kun äiti huutaa

kirsikka73

Tuttu lapsi tuli kertomaan että äiti huutaa ja karjuu jos tämä lapsi on tuhma ja tottelematon tai kiukkuaa.

Mietin vaan tätä äidin lapselleen antamaa esimerkkiä.
Jos äiti huutaa niin mitä hän viestii lapselleen?
Miten lapsi oppii puhumaan nätisti vanhemmilleen jos vanhemmatkin huutavat tai tiuskivat hänelle?
Tai oppii itsehillintää ja kontrollia jos vanhemmillakaan ei ole sitä?

Tulee kyllä itsekkin välillä huudettua lapselle mutta auttaako se?Ei tosiaankaan,tulee vaan paha mieli kaikille.
Ja lapseni helposti huutaa myös minulle.
Parhaat tulokset olen itse saanut selittämällä asiat kärsivällisesti,kiinnittämällä huomion pois kiukuttavasta asiasta,saamalla lapsen nauramaan.

Niin se metsä vastaa..

10

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian useinkin

      Minulla tulee tiuskittua ja huudettua lapsille aivan liikaa,hermot niin kireällä!!!!

      • äitimummu

        ihminen äitikin on,kyllä sitä tulee ääntä korotettua liiankin usein.Onhan niitä sellaisiakin vanhempia jotka jaksavat rauhallisesti maanitella lasta. Kaupoissa näkee näitä "maanittelijoita" ja täytyy sanoa että pieni äänen korotus olisi kyllä tehokkaampaa.


      • äänen korottaminen
        äitimummu kirjoitti:

        ihminen äitikin on,kyllä sitä tulee ääntä korotettua liiankin usein.Onhan niitä sellaisiakin vanhempia jotka jaksavat rauhallisesti maanitella lasta. Kaupoissa näkee näitä "maanittelijoita" ja täytyy sanoa että pieni äänen korotus olisi kyllä tehokkaampaa.

        ovat AIVAN eri asia!
        Ihminen on äitikin ja niin myös väsynyt/nälkäinen lapsi.. Itse ajattelen, että äänen korottaminen silloin tällöin ei ole pahasta eikä suoranaiseen huutamiseenkaan maailma kaadu, MUTTA hyvään vanhemmuuteen kuuluu kyky tuntea tarvittaessa sopiva annos syyllisyyttäkin! Ilman syyllisyyttä ei voi kehittyä.
        Rauhallinen ote on mielestäni HYVÄ! Maanittelu ei. Itse sanon rauhallisesti, mutta jämäkästi miten tehdään ja sitten se on niin. Ellen sitten ole huonolla päällä ja tiuskaise tai menetä hermoja.. Mutta kehittyä haluan tunteiden hallinassa, ilman muuta! Täydellinen en ole.
        Toisaalta tuntuu, että lapset ei kauheasti "hankalia" tilanteita aiheuta esim. kaupassa koska asioista on puhuttu etukäteen ja selitetty ne lapselle ikää vastaavalla tasolla..


      • ester*
        äänen korottaminen kirjoitti:

        ovat AIVAN eri asia!
        Ihminen on äitikin ja niin myös väsynyt/nälkäinen lapsi.. Itse ajattelen, että äänen korottaminen silloin tällöin ei ole pahasta eikä suoranaiseen huutamiseenkaan maailma kaadu, MUTTA hyvään vanhemmuuteen kuuluu kyky tuntea tarvittaessa sopiva annos syyllisyyttäkin! Ilman syyllisyyttä ei voi kehittyä.
        Rauhallinen ote on mielestäni HYVÄ! Maanittelu ei. Itse sanon rauhallisesti, mutta jämäkästi miten tehdään ja sitten se on niin. Ellen sitten ole huonolla päällä ja tiuskaise tai menetä hermoja.. Mutta kehittyä haluan tunteiden hallinassa, ilman muuta! Täydellinen en ole.
        Toisaalta tuntuu, että lapset ei kauheasti "hankalia" tilanteita aiheuta esim. kaupassa koska asioista on puhuttu etukäteen ja selitetty ne lapselle ikää vastaavalla tasolla..

        Maanittelu tuskin on lapsen edun mukaista, mutta sen sijaan asiantuntijat kertovat lapsen tarvitsevan TOISTOA. Juuri sitä mitä ei aina jaksaisi, jankuttaa.. Mutta niin se vaan on. Eikä kasvattajan arvovalta siitä mihinkään katoa vaikka toistaisikin asioita! Mutta kuten sanottu, sehän ei ole sama kuin maanittelu..


    • äiti kolmelle

      Täytyy myöntää että itse olen syyllistynyt tuohon huutamiseen ja äänen korottamiseen liian usein. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan; nyt omat lapset näyttävät käyttävän samaa konstia ihan tämän tästä ja huuto tulee heti tapahtui mitä tahansa. :(
      Eli sitä saa mitä tilaan, jos vain voisin kääntää aikaa kellossa takaisin päin, niin tekisin sen heti. Sitä vain mietin että millähän asian saa tässä vaiheessa korjattua?

      • ester*

        Hienoa, että tiedostat tapahtuneen ja olet tarpeeksi rohkea sen myöntämään ja asialle myös korjausta hakemaan. Olet mielestäni kypsä, hyväsydäminen ja rohkea kasvattaja tässä asiassa!

        Minkä ikäisiä lapsesi ovat nyt? Pystyisitkö puhumaan heidän kanssaan asiasta? Kertoa, että väsymyksen (tai mikä syy olikin) vuoksi olet huutanut heille liiaksi ja kadut sitä nyt. Kerro, että fiksu ihminen ei kommunikoi huutamalla ja toivoisit että he ottaisivat enemminkin opikseen sinun virheestä eivätkä ottaisi mallia siitä.

        Peliä ei ole pelattu vaikka joudutkin ehkä näkemään asian eteen nyt vaivaa hiukan enemmän.


      • äiti kahdelle
        ester* kirjoitti:

        Hienoa, että tiedostat tapahtuneen ja olet tarpeeksi rohkea sen myöntämään ja asialle myös korjausta hakemaan. Olet mielestäni kypsä, hyväsydäminen ja rohkea kasvattaja tässä asiassa!

        Minkä ikäisiä lapsesi ovat nyt? Pystyisitkö puhumaan heidän kanssaan asiasta? Kertoa, että väsymyksen (tai mikä syy olikin) vuoksi olet huutanut heille liiaksi ja kadut sitä nyt. Kerro, että fiksu ihminen ei kommunikoi huutamalla ja toivoisit että he ottaisivat enemminkin opikseen sinun virheestä eivätkä ottaisi mallia siitä.

        Peliä ei ole pelattu vaikka joudutkin ehkä näkemään asian eteen nyt vaivaa hiukan enemmän.

        Minulla on sama tilanne,on tullut huudettua ja nyt jälkeenpäin harmittaa.
        Haluaisin aloittaa kaiken alusta paremmin,mutta sitähän ei voi tehdä :(
        Tuntuu että olen pilannut kaiken,en huutaessani ymmärrä/osaa ajatella järkevästi..jälkeenpäin tulee aina mietittyä asioita,varsinkin iltaisin.
        Haluan päästä huutamisesta eroon...4v tyttö huutaa ja kiukuttelee niinkauan että menetän malttini ja huudan takaisin yms...tilanteita on paljon :(
        Väsyneenä huudan varsinkin ja jos on muutenkin hermot kireällä...


      • Katuva äiti
        äiti kahdelle kirjoitti:

        Minulla on sama tilanne,on tullut huudettua ja nyt jälkeenpäin harmittaa.
        Haluaisin aloittaa kaiken alusta paremmin,mutta sitähän ei voi tehdä :(
        Tuntuu että olen pilannut kaiken,en huutaessani ymmärrä/osaa ajatella järkevästi..jälkeenpäin tulee aina mietittyä asioita,varsinkin iltaisin.
        Haluan päästä huutamisesta eroon...4v tyttö huutaa ja kiukuttelee niinkauan että menetän malttini ja huudan takaisin yms...tilanteita on paljon :(
        Väsyneenä huudan varsinkin ja jos on muutenkin hermot kireällä...

        Välillä menee paremmin, välillä huonommin. Mutta vielä en ole keksinyt ratkaisua miten huutamisen saisi kokonaan pois.

        Kertokaa ihmeessä joku jos on hyväksi koettuja keinoja.

        Pahinta on ajatella että kun huudan, lapseni pelkäävät minua.

        Olen päättänyt että jotenkin tämän tilanteen saan ratkaistua!


      • ...
        Katuva äiti kirjoitti:

        Välillä menee paremmin, välillä huonommin. Mutta vielä en ole keksinyt ratkaisua miten huutamisen saisi kokonaan pois.

        Kertokaa ihmeessä joku jos on hyväksi koettuja keinoja.

        Pahinta on ajatella että kun huudan, lapseni pelkäävät minua.

        Olen päättänyt että jotenkin tämän tilanteen saan ratkaistua!

        Itselläni usein auttaa ns. ylirauhoittuminen. Puhun niin hiitaaaasti kuin suinkin ja hengitän syvään ja hiiitaasti, käytän joskus kirjakieltä.. Hassua, mutta toimii usein. Toinen juttu millä huutamista olen saanut vähennettyä on asioiden miettiminen etukäteen. MIKSI huudan. Mitä muuta voisin tehdä kun hermot menee. Toisinaan lähden ulos hetkeksi tai poistun toiseen huoneeseen.
        Huomasin hermojen menetyksen liittyvän usein tiettyyn aikaan kk-kiertoa ja hankin B6-vitamiinit. Myös helokkiöljy voi auttaa. Minulla on tasoittanut mielialaa selvästi.
        Tärkeintä on kai tuntea lapsen pelko ja sitä kautta hakea muutos. Myös omaa lapsuutta voi miettiä..
        Tietoinen hellyyden ja rakkauden osoitusten lisääminen on myös tehokasta! Tietenkään sellaista ei pidä teennäisesti tehdä silloin kun on vihainen. Lapsi aistii sen varmasti. Mutta hyvinä hetkinä ollaan mahdollisimman paljon yhdessä ja lähekkäin, puhutaan kauniisti ja kehutaan lasta. Tämä kannustaa lasta hyvään käytökseen ja vähentää siten riitoja.

        Ja viimeiseksi se maaginen sana Anteeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe