osastolla, mulla meni pitkinä hoitopäivinä noin kahdeksan tuntia. Sytostaattihoitojen aikana EN pystynyt juurikaan elämään normaalia elämää, koska pahoinvointi oli niiiin rajua! Kyllä minä ainakin kerroin läheisille ihmisille-ja uskon että se helpotti kovasti tilannettani. Tee sinäkin ihmeessä samoin!

Tsemppiä hurjasti!!!

PS. Tarkoitus ei ollut mitenkään pelotella, vaan vastata reilusti kysymyksiisi.

• kumpikaan

kertoa ilmoittaako lääkäri pahanlaatuisuudesta puhelimessa vai käskeekö tulla vastaanotolle? Itselläni rinta-asia, ja mietin, että ilmoitetaanko kudosnäytteen pahanlaatuinen tulos, jos sellainen on, puhelimella..?

• puhelimitse
        kumpikaan kirjoitti:

kertoa ilmoittaako lääkäri pahanlaatuisuudesta puhelimessa vai käskeekö tulla vastaanotolle? Itselläni rinta-asia, ja mietin, että ilmoitetaanko kudosnäytteen pahanlaatuinen tulos, jos sellainen on, puhelimella..?

Ainakin minulle lääkäri ilmoitti asian puhelimessa,niin karmealle kuin se tuntuukin.

• entinen pattikaula
        kumpikaan kirjoitti:

Minulle soitettiin sairaalasta ja sanottiin että lääkäri haluaa nähdä minut. Että pääsenkö tulemaan seuraavana päivänä.
        Lääkäri itse sitten kertoi asian ja sanoi ettei tämmöistä asiaa voinut kertoa puhelimessa.

• Tyttärelläni
        entinen pattikaula kirjoitti:

Minulle soitettiin sairaalasta ja sanottiin että lääkäri haluaa nähdä minut. Että pääsenkö tulemaan seuraavana päivänä.
        Lääkäri itse sitten kertoi asian ja sanoi ettei tämmöistä asiaa voinut kertoa puhelimessa.

16-v tyttärelläni oli Hodgkinin tauti, johon sai sytostaattihoitoja ja sädehoitoa. Kävimme yhdessä hedelmällisyyspolikliniikalla (lähete tuli syöpälääkäriltä) keskustelemassa munasarjojen suojauksesta. Olisi ollut mahdollista ottaa kudospala munasarjasta, josta myöhemmin ehkä voidaan kehittää uutta vauriotonta munasarjaa, vai -soluja? Kuitenkin lääkäri totesi, että näissä hoidoissa riitti, kun suojattiin munasarjat lepotilaan normaaleilla ehkäisypillereillä. Oli kuulemma hyvä merkki, kun hoitojen ja ehkäisypillereiden lopettamisen jälkeen kuukaustiskierto palasi nopeasti normaaliksi. Hedelmällisyys pitäisi olla jäljellä, eikä hoitojen pitäisi enää aiheuttaa mitään epämuodostuneita munasolujakaan.
        Suosittelen pyytämään lähetettä tämän alan lääkärille, niin asiat selviää. Tsemppiä!

• Tsemppiä
        kumpikaan kirjoitti:

Hei !

Bongasin keskusteluaiheen näin aamutuimaan, joten joudun vastaamaan kysymykseesi pikaisesti ennen töihin menoa.

Itselläni todettiin rintasyöpä lähes viisi vuotta sitten. Suihkussa käydessäni havaitsin kyhmyn toisessa rinnassani. Menin lääkäriin ja lääkäri lähetti minut lisätutkimuksiin: verikokeet, ultraäänikuvaus, mammografia ja neulanäyte (kudosnäyte). Vastaanotolla jo ennen kokeita sovimme lääkärin kanssa, että hän ilmoittaa minulle tuloksista puhelimitse heti saatuaan kuulla niistä oli tulos sitten mikä tahansa. Kudosnäytteen tuloksen varmistuminen tosin kesti muistaakseni noin viikonpäivät. Odotusaika tuntui pitkältä.

Lopulta lääkäri soitti ja kertoi 'huonot uutiset' asiallisesti ja opasti kuinka toimia jatkossa. Huonoista uutisista huolimatta mielestäni järjestely oli hyvä, olimmehan sopineet siitä jo etukäteen, eikä minun tarvinnut enää jännittää ja mennä tämän takia uudelleen lääkäriin.

Siihen, ilmoitetaanko tulokset puhelimitse, ei varmaankaan ole yhtä ainutta oikeaa vastausta, vaan käytäntö vaihtelee riippuen niin lääkäristä kuin potilaastakin. Oma kokekmukseni tästä oli positiivinen ja koin puhelinilmoituksen hyväksi palveluksi.

Tsemppiä odotukseen. Kokemuksesta tiedän että epävarmuus on pahinta. Sitten kun tuloksen tietää ja tietää sen kuinka jatkossa toimitaan ja miten hoidot etenevät, tilanne helpottaa. Voisin jopa sanoa että puolet asiasta on silloin jo voitettu.

Valitettavasti nyt minun täytyy lähteä työhön, mutta kerron mielelläni kokemuksestani lisää myöhemmin ja vastaan kysymyksiin, jos osaan, ja jos joku sellaisia haluaa esittää.

Hyvää päivänjatkoa kaikille keskusteluun osallistuneille.
        Terveisin nimimekki Tsemppiä

• upeita naisia

hei
      Oulun syöpäosastolla on kyllä mitä ihanimmat hoitajat! Elämässä kasvaneita ja todella empaattisia ihmisiä, joilta riitti uskomattoman paljon hyvää henkistä tukea.
      Kun käyt sytostaateissa, todennäköisesti siellä osastolla jos tiputushoitona, joten oletkin heidän kanssa tekemisissä.
      Voit kyllä jutella heidän kanssa kaikesta mieltä askarruttavasta, kyselet vaan. Siellä neuvotaan kaikessa.

Tiedän että diagnoosin kuuleminen on sellainen shokki että kysymykset tulevat vasta vähän myöhemmin.

Itse en kertonut juuri kellekään, syöpä oli itsellenikin asia josta minulla oli todella paljon vääriä luuloja. Läheiseni kyllä tietävät.
      Säästyin varmaan paljolta kun valitsin näin. Tietenkään en sitten saanut tukea joka puolelta (tuskin kaikilta olisi tullutkaan) mutta sain riittävästi.

Yhdelläkin munasarjalla voi tehdä lapsia, mutta keskity nyt vain tähän ja nyt. Paranemisiin ja kirjoittelehan tänne kuulumisia, täällä on samoja ja kaikenlaisia kokemuksia koettuna. Täällä voit myös purkaa mielen päältä asioita!

pärjäilehän!

• nuori nainen -87

Kiitos paljon vastauksista!

Syöpä on levinnyt vatsaonteloon ja sen vuoksi joudutaan antamaan sytostaatteja. Jos ei olisi levinnyt mihinkään, olisin selvinnyt pelkällä leikkauksella ehkäpä. Mutta nyt on näin ja sille ei voi mitään.

Minua on helpottanut suuresti kun olen saanut puhua yhden tuttavani kanssa. Olimme lukiossa yhtä aikaa, mutta hän joutui syövän vuoksi lopettamaan koulun joksikin aikaa, ja etääntyi minusta ja monista muistakin. Hän on saman ikäinen kun minä, sairastui 16v ja sairastaa edelleen. Olen kertonut hänelle nyt sairaudestani ja saanut paljon tietoa, ja vaihtaa hänen kanssaan ajatuksia. Ihana huomata miten iloinen ja elämänmyönteinen hän on ja voi ihan hyvin, vaikka hänellä syöpä onkin uusiutunut.

Oli kiva kuulla että Oulussa on mukavat hoitajat jne. Pelkäsin jo että siellä on kiukkuisia tätejä nuttura kireällä :D

Hyvää vointia myös teille muille!

• aurinkoinen...

kylmiä väreitä tulee kun lukee että nuori ihminen on sairastunut syöpään.:( Koska itsekkin on sairastanut syöpää nuorella iällä. Kaksi kertaa saanut syöpädiagnoosin (ensimmäinen 19v) mutta nyt on uusimisen jälkeen vajaa puoli vuotta hoidoista ja vieläkin sitä porskutellaan. :)Itselleni kova paikka oli hiusten lähtö, mutta onneksi nekin kasvaa ajallansa takas. Ja kaikkein tärkeintä tietenkin paraneminen. Kyllä sinun kannattaa kerta läheisillesi että olet sairastunut, ei tuollaista tietoa kannata pitää sisällänsä. Tukea tulet varmasti tarvimaan. Minä ainakin tarvitsin läheisten tukea, varsinkin puolivuotta kestävän sytostaatti hoidon aikana. oikein kovasti jaksamista sinulle. :)

• tuulen viemää
        aurinkoinen... kirjoitti:

kylmiä väreitä tulee kun lukee että nuori ihminen on sairastunut syöpään.:( Koska itsekkin on sairastanut syöpää nuorella iällä. Kaksi kertaa saanut syöpädiagnoosin (ensimmäinen 19v) mutta nyt on uusimisen jälkeen vajaa puoli vuotta hoidoista ja vieläkin sitä porskutellaan. :)Itselleni kova paikka oli hiusten lähtö, mutta onneksi nekin kasvaa ajallansa takas. Ja kaikkein tärkeintä tietenkin paraneminen. Kyllä sinun kannattaa kerta läheisillesi että olet sairastunut, ei tuollaista tietoa kannata pitää sisällänsä. Tukea tulet varmasti tarvimaan. Minä ainakin tarvitsin läheisten tukea, varsinkin puolivuotta kestävän sytostaatti hoidon aikana. oikein kovasti jaksamista sinulle. :)

...mikä kasvain sulla oli? Kuullostaa kovin tutunlaiselta. Tosi harvinainen kyllä, mutta suurimmaksi osaksi nuorten naisten tauti, kerrottiin mulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      81
      3137
    2. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1281
    3. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      163
      1181
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1030
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      961
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      310
      932
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      43
      839
    8. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      78
      825
    9. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      124
      815
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      92
      794
    Aihe