Tuttu lapsi tuli kertomaan että äiti huutaa ja karjuu jos tämä lapsi on tuhma ja tottelematon tai kiukkuaa.
Mietin vaan tätä äidin lapselleen antamaa esimerkkiä.
Jos äiti huutaa niin mitä hän viestii lapselleen?
Miten lapsi oppii puhumaan nätisti vanhemmilleen jos vanhemmatkin huutavat tai tiuskivat hänelle?
Tai oppii itsehillintää ja kontrollia jos vanhemmillakaan ei ole sitä?
Tulee kyllä itsekkin välillä huudettua lapselle mutta auttaako se?Ei tosiaankaan,tulee vaan paha mieli kaikille.
Ja lapseni helposti huutaa myös minulle.
Parhaat tulokset olen itse saanut selittämällä asiat kärsivällisesti,kiinnittämällä huomion pois kiukuttavasta asiasta,saamalla lapsen nauramaan.
Niin se metsä vastaa..
kun äiti huutaa
10
868
Vastaukset
- kuulostaa
samalta kuin tämä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=695&posting=22000000021869945 - liian useinkin
Minulla tulee tiuskittua ja huudettua lapsille aivan liikaa,hermot niin kireällä!!!!
- äitimummu
ihminen äitikin on,kyllä sitä tulee ääntä korotettua liiankin usein.Onhan niitä sellaisiakin vanhempia jotka jaksavat rauhallisesti maanitella lasta. Kaupoissa näkee näitä "maanittelijoita" ja täytyy sanoa että pieni äänen korotus olisi kyllä tehokkaampaa.
- äänen korottaminen
äitimummu kirjoitti:
ihminen äitikin on,kyllä sitä tulee ääntä korotettua liiankin usein.Onhan niitä sellaisiakin vanhempia jotka jaksavat rauhallisesti maanitella lasta. Kaupoissa näkee näitä "maanittelijoita" ja täytyy sanoa että pieni äänen korotus olisi kyllä tehokkaampaa.
ovat AIVAN eri asia!
Ihminen on äitikin ja niin myös väsynyt/nälkäinen lapsi.. Itse ajattelen, että äänen korottaminen silloin tällöin ei ole pahasta eikä suoranaiseen huutamiseenkaan maailma kaadu, MUTTA hyvään vanhemmuuteen kuuluu kyky tuntea tarvittaessa sopiva annos syyllisyyttäkin! Ilman syyllisyyttä ei voi kehittyä.
Rauhallinen ote on mielestäni HYVÄ! Maanittelu ei. Itse sanon rauhallisesti, mutta jämäkästi miten tehdään ja sitten se on niin. Ellen sitten ole huonolla päällä ja tiuskaise tai menetä hermoja.. Mutta kehittyä haluan tunteiden hallinassa, ilman muuta! Täydellinen en ole.
Toisaalta tuntuu, että lapset ei kauheasti "hankalia" tilanteita aiheuta esim. kaupassa koska asioista on puhuttu etukäteen ja selitetty ne lapselle ikää vastaavalla tasolla.. - ester*
äänen korottaminen kirjoitti:
ovat AIVAN eri asia!
Ihminen on äitikin ja niin myös väsynyt/nälkäinen lapsi.. Itse ajattelen, että äänen korottaminen silloin tällöin ei ole pahasta eikä suoranaiseen huutamiseenkaan maailma kaadu, MUTTA hyvään vanhemmuuteen kuuluu kyky tuntea tarvittaessa sopiva annos syyllisyyttäkin! Ilman syyllisyyttä ei voi kehittyä.
Rauhallinen ote on mielestäni HYVÄ! Maanittelu ei. Itse sanon rauhallisesti, mutta jämäkästi miten tehdään ja sitten se on niin. Ellen sitten ole huonolla päällä ja tiuskaise tai menetä hermoja.. Mutta kehittyä haluan tunteiden hallinassa, ilman muuta! Täydellinen en ole.
Toisaalta tuntuu, että lapset ei kauheasti "hankalia" tilanteita aiheuta esim. kaupassa koska asioista on puhuttu etukäteen ja selitetty ne lapselle ikää vastaavalla tasolla..Maanittelu tuskin on lapsen edun mukaista, mutta sen sijaan asiantuntijat kertovat lapsen tarvitsevan TOISTOA. Juuri sitä mitä ei aina jaksaisi, jankuttaa.. Mutta niin se vaan on. Eikä kasvattajan arvovalta siitä mihinkään katoa vaikka toistaisikin asioita! Mutta kuten sanottu, sehän ei ole sama kuin maanittelu..
- äiti kolmelle
Täytyy myöntää että itse olen syyllistynyt tuohon huutamiseen ja äänen korottamiseen liian usein. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan; nyt omat lapset näyttävät käyttävän samaa konstia ihan tämän tästä ja huuto tulee heti tapahtui mitä tahansa. :(
Eli sitä saa mitä tilaan, jos vain voisin kääntää aikaa kellossa takaisin päin, niin tekisin sen heti. Sitä vain mietin että millähän asian saa tässä vaiheessa korjattua?- ester*
Hienoa, että tiedostat tapahtuneen ja olet tarpeeksi rohkea sen myöntämään ja asialle myös korjausta hakemaan. Olet mielestäni kypsä, hyväsydäminen ja rohkea kasvattaja tässä asiassa!
Minkä ikäisiä lapsesi ovat nyt? Pystyisitkö puhumaan heidän kanssaan asiasta? Kertoa, että väsymyksen (tai mikä syy olikin) vuoksi olet huutanut heille liiaksi ja kadut sitä nyt. Kerro, että fiksu ihminen ei kommunikoi huutamalla ja toivoisit että he ottaisivat enemminkin opikseen sinun virheestä eivätkä ottaisi mallia siitä.
Peliä ei ole pelattu vaikka joudutkin ehkä näkemään asian eteen nyt vaivaa hiukan enemmän. - äiti kahdelle
ester* kirjoitti:
Hienoa, että tiedostat tapahtuneen ja olet tarpeeksi rohkea sen myöntämään ja asialle myös korjausta hakemaan. Olet mielestäni kypsä, hyväsydäminen ja rohkea kasvattaja tässä asiassa!
Minkä ikäisiä lapsesi ovat nyt? Pystyisitkö puhumaan heidän kanssaan asiasta? Kertoa, että väsymyksen (tai mikä syy olikin) vuoksi olet huutanut heille liiaksi ja kadut sitä nyt. Kerro, että fiksu ihminen ei kommunikoi huutamalla ja toivoisit että he ottaisivat enemminkin opikseen sinun virheestä eivätkä ottaisi mallia siitä.
Peliä ei ole pelattu vaikka joudutkin ehkä näkemään asian eteen nyt vaivaa hiukan enemmän.Minulla on sama tilanne,on tullut huudettua ja nyt jälkeenpäin harmittaa.
Haluaisin aloittaa kaiken alusta paremmin,mutta sitähän ei voi tehdä :(
Tuntuu että olen pilannut kaiken,en huutaessani ymmärrä/osaa ajatella järkevästi..jälkeenpäin tulee aina mietittyä asioita,varsinkin iltaisin.
Haluan päästä huutamisesta eroon...4v tyttö huutaa ja kiukuttelee niinkauan että menetän malttini ja huudan takaisin yms...tilanteita on paljon :(
Väsyneenä huudan varsinkin ja jos on muutenkin hermot kireällä... - Katuva äiti
äiti kahdelle kirjoitti:
Minulla on sama tilanne,on tullut huudettua ja nyt jälkeenpäin harmittaa.
Haluaisin aloittaa kaiken alusta paremmin,mutta sitähän ei voi tehdä :(
Tuntuu että olen pilannut kaiken,en huutaessani ymmärrä/osaa ajatella järkevästi..jälkeenpäin tulee aina mietittyä asioita,varsinkin iltaisin.
Haluan päästä huutamisesta eroon...4v tyttö huutaa ja kiukuttelee niinkauan että menetän malttini ja huudan takaisin yms...tilanteita on paljon :(
Väsyneenä huudan varsinkin ja jos on muutenkin hermot kireällä...Välillä menee paremmin, välillä huonommin. Mutta vielä en ole keksinyt ratkaisua miten huutamisen saisi kokonaan pois.
Kertokaa ihmeessä joku jos on hyväksi koettuja keinoja.
Pahinta on ajatella että kun huudan, lapseni pelkäävät minua.
Olen päättänyt että jotenkin tämän tilanteen saan ratkaistua! - ...
Katuva äiti kirjoitti:
Välillä menee paremmin, välillä huonommin. Mutta vielä en ole keksinyt ratkaisua miten huutamisen saisi kokonaan pois.
Kertokaa ihmeessä joku jos on hyväksi koettuja keinoja.
Pahinta on ajatella että kun huudan, lapseni pelkäävät minua.
Olen päättänyt että jotenkin tämän tilanteen saan ratkaistua!Itselläni usein auttaa ns. ylirauhoittuminen. Puhun niin hiitaaaasti kuin suinkin ja hengitän syvään ja hiiitaasti, käytän joskus kirjakieltä.. Hassua, mutta toimii usein. Toinen juttu millä huutamista olen saanut vähennettyä on asioiden miettiminen etukäteen. MIKSI huudan. Mitä muuta voisin tehdä kun hermot menee. Toisinaan lähden ulos hetkeksi tai poistun toiseen huoneeseen.
Huomasin hermojen menetyksen liittyvän usein tiettyyn aikaan kk-kiertoa ja hankin B6-vitamiinit. Myös helokkiöljy voi auttaa. Minulla on tasoittanut mielialaa selvästi.
Tärkeintä on kai tuntea lapsen pelko ja sitä kautta hakea muutos. Myös omaa lapsuutta voi miettiä..
Tietoinen hellyyden ja rakkauden osoitusten lisääminen on myös tehokasta! Tietenkään sellaista ei pidä teennäisesti tehdä silloin kun on vihainen. Lapsi aistii sen varmasti. Mutta hyvinä hetkinä ollaan mahdollisimman paljon yhdessä ja lähekkäin, puhutaan kauniisti ja kehutaan lasta. Tämä kannustaa lasta hyvään käytökseen ja vähentää siten riitoja.
Ja viimeiseksi se maaginen sana Anteeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475365Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612086Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181760Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1381723- 161473
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol301417Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4130081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171097Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771058Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se205905