Niin, miksi lähimmäinen kärsii masentuneen rinnalla. Tietysti hätä, välittäminen toisesta ja auttamisen halu. Kipeää tekee katsella vierellä kun toinen riutuu huonommaksi ja loitommaksi. Et saa vastakaikua puhut mitä vaan, kuin tyhjille seinille. Ei syö, ei jaksa, nukkuu tai silmät selällään tuijottaa tyhjyyteen. Asioita on satoja, mitä Sinä terve ihminen et voi ymmärtää. Millainen se olotila siinä *helv. ssä* on. Ei ole pienintäkään voimaa että jaksaisi järkeillä tunneasioiden kanssa ja jakaa sitä Sinulle rakkain. Ne kaikki on kuollut siinä tilassa. Raskas, väsynyt, kipeä, tunteeton, tyhjä pää, voi olla samalla kovat fyysiset säryt, hermostuneisuutta jne.... Hän itse surkuttelee omia asioita, miksi minä tällainen. Häpeää, kun minun aivoissa on vikaa. Pää painaa ja on raskas kannatella, paine pääkopassa kuin aivot olisivat turvonneet. Ymmärtäkää häntä, ei tässä tilassa voi olla järkevä. Tätä olotilaa on voinut olla vuosia, kunnes se tulee sitten tähän pisteeseen, ihminen on jo väsynyt kaikkeen ja vaipuu antaa periksi, masentuu.
Jokin muu ulkoinen tekijä, koira, vieras ihminen jolle hän reakoi, tuo hetken piristyksen. Hän koittaa jaksaa antaa sitä pientä lohtua mitä hänellä on. Mutta arvaa vaan, kuinka suuren voimavaran se haukkaa potilaasta kun koittaa olla vähänkin elävä toista kohtaan ....
Lähimmäinen on siinä, jolle on jo käynyt taakaksi eikä kosketa niin *paljoa*. Kenelle muulle kuin sinulle hän voi äksyillä, olla paha, jakaa pahaa oloa, purkaa kaiken sinulle, joka olet rinalla.
Silti on se hyvä, kun olet siinä, vaikka hiljaa, kunhan olet läsnä, välität. Olet mukana elämässä. Jos menet pois, niin masentunut tuntee, että ei ole enää mitään. Itsetuhoiset ajattelut on mielessä, koska olotila on sanoinkuvaamattoman raskas, minkä takia elää. Mutta sinä ystävä, tuttavat olette kuitenkin rakkaat joita hän ajattelee. JOS on huonot välit, on mahdollista, että masentunut kostoksi päättää päivänsä. Siis mahdollista. Jokin turvautuu viinaan, se on huono asia että sitä tietä lähtee kulkemaan. Siitä ei parane koskaan viinan voimalla.
Mistä sitten voimaa Sinulle ystävä hyvä. Joka olet rinnalla, koet kaiken siinä mukana. Sinunkin voimavarat alkavat ehtyä. Et jaksa elää ja katsoa masentunutta. Ei tuosta ole toivoa parantumiseen. Miten se voi jatkua noin kauan. Paraneehan pahemmasta flunssastakin.
Sillä myös sinulle lähimmäinen pitäisi olla jokin taho, missä käydä juttelemassa asioista. Purkaa omaa pahaa oloa ja tuskaa minkä näät toisessa. Kannat sitä sisälläsi.
Missä huomioidaan sinua, annetaan tukea kun jaksat hoitaa lähimmäistäsi.
Yksi hyvä asia on, että olet mukana terapiassa hänen kanssa. Käyt välillä itse yksin juttelemassa saman auttajan kanssa. Ja sitten, otat lomaa itsellesi. Koitetaan saada sairas hoitoon, sairaalaan, mielisairaalaan jne....
Huomiokaa, heti kun oireet alkaa näkyä, tuntua siltä. Masentunut pitää saada lääkäriin. Ja vain tämän alan lääkäriin. Sieltä lääkitys, käydä lääkärin tykönä useampia kertoja. Luoda hoitosuhde, näin päästään oikeaan läkitykseen.
Sitten pitäisi saada pätevä psykologi terapiaa antamaan. Huoioitavaa on myös, että potilas itse myöntää sairauden, sillä siten hän voi saada kaiken mahdollisen hoidon. Masennuksia on niin monta kuin on potilastakin. Kaikilla on taustat erilaiset.
Itse kokeneena, sisarusten, hyvien lasteni ja rakkaan vaimoni avustamana olen tässä.
Jaksakaa ja jaksakaa. Voimaa Teille kaikille....
miksi lähimmäinen kärsii
8
801
Vastaukset
- GretaMieku
Minäkin olen mielentervyskuntoutuja ja sairastan masennusta minulla on kaikki samat oireet ja tunnen olevani luuseri ihminen minulle vain kävi niin että minun rakkaus jätti minut hän petti minua ja jätti minut huhtikuussa ja sanoipa vielä minua luuseriksi olen nuori nainen vuosimallia -78- psyykkisesti sairas ja minulle tehtiin niin että rakkauteni minut hylkäsi en voi mitään muuta kuin olla masentunut.Kohta on juolu ja tämä masennus pahenee ihan kokoajan vietän joulun yksin ilman rakstani makaan kotona ja itken sille en voi yhtään mitään minulla on niin kova pahanolon tunne että en tiedä miten sen saa poistumaan se onkin todella paha kun oma rakastettu jättää. En muuta voi kun surra.
- yxi
Hei Sinulle.
Jatka ja usko tulevaisuuteen. Sinulla ei ollut rakasta eikä ystävää. Kun on tosipaikka, silloin ystävät ovat ystäviä ja rakkaita ihmisiä, jotka seisovat rinnallasi, kun on vaikeaa. Ja vielä senkin jälkeen välittävät sinusta. Voin vain antaa sinulle voimaa ja valaa uskoa, luottamusta sinulle itselle. Sure rauhassa mitä on ollut. Käsittele ne kunnolla ja katso huomista uusin toivein. Itke, pura pahaa oloasi ja anna tunteiden tulla, ne on kohdattava. Miksi yksin, eikö edes yksi ystävä olisi joka olisi läsnä. Koti, vanhemmat ym..
Kun olet käsitellyt asiat, mieluummin ammattiauttajan kanssa. Siihen voi mennä viikkoja, vuosi, pari. Mutta käy ne läpi.
Kaiken noiden jälkeen.
Älä *märehdi* niitä asioita päivästä toiseen, muuta ajattelutapaa. Pakota mieleesi muita ajatuksia. Elämä on kovaa, silti se meitä opettaa ja koulutta tavalla jos toisella. Vaikeaa se on, olet nuori, sinulla vaikka mitä edessä, tulevaisuudessa....
- .....
Kiitos erittäin hyvästä kirjoituksesta.
- mieheni rinnalla
vien lääkäriin, hoivaan, hoidan kaikki perheemme käytännön asiat, kannustan, kuuntelen, otan vastaan kiukuttelut jne.
Mistä saan voimaa omaan jaksamiseeni, tuleeko ikinä päivää, jolloin mieheni sanoo: kiitos!- kohta entinen puoliso
Miten saan avomieheni ymmärtämään ja ottamaan vakavasti sen, että hänellä on kaikki masennukseen viittaavat merkit? Jos yritän sanoa, hän haukkuu tyhmäksi. Jos yritän piristää, hän sanoo jotain sellaista että poistun surullisena paikalta. Itselläni valtava elämän halu ja nautin suuresti tehdä kaikkia erilaisia asioita. Olen hyvin sosiaalinen ja vilkas ihminen. Tämä taas johtaa siihen että hän syyllistää minua omasta iloisuudestani. Yritän ottaa häntä mukaan tekemisiin, turhaan. Ei lähde ulos, viikonloput menee juodessa, jolloinka hän ei jaksa tehdä päivällä mitään. Ei halua tutustua ystäviin, enemmänkin halveksii ja haukkuu heitä, eikä halua tulla vanhempieni luona käymään. Auttakaa, alkaa usko hiipua.
- elämään
kohta entinen puoliso kirjoitti:
Miten saan avomieheni ymmärtämään ja ottamaan vakavasti sen, että hänellä on kaikki masennukseen viittaavat merkit? Jos yritän sanoa, hän haukkuu tyhmäksi. Jos yritän piristää, hän sanoo jotain sellaista että poistun surullisena paikalta. Itselläni valtava elämän halu ja nautin suuresti tehdä kaikkia erilaisia asioita. Olen hyvin sosiaalinen ja vilkas ihminen. Tämä taas johtaa siihen että hän syyllistää minua omasta iloisuudestani. Yritän ottaa häntä mukaan tekemisiin, turhaan. Ei lähde ulos, viikonloput menee juodessa, jolloinka hän ei jaksa tehdä päivällä mitään. Ei halua tutustua ystäviin, enemmänkin halveksii ja haukkuu heitä, eikä halua tulla vanhempieni luona käymään. Auttakaa, alkaa usko hiipua.
Kauan meni minullakin, ennenkuin vaimorakas sai minut uskomaan. Minä en kuitenkaan viinan kanssa ollut tekemisissä. Vähän muutoinkin sitä käyttänyt elämäni aikana. Mutta nyt olen vaimon kanssa ottanut enemmänkin, viiniä, en humalaan, hyi.
Kyllä minullekin sanottiin ja neuvottiin, vastasin pahasti takaisin ja syyllistin toisen, vaimon. Sinä se paha oot ja lasten kanssa yhdessä sopineet jne... jne...
Vaimo oli ja on voimakas persoona. Hän suuttui ja pakotti eron uhalla hakemaan apua. Menimme pariterapiaan, minä kielteisellä päällä tietty. Siellä keskustelun tiimoissa puhuttiin minusta, voi kun se satutti ja hävetti. Kävin välillä yksin.... Ei tuloksia, itsetuhoa ajattelin..... Muutaman kerran käytyäni, kerroin terapeutille itsetuhoajatuksista voimakkaastakin. Hän soitti heti psykiatrian lääkärille ja otti minut seuraavana päivänä vastaan, ajoi toisesta kaupungista vartavasten. Sain lääkityksen, kokeilin, vaihdettiin, sitten kolmannet lääkkeet alkoi auttaa ja sain nukuttua.....
Miehesi täytyy saada hyväksytyksi oma tila. Hänen pitää tajuta missä mennään ja suostua lääkäriin meno. Hän ei sitä itse näe, purkaa sitä viinalla ulos. JA SE ON VAARALLISTA JO SINUNKIN KANNALTA. Hoitoon vaikka väkisin, jos on vähänkin väkivaltanen, sitten poliisin kanssa, älä odota. Viina on pirullista jälkeä tehnyt............
Lääkäri voi asian katsottua, pakottaa tai suostuttaa potilaan sairaalaahoitoon, mielisairaalaan, mikä vakavuus. Minusta sitä pitää käyttää enemmän. Kun on siinä tilassa ettei oma älli enää riitä eikä näe missä ollaan...... Minä itse olin Mikkelin mielisairaalassa 4 viikkoa. Minusta siellä oli hirveän vapauttavaa puhua vertaistensa kanssa. Siellä asiat kolahti kun toisilla on samanlaisia asioita mitä en osaa käsitellä......
Hoitotie on pitkä, raskas, uuvuttava sinua kuin potilastakin.
Masennuksesta paranin, olenkirjoittanut,.,.,.,
Olen syvästi kiitollinen vaimolle,,, kiitos rakas vaimo.......... jaksakaa........... - väsynyt avopuoliso
kohta entinen puoliso kirjoitti:
Hei kohta entinen puoliso. On helpottavaa huomata, etten ole ainoa, jolla on vastaavanlaisia tuntemuksia masentuneen ihmisen kanssa elämisestä ja tämän tukemisesta.
Minun avomieheni on ollut masentunut jo useita vuosia. Kun tutustuimme hänellä oli menossa parempi jakso elämässä, mutta nyt kun olemme seurustelleet reilun vuoden yhdessä masennus on palannut. Minun on hyvin vaikea suhtautua rakkaani masennukseen. En ole aiemmin ollut yhtä läheisessä suhteessa masennusta sairastavan ihmisen kanssa, ja välillä tuntuu, etten osaa auttaa. Se on äärimmäisen turhauttavaa ja kuluttavaa. Monesti yritän olla reipas ja piristää kultaani, mutta tuntuu että vaan pahennan tilannetta. Hän vastailee jutusteluuni puolittaisilla sanoilla ja apaattisella tuijotuksella, joskus puhtaalla vihalla, kun en osaa piristää ja tukea häntä tarpeeksi vaikka olen hänen tyttöystävänsä. Minun tulisi osata parantaa hänen olonsa. Tiedän, että minun tulisi olla vahva eikä välittää jatkuvasta kritiikistä ja ilkeistä sanoista jotka satuttavat. Hän on sairas ja tarvitsee apua. Minä olen vielä järjissäni - toistaiseksi, vaikka olenkin huomannut että avomieheni masennusjaksojen aikana vaivun itsekin alakuloisuuteen, syytän itseäni kykenemättömyydestäni auttamaan sekä itken, kun rintaani puristaa ja ahdistaa. Tiedän, että en saisi mennä mukaan mieheni masennukseen, mutta olen luonteeltani herkkä ihminen ja en vain voi kyseisille tunteille ja turhautumiselle mitään. En tiedä oikein mikä auttaisi. Pitäisikö ohjata mies hoitoon vai mennä sinne itse, että jaksaisi paremmin. Eroa en ole harkinnut, vaikka suurin osa yhteisestä ajastamme on sietämätöntä. Haluaisin vain että kultani hymyilisi ja voisi olla onnellinen kanssani.
- läheinen
Kiitos. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770