Kirkko ja velat

Don`t know

Tietääkö kukaan miten Kirkon diakoniatyö auttaa ylivelkaantuneita? Minulle aikoinaan sanottiin velkaneuvonnassa että kannattaa myös kysyä kirkosta apuja. Toivon asiasta tietävien vastauksia. Kiitos.

12

1555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No lähinnä keskusteluapua ja sielunhoitoa voit sieltä hakea. Ei diakoniatyö ole mikään sossu, joka makselee laskuja tms.

• myös rahallisesti

kyllä kirkko voi auttaa ylivelkaantuneita, auttamalla lakujen maksussa vuokrassa yms.ÄLÄ OLE TIETÄVINÄSI JOS ET TIEDÄ

• yyy

Katso hakusanalla diakoniarahasto lisätietoja ja ota yhteyttä seurakuntasi diakoniatyöntekijään. Diakoniarahastosta voit yhden kerran saada rahallista apua.

• sanottiin ei

Kävin itse juuri viikko sitten keskustelemassa diakonia työntekijän kanssa. Olen erittäin vaikeassa tilanteessa ja kysyin onko mahdollista, että saisin heiltä rahaa lainaksi. Vastaus oli ei. Sitä en tiedä maksaako kirkko jotain laskuja, paljon mahdollista. Minulle ei ainakaan tarjottu mitään tällaista vaihtoehtoa, ei edes kysytty mitä velkoja minulla on. Kehotettiin muuttamaan halvempaan asuntoon ja todettiin, ettei elämänhallinta taida olla kohdallaan.

Sen verran ymmärsin, että he kuten muutkin tahot pitävät ensisijaisena sitä, että vuokra hoidetaan ennen mitään muuta. Vuokra menee myös ruoan edelle. Eli jos sinulla on kaksi vaihtoehtoa: Ostatko ruokaa lapsellesi vai maksatko vuokran, niin vuokra pitää ensisijaisesti maksaa. Ymmärrän toisaalta sen, mutta jos minulla on tuo tilanne, niin kyllä vaan ruokaa ostan lapselleni.

Hyvää ja rauhallista Joulua kaikille, kaikesta huolimatta.

• sanottiin ei kirjoitti:

Kävin itse juuri viikko sitten keskustelemassa diakonia työntekijän kanssa. Olen erittäin vaikeassa tilanteessa ja kysyin onko mahdollista, että saisin heiltä rahaa lainaksi. Vastaus oli ei. Sitä en tiedä maksaako kirkko jotain laskuja, paljon mahdollista. Minulle ei ainakaan tarjottu mitään tällaista vaihtoehtoa, ei edes kysytty mitä velkoja minulla on. Kehotettiin muuttamaan halvempaan asuntoon ja todettiin, ettei elämänhallinta taida olla kohdallaan.

Sen verran ymmärsin, että he kuten muutkin tahot pitävät ensisijaisena sitä, että vuokra hoidetaan ennen mitään muuta. Vuokra menee myös ruoan edelle. Eli jos sinulla on kaksi vaihtoehtoa: Ostatko ruokaa lapsellesi vai maksatko vuokran, niin vuokra pitää ensisijaisesti maksaa. Ymmärrän toisaalta sen, mutta jos minulla on tuo tilanne, niin kyllä vaan ruokaa ostan lapselleni.

Hyvää ja rauhallista Joulua kaikille, kaikesta huolimatta.

Oikeita neuvojahan sinulle annettiin.

Millä muuten olisit maksanut velkasi, jos kerran elämä nytkin on muka valintoja ruoan ja vuokran välillä?

Ja tosiaan, kirkon diakoniatyö ei ole mikään sosiaalitoimisto, joka makselee laskuja.

• Paljonkin kun kirkolla

on rahaa...

Kiinni kaiken maailman talletuksissa,jne..

Mietin itsekin miten paljon olen vuosien saatossa lahjoittanut kirkolle(veroissa)rahaa...

Kyllä mielestäni kirkon velvollisuus on myöskin auttaa ja varsinkin semmoisia ihmisiä mitkä eivät saa mistään apua(juuri toim.tul. rajan yläpuolella).

Kriittinen hei...Suomenmaa on täynnä "paniikissa" olevia ihmisiä jotka pelkäävät perheensä puolesta,toimeentulonsa puolesta jne.Sinä varmaan olet niitä joita on syötetty kultalusikalla.
      Remuat täällä palstoilla ja pilaat ihmisten päiviä..
      Sitten aika huvittavaa kun katsoo sinun profiiliasi mitä Suosikkilinkkejä sinulla siinä on..Ihmiset käykää katsomassa..Animalia...jne.Voi H*****I..

• Ei kirkko ole mikään sosiaalitoimisto ja jos se sen roolin ottaisi, olisi se nopeasti vararikossa.

Toimiva taloudenhoito ei edellytä mitään kultalusikan saamista tai parempien tähtien alle syntymistä, vaan vastuullista asennoitumista. Ja mm. sen ymmärtämistä, että ei lainalla eläminen ole ratkaisu taloudellisiin ongelmiin, vaan tulojen ja menojen tasapainottaminen.

• kysyä
        kriittinen kirjoitti:

Ei kirkko ole mikään sosiaalitoimisto ja jos se sen roolin ottaisi, olisi se nopeasti vararikossa.

Toimiva taloudenhoito ei edellytä mitään kultalusikan saamista tai parempien tähtien alle syntymistä, vaan vastuullista asennoitumista. Ja mm. sen ymmärtämistä, että ei lainalla eläminen ole ratkaisu taloudellisiin ongelmiin, vaan tulojen ja menojen tasapainottaminen.

voisitko kuvitella kahlitsevasi itsesi ketjulla puuhun puolustaaksesi jotain uhanalaista eläintä?

• sosiaalitsto
        kriittinen kirjoitti:

Ei kirkko ole mikään sosiaalitoimisto ja jos se sen roolin ottaisi, olisi se nopeasti vararikossa.

mutta jonkinlainen rahanjakaja, kerronkin mielenkiintoisen esimerkin.
        Tiedän erään henkilön (eläkkeellä pankkineidin hommmista) täällä Helsingissä, kulkenut kadulla ja srk:n työntekijä ottanut hihasta kiinni ja pyytänyt luokseen keskustelemaan. Tuli puhetta rahasta ja tämä hlöhän tietysti valittelemaan kuinka pieni on eläke eikä riitä mihinkään. No, ei hätää srk antoi lahjakortin, jolla sai kinkun joulupöytään. Ruokajonossakin välillä tämä hlö käy kun leipää jaetaan. Tuossa ei vielä mitään ihmeellistä, mutta kun tällä hlöllä sattuu olemaan maksettu omistusasunto, kesämökki ja Tallinnassa on käyty kohottamassa kasvolihaksia.
        Tämä tarina on sitten todentotta.

Lienenköhän ne ruokajonot niin todellisia, mitä puhutaan ja kirjoitetaan???

• oikeassa
        sosiaalitsto kirjoitti:

mutta jonkinlainen rahanjakaja, kerronkin mielenkiintoisen esimerkin.
        Tiedän erään henkilön (eläkkeellä pankkineidin hommmista) täällä Helsingissä, kulkenut kadulla ja srk:n työntekijä ottanut hihasta kiinni ja pyytänyt luokseen keskustelemaan. Tuli puhetta rahasta ja tämä hlöhän tietysti valittelemaan kuinka pieni on eläke eikä riitä mihinkään. No, ei hätää srk antoi lahjakortin, jolla sai kinkun joulupöytään. Ruokajonossakin välillä tämä hlö käy kun leipää jaetaan. Tuossa ei vielä mitään ihmeellistä, mutta kun tällä hlöllä sattuu olemaan maksettu omistusasunto, kesämökki ja Tallinnassa on käyty kohottamassa kasvolihaksia.
        Tämä tarina on sitten todentotta.

Lienenköhän ne ruokajonot niin todellisia, mitä puhutaan ja kirjoitetaan???

Isäni kertoi eläessään, että hän tietää henkilöitä, joilla on omistusasunto ja raha-asiat aivan hyvin, niin siellä leipäjonossa vaan seisovat.

Varmasti moni häpeää ajatusta mennä "jonottamaan ruokaa" ja jättävät menemättä, vaikka heille apu olisi tarpeen.

Ymmärrän täysin heidän tunteensa. Olen itse kerran ollut jonottamassa ruokaa. Jonotus kesti melkein 2 tuntia. Olin jonossa kaverini kanssa, joka opiskeli ja näin ollen rahat hänellä tiukassa. Itse olin työtön.

Kun menimme jonoon ilmat oli ihan ok, mutta sitten se muuttui aivan kamalaksi, tuli vettä ja räntää ja alkoi tuulla ihan hirveästi. Meillä ei tietenkään ollut mitään sadevarusteita, joten kastuttiin aivan läpimäräksi. Ajateltiin, että kun kerran tänne asti ollaan tultu, niin pois ei lähdetä.

Sattui Ilta-lehden kuvaaja ja toimittaja silloin samaan aikaan paikalle. Siinä vaiheessa, kun kuvaaja alkoi tallentaa jonosta kuvia, alkoivat ihmiset huutamaan hänelle, että meitä ei kuvata. Yksi nainen siinä kommentoi, että mitä jos hänen lapsensa näkisivät hänen kuvansa lehdessä.

Yksi latviasta tai jostain sieltä oleva nainen antoi ottaa itsestään kuvan ja kertoi miksi hän siinä jonossa oli.

Minulta ja kaveriltanikin kysyttiin syytä jonottamiseeen ja kerroimme miksi siinä olimme.

Siitä oli Ilta-lehdessä juttu. Meidänkin kommentit olivat siinä.

No itselläni jäi yhteen kertaan se jonottaminen. Nostan hattua niille ihmisille, jotka siellä jonottavat.

Ja niille ihmisille, jotka sieltä hakevat ruokaa, vaikka rahaa olisi ostaa itse, niin nostan jotain muuta......

• tosiaankin
        oikeassa kirjoitti:

Isäni kertoi eläessään, että hän tietää henkilöitä, joilla on omistusasunto ja raha-asiat aivan hyvin, niin siellä leipäjonossa vaan seisovat.

Varmasti moni häpeää ajatusta mennä "jonottamaan ruokaa" ja jättävät menemättä, vaikka heille apu olisi tarpeen.

Ymmärrän täysin heidän tunteensa. Olen itse kerran ollut jonottamassa ruokaa. Jonotus kesti melkein 2 tuntia. Olin jonossa kaverini kanssa, joka opiskeli ja näin ollen rahat hänellä tiukassa. Itse olin työtön.

Kun menimme jonoon ilmat oli ihan ok, mutta sitten se muuttui aivan kamalaksi, tuli vettä ja räntää ja alkoi tuulla ihan hirveästi. Meillä ei tietenkään ollut mitään sadevarusteita, joten kastuttiin aivan läpimäräksi. Ajateltiin, että kun kerran tänne asti ollaan tultu, niin pois ei lähdetä.

Sattui Ilta-lehden kuvaaja ja toimittaja silloin samaan aikaan paikalle. Siinä vaiheessa, kun kuvaaja alkoi tallentaa jonosta kuvia, alkoivat ihmiset huutamaan hänelle, että meitä ei kuvata. Yksi nainen siinä kommentoi, että mitä jos hänen lapsensa näkisivät hänen kuvansa lehdessä.

Yksi latviasta tai jostain sieltä oleva nainen antoi ottaa itsestään kuvan ja kertoi miksi hän siinä jonossa oli.

Minulta ja kaveriltanikin kysyttiin syytä jonottamiseeen ja kerroimme miksi siinä olimme.

Siitä oli Ilta-lehdessä juttu. Meidänkin kommentit olivat siinä.

No itselläni jäi yhteen kertaan se jonottaminen. Nostan hattua niille ihmisille, jotka siellä jonottavat.

Ja niille ihmisille, jotka sieltä hakevat ruokaa, vaikka rahaa olisi ostaa itse, niin nostan jotain muuta......

joskus ihmettelee, onko niin että huonompiosaiset osaa sentään vielä hävetä, mutta parempiosaiset eivät...
        Kiukuttaa tämä asia niiden huonompiosaisten puolesta jotka todella sitä apua tarvitsevat, niin sitten sieltä hakevatkin apua ne jotka viimeiseksi tarvitsevat, voisivat kehitellä jonkin tsekkaussysteemin siihen jakoon...

• tosiaankin kirjoitti:

joskus ihmettelee, onko niin että huonompiosaiset osaa sentään vielä hävetä, mutta parempiosaiset eivät...
        Kiukuttaa tämä asia niiden huonompiosaisten puolesta jotka todella sitä apua tarvitsevat, niin sitten sieltä hakevatkin apua ne jotka viimeiseksi tarvitsevat, voisivat kehitellä jonkin tsekkaussysteemin siihen jakoon...

Ei kai noille ruoka-avustuksille mitään tulorajoja ole, joten jos niitä kerran jaetaan, niin hakekoot kuka lystää. Jos joku jaksaa jonottaa jotain makaroni- tai jauhopussia, niin se jo yksistään osoittaa että tuskin hakija mihinkään varakkaimpaan kansanosaan kuuluu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      117
      8063
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      135
      5353
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      32
      3641
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      124
      3574
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2604
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1896
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      357
      1544
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      97
      1540
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      70
      1406
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe