Vuoden ikäiseen ja 25 tkm ajettuun TDI:n vaihdettiin huollossa öljyt. Onko normaalia, että kotiin päästyäni - n. 45 km - öljy on jo käytännössä aivan mustaa? Öljynä Castrolin kallein ja koneeseen suositelu öljy.
Kaikesta muusta päätellen suodatin ja öljy on kyllä vaihdettu eli mihinkään vedätykseen en tässä tapauksessa usko. Mielestäni aikaisemmissa TDI autoissa se ei nyt ihan noin nopeasti mustunut vaan muutaman tkm ajon jälkeen.
Öljy heti mustaa? (TDI)
16
13882
Vastaukset
- Jamppa1
normaailia, älä huoli.
- asiantuntijat jopa
sanovat että mitä nopeammin öljy mustuu sitä
parempaa se on.
Pesee näes moottorin paremmin ja sitoo sitten
epäpuhtaudet itseensä.
Näin maalaisjärjellä ajatellen saattaa olla
perääkin. - Mercedesisti
Itselläni on kaksi autoa, toinen bensa ja toinen diesel. Dieselissä käy juuri noin, kyseessä 181 tkm ajettu vapaasti hengittävä diesel, kun vaihtaa Mobil 5W40 öljyt niin melko heti mustuvat, en ihan noin pian ole kyllä tsekannut. Siis öljy putsaa koneen ja ainahan sinne vähän jää vanhaa mustaa öljyä joka sotkee nopeasti uudet öljyt värillään, muttei muuten toki. Dieselissä vain on se, että nokihiukkasia tulee niin paljon että tämä kuuluu asiaan. Bensiiniautossa aivan musta öljy on kyllä merkki siitä, että likaa tulee jostakin aivan liikaa eikä normaalisti, ts. vanhat öljyt on ajettu vaikkapa 5krt se määrä kuin on ohje, jolloin sitten se vanha jäävä öljy jo riittää kyllä bensakoneessakin uudet öljyt mustaamaan.
Kerran nimittäin vuosia sitten kun oli vähän vähempi rahaa, niin oli käytössä vanha käytetty Ford Sierra 1,6l jossa oli ostaessa varmaan jo melkoisesti ajetut öljyt, aivan tummat, mutta kyseessä halpa ja vanha auto oli, ajelin sitten kaiken talvea vielä noilla öljyilla ja myös kesää puoleen väliin, ehkä 15.000km, sitten öljyillä oli käsittääkseni ajettu n. 35.000km ainakin, menin sitten vaihdattamaan ne ja valitsin vielä halvinta mineraaliöljyä uudeksi öljyksi. Tällöin vaihdon jälkeen bensakoneessakin heti kun öljynvaihtaja pyöräytti vain konetta ja tarkasti uudne öljyn oikeaa määrää, hän huomasi, että uusikin öljy meni samantien, siis ihan jopa ajamatta ollenkaan autolla, melko mustaksi. Sanoi oikein erikseen minulle että pitäisi vaihtaa useammin öljyt, että uusikin öljy meni heti mustaksi, kun vanha oli niin karseassa kunnossa ja sitä vähän aina jää sinne. Minä siihne että "joo, täytyy vaihdella" mutta enpä koskaan siihen autoon enää öljyjä vaihtanut, seuraavana keväänä se taas meni myyntiin se auto muistaakseni 5000 mk:lla tyytyväiselle ostajalle, itse maksoin siitä 7000mk, ja auto oli vielä melko virheetön ja ruosteeton, bensaa kyllä söi liikaa, 8-10l satasella, muuten huippuhalpoja kilometrejä kyllä. Mutta öljyistä siinä ei käytännössä tarvinnut välittää muuta kuin että ajeli vaan, kunhan öljynpaineen merkkivalo ei syttynyt kesken ajon ja sammui käynnistäessä normaalisti. Muuten en varmaan koskaan edes tarkastanut öljyjä tuossa autossa, ajattelin, että kyllähän se paineen merkkivalo sitten syttyy jos liian matalalle menee paine, eli jos öljymäärä on vaarallisen vähäinen tai jotain. Ja hyvin kävi ja kukkui auto.- aaaaas.
sinä annoit jo vastauksen.
kylä meiltäkin mustu yli 100 tkm ajetut,
mutta ei alle 100 000 km ajetuissa mustu ei ainakaan dieseleissä.
YKSI AINUT syy nopeaan mustumiseen on se että on jäänyt vanhaa öljyä.
sitä jää,
jos moottori ei ole ollut täysin kuuma kun on alettu öljyjä laskemaan,
"vain" lämmintä öljyä jää aina 1-2 dl enemmän moottoriin.
tai on avattu tulppa ja odoteltu suurimmat, ja laitettu tulppa heti kiinni,
sitten vasta aloiteltu muut työt, öljynsuodattimen vaihto ym,
eli väärässä järjestyksessä.
huolloissa ei aina vaihdeta suodatinta, se vain pyyhitän päältä,
koska asiakas joskus harvoin huomaa,
valitetaan erehdystä ja vaihdetaan.
Ja KOTINIKKAREILLE,
kun on öljyt pois, valumista ei saa mitenkään tehostaa,
konetta pyörittämällä tms.
Tuo mustuus ei mitään haittaa.
Toki saa valuttaa kauankin,
valuuhan ne muutenkin kun kuuma kone jätetään seisomaan,
MUTTA SILLOIN PITÄÄ LAITTAA jokin este,
ettei vahingossa starttaa, jos ei ole öljyjä - Kemisti
aaaaas. kirjoitti:
sinä annoit jo vastauksen.
kylä meiltäkin mustu yli 100 tkm ajetut,
mutta ei alle 100 000 km ajetuissa mustu ei ainakaan dieseleissä.
YKSI AINUT syy nopeaan mustumiseen on se että on jäänyt vanhaa öljyä.
sitä jää,
jos moottori ei ole ollut täysin kuuma kun on alettu öljyjä laskemaan,
"vain" lämmintä öljyä jää aina 1-2 dl enemmän moottoriin.
tai on avattu tulppa ja odoteltu suurimmat, ja laitettu tulppa heti kiinni,
sitten vasta aloiteltu muut työt, öljynsuodattimen vaihto ym,
eli väärässä järjestyksessä.
huolloissa ei aina vaihdeta suodatinta, se vain pyyhitän päältä,
koska asiakas joskus harvoin huomaa,
valitetaan erehdystä ja vaihdetaan.
Ja KOTINIKKAREILLE,
kun on öljyt pois, valumista ei saa mitenkään tehostaa,
konetta pyörittämällä tms.
Tuo mustuus ei mitään haittaa.
Toki saa valuttaa kauankin,
valuuhan ne muutenkin kun kuuma kone jätetään seisomaan,
MUTTA SILLOIN PITÄÄ LAITTAA jokin este,
ettei vahingossa starttaa, jos ei ole öljyjäÖljyn ns. kuollut tilavuus on kohtuullisen suuri. Siksi nuo opit että tulee valuttaa kaikki öljy ulos ajan kanssa ovat höpinöitä.
Öljyä jää:
- öljypumppuun ja putkiin
- turboon ja sen öljyputkiin
- öljynjäähdyttimeen ja sen putkiin
Mitähän autonmoottoriin mahtaa jäädä öljyä. Arvioikoon viisaammat. Minun kokemukseni rajoittuu suureen venedieselmoottoriin johon jää 1 - 1,5 l öljyä vaikka kuinka valuttaisi, paitsi että öljypohjassa ei edes ole proppua.
Tämän vanhan öljyn värjäämänä uusi öljy on samantien mustaa vaihdon jälkeen. Ilmiö on optinen eikä haittaa moottorin keston suhteen.
Bensamoottoreissa ei ole nokea samalla tavalla kuin dieselissä, siksi öljy ei ole "pikimustaa".
- on melko mustaa
jo moottoriin kaadettaessa.
- kyse
Joo sellaisesta juuri on kysekin. Aikaisemmissakin autoissa on moista ollut, mutta pysyi sentään joitain sato km kirkkaana. Tämä oli kyllä tosiaan heti mustaa. Tutkin tuossa vähän ulkomaan sivuja ja kyllä tämä näköjään on diesel koneiden ominaisuus, että mustaksi menee alta aikayksikön, muutamassa minuutissa.
- tietäjä.
Kyllä se moottori on todellisuudessa kulunut.
Uuteen dieselmoottoriin laitettu öljy pysyy kirkkaana tuhansia kilometrejä.- hillittömästi
juttuasi. Pelastit päivän.
- heeee
Joo 20 tkm ajettu auto on väljä. Varsinkaan kun ei öljyä kuluta yhtään. Toisin kuin edeltävät TDI:ni. Nämä ovat nääs yksilöitä. Mutta huumorimiehiä olet. Tai käytät joitain öljyn korvikkeita jotka eivät toimi öljynä.
- aaaaas.
hillittömästi kirjoitti:
juttuasi. Pelastit päivän.
kyllä 20 000 ajettu voi olla väljä,
mutta ei tämä, eikä kuin 1/1000 autosta,
alla tuli jo vastaus, se kuluttaisikin öljyä.
Kyllä huonolla sisäänajolla saa auton väljäksi ennen 10 tkm.
Kaksi alle 1000 km ajettua esittelyautoakin keitin,
kun tuli hieman kokeiltua kierroksia,
ovat 1990 vuosien malleja ja toiset kaksi vm. 1986.
"ihan pikaisen lisättiin vettä" sanoi automyyjä,
vaikka koko korjaamon piha oli märkä.
Kun seurasin ko. autojen kestoa, kun joku ne osti,
oli kone auki jo ennen 50 000 km.
Kun heti uudesta kokeilet kaasu pohjaan painelua ahkeraan,
saat mahdollisesti männänrenkaat kulumaan yms,
mutta ei aina.
Onhan niitä vanhoissa autoissakin paljon eroja,
toisilla on useita ongelmia ennen 100 tkm,
toiset ajaa ongelmitta useita satoja tuhansia km.
Kyllä auton voi kuluttaa omalla ajotyylillä,
vaikka missään nimessä,
mikään auto ei heti,
eikä seuraavan 5000 km aikana täysin rikkoonnu. - ja takavuosina
aaaaas. kirjoitti:
kyllä 20 000 ajettu voi olla väljä,
mutta ei tämä, eikä kuin 1/1000 autosta,
alla tuli jo vastaus, se kuluttaisikin öljyä.
Kyllä huonolla sisäänajolla saa auton väljäksi ennen 10 tkm.
Kaksi alle 1000 km ajettua esittelyautoakin keitin,
kun tuli hieman kokeiltua kierroksia,
ovat 1990 vuosien malleja ja toiset kaksi vm. 1986.
"ihan pikaisen lisättiin vettä" sanoi automyyjä,
vaikka koko korjaamon piha oli märkä.
Kun seurasin ko. autojen kestoa, kun joku ne osti,
oli kone auki jo ennen 50 000 km.
Kun heti uudesta kokeilet kaasu pohjaan painelua ahkeraan,
saat mahdollisesti männänrenkaat kulumaan yms,
mutta ei aina.
Onhan niitä vanhoissa autoissakin paljon eroja,
toisilla on useita ongelmia ennen 100 tkm,
toiset ajaa ongelmitta useita satoja tuhansia km.
Kyllä auton voi kuluttaa omalla ajotyylillä,
vaikka missään nimessä,
mikään auto ei heti,
eikä seuraavan 5000 km aikana täysin rikkoonnu.yhdeltä suurimmista öljyfirmoista tuli uusi moniasteöljy markkinoille mikä teki selvää jälkeä mm. Mersun, Audin, Bemarin ja muista moottoreista parhaimmillaan jo 10000km:n ajon jälkeen. Oli niin ison firman tuote että takuuna tehtiin moottoriremppoja kaikessa hiljaisuudessa. Öljy muuttui limaiseksi sakaksi joka tukki öljykanavat ja jumitti männänrenkaat. Oiskohan sen takia tullut VW konsernin autoihin kielto moniasteöljyistä. Sen verran pakko sanoa ettei ollut Mobil.
Leveä hymyni koski lähinnä tuota moottoriöljyn mustaantumista dieselissä. Oikeastihan montaa kilometriä ei tarvitse ajaa kun noen pigmentit sävyttävät öljyn. Ei kuitenkaan vaikuta voiteluominaisuuksiin mitenkään. - Qlmeri.
ja takavuosina kirjoitti:
yhdeltä suurimmista öljyfirmoista tuli uusi moniasteöljy markkinoille mikä teki selvää jälkeä mm. Mersun, Audin, Bemarin ja muista moottoreista parhaimmillaan jo 10000km:n ajon jälkeen. Oli niin ison firman tuote että takuuna tehtiin moottoriremppoja kaikessa hiljaisuudessa. Öljy muuttui limaiseksi sakaksi joka tukki öljykanavat ja jumitti männänrenkaat. Oiskohan sen takia tullut VW konsernin autoihin kielto moniasteöljyistä. Sen verran pakko sanoa ettei ollut Mobil.
Leveä hymyni koski lähinnä tuota moottoriöljyn mustaantumista dieselissä. Oikeastihan montaa kilometriä ei tarvitse ajaa kun noen pigmentit sävyttävät öljyn. Ei kuitenkaan vaikuta voiteluominaisuuksiin mitenkään.isäni oli vw tj "silloin" kun vw kielsi, ei suositellut monisteöljyjä. (nyt 92v.)
Syy oli silloin kova laatu ja taloudellisuuskilpailu, silloin se oli aitoa
taloudellisuutta käytännössä.
Vw kielsi, koska öljynvaihtovälit olivat 2500 km välein,
eikä olut mitään järkeä käyttää kalliimpaa öljyä.
Mutta minua itketti,
"moottoriöljyn mustaantumista dieselissä",
jos aina likaantuu,
miksi sitten aivan uuden auton moottorissa ei likaannu niin nopeasti kuin vanhoissa autoissa.
Toki dieselissä likaantuu nopeammin, kuin bensassa,
mutta paljon vaikuttaa se,
paljonko on jäänyt edellisessä vaihdossa.
Siinä säästää helpolla asentaja omat öljynsä,
kun joka vaihdolla säästää 1 dl.
- hurja kuljettaja
ja muistappa mainita se tyttöystävällessikin.
- Jalmarinen
Itse en enään käytä Castrolia kun muitakin merkkejä on tarjolla volkkariini. VW pyytää törkeätä hintaa Castrolin litrasta, itse kyselen lisäöljyni aina autotaervikeliikkeestä mistä saa huippuöljyjä huomattavasti VW:tä edullisemmin.(Shell, Total jne..)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1104316
- 793513
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?833359Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223301Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?263258- 732935
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim642807"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452790Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852579- 92492