Haluaisin laittaa telkkarin!

vl.iskä

Olen viime aikoina useamman kerran poikennut paikalliseen Mustan pörssin liikkeeseen ja katsellut siellä kaihomielin taulutelevisioita.

Olen istahtanut esittelysohvalle , jonka edessä suuri taulutelkku esittäytyy. Siinä olen sitten viivähtänyt sinisissä ajatuksissani, kunnes olen havahtunut ystävälliseen myyjään, joka jo tuntee minut ja alkanut kysymään.

Jokohan me alkaisimme kääriä teille pukinkonttiin tätä suosittua telkkuamme, sitä on myyty viime aikoina kymmenittäin.
Olo on kuin elokuvateatterissa, kun tätä katsoo.
On siinä telkulla kokoa, 32 tuumaa ja isoimmat peräti 65 tuumaa.

Myyjä jatkaa jo tuttuun tapaansa kerrontaa. Tässä on jo digiboksi valmiina sisällä ja voi seurata teräväpiirto-ohjelmiakin. Näitä myydään eniten, laajakuvatelevisioiden osuus kokonaismyynnistämme on jopa yhdeksän kymmenestä.
Tämän voi laittaa vaikka seinälle, sillä tämä 32 tuumainen painaa vain parikymmentä kiloa.

Päätän lopultakin kertoa, mistä ostopäätökseni oikein kiikastaa ja alan selvittää:

Kuulkaa, minulla ei ole koskaan vielä ollut televisiota. Sitä ei ollut lapsuuskodissani, eikä ole ollut vielä nytkään, kun olen perustanut oman perheen.
Myyjä istahtaa vierelleni ja asettautuu asemaani.
Ahaa, ymmärrän, kun on ensi kerta kysymyksessä, sen täytyy olla sitten vaikeaa ottaa se ensi askel.
Olen aina tykännyt seurata television ohjelmia siellä, missä sellainen tilaisuus on tullut, useimmiten hotellissa. En ole tuntenut syyllisyyttä tai syntisyyttä, vaikka olen himoinnut television katselua.

Olen odottanut aikaa, jolloin televisio lopultakin hyväksyttäisiin myös uskovaisiin koteihin huonekaluksi.
Olen haaveillut, että joskus kotonani raskaan työpäivän jälkeen voisin istahtaa olohuoneen sohvalle ja avata suuren laajakuva television.
Se olisi vasta rentouttavaa. Kun olet koko päivän istunut ja tuijottanut tietokoneen ruutua ja näppäillyt ranteet hellinä, ei kotona enää haluta pätkääkään rämplätä tietokonetta, vaan voisi mitään tekemättä levätä ja antaa television esittää.
Olisi mukavaa, kun koko perhe istuisi yhdellä koolla samassa huoneessa jotain kiintoisaa ohjelmaa seuraten. Nyt tilanne on se, että olohuone on tyhjillään. Jokainen kössöttää omissa huoneissaan tietokoneita naputtaen.
Vaihtoehto olisi, että perhe viettäisi aikaa yhdessä myös olohuoneessa samaa ohjelmaa seuraten.

Mutta tähän asti se ei ole ollut näin, sillä mehän olemme uskovainen perhe, joka ei voi hankkia kiellettyä laitetta kotiinsa.

Olisi jo aika muuttaa nämä luutuneet tavat ja käsitykset minun mielestäni.

Uskovainen haluan tietysti olla käsityksistäni huolimatta, mutta tietenkään en ole voinut niitä kertoa muille uskovaisille.

Perheväelle olen tietysti puhunut haaveistani, mutta en ole saanut hyväksyntää ja kun ei sitä saa, on riskialtista alkaa omin päin muuttamaan maailmankuvaa, siitä ei varmasti hyvää seuraisi.

Pikku telkun voisi hankkia vaikka oman työhuoneensa nurkkaan, jossa se ei olisi vieraiden nähtävillä, mutta sekään ei tunnu hyvältä.
Ensinnäkään, haluan olla suora ja rehellinen, en salamyhkäinen ja kiero. Ja kuten alussa mainitsin, nauttisin suuresta laajakuvatelevisiosta juuri olohuoneessa, en pienestä tietokoneen kokoisesta ruudusta, jota saan tarpeeksi tuijottaa jo työni puolesta.

Näistä sinisistä ajatuksistani havahtuneena jatkan myyjän kanssa keskustelua taulutelevisioista.
Kun saan lopultakin vaivoin sanotuksi syyni televisiokielteisyyteen, myyjä riemastuu.
Ymmärrän oikein hyvin teitä, olen itsekkin ollut joskus uskovainen ja lapsuuskodissani ei ollut telkkua. Vasta kun aloin oman elämän, hankin television ja olen tykännyt katsella.

Sitten myyjä sanoo: "Anteeksi, pikku hetki, tuli asiakas!" Jatkan loikoilua upottavalla sohvalla ja katson jälleen taulutelevisiosta tulevaa ohjelmaa. Nyt tulee isäntämiehen näköinen istumaan samalle sohvalle alkaen juttelemaan niinkuin vanha tuttu.
Jokos työ ootta laittanna sen tikipoksin vai ootko hankkimasa kokonaan uutta?

Ei minulla ole koskaan mitää televisiota ollutkaan, katselinpahan vain lystikseni. Mukavahan se olis, jos kotona olis tämmöinen, vois työpäivän jälkeen mukavasti rentoutua.

No miullain ol sellanen hoave, et laittais, mut ko eukko ei taivu ollenkaa semmottii tuumaan.

Hätkähdän, onko mies uskovainen, mutta ei naama näytä ollenkaan tutulta, että olis rauhanyhdistyksellä nähnyt koskaan.

No mikkee se siul ol ollunna estennä, kun ei ou televiisiota ollu?
Me kun ollaan uskovaisia.
No sitähää miekii, vaik en ite nii tosissain oo koskaha olluh, mut vaemoi se kyl o iha toennii kelepoe uskovaenee.

Myyjä palaa luoksemme ja alkaa taas juttelun.
Televisioko kiinnostais tätäkin toista isäntää.

Soahan sit kiinnosta, mut ku eukko ie luppoo laittoo. Näin on, että eukkojen kanssa pitää ensin päästä yhteisymmärrykseen ja vasta sitten tulla yhdessä taulukauppoja tekemään.
Nähdessään, ettei meidän kanssa voi syntyä kauppoja, myyjä jättää meidät sohvalle päivittelemään ja rientää uusien odottavien asiakkaiden luo tekemään joulukauppaa hienoista televisioista.
Kello on lähes viisi iltapäivällä ja ihmisiä kuhisee kaupassa katsellen ihastuneina joulunauhoilla ympäröityjä toinen toistaan upeampia suurikokoisia laajakuvatelevisioita.

Lähden liikkeestä apein tunnelmin, sillä en voi hankkia taulutelevisiota, vaikka haluaisinkin.

Ehkäpä aika josku muuttuu ja televisiokielto peruutetaan perusteettomana kieltona uskovaisten säännöistä ja minäkin voisin ilman pelkoa hankkia joululahjan, josta olen ikäni haaveillut.

Mutta , onko se sittenkään tarpeellinen, kun olen kerta tähänkin asti pärjännyt ilman.

Oliko se sielunvihollinen, joka taas kiusasi minua tällä samalla tutulla asialla, johon olen heikko ja taipuvainen.
Sielunvihollinen jatkaa korvaani kuiskutellen.
Ei televisio ole syntiä, se on vain paha tapa ja ei se vie sulta uskoa, vaikka kodissasi sellainen olisikin.
Katsos, tupakkakin on vain paha tapa, ei ollenkaan syntiä. Hanki ennemmin televisio ja lopeta tupakanpolttosi, sillä televisio ei ole sinulle niin epäterveellinen, kuin tupakka, jota nyt vedät jatkuvasti.

46

3950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palstamaani

Osta taulutelkkari, siitä ei kodin huonekalua saa tekemälläkään.

• hehe.

Hyvin sanottu, ei siitä todellakaan saa huonekalua, kun ei voi edes istua saati laittaa maljakkoa päälle koristeeksi.

• Uskovainen ei-vl

Meillä on TV. Kyllä sieltä harvoin tulee katselemisen arvoista.

Säännöllisesti katsomme iltauutiset, jonkun ajankohtaisohjelman, luonto-ohjelmia ja urheilua.

Sketsi ja viihdehömppään on kyllästytty.

Lasten kanssa on sovittu, mitä katsotaan ja pyytävät erikseen luvan jos huomaavat mielenkiintoisen ja hyödyllisen ohjelman.

Digi boxia ei ole hankittu ja olen ihan vakavasti miettinyt josko sitä hankkisinkaan - niin vähäisessä käytössä se on.

Lasten kanssa homma pelaa hyvin. Sovittu, että jos 'kärähtävät' luvattomasta katselusta niin tulee tietyt sanktiot. Ei ole käryä käynyt.

• ihmeessä

Mene kauppaan seuraavan kerran ja osta TV.Jotenkin tuntuu oudolta ettet voi ostaa.Sanotaan näin ,että meistä jokainen tekee valinnat oman elämän suhteen.Loppu peleissä ratkaisuissa olet yksin.Et ei muutako ostamaan.

• ensikertalaiselle!

Älä nyt ainakaan semmosta telkkua osta, missä on digiboksi sisällä. Osta vaan perusmalli ja erillinen boksi. Jos tulee boksiin häikkää, ei tartte koko telkkua raahata korjaajalle. ;)

• Nimetön

Olen uskovainen perheen äiti ja meillä on ollut televisio. Niin kauan meni hyvin,kun sieltä katsottiin vain luonto- ja lasten ohjelmia. Mutta kun alkoi jäädä se televisio päälle silloinkin,kun sieltä tuli sopimattomia ohjelmia,niin päätimme hävittää sen. Ihan oman itsemme vuoksi. Huomasimme,että sen ohjelmat ruokkivat synnin luvallisuutta ja turruttivat mielen niin,ettei tahtonut syntiä enää havaita missään,vaan tämän maailman menot alkoivat tuntua ihan normaaleilta. Ja sitähän ne eivät ole.

Ei televisio sinänsä mikään syntiloota ole,mutta hyvin vähän sieltä tulee uskovaiselle sopivaa ohjelmaa.
      Esimerkiksi monet sarjat ovat sellaisia,joissa päästetään television välityksellä sinne omaan uskovaiseen kotiin kiemurtelemaan huoruus,jumalattomuus ja kaikenlainen syntielämä.
      Siihen turtuu.

Mieti vielä,haluatko lastesi saavan jo pienestä pitäen tuutin täydeltä kaikenlaista saastaa. Tiedän monia epäuskoisia perheitä,joissa on televisio kannettu pihalle juuri ohjelmien turhuuden vuoksi. Hekin ovat huomanneet sen haittavaikutukset.

Ja mieti vielä,kumpi on tärkeämpää. Saada kaikenlaiset viihdyttävät vehkeet ja vermeet,vai pysyä puhtaalla ja loukkaamattomalla omalla tunnolla.
      Tämä aika täällä on rajallinen ja meidän ainoa mahdollisuutemme uskon kilvoitukseen. Siitä riippuu koko tulevaisuus.

Ja muista vielä sekin,jos television ostat,että tämä aika on juuri se,jolloin koitetaan johdattaa valitutkin harhaan.

• vl.iskä

Mieluusti kuulisin, miten ne muut uskovaiset on suhtuautuneet, kun teillä on se kapine ollut.
        Onko tervehditty Jumalan terveellä ja hyvästelty Jumalan rauhalla?

Niin kauan, kun sitä pidetään sopimattomana, ei kuulu myöskään Jumalan terveellinen armo sille perheelle.
        Vaikka omituistahan se on, että tietokoneesta tulee se rietas samalla lailla ja ehkä vielä pahempana näkyviin.
        Jospa alkaisivat uskovaiset itse tekemään televisioon omia ohjelmiaan.
        Aihietahan kyllä löytyisi.

Uskovaiset tekee kovasti kirjoja, niin yhtä hyvin voisi tehdä televisio-ohjelmiakin, joita tarjottaisiin Ylelle.
        Televisiossahan voisi näyttää seurapuheen kulkua rauhanyhdistyksiltä, suviseuroista, maakunnallisista seuroista ja herttaisesta perhe-elämästä.
        Olis se kyllä aika outoa, kun uskovaiset tekis sinne ohjelmaa.
        Kovasti on tehty äänitteitä sun muita juttuja, mutta videokuvaus odottaa vielä tuloaan.

Miksi televisiossa pitää olla noita väkivaltaohjelmia, miksi ei voida pysyä romanttisissa kotimaisissa elokuvissa.

Olen kerran saanut katsoa mielestäni loistavaa sarjaa nimeltään. Little House in the prairie, ja sanon, etten hellyttävämpää sarjaa ole nähnyt.

• kanavatarjontaa on

"...hyvin vähän sieltä tulee uskovaiselle sopivaa ohjelmaa."

Nykyinen ohjelmatarjonta on niin laaja, että uskovaiselle sopivaa ohjelmaa tulee maksullisiet kanavat mukaanlukien luonto-ohjelmia, hengellisiä ohjelmia ja dokumenttiohjelmia vaikka ympäri vuorokauden ja ympäri vuoden.

Kysymyshän on vain siitä, mitä haluaa katsoa. Viihdehömppää ei todellakaan tarvitse katsoa, ellei halua.

• Uskovainen ei halua
        kanavatarjontaa on kirjoitti:

Nykyinen ohjelmatarjonta on niin laaja, että uskovaiselle sopivaa ohjelmaa tulee maksullisiet kanavat mukaanlukien luonto-ohjelmia, hengellisiä ohjelmia ja dokumenttiohjelmia vaikka ympäri vuorokauden ja ympäri vuoden.

Kysymyshän on vain siitä, mitä haluaa katsoa. Viihdehömppää ei todellakaan tarvitse katsoa, ellei halua.

>> Kysymyshän on vain siitä, mitä haluaa katsoa. Viihdehömppää ei todellakaan tarvitse katsoa, ellei halua.

... ja uskovainenhan "ei halua" katsella viihdettä. Niin sanottiin Päivämiehessä.

• XXL orig.

Parannus on tehtävä lähetys- ei vastaanottopäässä!

• lähipiirissä, että
        kanavatarjontaa on kirjoitti:

nuoret haluavat katsoa vain viihdettä. Perheenisä ei vl ja TV nurkassa. Menossa on ainainen taistelu siitä, mitä saa katsoa ja jos silmä välttää, kaikkea katsotaan.

"Viihdehömppää ei todellakaan tarvitse katsoa, ellei halua."

• Tiukkapiponen lesta
        vl.iskä kirjoitti:

Mieluusti kuulisin, miten ne muut uskovaiset on suhtuautuneet, kun teillä on se kapine ollut.

Niin kauan, kun sitä pidetään sopimattomana, ei kuulu myöskään Jumalan terveellinen armo sille perheelle.
        Vaikka omituistahan se on, että tietokoneesta tulee se rietas samalla lailla ja ehkä vielä pahempana näkyviin.

Uskovaiset tekee kovasti kirjoja, niin yhtä hyvin voisi tehdä televisio-ohjelmiakin, joita tarjottaisiin Ylelle.
        Televisiossahan voisi näyttää seurapuheen kulkua rauhanyhdistyksiltä, suviseuroista, maakunnallisista seuroista ja herttaisesta perhe-elämästä.
        Kovasti on tehty äänitteitä sun muita juttuja, mutta videokuvaus odottaa vielä tuloaan.

Miksi televisiossa pitää olla noita väkivaltaohjelmia, miksi ei voida pysyä romanttisissa kotimaisissa elokuvissa.

Olen kerran saanut katsoa mielestäni loistavaa sarjaa nimeltään. Little House in the prairie, ja sanon, etten hellyttävämpää sarjaa ole nähnyt.

Tosiaan törkeää jos tuollaista on tapahtunut(ei tervehditä jumalan terveellä jne..) Meilläkin on ollu Tv, siitä kuitenkin luovuttiin. Tosin se aina hankitaan takaisin kun tulee fudiksen mm- tai em- kisat:D Muistan että ainakin vanhukset olivat ihan peloissaan/oudoksissaan tv:n meillä nähtyään. (siitä 10 vuotta aikaa) Olenhan minäkin leffoja nähnyt kymmeniä ellei satoja. Ne ovat mukavaa viihdettä, ei siinä. Jotkut eivät nää elämänsä aikana yhtäkään. Mutta olemme edelleen samassa uskossa.

• Nimetön
        vl.iskä kirjoitti:

En ole noita sarjoja seurannut,mutta jotenkin tuntuu,ettei niissäkään ole ehkä kaikki ihan oikein. Meinaan,että romanttisissakin ohjelmissa,ainakin nykyään on varmasti paljon myös esiaviollista seksiä yms.
        En tosin uskalla mennä väittämään,kun en tiedä. :-)
        Kyllä meitä on samalla tavalla Jumalan terveellä tervehditty. Ei se siitä ole ollut kiinni. Toki siitä myös varoiteltiin,mikä oikein onkin.
        Tosin,itse sen kyllä tietää,mitä voi katsoa,mitä ei.
        Kyllä se omatunto tuossakin asiassa valvoo. Ja nämä nykyiset ohjelmat kun ovat,mitä ovat,niin eipä enää huvita katsoa.
        Sama omatunto se valvoo tässä tietokone-asiassakin.
        Täältäkin varmasti löytää kaikenlaista,jos on halua etsiä.
        Sitä voi sitten jokainen miettiä omalla kohdallaan,miten on sielun kalliin laita,jos sellaisia kiusauksia lähtee seuraamaan.

Aina tulisi muistaa,ettei täällä olla kuin hetki,eikä se hetki ole suinkaan tärkeä siksi,että saisi kaikenmaailman huvit,vaan siksi,että tämä on ainut tilaisuus saada olla armosta uskomassa ja kerran periä taivaan koti.
        Tuolla puolen on enää mahdotonta armoa etsiä,jos sen on täällä kadottanut.

• Et ole koneen osa

>> on riskialtista alkaa omin päin muuttamaan maailmankuvaa, siitä ei varmasti hyvää seuraisi.

Olet erehtynyt.

Maailmankuvan rakentaa jokainen ihan itse, ei kukaan voi perustaa elämänsä arvoja jonkun toisen määrittelemille näkemyksille.

Näin myös maailmankuvan muuttaminen niin että se vastaa todellisia omia käsityksiä ja näkemyksiä, kuuluu juuri sinulle itsellesi. Kukaan muu ei voi ottaa vastuuta sinun elämästäsi.

Ja kun on itse oman maailmankuvansa ja arvojensa takana, silloin sitä vasta hyvää seuraakin: sitä tuntee oikeasti elävänsä. Ihan omana itsenään, ei vain jonkin ideologian konemaisena osana.

• laitettua tv

Olemme vielä aika nuoria vaimoni kanssa.laitoimme tv:n kolmisen vuotta sitten.aluksi se oli aika raskastakin aina perustella ja elää asian kanssa, koska ei kaikki ole käsittäneet että uskovaisella voi olla tv.omistamme myös tietokoneen kaikilla tarpeilla netit ym.olemme huomanneet että tv asiassa on kyllä hyvätkin puolensa mutta on nykyään kuitenkin aivan perusteetonta kieltää tv,koska netistä tulvii paljon pahempaa ja helpommin saatavaa materiaalia ja tv:n katselu on myös siellä mahdollista ja kumma kyllä se tuntuu olevan luvallista,mutta itse tv:n katsominen ei.itse ohjelmista sanoisin sen että kyllä sieltä tulee paljon sopivaakin ohjelmaa ja meillä tv on ihan normaali tiedotusväline siinä missä radiokin.ei tv ole mikään epäjumala mitä palvotaan ja ei se ole mikään este uskolle,seuroissa käynnille jne.ja myöhemmin jos lapsiakin siunaantuu niin heidän kanssaan tv asian kanssa kyllä voi myös elää. lopuksi sanoisin sinulle että tee päätös pelkästään omantuntosi mukaan!

• Lopen kyllästynyt

Kysypä, ottaisivatko peruskouluun vielä kertaamaan kirjoittamisen perussääntöjä!

• himoinnut

katsoa tv:tä, eikä omatunto ole soimannut? Olet outo tapaus. Minulla oli lapsena AINA paha omatunto, kun sattui vilkasemaankaan sinnepäin missä oli tv, mutta se olikin sitä aikaa kun niitä kirveellä hakattiin palasiksi.
      Voin sanoa jo useamman vuosikymmenen kokemuksella, että ihan itse voi päättää, mitä siitä katsoo. Ja senkin voin sanoa, että ihanalta tuntuu, kun ei tartte tehä SRK:lle tiliä katselusta.
      Vasta tuli Egyptistä ohjelma ja ajattelin, että on se ihana kun näkee tv:stä, ihan kuin itse kävisi paikan päällä.
      Meillä tv:tä tulee ihan riittävästi katsottavaa, enempää ei ehdittäisikään, kun muutakin on elämässä. Aina katsotaan uutiset, ajankohtaisohjelmat, luonto-ohjelmat ja katsottavaa riittää.

• VL iskä

Tere vanha kuoma:)
      Kirjoitustyylistä ei voi erehtyä:)
      Itsekkin hommaisin telkkarin, jos en pahentaisi sillä muita.

• Lauseenhöylääjä

Halusitko ostaa vai laittaa telkkarin? Vai molempia?
      Osta perille toimitettuna ja asennettuna, niin jäävät laittamismurheet vähemmälle.

• sanoin:

"Maailman ilot alkaa / huvilla hauskalla, / vaan niistä kerran palkka / on tuska kuolema.

Mitä siis auttoi hurma / hekuma hetkinen, / kun sielun on se surma / ja itku iäinen."

• Telveisio.

noin kovasti uhkailee. Ei saa uhkailla.
        Muuten miksi pitäisi olla aina tylsää? Luultavasti itselläsikin on toisinaan huvia hauskaa mutta eihän sitä osata rinnastaa mitään keskenään.

• Mies Puu-Vallilasta

Nuoruudessani harrastin mäkihyppyä mm. Herttoniemen sittemmin puretussa mäessä. Sen pukukopin seinään oli kaiverrettu:
        Sisään, ulos - hyvä tulos, mutta muista että
        hetken hurmio voi olla elämäsi turmio.
        Siitä voisi siionin laulunikkari kehitellä jotain nasevaa.

• laulun sanat

keksinyt.
        eletään vuotta 2006.
        Ihmisten keksimiä. Ei Raamatussa puhuta TV:n kieltämisestä.

• netillä

hauskalla, mutta siitäkin irstaasta on palkka tuskainen kuolema..."

Mitä sinäkin täällä istut?

• jos aika
        Mies Puu-Vallilasta kirjoitti:

Nuoruudessani harrastin mäkihyppyä mm. Herttoniemen sittemmin puretussa mäessä. Sen pukukopin seinään oli kaiverrettu:
        Sisään, ulos - hyvä tulos, mutta muista että
        hetken hurmio voi olla elämäsi turmio.
        Siitä voisi siionin laulunikkari kehitellä jotain nasevaa.

käy pitkäksi. Siinä varmaan lähtee TV:n katseluinto jos on tarpeekisi tekemistä.

Ei se TV ketään tee onnelliseksi. Päinvastoin, ainakin minä uskon näin.

• jo pitkään ollut

eikä turhuutta viitsi edes katsella
      Netistä saa äärettömän paljon enemmän saastaa ja se on sallittua. Raakaa pornoa alaikäisille. Ja sitä käytetään VL piireissä paljon. Ihmeellistä ja niin yksinkertaista!!!!!

• vl.iskä

Että miten ne uskonystävät ovat suhtautuneet tähän teidän television pitoonne.
        Eihän siinä mitään, jos aikuinen katsoo, mutta kun on ne lapset, joihin se vaikuttaa.
        Aikuisen mieleen ei vaikutusta ole, koska aikuinen osaa suodattaa toden ja epätoden.

Tietokoneen internetti ei ole televisiota kummempi ja se, mitä kakarat ei pääse televisiosta näkemään, katsovat aivan varmasti sen netistä, kun panee vaan hakukoneen päälle, niin hetkessä tulee kaikki se kielletty esiin, mikä kiehtoo.
        Mutta miten lienee tämän tämän päivän suhtautuminen uskovain keskuudessa televisiota pitävään perheeseen.
        En oikein usko näitä juttuja täällä, kun monet uskovaiset perheet kertoo kotonaan olevan television. Käsittääkseni vielä on vallalla asenne, ettei television omistava perhe ole oikealla tavalla uskomassa.

En satu tuntemaan yhtäkään perhettä, jossa olisi televisio, mitä nyt jollakin epäuskoon menneellä aikamiespoijalla on omassa kamarin loukossaan matka TV.

• ennakkovaroitusta!

Saatana kiittää jos hankit sen joka kodin sontaluukun, sillä SRK päätöksensä mukaisesti luovuttaa sinut saatanalle heti. Asiasta on tehty päätös, ettei tv:n omistavia edes puhutella, vaan heidät heitetään saatanalle välittömästi.

Terevetuloa "saatanan lasten" joukkoon, TV-syntinen!

• Niin paljon täällä haukuttu...

Hei pliis viittisittekö ottaa selvää aioista ennenku jauhatte sontaa täällä? Aika hyvä jostai huhupuheista mitään kertoo täällä "varmana tietona"
        Kyllä kertoo jotain silti uskomme arvostuksesta, kun täällä on sille iso keskustelu, ja vielä erittäin suosittukkin. Ihmettelen mikä on motiivina tänne palstalle valittamisessa.
        Tunnen monia vl. perheitä joissa on telkkari. En koe kateutta heitä kohtaan. Mutta en ole koskaan kuullut mistään valvonnasta että onko telkkaria vai eikö ja noudattaako sääntöjä jne..
        Myönnän toki että kaikialta löytyy henkilöitä jotka kiinnittävät huomionsa turhiin sivuseikkoihi n ja "kyttäävät". Niitä ei ole onneksi paljoa. Mutta heidänkin kanssaan saa keskustelemalla asiat selviksi, ja edelleen tärkei nasia yhdistää: usko.
        Vanhoillislestaadiolaisuudessa ei ole sääntöjä. Ei ole mitään kirjoitettua sääntökirjaa, eikä mitään rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen "tuomioistuinta" mistä täällä puhutaan. On yhteisissä keskusteluissa puhuttuja linjoja.
        Maailmassa on vaikea vetää raja mikä on "sopivaa" ja mikä ei. Kuitenkin ajatus on se, että sellainen ei ole hyväksi joka on haitaksi uskonelämälle. Paavali pystyi hyvällä omallatunnolla syömään roomalaisille jumalille uhrattua lihaa, mutta oli hienotunteinen niitä kristittyjä kohtaan joiden omaatuntoa tämä vaivasi, koska ei halunnut saattaa heitä uusiin kiusauksiin ja epäilyksiin. Pyhä henki kuitenkin kertoo(omatunto)mikä on viisasta uskonelämän kannalta ja mikä ei. Jos erehdyksiä tulee, ne saa uskoa anteeksi. Jos mieltä vaivaa jokin asia, siitä voi keskustella muiden nuorten(ja vanhojen)kanssa.(
        Tiedän, että tämän viestin jälkeen vastauksissa minut luokitellaan miksi lie rajoittuneeksi joka ei osaa pitää hauskaa. Olen kuitenkin kertonut oman näkemykseni. Toivon että viestisäni ei tullut ihan roskaa. Luotan kumminkin että osaatte jatkaa keskustelua sivistyneesti, ottamalla selvää asioista, heittämättä liian loukkaavia kommentteja.

Ps. Oma nimimerkkini on kyllä aika provosoiva :D
        Kumma kun alussa käytin aika paljon puhekieltä, mutta aloinkin vaihtamaan puhekieleen.. Olin vissiin aika kimpaantunut.

• Tiukkapipoinen lesta
        Niin paljon täällä haukuttu... kirjoitti:

Hei pliis viittisittekö ottaa selvää aioista ennenku jauhatte sontaa täällä? Aika hyvä jostai huhupuheista mitään kertoo täällä "varmana tietona"
        Kyllä kertoo jotain silti uskomme arvostuksesta, kun täällä on sille iso keskustelu, ja vielä erittäin suosittukkin. Ihmettelen mikä on motiivina tänne palstalle valittamisessa.
        Tunnen monia vl. perheitä joissa on telkkari. En koe kateutta heitä kohtaan. Mutta en ole koskaan kuullut mistään valvonnasta että onko telkkaria vai eikö ja noudattaako sääntöjä jne..
        Myönnän toki että kaikialta löytyy henkilöitä jotka kiinnittävät huomionsa turhiin sivuseikkoihi n ja "kyttäävät". Niitä ei ole onneksi paljoa. Mutta heidänkin kanssaan saa keskustelemalla asiat selviksi, ja edelleen tärkei nasia yhdistää: usko.
        Vanhoillislestaadiolaisuudessa ei ole sääntöjä. Ei ole mitään kirjoitettua sääntökirjaa, eikä mitään rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen "tuomioistuinta" mistä täällä puhutaan. On yhteisissä keskusteluissa puhuttuja linjoja.
        Maailmassa on vaikea vetää raja mikä on "sopivaa" ja mikä ei. Kuitenkin ajatus on se, että sellainen ei ole hyväksi joka on haitaksi uskonelämälle. Paavali pystyi hyvällä omallatunnolla syömään roomalaisille jumalille uhrattua lihaa, mutta oli hienotunteinen niitä kristittyjä kohtaan joiden omaatuntoa tämä vaivasi, koska ei halunnut saattaa heitä uusiin kiusauksiin ja epäilyksiin. Pyhä henki kuitenkin kertoo(omatunto)mikä on viisasta uskonelämän kannalta ja mikä ei. Jos erehdyksiä tulee, ne saa uskoa anteeksi. Jos mieltä vaivaa jokin asia, siitä voi keskustella muiden nuorten(ja vanhojen)kanssa.(
        Tiedän, että tämän viestin jälkeen vastauksissa minut luokitellaan miksi lie rajoittuneeksi joka ei osaa pitää hauskaa. Olen kuitenkin kertonut oman näkemykseni. Toivon että viestisäni ei tullut ihan roskaa. Luotan kumminkin että osaatte jatkaa keskustelua sivistyneesti, ottamalla selvää asioista, heittämättä liian loukkaavia kommentteja.

Kumma kun alussa käytin aika paljon puhekieltä, mutta aloinkin vaihtamaan puhekieleen.. Olin vissiin aika kimpaantunut.

Höh mun hieno nimimerkki ei näkynytkään :D

• muistaakseni
        Niin paljon täällä haukuttu... kirjoitti:

vuoden 1976 suviseuroista. Teikäläisyydessä on oikeasti olemassa SRK:n vuosikokouksen päätös, jonka mukaan jokainen television omistava vl erotetaan Ry:stä ja julistetaan saatanan lapseksi ilman erillistä puhuttelua.

Voisiko joku nokkelampi laittaa sen pöytäkirjan tähän jatkoksi -ihan vaan tiedoksi nuorille (pimennossa pidetyille) vl-raukoille, kiitos!

• vl.iskä

Joo, tiedän tuon ja siksi en hankikkaan.
        Mutta ei se enää ole samanlaista, kuin silloin 1960-1970 luvuilla,että kun joku oli hankkinut, eikä ymmärtänyt luopua, niin uskonveljet tuli ja vei toosan mennessään.
        Aivan totta se on, että monesta talosta se haettiin ja tietysti niistä nousi iso haloo.

Oli koteja, joissa lapset sai kunnon selkäsaunan saunassa, jos olivat menneet naapuriin töllöä vahtaamaan. Mut kyllä nyt ollaan huomattavasti suvaitsevaisempia, kuin siihen aikaan, koskien television katselua

• " Vl- raukka"
        muistaakseni kirjoitti:

vuoden 1976 suviseuroista. Teikäläisyydessä on oikeasti olemassa SRK:n vuosikokouksen päätös, jonka mukaan jokainen television omistava vl erotetaan Ry:stä ja julistetaan saatanan lapseksi ilman erillistä puhuttelua.

Voisiko joku nokkelampi laittaa sen pöytäkirjan tähän jatkoksi -ihan vaan tiedoksi nuorille (pimennossa pidetyille) vl-raukoille, kiitos!

Hmm voi olla että pimeellä 70- luvun keskiajalla tämmöstä on voinut olla. Kumminkaan isäni ja äitini eivät tiedä tuosta telkkarikiellosta mitään, mutta kertovat avoimesti 70- luvulla olleen kylläkin outo meininki.

• dröm

..kymmenisen vuotta sitten. Kaksikymppisenä, muutin kotoa pois toiselle paikkakunnalle. Muutama vuosi sitä ennen olin jo mielessäni kaikkea muuta kuin vl, siis kieltänyt uskoni, vaikka en sitä muille ilmoitellut.

Olin haaveillut tv:sta. Heti, kun asuin yksin, laitoin töllöttimen. Mulla on vieläkin se sama 21 -tuumainen, kuvasuhteeltaan 4:3 -malli. Sen olen tässä vain huomannut, että kaikkeen tottuu. Minulla on digiboksi, ja tv toimiikin paljolti digi-radiona. Nytkin "maailman" musiikki kuuluu taustalla tv:n kaiuttimista. Ihminen kaipaa monesti sitä, mikä häneltä puuttuu, ja ulkonaiset asiat houkuttavat meitä niin kauan, kuin emme niitä omista.

Muuten, voithan laittaa tietokoneeseen tv-virittimen ja katsella lähetyksiä, jos ohjelmat kiinnostaa.

• vl.iskä

En viitsi alkaa sellaiseen ja kuten jo sanoin, jos ei saa katsoa isosta ruudusta ja olohuoneessa, vaan pitää piilotella jossain tietokoneen sisällä, saa olla.

Odotan, kunnes TV-päätös on virallisesti kumottu, että voi rehellisesti katsoa, eikä tarvi kieroilla.
        Mutta mites sitten, kun tulee ne kännykkä-Tv.t. Onko silloin eroa sillä, kun sen voi piilottaa, mutta taulutelevisiota ei voi.
        Jokohan Srk.n vuosikokous on ottanut kantaa tällaiseen pieneen kapistukseen.

• TV-teleoperaattori

sehän on tullut markkinoille jo n. 50-vuotta sitten.
      Hei hei. Nyt eletään vuotta 2006

• jotakin / olen vl

• provo ei

kuitenkaan onnistunut

• tai ei

aika paljon on ollut lukijoita, melkein 3000.

• kiinnostaa-
        tai ei kirjoitti:

aika paljon on ollut lukijoita, melkein 3000.

provot

• kauniisti otsikoitu
        kiinnostaa- kirjoitti:

provot

ja yhdellä sanalla ilmaistu mielipide itsestä, minusta ja muista 3000:sta lukijasta.
        Olet varsinainen lahjakkuus kirjallisessa viestinnässä. Ei voi kuin ihailla, kuinka joillakin on sana hallussa niin, että yhdellä sanalla saa kerrottua kaiken, mitä päässä liikkuu.

• olla uskomassa samaan aikaan

Meilläpäin on telkkareilta lestadiolaisperheissä jopa enemmän kuin yksi. Eipä ole uskomista vähentänyt.

• monille muillekin

Huvittaa avaajaan hauska kirjoitus.Monelle uskovaiselle varmasti tuttua.
      Vaikka kuinka tekisi mieli hankkia tv, Pyhä Henki uskon kautta kirkastaa, että parenpi olla hankkimatta.Ihmeellinen tuo Pyhän Hengen vaikutus meissä.
      Haluaisin minä tehdä muutakin oma lakista, kuten laittaa korvikset, meikata,värjätä värikkäästi, käydä tanssimassa ja hiukan naukkailla hienosti maljoista. Isommasti juominen tietysti on syntiä, mutta pikkusen. Niin pikkusen ..... , sanoo sielunvihollinen.....

• Pyhä Henki

joka puhuu tv:tä vastaan, koska PH liikkuu aivan eri tasolla kuin tv:n hankinnassa.

Se mikä vl:n ajatuksissa vastustaa tv:n hankintaa, on lapsesta saakka tapahtunut aivopesu SRK:n kuuliaisuuteen.

• Ulkopuolisilla
        Pyhä Henki kirjoitti:

joka puhuu tv:tä vastaan, koska PH liikkuu aivan eri tasolla kuin tv:n hankinnassa.

Se mikä vl:n ajatuksissa vastustaa tv:n hankintaa, on lapsesta saakka tapahtunut aivopesu SRK:n kuuliaisuuteen.

Ei mistään lapsuudesta se johdu.Koska minä en ole ollut lapsuudesta asti uskomassa.

Mutta sielunvihollinen sillä tavalla kuiskuttelee, koska se yrittää tosissaan uskovaista syntiin ja maailman iloilla turruttaa , ettei vain omatunto kipuja tuntisi synnistä.

• puupappi

Nyt teit väärän rinnastuksen, koska emme voi tehdä minkään laitten omistamisesta syntiä.

Kyllä luvallisesta asiasta tulee väärin käytettynä synti, esim raha, mutta toinen voi olla rahan ahne. Autolla voidaan ajaa vastoin liikennesääntöjä, toiset ajaa oikein.

Mutta porno, siivottomat ohjelmat, kaiken ajan antaminen TV:lle varmasti murehduttaa Pyhän Hengen ja tulee synniksi. Mutta voiko Jumala luottaa sinuun, vai oletko uskossa vain ihmisille? Niin kenen kunniaa etsit? Oletko vapaa Jumalan edessä uskossasi, vai määrääkö ihmiset sinua mikä on oikein ja väärin vai Raamattu?

On meillä lupa seurata aikaamme ja lainsäädäntömme kehitystä, asiaohjelmia, eikä varmaan ripaus kulttuurikaan kenenkään uskoa tuhoa, olihan Paavalikin perillä, jopa kreikkalaisesta runoudesta. (Ap.t.17:28) ja hän meni tutustumaan epäjumalien patsaisiin. Ja Pyhä Henki otti nämä tiedot käyttöönsä ja (Ap.t.17:23,28). Jos emme tunne ihmisten kulttuuria emme voi ymmärtää ihmisiä, emme voi voittaa heitä Jeesukselle. Ymmärrän, että teitä ei saa neuvoa, koska tiedätte paremmin kuin Paavali ja Raamattu.

Suosittelen ensin UT:n seurakuntamalliin tutustumista ja uskon alkeisiin. Ei kuitenkaan millään pahalla, mutta olisi niin paljon sanottavaa, mutta kun vastaanotto puuttuu - niin mitäs teet?

Sinun pitäisi ensin voida Raamatusta perustella oppisi täällä oikein. Ei kukaan TV:tön vl:nen ole koskaan tullut minulle kertomaan, että "Jeesus rakastaa syntisiä ja kuoli heidän syntiensä tähden ristillä." Ja, että "Jumala pelastaa syntisiä täysin armosta uskomalla Jeesukseen ilman mitään tekoja." (Ef.2:1-10,Ap.t.26:18, Mark.16:15-20) Onko vl usko sittenkin pakkosääntöjen noudattamista? Evankeliumin mukaan rakkaus Jeesukseen on se voima ja Pyhä Henki joka saa aikaan oikeaa uskon kuuliaisuutta, eikä pelot tai maineen menetys. "Missä Herran Henki on, siinä on vapaus". Johtajat voivat pitää omista säännöistään urheasti, mutta todelliset johtajat ovat aralla tunnolla ja tutkivat, mitä Jumalan sana Raamattu ilmoittaa tästä asiasta ja tekevät parannusta kun huomaavat virheensä. (Ap.t.17:10-11,15 Luku)
        Jos tietäisitte kuinka kaukana olette Raamatun evankeliumista, niin varmaan itkun päästäisitte.

Pyhä Henki on annettu meille johdattajaksi ja Jeesus rukoilee, että varjeltuisimme pahasta.

TV:n viinaan vertaaminen toisiinsa tai tanssin on aika outoa. Jos TV on syntiä niin sitten siitä pitäisi pystyä Raamatusta näyttämään missä kohtaa se lukee. Kuka tahansa voi katsoa himoiten naista kadullakin, työpaikalla, kuulla kirosanoja tai nähdä muuta pahaa. Raamatun mukaan ei synnin näkeminen ole syntiä vaan siihen sydämessään lähteminen "himoitseminen, vihaaminen, varastaminen, .... Eikö näin ole vl:ssa Raamatussa?

En koskaan ole pakottanut ketään ostamaan TV:tä, mutta en myöskään tee siitä pelastus kysymystä, jos joku sen omistaa ja sitä katsoo: "onhan se, mikä meissä suurempi kuin se mikä tässä maailmassa on." (Raamattu sanoo) Jos vl:lla ei ole näin, niin sitten asiat on vielä huonommin, ja teidän tulee ensin tehdä oikea parannas ja uskoa Jeesukseen. Sitten Pyhän Hengen täyteys eli Pyhän Hengen kaste on tosi tärkeä omistaa, ja sitä pitää rukoilla, jos aikoo säilyä uskossa perille asti. (Ap.t.1:4-5-8, 2:1-42)

Muuten "Ne,jotka tekoihin perustuvat ovat kirouksen alaisia." Raamatun mukaan, jos uskonne on niiden täyttämistä - se ei ole vielä Jumalan armossa elämistä.... lainkaan.

Itse tiedän, TV suuret mahdollisuudet Jumalan sanan levittämiseen ja miljoonat, jotka ovat tulleet uskoon ja löytäneet Jeesuksen tämän "vl:sen synnin" kautta. Onneksi, ei kaikki uskovat eivät ole vl:a. Itsekin olen katsellut monia hengellisiä ohjelmia ennen kuin tulin uskoon. Miten voidaan tavoittaa miljoonat ihmiset ilman TV:tä tai Radiota suljetussa maissa?
        Kerro sinä jos tiedät?

Tuomitseminen on tehtävä aina oikein,jos siihen lähtee.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe