Mitä saan ajaa ?

Eurohämärää

Palstalla puhuttu jostain C1:stä jne.Itsellä ABC vuodelta -83 joka oikeuttaisi isoonkin m-pyörään vaikka tiedän olevani siihen kykenemätön,eikä kiinnostakaan.Epäselvää on kevytkuorma-auton perävaunusta ja sen painosta.Sama auto voidaan rekisteröidä sekä pakuksi että k-autoksi.Jos olen ymmärtänyt oikein,B-kortti riittää p-autolla kärryllä suurempaan kokonaismassaan kuin C-kortti k-autolla kärryllä ?Kymmenisen vuotta sitten sai "pikku-e:n" ostamalla.Oliko tästä mitään hyötyä vaiko rahastusta vain ?

22

6604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esko

      vastaus autokoululiitto.fi

      • löytyy asiaan

        Henkilöautolla saat jotain sentään vetää, kuorma-autolla vain alle 750 kg.n kärryä. Tutkintoon pitää mennä jos E:n haluat. Hae ajokorttilupaa kortille A BE C1E C, etsi pikkuinen kuorma-auto ja siihen peräkärry lainaksi, ja mene kokeeseen. Onhan siinä se kirjallinen osakin, mutta tutkintotoimistot myyvät mallikysymyssarjan, ehkä kannattaa etsiä kirjanen "kuorma-autokoulu" avuksi.
        Tietysti voit hakea vain BE:tä, ehkä vähemmällä vaivalla ja rahanmenolla pääset,kuljettajatutkinto on ajettava siihenkin, mutta kuorma-auton tilanne ei sitten parane. Ei se C1E mikään hääppöinen kortti ole, pitää vähän olla tiedossa mitä haluaa ja mitä aikoo ajaa, että sen vaivan arvoinen on.


      • autokouluista
        löytyy asiaan kirjoitti:

        Henkilöautolla saat jotain sentään vetää, kuorma-autolla vain alle 750 kg.n kärryä. Tutkintoon pitää mennä jos E:n haluat. Hae ajokorttilupaa kortille A BE C1E C, etsi pikkuinen kuorma-auto ja siihen peräkärry lainaksi, ja mene kokeeseen. Onhan siinä se kirjallinen osakin, mutta tutkintotoimistot myyvät mallikysymyssarjan, ehkä kannattaa etsiä kirjanen "kuorma-autokoulu" avuksi.
        Tietysti voit hakea vain BE:tä, ehkä vähemmällä vaivalla ja rahanmenolla pääset,kuljettajatutkinto on ajettava siihenkin, mutta kuorma-auton tilanne ei sitten parane. Ei se C1E mikään hääppöinen kortti ole, pitää vähän olla tiedossa mitä haluaa ja mitä aikoo ajaa, että sen vaivan arvoinen on.

        Niistä et tähän asiaan apua saa, ellet sítten ole ihan uusavuton. Niiltä ei löydy kalustoa C1E tutkintoon, ja ajotunteja ei ole pakko ottaa tutkintoon.


    • tämä asiaa

      Sinulla on BC-kortti kaverillasi vain B. Menette molemmat autokauppaan ja ostatte samanlaiset reteet maasturit tai sitten isot pakettiautot. Sinä kuitenkin keksit rekisteröidä ostoksesi kuorma-autoksi. Kaverisi naama muuttuu kateudesta tuskanpunaiseksi, kun näkee autojen hintaeron. Lisäksi kaverisi ei saa ajaa sinun autoasi, mutta sinä saat ajaa kaverisi autoa.
      Molemmat saatte vetää vain 750 kg:n kärryä. Mutta molemmille tulee tarve vetää ajoneuvojen suurinta sallittua kärrykokoa, joka on molempien autoille noin 3,5 tonnia.
      No kaverisi menee tutkintoon ja saa BE:n. Asia on sillä klaari, hän saa vetää 7 tonnin yhdistelmää. Sinä menet tutkintoon ja saat BE C1E C:n. Mutta et silti saa vetää omaa 7 tonnin yhdistelmääsi. Kaverisi yhdistelmää saat toki vetää, mutta sinun autosi suurin sallittu kärry on sinun kortillesi reilut 2 tonnia (autosi omamassa).
      Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Menet verottajan kassalle ja maksat sen kaverisi kadehtiman summan, eli rekisteröit autosi henkilöautoksi
      tai hankit BE-kortin. Riippuu elämäntilanteestasi ja autosi tyypistä, mutta ensisilmäyksellä jälkimmäinen vaihtoehto näyttää halvemmalta.
      Että kukahan tässä rahastaa.
      Ja mitä EU:hun niin uusi ajokorttidirektiivi taitaa poistaa C1E:n ja CE tulee tavalliselle ihmiselle mahdottomaksi saada ja ylläpitää. Eli maksstaan vaan kiltisti autoveroja henkilöautosta jatkossa. Kaverisi yhdistelmä säilyy kaikin puolin laillisena.

      • mitä kirjoitat

        "Menet verottajan kassalle ja maksat sen kaverisi kadehtiman summan, eli rekisteröit autosi henkilöautoksi tai hankit BE-kortin."

        Tuossa lopussa kai pitäisi olla CE-kortin. Ja onhan vielä yksi vaihtoehto. Hankkii vielä painavamman auton. =) Jos omistaa kevytkuorma-auton, jonka omamassa on vähintään tuon 3,5 tonnia, saa sillä vetää kaikkia mahdollisia jarruttomia (alle 750 kg) ja työntöjarrullisia (max. 3500 kg) perävaunuja.

        Tieliikenneasetushan sanoo siis seuraavaa:
        "Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo. (19.12.1997/1243)"

        Ja mitähän mäkin näitä mietin, kun itsellä on ABECE ja DE hoituisi kirjallisilla ja inssillä, kun saisi vaan aikaiseksi hoitaa paperityöt ja vuokrata linja-auton. :/


      • tarkistuksesta
        mitä kirjoitat kirjoitti:

        "Menet verottajan kassalle ja maksat sen kaverisi kadehtiman summan, eli rekisteröit autosi henkilöautoksi tai hankit BE-kortin."

        Tuossa lopussa kai pitäisi olla CE-kortin. Ja onhan vielä yksi vaihtoehto. Hankkii vielä painavamman auton. =) Jos omistaa kevytkuorma-auton, jonka omamassa on vähintään tuon 3,5 tonnia, saa sillä vetää kaikkia mahdollisia jarruttomia (alle 750 kg) ja työntöjarrullisia (max. 3500 kg) perävaunuja.

        Tieliikenneasetushan sanoo siis seuraavaa:
        "Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo. (19.12.1997/1243)"

        Ja mitähän mäkin näitä mietin, kun itsellä on ABECE ja DE hoituisi kirjallisilla ja inssillä, kun saisi vaan aikaiseksi hoitaa paperityöt ja vuokrata linja-auton. :/

        Yhden kirjaimen virhe pilasi koko juttuni juonen, että vain asiaa tunteva kykeni sen enää huomaamaan. Painavamman auton hankinnalla en ryhtynyt spekuloimaan, kun oli tarkoituksena esitellä juuri noiden identtisten autojen ongelmavyyhteä.


    • BE:stä vuonna 1996

      Kyllä siitä oli hyötyä henkilöautoilijoille. Esim. minulle, joka olen tilapäisesti vedellyt raskaita venetrailereita. BE kun vaaditaan tyhjänkin trailerin vetäjältä. Mutta C:n ja kuorma-autolla vetämisen kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä. Vasta 2000-luvun puolella tuli mahdollisuus vetää edes jotain isompaa kärryä edes kevyellä kuorma-autolla. Mutta C1E-tutkinto piti suorittaa.

    • kysytty samaa
    • lutkamussukka

      Siis Be:llä saa vetää sitten site vaikka Nissanin pakua ja 750kg kärryä. Ja kuulin että minäkin saisin C:llä ottaa

      • Mutkarautanassukka

        Piti siis alunperin kysyä miksi minulla on oikeus kuljettaa vempeleitä joista en ymmärrä mitään,edes mobedia koskaan kiinnostanu ränkyttää.Silti on kiinni jostain kiloista mihin kirjaimet riittää.


      • rautalangasta

        C1E-luokan ajoneuvoyhdistelmille kun on tuo melko käsittämätön pykälä, että jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, onkin kyseessä CE-luokan ajoneuvo. Tällaista luokan korotusta ei siis missään muissa ajoneuvoyhdistelmissä tunneta, kuin kevytkuorma-auton vetämissä.

        Tämä taas aiheuttaa sen, että BE-kortilla saa vetää kokonaismassaltaan 3499 kg vetoautolla, joka siis on B-kortilla ajettava, 3500 kg kokonaismassaltaan olevaa perävaunua. Samaa perävaunua voi vetää jopa kokonaismassaltaan 2334 kg vetoautolla.

        Entäpä jos vetoauto painaakin 3501 kg. Tällöinhän se on C1-luokan ajoneuvo (kevytkuorma-auto), eli jarrullisen (yli 750 kg) perävaunun vetämiseen tarvitaan vähintään BEC1E-luokan ajokortti. Koska tuollaisen 3501 kg kokonaismassaltaan olevan ajoneuvon tyypillinen omamassa on n. 2000 kg, aiheuttaa laki sen että isommalla kortilla saa käytännössä vastaavalla autolla vetää paljon pienempää kärryä. Lain mukaan kun perävaunun kokonaismassan ylittäessä vetoauton omamassan tällaisella vetoautolla vaaditaankin ajokortista kirjainyhdistelmä BECE.

        Eli suomeksi sillä BEC1E:llä saat vetää vaikka 2334 kg kokonaismassaisella henkilöautolla 3500 kg perävaunua, mutta 3501 kg kokonaismassaisella kevytkuorma-autolla et samaa perävaunua voikaan vetää, vaikka korttisi on juuri tällaisen vetoauton vetämille yhdistelmille tarkoitettu. Ja kummallakohan vetoautolla yhdistelmä on vaikeammin hallittavissa?

        En tiedä onko vielä voimassa laki, että nelivetoautolla saa vetää 2 kertaa vetoauton kokonaismassan verran. Jos tuo laki vielä on voimassa, saa itseasiassa kokonaismassaltaan 1750 kg nelivetoautolla vetää tuota 3500 kg vaunua. Tämäkin sääntö on melko käsittämätön, kun eihän se nelivetoauto jarruta yhtään useammalla pyörällä kuin kaksivetoinen, vaikka vetokyky parempi onkin.

        Kuitenkin juuri näistä yhdistelmäpainoista oli kyse. Eli vetoauto ja perävaunu yhdessä saa käytännössä painaa paljon enemmän, jos vetoautona on B-luokan ajoneuvo, kuin jos vetoautona on juuri ja juuri kuorma-autoksi laskettava auto vaikka tuon kevytkuorma-auton kuljettajalta löytyisi C1E-luokan ajokortti.

        Jos tuohon lakiin lisättäisiin edes kohta, että tuo CE-luokaksi korottaminen koskisi vain tapauksia, joissa vetoauton omamassa ylittää 3500 kg, olisi laissa edes jotain järkeä. Onhan nyt liikenneturvallisuuden kannalta kuitenkin suositeltavaa, että perävaunun vetämiseen käytetty auto on mahdollisimman painava suhteessa perävaunuun.


      • se olikin
        rautalangasta kirjoitti:

        C1E-luokan ajoneuvoyhdistelmille kun on tuo melko käsittämätön pykälä, että jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, onkin kyseessä CE-luokan ajoneuvo. Tällaista luokan korotusta ei siis missään muissa ajoneuvoyhdistelmissä tunneta, kuin kevytkuorma-auton vetämissä.

        Tämä taas aiheuttaa sen, että BE-kortilla saa vetää kokonaismassaltaan 3499 kg vetoautolla, joka siis on B-kortilla ajettava, 3500 kg kokonaismassaltaan olevaa perävaunua. Samaa perävaunua voi vetää jopa kokonaismassaltaan 2334 kg vetoautolla.

        Entäpä jos vetoauto painaakin 3501 kg. Tällöinhän se on C1-luokan ajoneuvo (kevytkuorma-auto), eli jarrullisen (yli 750 kg) perävaunun vetämiseen tarvitaan vähintään BEC1E-luokan ajokortti. Koska tuollaisen 3501 kg kokonaismassaltaan olevan ajoneuvon tyypillinen omamassa on n. 2000 kg, aiheuttaa laki sen että isommalla kortilla saa käytännössä vastaavalla autolla vetää paljon pienempää kärryä. Lain mukaan kun perävaunun kokonaismassan ylittäessä vetoauton omamassan tällaisella vetoautolla vaaditaankin ajokortista kirjainyhdistelmä BECE.

        Eli suomeksi sillä BEC1E:llä saat vetää vaikka 2334 kg kokonaismassaisella henkilöautolla 3500 kg perävaunua, mutta 3501 kg kokonaismassaisella kevytkuorma-autolla et samaa perävaunua voikaan vetää, vaikka korttisi on juuri tällaisen vetoauton vetämille yhdistelmille tarkoitettu. Ja kummallakohan vetoautolla yhdistelmä on vaikeammin hallittavissa?

        En tiedä onko vielä voimassa laki, että nelivetoautolla saa vetää 2 kertaa vetoauton kokonaismassan verran. Jos tuo laki vielä on voimassa, saa itseasiassa kokonaismassaltaan 1750 kg nelivetoautolla vetää tuota 3500 kg vaunua. Tämäkin sääntö on melko käsittämätön, kun eihän se nelivetoauto jarruta yhtään useammalla pyörällä kuin kaksivetoinen, vaikka vetokyky parempi onkin.

        Kuitenkin juuri näistä yhdistelmäpainoista oli kyse. Eli vetoauto ja perävaunu yhdessä saa käytännössä painaa paljon enemmän, jos vetoautona on B-luokan ajoneuvo, kuin jos vetoautona on juuri ja juuri kuorma-autoksi laskettava auto vaikka tuon kevytkuorma-auton kuljettajalta löytyisi C1E-luokan ajokortti.

        Jos tuohon lakiin lisättäisiin edes kohta, että tuo CE-luokaksi korottaminen koskisi vain tapauksia, joissa vetoauton omamassa ylittää 3500 kg, olisi laissa edes jotain järkeä. Onhan nyt liikenneturvallisuuden kannalta kuitenkin suositeltavaa, että perävaunun vetämiseen käytetty auto on mahdollisimman painava suhteessa perävaunuun.

        ...niin että nelivedolla saa vetää tuon 1,5 kertaa kokonaismassan ja muuten oman kokonaismassan verran. Eli 2334 kg vetoautolla 3500 kg kärry koskee nelivetoautoja ja sen varsinaisen nelivetokohdan voi unohtaa muuten paitsi että edelleen on täysin järjetöntä, että nelivedolla saa vetää painavampaa, kun kuitenkin tasan yhtä monta pyörää jarruttaa.


      • taidanpa
        se olikin kirjoitti:

        ...niin että nelivedolla saa vetää tuon 1,5 kertaa kokonaismassan ja muuten oman kokonaismassan verran. Eli 2334 kg vetoautolla 3500 kg kärry koskee nelivetoautoja ja sen varsinaisen nelivetokohdan voi unohtaa muuten paitsi että edelleen on täysin järjetöntä, että nelivedolla saa vetää painavampaa, kun kuitenkin tasan yhtä monta pyörää jarruttaa.

        ostaa tuosta forssan risteyksestä saksalaisen 10-pyörän päästöineen,poistan vetolaitteet ja teen ponttilaudasta wanhan kunnon avolavan.Ei sitten tarvitse hoiperehtia jouset pohjassa riskinä liikenteessä.Samantien terkkuja kädettömälle liikenneministerille.


      • kysyä näinkin
        rautalangasta kirjoitti:

        C1E-luokan ajoneuvoyhdistelmille kun on tuo melko käsittämätön pykälä, että jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, onkin kyseessä CE-luokan ajoneuvo. Tällaista luokan korotusta ei siis missään muissa ajoneuvoyhdistelmissä tunneta, kuin kevytkuorma-auton vetämissä.

        Tämä taas aiheuttaa sen, että BE-kortilla saa vetää kokonaismassaltaan 3499 kg vetoautolla, joka siis on B-kortilla ajettava, 3500 kg kokonaismassaltaan olevaa perävaunua. Samaa perävaunua voi vetää jopa kokonaismassaltaan 2334 kg vetoautolla.

        Entäpä jos vetoauto painaakin 3501 kg. Tällöinhän se on C1-luokan ajoneuvo (kevytkuorma-auto), eli jarrullisen (yli 750 kg) perävaunun vetämiseen tarvitaan vähintään BEC1E-luokan ajokortti. Koska tuollaisen 3501 kg kokonaismassaltaan olevan ajoneuvon tyypillinen omamassa on n. 2000 kg, aiheuttaa laki sen että isommalla kortilla saa käytännössä vastaavalla autolla vetää paljon pienempää kärryä. Lain mukaan kun perävaunun kokonaismassan ylittäessä vetoauton omamassan tällaisella vetoautolla vaaditaankin ajokortista kirjainyhdistelmä BECE.

        Eli suomeksi sillä BEC1E:llä saat vetää vaikka 2334 kg kokonaismassaisella henkilöautolla 3500 kg perävaunua, mutta 3501 kg kokonaismassaisella kevytkuorma-autolla et samaa perävaunua voikaan vetää, vaikka korttisi on juuri tällaisen vetoauton vetämille yhdistelmille tarkoitettu. Ja kummallakohan vetoautolla yhdistelmä on vaikeammin hallittavissa?

        En tiedä onko vielä voimassa laki, että nelivetoautolla saa vetää 2 kertaa vetoauton kokonaismassan verran. Jos tuo laki vielä on voimassa, saa itseasiassa kokonaismassaltaan 1750 kg nelivetoautolla vetää tuota 3500 kg vaunua. Tämäkin sääntö on melko käsittämätön, kun eihän se nelivetoauto jarruta yhtään useammalla pyörällä kuin kaksivetoinen, vaikka vetokyky parempi onkin.

        Kuitenkin juuri näistä yhdistelmäpainoista oli kyse. Eli vetoauto ja perävaunu yhdessä saa käytännössä painaa paljon enemmän, jos vetoautona on B-luokan ajoneuvo, kuin jos vetoautona on juuri ja juuri kuorma-autoksi laskettava auto vaikka tuon kevytkuorma-auton kuljettajalta löytyisi C1E-luokan ajokortti.

        Jos tuohon lakiin lisättäisiin edes kohta, että tuo CE-luokaksi korottaminen koskisi vain tapauksia, joissa vetoauton omamassa ylittää 3500 kg, olisi laissa edes jotain järkeä. Onhan nyt liikenneturvallisuuden kannalta kuitenkin suositeltavaa, että perävaunun vetämiseen käytetty auto on mahdollisimman painava suhteessa perävaunuun.

        Satun omistamaan A BE C1E C ajokortin, olen sellaisen tieten tahtoen hankkinut, vaikka käytännössä en sitä taida tarvita.
        Olen täsmälleen samaa mieltä, että C1E on epälooginen. Mutta vielä hullummaksi tarkastelun tekee se, kun huomioidaan
        - C1E tulee ilemeisesti poistumaan ajokorttiuudistuksen (=EU taantuman) seurauksena parin vuoden päästä ja mitään ei tule tilalle.
        - vajaat 10 vuotta sitten tilanne oli kanssa hullu, ja tähän ongelmaan törmäsin itsekin käytännössä. C:llä kun ei saanut vetää kuin tuon 750 kg ja seuraava ja ainoa vaihtoehto oli CE
        Että hyvinhän ne asiat nyt ovat ja paremmaksi eivät varmasti tässä EU-ohjauksessa tule puuttumaan.


      • lutkamussukka
        Mutkarautanassukka kirjoitti:

        Piti siis alunperin kysyä miksi minulla on oikeus kuljettaa vempeleitä joista en ymmärrä mitään,edes mobedia koskaan kiinnostanu ränkyttää.Silti on kiinni jostain kiloista mihin kirjaimet riittää.

        Varmaan olisi kannattanut harkita enemmän, ennenkuin menee moisia lupia hankkimaan. Tuskin kukaanmuu niitä sulle on hankkinut, joten itseäsi saat syyttää.


      • c1e c
        kysyä näinkin kirjoitti:

        Satun omistamaan A BE C1E C ajokortin, olen sellaisen tieten tahtoen hankkinut, vaikka käytännössä en sitä taida tarvita.
        Olen täsmälleen samaa mieltä, että C1E on epälooginen. Mutta vielä hullummaksi tarkastelun tekee se, kun huomioidaan
        - C1E tulee ilemeisesti poistumaan ajokorttiuudistuksen (=EU taantuman) seurauksena parin vuoden päästä ja mitään ei tule tilalle.
        - vajaat 10 vuotta sitten tilanne oli kanssa hullu, ja tähän ongelmaan törmäsin itsekin käytännössä. C:llä kun ei saanut vetää kuin tuon 750 kg ja seuraava ja ainoa vaihtoehto oli CE
        Että hyvinhän ne asiat nyt ovat ja paremmaksi eivät varmasti tässä EU-ohjauksessa tule puuttumaan.

        miten niin c1e tulee poistumaan? Mun mielestä jos on a be c1e c tulisi saada tays mittaseen kuormautoon saada kytkeä 3500 kg kärry tai työkone!


      • qwerasdfzxcv
        c1e c kirjoitti:

        miten niin c1e tulee poistumaan? Mun mielestä jos on a be c1e c tulisi saada tays mittaseen kuormautoon saada kytkeä 3500 kg kärry tai työkone!

        C1E:llä saa vetää mitä tahansa alle 12 tonnin yhdistelmää, C:llä taas saa ajaa raskasta kuorma-autoa (ja 750kg peräkärryä, mutta siinä ei oikeen oo mitään järkeä :P). Jos haluat isolla kuorkilla vetää yli 750kg vaunua, tarviit kyllä CE-kortin. Tässä on vielä semmonen hauska poikkeus, että puolustusvoimien C-kortilla saa vetää 4,5 tonnin kärryä kuorma-autolla, vaikka siviilissä saa vetää vaan sitä 750-kiloista, lähinnä siksi, että Masilla vois vetää 4,5 tonnin Velsa-kärryä pelkällä C:llä.


      • matsonation
        qwerasdfzxcv kirjoitti:

        C1E:llä saa vetää mitä tahansa alle 12 tonnin yhdistelmää, C:llä taas saa ajaa raskasta kuorma-autoa (ja 750kg peräkärryä, mutta siinä ei oikeen oo mitään järkeä :P). Jos haluat isolla kuorkilla vetää yli 750kg vaunua, tarviit kyllä CE-kortin. Tässä on vielä semmonen hauska poikkeus, että puolustusvoimien C-kortilla saa vetää 4,5 tonnin kärryä kuorma-autolla, vaikka siviilissä saa vetää vaan sitä 750-kiloista, lähinnä siksi, että Masilla vois vetää 4,5 tonnin Velsa-kärryä pelkällä C:llä.

        Pikku korjaus:
        "C1E:llä saa vetää mitä tahansa alle 12 tonnin yhdistelmää"
        Ei mitä tahansa. Vetoauto ei saa olla yli 7 500 kg kokonaismassaltaan.


    • autokouluun mars

      Itellä kun on kortti muotoa ABECED1E vituttaa kun ei isolla bussilla saa ajaa eikä vetää täyttä kuormaa.

      • yy99uy

        Niin sulla on linja-autoista vaan D1-kortti. Kun suoritat D-inssin, muuttuu korttisi
        muotoon A BE CE DE.


    • asdfasdfasdf

      C1E:llä saa btw vetää sekä henkilö- että kevyellä kuorma-autolla mitä tahansa tekniikan sallimaa yhistelmää 12 tonniin asti, eli siis jos löydät henkilöauton jonka kokonaismassa on esim. 3000kg ja jostain syystä sillä saa vetää 9000kg vaunua (olettaen että semmonen löytyis jostain) niin C1E:llä (ja toki CE:llä kans) saa vetää sitä

      • matsonation

        Samalla olettamuksella sitä saisi ajaa myös vanhalla BE-kortilla.
        Ennen 19.1.2013 saatu BE-kortti eroaa nykyisestä BE:stä siten, että vanhalla BE:llä perävaunulla ei ole painorajaa, niinkuin nykyisellä on se 3 500 kg.

        Tämä kytkentä edellyttää perävaunulta jatkuvatoimista jarrujärjestelmää. Silloin perävaunu saisi olla 1,7 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.

        En ole tavannut yhtään tämmöistä yhdistelmää "vielä". Joku on saattanut tavata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe