6 x 6 kuvauksesta

kiinnostusta olisi

olen jo pitkään ajatellut hommata 6 x6 kuvakoon kameran.Kysymykseni olisikin,onko siinä järkeä jos et ole pimiömiehiä,eli tehdäänkö sitä vedoksia valokuvaamoissa ja hinnat varmaan järkyttäviä.Skannaamalla digimuotoon tietysti jotain,kehukaa ja haukkukaa keskikokoa.

6

2066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoo Koo

      Jos ei itsellä oo pimiötä, kantsii kysellä lähitienoon pikalabbikset olisiko mahdollisuus tehdä niissä kuviksi, pahoin pelkään että ei....

      Skannaaminenkin on siinäjasiinä...hyvällä tasoskannerilla onnistuu jollainlailla mutta hyvällä kinokalustolla pääsee helposti lähes samaan tasoon. Asia olisi aivan eri jos olis kunnon keskikokofilmiskanneri käytössä, mutta se maksaa hunajaa....

    • hasselilla kuvaaja

      Niin tuo onko siinä järkee vai ei. 6X6 kameralla saa kuvia joissa on vähän paremi kuvan laatu. Nykyisin kinarilla saa näiden uusien filmien ansiosta lähes yhtä hyviä kuvia, eteenkin jos tulostettava kuva on normaalin kokoinen. Syvyysvaikutelma on kuvassa paljon paremi, mielestäni. Harvemmin tulee kuvasta tehtyä isompaa tulostetta, mutta silloin kun halusi niin se on tuon rullafilmin aiheuttaman vaivan väärtti.
      Vedoksia tehdään kyllä. Mutta ei ihan joka paikassa. Jotkut liikeet jotka kehittävät kinofilmiä kehittävät myös 120:stä. Toimitusaika on vähän pidempi. Ja ei kuvat ole maksanut sen enemää kuin kinarillekaan.
      Isompiakin kuvia saa ja tietysti ne maksaa 6 eurosta ylöspäin, mutta eihän ole järkee joka kuvasta isoa tulostetta ottaa. Minä otan kuvista normaali kokoisen, rullafilmistä 10 kuvan pohjalle tehdyn 10x10 tai 10x10. Siis se labra joka lahdessa tekee kuvia (Eirikuva) tekee 10x10.

    • KPy

      Vaihdoin vuosi sitten järkkärin kinosta 6x6:teen. Kuvaan vain dia-filmille ja seuraava ostos on keskikoon projektori. Minusta ainakin tutuu, että kannatti.

      Kalusto on nyt Hasselblad 500 C, vanhat hopeiset Pl 2,8/80 ja Sonnar 4/150 sekä Metz 45 ja Slik:n jalusta. Kamera ei ole sarjanumeron perusteella paljoa minua vanhempi ;-) Oletan, että varsinkin Planarin toistoon en ole tulevaisuudessa tyytyväinen, koska kuvaan värille, mutta paketti on ollut edullinen aloitus setti.

      Skanneri täytyy myös vaihtaa jossain vaiheessa sellaiseksi, jossa voi skannata myös keskaria. Ne eivät kuitenkaan maksa maltaita, mutta tasomalleilla skannaus nopeus vain on hitaampi kuin jossain Hasselin tornivirityksessä.

      Paluu käsisäätöön ja erilliseen valoitusmittariin toi toivomaani ajattelua jokaiseen kuvaan. Canon AE1p ja viritin oli tehnyt kuvauksesta mielestäni liikaa roiskintaa, eikä yksittäistä kuvaa enää tullut ajateltua. Aikansa kutakin, mutta ainakaan minä en ole vielä valmis siirtymään digiin harrastuskuvauksessa, mutta töissä joutuu välillä ottamaan kuvia ja ovat digitaalisia jälkikäsittelyn helppouden takia.

    • Skannattu

      Olen kuvannut nyt jonkin aikaa Hasselilla dioja ja mustavalkeita. Olen skannannut diat Epson 700:lla ja tulos on kyllä todella mahtava.
      Kuvaaminenhan 6x6:lla on yhtä juhlaa, kun sillä ei räpsitä noin vain otoksia, vaan täytyy miettiä ja mittailla kaikessa rauhassa.
      Vaikka en ole vielä montaa rullaa tuhlannut 6x6:lla, niin olen kuitenkin ottanut sillä omasta mielestäni elämäni parhaat kuvat.

    • sweet antti

      Pimiö olis MV-kuville paras vaihtoehto. kehumista riittäis, lyhyet syväterävyydet, kuvanlaatu, filmin plussat vs digi, iso kamera on myös mukava. jne.

    • Jo.

      Tehtyä pinnakkaisvedokia joista jo näkee mitä ne esittää..

      Saa hymyillä mutta esimerkiksi useimmat 50 luvun kuvat on 6x6 tai 6x9 pinnakkaisvedoksia.. Siis nega on asetettu valokuvauspaperin päälle rajauskehyksessä ja valotettu suoraan valokuvauspaperille ilman suurennuskonetta

      Kinofilmin pinnakkaiset ei oikein ole hyviä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      646
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      628
    Aihe