masennus-opiskelu-minä

ensimmäinen

Elikkäs, sairastan masennusta ja opiskelu tuntuu todella raskaalta, en jaksa keskittyä, eikä kiinnosta mikään ym. Olen miettinyt että pitäisin "välivuoden" jatkaisin taas syksyllä (ainakin niin uskottelen itselle ja muille). Terapeutti ja äiti on sitämieltä että pitäisi vaan yrittää jaksaa vaikka en jaksaisi enää yhtään. Pelkään että olen taas kohta sairaalassa jos yritän väkisin, mutta toisaalta haluaisin koulun mahdollisimman nopeasti pois alta, jäljellä enää 1,5 vuotta.

Kertokaa mitä minun pitäisi tehdä, en osaa päättää, olen kyllä välivuoden kannalla.

6

497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • demonitar

Opiskelu tuntuu todella raskaalta jo lukiossa masennuksen vuoksi, joten en jaksa edes kuvitella mitä se stressi oikeasti opiskellessa tulee olemaan, mikäli sinne asti selviää. Olet varmasti sietokykysi äärirajoilla, mutta yleistähän on, että ulkopuoliset vähättelevät oireita, vaikka potilas kulkisi jo toinen jalka haudassa.
      Toisaalta, lähimmäisesi ja terapeuttisi saattavat ajatella omasta näkövikkelistään katsoen puhtaasti sinun parastasi. Haluavat, että toimintakykysi säilyy etkä vain heittäydy sille tielle, että välivuoden jälkeen seuraa uusi välivuosi jne.

Lopulta, itse tiedät parhaiten, mitä kestät ja jos masennuksesi on ollut sairaala-asteella, sen on täytynyt olla hyvin vakavaa. Vaikka olisit ollut siellä aivan toisestakin syystä, niin parempihan olisi selvitä kai ihan omillaan jos suinkin mahdollista. Ihmisen toimintakyky varmaan muuttuu jotenkin sairaalassa, kun ei ole pakkoa jaksaa mitään? Ainakin itselläni pelkäisin sitä, että jos luovuttaisin ja vaihtaisin hetkeksi off-vaihteelle, olisi vaikea rämpiä takaisin normaaliin elämään. Toisaalta...tänään viimeksi kuvittelin tyhmän pääni sisällä kuinka hienoa olisi päästä vaikkapa vankilaan tai johonkin suljettuun laitokseen lepäämään. Olisi oikeutus sille levolle, ei syytettäisi pelkästä laiskuudesta. Tulevaisuuden kannalta ei paljon jaksa enää edes ajatella, mitä mahdolliset sivuvaikutukset olisivat sairaalahoidosta/vankilassa oleskelusta. Ainut mikä estää, on perheeni ja heidän kunniansa säilyttäminen. Vaikka he eivät liiemmin halua säilyttää minun kunniaani; eivät hyväksyisi minkäänlaiseen hoitoon hakeutumista ja satuttavat sanoillaan päivittäin. Minusta ei tule mitään, olen kuulemma surkea pultsarinalku (vaikken edes käytä liiemmin alkoholia), en pärjää elämässä koska olen laiska lukiossa ja pilaan tulevaisuuteni(ka lähentelee ysiä ja siksi olenkin aivan loppuunpalanut jo tässä iässä)eikä mulla tulevaisuutta olisi lukion takana taikka edessä sen paremmin kun mieli ei jaksa suunnitella kuin itsemurhaa, laihdutusta tai vaihtoehtoisesti sitä miten pääsisin valkoiseen pehmustettuun huoneeseen missä ei tarvisi osata, tietää tai välittää mistään.

Anteeksi että eksyn sivujuonteille...vituttaa vaan kaikki aika reippaasti. Kun jaksaisi jotenkin hakea apua, läheiseni tuomitsevat ajatuksen ensimmäisinä, koska olen pelkästään laiska paskiainen.

Pidä ihmeessä välivuosi ettet ajaudu syvemmälle hulluuteen. Toisilla ei ole edes vaihtoehtoja, on pakko upota aina vain kunnes tukehtuu.

• ensimmäinen

On minullakin vankilat ja mielisairaalat mielessä pyörineet. Psykoottisimmissa ajatuksissani olen miettinyt että tappaisin jonkun, pääsisin vankilaan, jossa voisin vaan olla, selittelemättä mitään. Toisaalta olen myös miettinyt että hankkiutuisin sairaalaan, jossa alkaisn riehua. Kävisin kaikkien kimppuun, ihan huvikseni, joutuisin Niuvanniemeen, jossa saisin olla monta vuotta rauhassa.

• Ehkä et tarvitse kokonaista vuotta. Lyhyempikin breikki saattaa riittää ja voit myöhemmin täydentää väliin jääneitä kursseja. Jos aiemmin olet jo ollut sairaalakunnossa, osaat varmasti itse ennakoida mitä tapahtuu, jos pakon edessä jatkat opiskelua ilman siihen tarvittavia voimia.
      En ole lääkäri, enkä voi ottaa vastuuta päätöksestäsi, mutta jos olisit oma tyttäreni, olisin suosittelemassa taukoa opiskelusta.

• Perhonen

Olen sitä mieltä, että opiskelua ei kannata kokonaan keskeyttää. Pystyisitkö esim. keventämään opiskelua niin että vähentäisit kurssien määrää? Tuo ehkä pidentää valmistumisaikaa, mutta helpottaisi tämän hetkistä opiskelua.
      Olen asunut yhdessä masennuksesta kärsivän ihmisen kanssa ja ainakin hänelle kaikkein vaikeinta oli taas aloittaa opiskelut uudestaan, kun oli ollut kotona. Sitä paitsi tietynlainen päivärytmi tuntui ainakin minun ystävällä auttavan masennukseen.
      Tsemppiä!!

• kalle_kani

kevennä lastiasi, pääset sitten perille. Ota se aika itsellesi jota tarvitset. Olen kyllä sitä mieltä että älä lopeta vaan pidä taukoa tai kevennä oiken hurjasti mutta pidä yhteys opiskeluun olemassa, se on sitten uudelleen aloittaessa paljon vaikeampaa....... kokemusta on.
        Koita kestää ja muista ettei tätä maailmaa päivässä tehty!

• ensimmäinen

Sain tänään muutaman viikon sairasloman. Todennäköisesti pidän tämän jakson taukoa ja jatka seuraavassa jaksossa helmikuussa. Jään sairasloman takia niin paljon jälkeen, että on parempi suorittaa kurssit myöhemmin uudestaan.

Tiedän että on vaikeaa lähteä jatkamaan opiskeluja jos pitää puolen vuoden tauon, joten se ei ole ehkä paras vaihtoehto.

Kun elämä on kuin käsijarru päällä ajamista, niin mielessä käy kaiken näköisiä asioita...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      377
      1616
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      79
      1576
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      376
      1553
    4. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      79
      1313
    5. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      48
      1241
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      37
      1085
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      255
      1043
    8. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      918
    9. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      895
    10. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      887
    Aihe