Matematiikka yliopistossa

matikka on intohimoni

Olen miettinyt erilaisia jatko-opiskelumahdollisuuksia, mutta viime aikoina olen tullut entistä varmemmaksi siitä, että haluan lähteä opiskelemaan matematiikkaa HY:oon. Itse kysymys yksinkertaistettuna kuuluu, että millaista on matematiikka yliopistossa? Pääseekö muuten suoraan lukemaan matikkaa, jos kirjoituksista on alla pitkän matikan laudatur?

Lisäksi kiinnostaisi tietää, että miten matematiikan opiskelu pääasiassa eroaa lukio-opiskelusta? Onko opiskelu rankkaakin ja pitääkö sivuaineiksi ottaa välttämättä muita luma-aineita, kuten kemiaa ja/tai fysiikkaa (miten yleensä asia on?)?

Olen myös pohtinut teknillisiä aloja ja kauppatieteitä vaihtoehtoina, jolloin tottakai työllisyysnäkymät olisivat parempia. Paljon on puhuttu siitä, että onko kahden tutkinnon suorittaminen mahdollista ja lukemani mukaan se on ihan realistista. Jotenkin vaan tuntuu, siltä, että matematiikkaa olisi helpompi opiskella toisena tutkintona kuin monia muita aloja, olenko oikeassa?

Minkälaisia suuntaumisvaihtoehtoja matemaatikoilla on? Mitkään pedagogiset aineet eivät kiinnosta, eikä siis ole kiinnostusta ryhtyä opettajaksi.

6

5800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaa

      "Pääseekö muuten suoraan lukemaan matikkaa, jos kirjoituksista on alla pitkän matikan laudatur?"

      Yliopistoilla on hakuoppaat netistä ja niistä selviää, miten viime vuonna oli missäkin yliopistossa. Käytännöt voi kuitenkin muuttua.

    • fysiikan opiskelija

      Ällän kirjoittaneet pääsevät satavarmasti sisälle Helsingin Yliopistoon lukemaan matematiikkaa.

      Yliopistossa matematiikassa ei niinkään lasketa, vaan todistetaan ja tutkitaan esim. alkulukujen ominaisuuksia. Tämä on toki hieman kurssikohtaista. Jollain analyysin kurssilla kyllä lasketaankin paljon. Eroa siis lukioon on. Minun mielestäni se ero ei ole kuitenkaan niin suuri kuin mitä joskus kuulee väitettävän.

      Jos haluaa kuitenkin enemmän laskemista ja jatkoa lukiomatikalle, niin silloin kannattaa harkita vaikkapa hakeutumista fysikaalisten tieteiden koulutusohjelmaan. Siellä on omat matikan kurssit, joilla nimenomaan laskutekniikka on pääosassa. Sama pätee myös varmaankin tekniikanalan koulutusohjelmiin.

      Fyssan laitoksen sivut: http://www.physics.helsinki.fi/#

      Matikan laitoksen sivut: http://mathstat.helsinki.fi/index.fi.html

    • abina07

      Mulla on itseasiassa vähän samanlainen tilanne ku sulla. Kirjotin nyt syksyllä L:n pitkästä, ja matikka kiinnostaa, mutta en tosiaankaan halua opettajaksi. Joten mitä muita sieltä voi valmistua. Olen kyllä yheltä sukulaiselta,joka työskentelee vakuutusyhtiössä, kuullut, että hänen työpaikalla on useampia korkeita henkilöitä joilla on matikan tutkinto (lisänä kait muitakin!) ja jotka nostavat huimaa palkkaa... Mutta yleensä varmaan opettajaksi sitä joutuu.=)
      Niin, olen nyt siis kuitenkin aika varmasti hakemassa TKK:lle, joko tutalle tai teknilliseen fysiikkaan. Paperit kyllä varmaan lähtee myös matikkaan että on kuiteki se "varma" paikka.

      • gigo

        Lukion matematiikkaan on kyllä jonkin verran eroa.ihan niin kuin oli lukion ja yläasteenkin välillä. itse olen nyt opiskellut puoli vuotta ja hyvin on mannyt, vaikka alkuun oli paljon epäilyjä siitä miten tulisi sujumaan.
        todistaminen on suuremmassa roolissa kuin lukiossa, mutta sitä harjoitellaankin myös enemmän. Sehän on ihan loogista, että yliopistossa pitää osata tarkemmin perustella mistä mikäkin johtuu.
        itse kirjoitin E:n ilman mitään valinnaisia matikan kursseja (lukiossani ei ollut valinnaisia, siillä se oli pieni lukio) ja välillä jäi joitain asioita käymättäkin ja silto olen pärjännyt ihan hyvin ainakin tähän asti. Oman työn osuus on suurempi kuin lukiossa, mutta ei pidä masetua, jos ei saa kaikkkia tehtäviä tehtyä, harvat saavat ja juuri niistä tehtävistä oppii.
        sivuaineitahan on hyviä esim. tietotekniikka ja tilastotiede. nämä asiat kyllä selkiytyy kunhan saa opiselut rullaamaan. harvala on valmiit selkeät suunnitelmat jotkA pitävät opintojen alussa.
        yleensä kuulee kaikenlaisia kauhutarinoita matemaiikasra, mutta ne kyllä ovat osoittautuneet vääriksi.


      • asdf

        Itse opiskelen matematiikkaa ja tavoitteena on tutkijan ura yliopistossa. Niin se mielestäni on että sitä kiinnostavinta matematiikkaa ei tarvitse missään käytännössä. Ainoat sovelluskohteet ovat lähinnä teoreettisessa fysiikassa joten haluan varmasti yliopistotutkijaksi. Hyvä palkka ei ainakaan minulle ole (onneksi) tärkeintä vaan työn kiinnostavuus.

        Ja siis kyllä matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa on erikseen ihan opettajalinja että ei opettajaksi yleensä joudu ellei erityisesti halua.

        Ainiin ja tiedoksi jos matematiikkaa haluat opiskella kunnolla niin et varmasti halua mennä TKK:lle. Toisaalta jos insinööritieteet noin muuten kiinnostaa niin ehkä sitten mutta ei kannata odottaa mitään kovin hienoa matematiikkaa siellä oppivansa.


      • teekari
        asdf kirjoitti:

        Itse opiskelen matematiikkaa ja tavoitteena on tutkijan ura yliopistossa. Niin se mielestäni on että sitä kiinnostavinta matematiikkaa ei tarvitse missään käytännössä. Ainoat sovelluskohteet ovat lähinnä teoreettisessa fysiikassa joten haluan varmasti yliopistotutkijaksi. Hyvä palkka ei ainakaan minulle ole (onneksi) tärkeintä vaan työn kiinnostavuus.

        Ja siis kyllä matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa on erikseen ihan opettajalinja että ei opettajaksi yleensä joudu ellei erityisesti halua.

        Ainiin ja tiedoksi jos matematiikkaa haluat opiskella kunnolla niin et varmasti halua mennä TKK:lle. Toisaalta jos insinööritieteet noin muuten kiinnostaa niin ehkä sitten mutta ei kannata odottaa mitään kovin hienoa matematiikkaa siellä oppivansa.

        "jos matematiikkaa haluat opiskella kunnolla niin et varmasti halua mennä TKK:lle"

        Sovellettu matematiikka on matematiikkaa, ja sitä voi TKK:lla opiskella loistavasti. Vähemmänkin sovellettu onnistuu, mutta joitain kursseja joutuu ehkä lukemaan yo:lla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe