Peruskysymys refluksista

sop

..Eli miksikös happosalpaajalääkitys kuurina auttaa pitkäksi aikaa/lopullisdesti joidenkin kyseiseen vaivaan,koska haponerityshän palautuu kuurin loputtua.Itse olen syönyt zoltia/somacia vaivaani jo yli vuoden,vaiva palaa heti jos lopetan,koska alempi sulkijalihas niin väljä.Kaikki pään-nostamis,kahvin ja suklaan ym.välttäminen muut konstitkin käytössä. Lienee minulla loppuelämän vaiva ja leikkaukseen en mene.Yllättävää vain että tähystyksesä(3krt) ja ph-mittauksessa refluksia vain hieman normaalia enemmän,mutta kivut helvetilliset.

10

1191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuurina

Kait se riippuu siitäkin, mistä refluksi johtuu ja missä vaiheessa todetaan. Voisi kai sen hoitaa pelkällä ruokavaliollakin ja noilla mainitsemillasi konsteilla, ellei ole kroonista tulehdusta tai muuta.Itselläni on Barrett-muutosta ja mahalaukun krooninen tulehdus. Sulkijalihas saatiinkin toimimaan,todettiin viime tähystyksessä.

Refluksista on nykyään muodostunut yleiskäsite, joka on helppo ilmaista mutta potilaalla voi olla monenmoista versiota ja vaivaa. En minäkään viitsi jokaiselle eritellä, sanon vain, että on refluksi, kun ruokavaliosta usein kysytään - mm. ai etkö tykkää tomaatista tai sipulista ja suklaa se vasta ihme on, eikä liity happoihin edes.

Sepä ikävää, jos lääkitys tai muu hoito ei auta kipuihin.Somac ei aikanaan auttanut mitään, tai kokeilu oli liian lyhyt, erikoslääkärin mielestä Pariet oli paras, mutta siltä on pudonnut korvattavuus kokonaan pois. Ensikerran uusiessani vaihdan sen luultavasti Nexiumiin.

• sop

tarkoitit sillä että sulkijalihas saatiin toimimaan.Lääkäri viimeksi sanoi että sulkijalihasta ei voi "jumpata", jos se löystynyt niin mitään ei voi tehdä.Itselläni vaiva jäi raskaudesta,ja kivut ovat nytkin ikävät rintalastan takana,vaikka kaikki pahentavat ruoat pannassa.Tähystyksessä yleensä vain lievää tulehdusta,vaikka kipuja runsaasti.Ehkä olen vain niin kipuherkkä,tai jokin nyt ylläpitää tulehdusta.Täytyy vaihtaa lääke Nexiumiksi kokeilun vuoksi.

• sop

olla jotain muutakin vaivaa,täytyisi pyytää lähete ylävatsan ultraan..?

• heli

Minulla tuo Nexium 40mg, eikä auta mitään. Kävin ylävatsan ultrassa ja siellä ei kuulemma mitään näkynyt mutta olen menossa tammikuussa yksityislääkärille kun täällä tuppukylässä joka toinen lääkäri sanoo toista ja toinen toista. En siis nyt ole saanut edes varmuutta että onko refluksi, yksi lääkäri sanoi että on ja toinen että ei. Nexiumia olen kuitenkin yli kuukauden syönyt eikä sillä ole ollut minkäänlaista vaikutusta kipuun. huoh, vielä pari viikkoa.,.

• sop
        heli kirjoitti:

Minulla tuo Nexium 40mg, eikä auta mitään. Kävin ylävatsan ultrassa ja siellä ei kuulemma mitään näkynyt mutta olen menossa tammikuussa yksityislääkärille kun täällä tuppukylässä joka toinen lääkäri sanoo toista ja toinen toista. En siis nyt ole saanut edes varmuutta että onko refluksi, yksi lääkäri sanoi että on ja toinen että ei. Nexiumia olen kuitenkin yli kuukauden syönyt eikä sillä ole ollut minkäänlaista vaikutusta kipuun. huoh, vielä pari viikkoa.,.

ultraäänessähän ei näy refluksi eikä limakalvojen tila,itse haen kyllä taas lähetteen gastroskopiaan jos lääkkeen vaihto ei auta.Ei mukava homma,mutta sieltä tulee heti selvyys.

• heli
        sop kirjoitti:

ultraäänessähän ei näy refluksi eikä limakalvojen tila,itse haen kyllä taas lähetteen gastroskopiaan jos lääkkeen vaihto ei auta.Ei mukava homma,mutta sieltä tulee heti selvyys.

Kävin ensin vatsalaukun tähystyksessä, lääkäri määräs sen jälkeen ultran, kuulemma sitä varten että siitä näkyy paremmin jos ruokatorvi on ehtinyt vahingoittua, että joutuuko leikkaukseen vai ei. Nyt on vähän ihmetilanne, yks lääkäri sano että tähystys tuloksista näkee heti että refluksi on, toinen lääkäri sanoi että täysin terve oot, ei mitään näy missään tuloksissa. Mutta menen nyt kuitenkin sinne yksityiselle kaikkien tulosteni kanssa, jospa sieltä saisi selvän vastauksen..

• heli
        heli kirjoitti:

Kävin ensin vatsalaukun tähystyksessä, lääkäri määräs sen jälkeen ultran, kuulemma sitä varten että siitä näkyy paremmin jos ruokatorvi on ehtinyt vahingoittua, että joutuuko leikkaukseen vai ei. Nyt on vähän ihmetilanne, yks lääkäri sano että tähystys tuloksista näkee heti että refluksi on, toinen lääkäri sanoi että täysin terve oot, ei mitään näy missään tuloksissa. Mutta menen nyt kuitenkin sinne yksityiselle kaikkien tulosteni kanssa, jospa sieltä saisi selvän vastauksen..

Tollero kun on niin ei voinut tuossa edellisessä viestissä kysyä tätä..
        Mutta, minkälaisia kipuja teillä on ollut? Minulla alkoi helvetillisenä kipuna oikealla alavatsassa,umpparin kohdalla. Kipu tuli niin kovana että ei voinut seisoa suorassa, ei istua eikä kävellä. Nojasin pöytään kaksinkerroin , kun muussa asennossa en voinut olla. Tämän vuoksi epäiltiinkin umpparia melko pitkään. Nykyisin tällaisia kohtauksia tulee noin kerran viikossa, kipu tulee jo niin kovana että pakko maata kovalla lattialla sikiöasennossa, puhuminenkin sattuu. Edellinen kohtaus kesti 4tuntia. Ja tämä nyt on kestänyt sen reilu 3kk, ei mukavaa enää :/ Kun kävin tähystyksessä niin lääkäri sanoin poislähtiessäni että näkyi varjostumia ja "möykkyjä" (mutta ei kommentoinut sen enempää). Pari tuntia sen jälkeen kun olin sieltä ehtinyt lähteä, lääkäri soitti ja ilmoitti että on varannut kiireellisenä minulle ajan ylävatsan ultraan, mutta kun siellä ei mitään näkynyt niin sanottiin että täysin terve olet. Vähän levoton olo ollut sen jälkeen, tuntuu että kaikki lääkärit tulkitsevat kuvia&tuloksia ihan erilailla! Eli onko teillä muilla tullut tämmösiä pahoja kipukohtauksia?

• sop
        heli kirjoitti:

Tollero kun on niin ei voinut tuossa edellisessä viestissä kysyä tätä..
        Mutta, minkälaisia kipuja teillä on ollut? Minulla alkoi helvetillisenä kipuna oikealla alavatsassa,umpparin kohdalla. Kipu tuli niin kovana että ei voinut seisoa suorassa, ei istua eikä kävellä. Nojasin pöytään kaksinkerroin , kun muussa asennossa en voinut olla. Tämän vuoksi epäiltiinkin umpparia melko pitkään. Nykyisin tällaisia kohtauksia tulee noin kerran viikossa, kipu tulee jo niin kovana että pakko maata kovalla lattialla sikiöasennossa, puhuminenkin sattuu. Edellinen kohtaus kesti 4tuntia. Ja tämä nyt on kestänyt sen reilu 3kk, ei mukavaa enää :/ Kun kävin tähystyksessä niin lääkäri sanoin poislähtiessäni että näkyi varjostumia ja "möykkyjä" (mutta ei kommentoinut sen enempää). Pari tuntia sen jälkeen kun olin sieltä ehtinyt lähteä, lääkäri soitti ja ilmoitti että on varannut kiireellisenä minulle ajan ylävatsan ultraan, mutta kun siellä ei mitään näkynyt niin sanottiin että täysin terve olet. Vähän levoton olo ollut sen jälkeen, tuntuu että kaikki lääkärit tulkitsevat kuvia&tuloksia ihan erilailla! Eli onko teillä muilla tullut tämmösiä pahoja kipukohtauksia?

polttelu on kipuna itselläni ja jonkinlainen kiristys rintalastan takana.En ole kuullut että refluksi tuntuisi alavatsassa,vaivahan liittyy lähinnä ruokatorveen ja sen ala- ja yläosiin.outo juttu nuo möykyt ym. Itse menisin kyllä gastropuolen erikoislääkärille ja nopsaan jos tuollaisa kipukohtauksia on!

• Heli
        sop kirjoitti:

polttelu on kipuna itselläni ja jonkinlainen kiristys rintalastan takana.En ole kuullut että refluksi tuntuisi alavatsassa,vaivahan liittyy lähinnä ruokatorveen ja sen ala- ja yläosiin.outo juttu nuo möykyt ym. Itse menisin kyllä gastropuolen erikoislääkärille ja nopsaan jos tuollaisa kipukohtauksia on!

Vähän kyllä kieltämättä alkaa jo itselläkin hirvittämään että mitä helvettiä tämä oikein on. Tammikuun 3pvä olen yksityiselle sisätautilääkärille menossakin, toivottavasti jotain sieltä selviää.. Ärsyttää kun kotipaikkakunan terveyskeskus on ihan nimensä mukaisesti arvauskeskus..Olipas todella hauskaa luettavaa kun hain itselleni kaikki potilaskertomuksen tältä ajalta kun olen näiden kipujen takia siellä käynyt,"muutama" sivu oli tekstiä,epäilty on raskautta,kohdunulkopuolista raskautta (jos nämä olisivat olleet syynä niin sitten olisi kyllä asialla ollut jo pyhä henki..), sukupuolitautia,munuaisvikaa,sappikiviä,umpisuolta,ummetusta (hei haloo..) ja virtsarakontulehdusta.Valkosoluarvot ovat olleet melko reilusti koholla koko tämän ajan,kukaan ei vain tiedä mistä se johtuu. Sen takia kaksi antibioottikuuria syönyt mutta arvot eivät vain laske.. Eikä siltikään ole määrätty minkäänlaisiin jatkotutkimuksiin! Tulehdusarvot nousevat aina kohtauksen aikana mutta laskevat normaalitasolle heti kohtauksen loputtua. Jos ei pikkuhiljaa ala syytä löytymään niin mielenterveyshän tässä jo menee.. :(

• mieliharmi
        Heli kirjoitti:

Vähän kyllä kieltämättä alkaa jo itselläkin hirvittämään että mitä helvettiä tämä oikein on. Tammikuun 3pvä olen yksityiselle sisätautilääkärille menossakin, toivottavasti jotain sieltä selviää.. Ärsyttää kun kotipaikkakunan terveyskeskus on ihan nimensä mukaisesti arvauskeskus..Olipas todella hauskaa luettavaa kun hain itselleni kaikki potilaskertomuksen tältä ajalta kun olen näiden kipujen takia siellä käynyt,"muutama" sivu oli tekstiä,epäilty on raskautta,kohdunulkopuolista raskautta (jos nämä olisivat olleet syynä niin sitten olisi kyllä asialla ollut jo pyhä henki..), sukupuolitautia,munuaisvikaa,sappikiviä,umpisuolta,ummetusta (hei haloo..) ja virtsarakontulehdusta.Valkosoluarvot ovat olleet melko reilusti koholla koko tämän ajan,kukaan ei vain tiedä mistä se johtuu. Sen takia kaksi antibioottikuuria syönyt mutta arvot eivät vain laske.. Eikä siltikään ole määrätty minkäänlaisiin jatkotutkimuksiin! Tulehdusarvot nousevat aina kohtauksen aikana mutta laskevat normaalitasolle heti kohtauksen loputtua. Jos ei pikkuhiljaa ala syytä löytymään niin mielenterveyshän tässä jo menee.. :(

Itselläni kyllä on gastron tulokset jo yksityiseltä tiedossa, vielä tässä odottelen patologin lausuntoja kauhuissani. Mulla on ollut jo yli 3 vuotta Nexium käytössä jatkuvasti, eikä juuri mitään apua. Nyt löytyi jo ruokatorvenalaosasta muutoksia ja myös palleatyrä, jota ei havaittu julkisella puolella, jossa on tehty kaksi tutkimusta, eikä siellä todettu myöskään sulkijalihaksen löysyyttä.

Itse sain nyt viimeksi arvauskeskuksessa käydessäni psykologin puhelinnumeron. Sinne onkin jo kohta asiaa, kun niin masentaa. Mua ei välitetty lainkaan siellä hoitaa, vaikka kärsin silloin jo pahoista nielemisvaikeuksista.

Kävin gastroentorologin vastaanotolla ja myös siellä hänen tähystyksessään. Menihän sinne pirusti rahaa. Nyt sit odotan ja katon, mitä seuraavaksi. Tämä mahavaiva on kyllä todella p:stä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5170
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      124
      1653
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1559
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      50
      1456
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1225
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1130
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1047
    8. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      22
      1020
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1008
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      837
    Aihe