kuinka pitkään maito säilyy? kuinka pitkään parasta ennen-merkinnän jälkeen maito on juoma- ja/tai käyttökelpoista? olen kuullut,että kaksikin viikkoa mutta kyllä tuo epäilyttää...
maidon säilyvyys?
7
8276
Vastaukset
- Valio Arla
Maito ei ole juomakelpoista parasta ennen -päiväyksen jälkeen eikä myöskään sitä ennen. Jos maidon hapattaa piimäksi, sitä voi täysikasvuinen ihminen juuri ja juuri juodakin.
Maitokaupan maito on tarkoitettu alun perin naudanpentujen (lehmävasikoiden) ravinnoksi. Ihmislapset sitä voivat vielä juoda, mutta aikuisten ruuansulatukselle maito on myrkkyä.- Antsa
Erityisesti tuo kohta missä sanot kaupan maidon (eli pastöroidun ja homogenoidun) olevan vasikoille tarkoitettua.
Toki työ aikuiselle ihmiselle myrkyllisyys kiinnostaa myös.
- kylmäketju
Aika pitkään näyttää säilyvän avaamattomana jääkaapissa. 11.2. avasin kevytmaitopurkin, jonka parasta ennen -päiväys oli 22.1.. Olin päättänyt, että teen siitä lettuja, jos se vielä kelpaa sellaiseen. Hämmästyin kovin, kun maito olikin maistaessani aivan juomakelpoista. No, tein kuitenkin letut. Se oli kuitenkin jo 3 viikkoa yli-ikäistä. Ei kannata heittää turhan helposti pois, ja jos haluaa säästää ruokahuushollissa, voi myös ostaa alennettuja viimeisen päiväyksen maitoja. Jos niissä on pikku makuvikaa, ne kyllä kelpaavat leivontaan jne. kypsennettävään ruokaan.
- jing
..maito on avattu 6-30 tuntia sitten? vieläkö sitä voi käyttää jos käyttöpäivä on mennyt jo pari vikkoa sitten umpeen?
- kylmäketju
jing kirjoitti:
..maito on avattu 6-30 tuntia sitten? vieläkö sitä voi käyttää jos käyttöpäivä on mennyt jo pari vikkoa sitten umpeen?
Aistit todellakin avuksi. Haista, maista, kaada hiukan kuumaan kahviin - hapan maito juoksettuu heti.
Hapan maito ei tosiaankaan ole mitään myrkkyä, sitä voi kyllä käyttää ruoanlaittoon. Toinen asia on sitten, jos se on sitten selvästi pilaantunutta, homehtunutta jne.
Tuntuu, että nämä parasta ennen -päivämäärät ovat saaneet varsinkin nuoren polven uskomaan, että tuote olisi heti pilalla sen jälkeen. Niinhän ei ole. Päivämäärä koskee ensisijassa kauppaa, on hyvä, että hyllyissä ei seiso vanhaa tavaraa.
- Katju
Sanoisin, että nuorehko (tupakoimaton), about normaalein aistein varustettu ihminen saa maidosta varsin helposti selville, onko se juomakelpoista. Suurin osa maitotuotteista ilmoittaa varsin selvästi nautintakelvottomuutensa. Ainakaan itse en ole koskaan sairastunut maidosta, vanhasta margariinista kyllä, kun en flunssaisena maistanut mitä söin.
- jugurttipää
http://www.kuinka.fi/vastaus/kuinkakauansäilyy/5.php kurkkaa tuolta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818