Nielemisvaikeudet ja oksetus

ketään muita?

Niin, eli itsellä on paniikkihäiriöön liittyen tullut uusi ongelma. Nielemisvaikeudet syödessä ja tietynlainen pahoinvointi. Ensin luulin niiden olevan jotain muuta ja hiukan huolestuinkin, mutta nyt tarkemmin ajatellen kun mietin niiden esiintymisaikoja ja niihin liittyviä tilanteita, olettaisin kyseessä olevan paniikkihäiriön oire. Ne ovat enemmänkin kausittaisia ja jos on joku muu ongelma paniikkihäriöön liittyen enemmän pinnalla mielessä, esim. huimaus, niin silloin ei näitä ole kovin usein esiintynyt. Muilla kokemuksia tällaisista?
Kyseiset paniikkihäiriön ilmenemismuodot ovat minulle aiheuttaneet enemmän ongelmia kuin muut oireet. Nämä nielemisvaikeudet ja huonovointisuudet ovat nyt kestäneet ajoittain esiintyneinä noin vuoden. Olen sinä aikana laihtunut aika paljon, tällä hetkellä olen rutkasti alipainoinen, en haluaisi olla. Olen opiskelija ja miespuolinen joten tilanne ei ole kovin toivottu kun runsas alipaino herättää äijien keskuudessa ihmetystä. Kai sitä muutama on epäillyt syömishäirötäkin. Olen kyllä yrittänyt nostaa painoani syömällä terveellisesti vähän raskaammin (ei siis mitään Hese-kuuria) vaan vaihtanut esim. maitotuotteita ja voita hiukan entistä kaloripitoisempaan suuntaan ym. Yhdessä vaiheessa en tosin saanut syötyä aina fyysisesti raskaan työn takia päivän energiatarpeen verran. Nyt opiskelun takia fyyysinen rasitus on pienentynyt, mutta paino ei ole palautunut, vaikka olen saanut välillä syötyä normaalisti.
Onko teillä muilla pudonnut paino tämän sairauden takia? Nyt olen n. 10 kiloa kevyempi kuin 1,5 vuotta sitten ja silloinkin olin normi- ja alipainon rajamailla painoindeksissä.

Lääkistystä paniikkihäiriöön ei ole, mutta tämä 10kg painon pudotus on yksi syy siihen, miksi olen harkinnut sen aloittamista. Pienenä pelkona on, että kilpirauhanen tai joku toimii vähän liian kovilla tehoilla :). Sen voisi varmaan myös selvittää...

5

1623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menehän

reippaasti lääkärille,varmaan tarkistavat kilpirauhasarvotki,niin mulle tehtiin kun oli myös sydänoireita. Pahoinvointia mulla ei oo ollu mutta nuo nielemisvaikeudet on todella tuttuja.. Silloin kun sairastuin ei ollut oikein ruokahaluakaan ja laihduin hurjasti,painoin ainakin 10kg vähemmän kuin mitä nyt. Sain lääkityksen ja kun olo alkoi helpottamaan niin johan alkoi ruokakin maistumaan. Jaksamista!

• mullakin

Oli sama juttu. Tuli kauhea pahoinvointi ja yökötti. Minulla se meni niin pahaksi, että oksensin varulta aina ennenkuin lähdin sellaisiin paikkoihin, jossa olisi alkanut oksettamaan. Elämä siis oli pelkkää oksentamista. Jos en olisi oksentanut, ennen kauppaan/töihin menoa, niin sitten siellä olisi yököttänyt kauheasti. Ruokahalu katosi, en syönyt kuin jotain pientä, senkin väkipakolla sain nielaistua. Oli tunne, että olen tulossa hulluksi, että olen ihan kilahtanut oksennellessani tuollalailla. No, koska oksensin ja söin lisäksi huonosti, voi jokainen kuvitella, kuinka paljon sellainen lisää ahdistusta. Ravinnolla on suuri merkitys!

Mutta minä parannuin tuosta kaikesta. Olin tuon takia menettänyt jo hiuksenikin päästä. Olin kokeillut kaikkea, paitsi lääkkeitä ja Jumalaa. Mietin kumpaa kokeilen. Luin ihmisten todistuksia Jumalasta, mitä heille oli tapahtunut, kun olivat tulleet uskoon.

Ajattelin, että katson sen homman vielä, ja jos ei auta, menen lääkäriin. Sinne minä sitten menin, seurakuntaan, oksennettuani jännityksestä ensin koko päivän vessassa.

Tulin uskoon ja paranin. Enää ei minulla ole paha olo, ei ahdista, ei jännitä, enkä pelkää toisia ihmisiä. Tunnen olevani kauhean vapaa. Kumpa olisin tiennyt tämän aikaisemmin! Ja hurjinta tässä on, että itse en todellakaan yrittänyt mitään. Annoin vain itseni Jeesukselle, ja parannuin.

Halusin kertoa sinulle tämän jostain syystä. Monet eivät tykkää, että kirjoitan tällaisen, siksi en viitsi kirjoittaa asiasta enempää.

Mutta voimia sinulle valtavasti! Voit myös kokeilla e-epaa, jospa siitä olisi kohdallasi apua. Lisäksi olisi tärkeä pystyä kuitenkin syömään monipuolisesti, sillä jos laiminlyöt ravintoa, myös ahdistus ja jännitysoireet pahenevat:(

• iines32

Hei! Itselläni on paniikkihäiriö ja viime aikoina olen saanut samanlaisia oireita, mitä viestissäsi mainitsit. Ennenkaikkea juuri niellessä on tunne, että kurkussa on joku "tukko" ja tuntuu, etten saa nieltyä. Kävin asiasta lääkärillä, joka totesi oireen liittyvän paniikkihäiriöön.
      Myös varsinkin päivisin vaivaava oksettava olo on tullut viime aikoina kuvioihin. Aamulla herätessä ja siitä siihen asti, kun pääsen töistä kotiin, on koko aikainen oksettava olo (joskus ihan niin, että jopa oksennan). Mutta kappas kummaa, kun pääsen kotiin, alkaa olo helpottumaan kummasti.
      Tietysti nuo oireet ovat sellaisia, että voisivat liittyä niin moneen muuhun ja paniikkihäiriöinen helposti alkaa ajatella kaikkea ja sitten pelko tulee, että mikä sairaus on jne.
      Itselläni on paniikkihäiriö ensimmäisen kerran ollut yli 10 vuotta sitten ja luulin siitä täysin parantuneeni, kunnes tänä kesänä kaikkien vaikeuksien keskellä se "heräsi uudelleen henkiin" ja ajoittain pahempana kun koskaan.
      Minulla pahimmat oireet on em. lisäksi huimaus ja jatkuva jännittyneisyys sekä sellainen "ulkopuolinen" olo. Varsinkin hetket, kun on yksin, ovat jotain kammottavaa ja saan hyvinkin pienessä ajassa pääni ihan sekaisin pelosta ja kauhukuvista jne.

Toivon sinulle rauhallista ja hauskaa joulua, kaikesta huolimatta :)

• samoista vaivoista kärsivä

Masennukseen,varsinkin panikointiin, ahdistukseen,
      moneen mielen ongelmaan liittyvät juuri nämä
      nielmis-ja oksetusoireet, jos psyyke on "yliherkkä"
      fyysiset oireet seuraavat mukana ja päinvastoin.
      Mulla on ollut refluksitauti raskauden aikana muodostuneen palleatytän aiheuttamana, nyt paniikki-
      oireiden mukana tauti aktivoitui ja pahoinvointi/ tunne , kuvotukset ym. ovat jokapäiväisiä :
      Mielialalääkkeenä on Cipralex ja refluksilääkkeenä Ranimex, jota olen käyttänyt jo vuosia.
      Jännittäesssäni jotain tilaisuutta, oireet ovat
      tosi häiritsevät.
      Vatsantähystys on tehty enkä uudestaan sinne mene!! Oli niin vaikea jännittämiseni vuoksi, vaikka sain esilääkityksen.
      Nyt olen lisäksi yhtäkkiä lihonnut reilusti, alettuani mielialalääkkeen.
      Helicobakteerikin "häädettiin" kovalla antibioottikuurilla, vaivat eivät loppuneet.
      Olen menossa lisätutkimuksiin kaiken tämän vuoksi.

• minä vaan

Minulla paniikkihäiriö alkoi 1,5 vuotta sitten. Käytin lääkkeitä noin vuoden verran ja nyt olen ollut syksyn ilman lääkitystä. Minulla on esiintynyt alusta pitäen paniikkiin liittyen nuita nielemisvaikeuksia ja oksetusta, varsinkin juuri oksetusta. Jos olen syömässä ja paniikki iskee, ei kertakaikkiaan mene enää mitään alas. Tuntuu, että jos vielä yhdenkään suupalan laitan suuhun ja nielaisen, niin tulee oksennus. Toisinaan ei taas edes pysty nielaisemaan, kun on päällä tuo paniikki. Olen itse laihtunut kesästä noin 5 kiloa, juuri tämän ongelman takia. Jos minulla on esimerkiksi "huono viikko" ja paniikkikohtauksia on paljon, en pysty syömään juuri mitään ja elän suunnilleen näkkärillä ja vedellä. Laihtumisestani ei ole ollut vielä minulle haittaa, koska olen ollut normaalipainon ylärajoilla. Nyt olen oikeastaan ihannepainossani. Että on täällä muitakin saman ongelman kanssa painiskelevia...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      57
      5805
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      77
      3063
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      22
      2278
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2025
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1908
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1833
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1579
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1202
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1191
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      76
      1031
    Aihe