Moottori taajuusmuuttajakäytölle

Sähkö-Touho

Pitäisi kytkeä vanha neliportaitaisella käynnistimellä varustettu 55 kW:n liukurengasmoottori taajuusmuuttajakäytölle. Miten teen? Puranko käynnistinpiirin ja oikosuljen roottorikäämityksen?

Vastaukseksi ei kelpaa "soita sähkömiehelle" tai "vaihda tilalle tavallinen oikosulkumoottori". Ja ne älkööt vastatko, jotka eivät tiedä, mikä on liukurengasmoottori.

20

5467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • likukenkä

      noissa moottoreissa ole harjannosto ja renkaiden oikosulkumahdollisuus ennestään?
      No joka tapauksessa koneesta tulee oikosulkukone, kun liukurenkaat oikosuljetaan. Sitten se toimii ihan niinkuin muutkin koneet taajuusmuuttajalla.

    • vastaan silti

      Teen juuri niinkuin kiellettiin.Soitasille sählärille jos et tiedä mitä tee. Maksaa helvetisti rahaa kun tuhoat sen 55kw taajuusmuuttajan jos et osaa duunata.
      Ei se sähkäri loppujen lopuksi niin kallis ole.

      • asia..

        Niin tuhoat taajuusmuuttajan ja tuskin se vanha moottorin rämä kestää taajuusmuuttajakäyttöä, ei varmaan ole rakennettu sitä silmälläpitäen. Viisas neuvo: Unohda koko juttu, säästät raahaa, eli hommaa sittenkin se uusi moottori ja varmista, kestääkö käyttää taajuusmuuttajan perässä, kaikki tunnetut merkit kestävät, mutta ovat hinnakkaita.


      • Joskus sähkötöitä tehnyt
        asia.. kirjoitti:

        Niin tuhoat taajuusmuuttajan ja tuskin se vanha moottorin rämä kestää taajuusmuuttajakäyttöä, ei varmaan ole rakennettu sitä silmälläpitäen. Viisas neuvo: Unohda koko juttu, säästät raahaa, eli hommaa sittenkin se uusi moottori ja varmista, kestääkö käyttää taajuusmuuttajan perässä, kaikki tunnetut merkit kestävät, mutta ovat hinnakkaita.

        Minäkin kyllä harkitsisin vakavasti uuden moottorin hankkimista. Tavallinen perus oikosulkumotti ei nyt niin kallis ole.

        Tosin jos tietää mitä tekee niin mikäs siinä. Huippu asntajan maineen saa kun ei tyydy aina helpoimpaan ratkaisuun vaan selvittää perinpohjin!!!


      • Kartsa
        Joskus sähkötöitä tehnyt kirjoitti:

        Minäkin kyllä harkitsisin vakavasti uuden moottorin hankkimista. Tavallinen perus oikosulkumotti ei nyt niin kallis ole.

        Tosin jos tietää mitä tekee niin mikäs siinä. Huippu asntajan maineen saa kun ei tyydy aina helpoimpaan ratkaisuun vaan selvittää perinpohjin!!!

        Oikosulkumoottori
        Huollettu ei käytetty huollon jälkeen vuosimalli jotain -94
        Säilytetty lämpöisessa tilassa
        [email protected]


      • ----
        asia.. kirjoitti:

        Niin tuhoat taajuusmuuttajan ja tuskin se vanha moottorin rämä kestää taajuusmuuttajakäyttöä, ei varmaan ole rakennettu sitä silmälläpitäen. Viisas neuvo: Unohda koko juttu, säästät raahaa, eli hommaa sittenkin se uusi moottori ja varmista, kestääkö käyttää taajuusmuuttajan perässä, kaikki tunnetut merkit kestävät, mutta ovat hinnakkaita.

        Kai taajuusmuuttajissa on varsin kattavat suojaukset, joten tuskin niitä rikki saa? Jos moottori on kovinkin vanha, voi tosiaan olla, ettei se välttämättä kestä pitkään taajuusmuuttajakäyttöä, näin muistan kuulleeni.


    • Paksusähkömies

      Niin minäkin tekisin sen. Roottorivastukset ja kaikki niihin liittyvät "kilkkeet" romukoppaan ja liukurenkaat oikosulkuun. Silloinhan moottori "näkyy" muuttajalle päin niin kuin mikä tahansa oikosulkumoottori. Näin saat taajuusmuuttajakäytöllä moottorin maksimimomentin koko taajuusalueelle käyttöön. Toimii lisäksi pienimmillä häviöilläkin, kun teet sen näin.

    • tavallinen oikosulkumoottori

      kun oikosuljet ne käynnistysvastukset. Eli ei mitään hämminkiä. Tarviiko siitä purkaa mitään, kun oikosulkee vaan ne navat?

      Jos ajat pienillä nopeuksilla, niin muista, että vanha moottori ei jäähdy samalla tavalla, kuin uudet taajuusmuttajakäyttöön suunnitellut. Mutta lisää jäähdytyspuhallin ja tee tarvittaessa kotelo sen ympärille malliin kuplavolkkari/trabantti ja laita ilma kiertämään koneen ympäri. Kyllä jäähtyy.

      Missään nimessä ei kannata ostaa uutta moottoria. Sehän maksaa maltaita noissa kokoluokissa.
      Onko sulla jo se taajuusmuuttaja? Sekin on aika reippaan hintainen noilla tehoilla.
      Oletko tekemässä uutta vai korjaat vanhaa? Miten siinä oli ennen kierrosluvunsäätö?

    • laskea myös

      riittääkö taajuusmuuttajan/moottorin momentti pienemmillä kierroksilla. Kyseessä on ilmeisesti raskas käynnitys, joko suuri massa tai raskas kuorma.

      Sanoisin, että 99% varmasti ei riitä.

      • käytöllä

        momentti riittää, niin se riittää juuri tuollaisella käytöllä - 99% varmasti!


      • lisää....
        käytöllä kirjoitti:

        momentti riittää, niin se riittää juuri tuollaisella käytöllä - 99% varmasti!

        ... näyttää että täällä kirjoitetaan sähkötekniikan perusteita jälleen uusiksi.


      • voit
        lisää.... kirjoitti:

        ... näyttää että täällä kirjoitetaan sähkötekniikan perusteita jälleen uusiksi.

        pyörittää oikosulkumoottoria moottorista maksimissaan irtoavalla momentilla melkein 0 Hz:stä aina kentänheikennyksen alkamistaajuuteen (yleensä 50 Hz) saakka.

        Aivan sähkökoneopin ja tehoelektroniikan perusteita - eikä tarvi kirjoittaa mitään uusiksi.


      • se teoriassa...
        voit kirjoitti:

        pyörittää oikosulkumoottoria moottorista maksimissaan irtoavalla momentilla melkein 0 Hz:stä aina kentänheikennyksen alkamistaajuuteen (yleensä 50 Hz) saakka.

        Aivan sähkökoneopin ja tehoelektroniikan perusteita - eikä tarvi kirjoittaa mitään uusiksi.

        ...kummallista, ettei se käytännössä aina noin toimikaan.


      • yrittää
        se teoriassa... kirjoitti:

        ...kummallista, ettei se käytännössä aina noin toimikaan.

        Yrittänyttä ei laiteta sanotaan, mutta voi tulla kokeilu aika kalliiksi, paljon halvempaa on hommata se uusi moottori. Vanhat moottorit ei ole rakennettu taajuusmuuttajakäyttöön.


      • voi tulla
        yrittää kirjoitti:

        Yrittänyttä ei laiteta sanotaan, mutta voi tulla kokeilu aika kalliiksi, paljon halvempaa on hommata se uusi moottori. Vanhat moottorit ei ole rakennettu taajuusmuuttajakäyttöön.

        halvemmaksi, jos kaverilla on kaikki vehkeet jo valmiina nurkissaan?


      • ihan oma laskuoppi?
        voi tulla kirjoitti:

        halvemmaksi, jos kaverilla on kaikki vehkeet jo valmiina nurkissaan?

        Ei kannata inttää, jos kustannustietous on tuota luokkaa.

        Että uuden ostaminen tulee halvemmaksi, kun kone on jo olemassa?
        Aika ihmeellistä tosiaan?

        Ja tuosta momentista. Se kone on liukurengasmoottori!!
        Sehän on tehty alunperin juuri raskaaseen käyttöön ja hitaaseen käynnistykseen.


      • Förklarare Kecken
        ihan oma laskuoppi? kirjoitti:

        Ei kannata inttää, jos kustannustietous on tuota luokkaa.

        Että uuden ostaminen tulee halvemmaksi, kun kone on jo olemassa?
        Aika ihmeellistä tosiaan?

        Ja tuosta momentista. Se kone on liukurengasmoottori!!
        Sehän on tehty alunperin juuri raskaaseen käyttöön ja hitaaseen käynnistykseen.

        Annetuilla lähtötiedoilla on mahdoton sanoa tarkalleen oikeaa ratkaisua, ainahan tässä voi arvailla.

        Käyttö on raskas/hidaskäynnisteinen. Eihän tässä ole kyllä kerrottu aiotaanko moottoria käyttää edelleenkin entisessä paikassaan. Voihan siitä tulla vaikka joku neliöllisen momentin käyttö, jolloin taajuusmuuttaja on ok.

        Siihen pitäisi laittaa taajuusmuuttaja. Tuskinpa sillä yritetään nostaa kierroslukua nykyisestä, joten sitä käytetään hitaammilla kierroksilla, jolloin jäähdytys heikkenee ratkaisevasti.

        Vanhan moottorin eristykset ovat todella lujilla.

        Sähkömoottori on siitä veikeä kampe, että sitä kärsii ylikuormittaa lyhytaikaisesti todella reilusti. Käynnistysvirta (joka muuten on kuormituksesta riippumaton) on 5...7 kertaa nimellisvirta ja se korreloin hyvin käynnistysmomentin suhteen. Tällaisesta kuormitettavuudesta on turha haaveilla taajuusmuuttajan kanssa.

        Joten sanoisin, että kun vanhaan moottoriin laitetaan taajuusmuuttaja on kaksi vaihtoehtoa.

        1. Moottori ei käynnisty.

        2. Se palaa hyvin pian.

        Jos moottori ei käynnisty, niin voidaan palata entiseen. Jos se tuhoutuu, ei uutta samanlaista saa mistään. Entisen käämitys onnistuu, lompakon paksuudesta riippuen hyvinkin nopeasti.

        Lähtötietojen puutteellisuudesta johtuen ei voi ottaa kantaa, että sopisiko esimerkiksi pehmokäynnistin korvaamaan liukurenkaat.


      • onko se raskas vai kevyt
        Förklarare Kecken kirjoitti:

        Annetuilla lähtötiedoilla on mahdoton sanoa tarkalleen oikeaa ratkaisua, ainahan tässä voi arvailla.

        Käyttö on raskas/hidaskäynnisteinen. Eihän tässä ole kyllä kerrottu aiotaanko moottoria käyttää edelleenkin entisessä paikassaan. Voihan siitä tulla vaikka joku neliöllisen momentin käyttö, jolloin taajuusmuuttaja on ok.

        Siihen pitäisi laittaa taajuusmuuttaja. Tuskinpa sillä yritetään nostaa kierroslukua nykyisestä, joten sitä käytetään hitaammilla kierroksilla, jolloin jäähdytys heikkenee ratkaisevasti.

        Vanhan moottorin eristykset ovat todella lujilla.

        Sähkömoottori on siitä veikeä kampe, että sitä kärsii ylikuormittaa lyhytaikaisesti todella reilusti. Käynnistysvirta (joka muuten on kuormituksesta riippumaton) on 5...7 kertaa nimellisvirta ja se korreloin hyvin käynnistysmomentin suhteen. Tällaisesta kuormitettavuudesta on turha haaveilla taajuusmuuttajan kanssa.

        Joten sanoisin, että kun vanhaan moottoriin laitetaan taajuusmuuttaja on kaksi vaihtoehtoa.

        1. Moottori ei käynnisty.

        2. Se palaa hyvin pian.

        Jos moottori ei käynnisty, niin voidaan palata entiseen. Jos se tuhoutuu, ei uutta samanlaista saa mistään. Entisen käämitys onnistuu, lompakon paksuudesta riippuen hyvinkin nopeasti.

        Lähtötietojen puutteellisuudesta johtuen ei voi ottaa kantaa, että sopisiko esimerkiksi pehmokäynnistin korvaamaan liukurenkaat.

        käyttö, kun liukurengasmoottori on raskaaseen käyttöön suunniteltu.
        Kyllä se toimii kevyessäkin käytössä.

        Että kyllä se vaan tulee halvemmaksi käyttää jo olemassa olevaa konetta kuin ostaa uusi.

        Onko sinulla käsitystä mitä maksaa uusi 55kW moottori?


      • oikosulkumoottoria
        Förklarare Kecken kirjoitti:

        Annetuilla lähtötiedoilla on mahdoton sanoa tarkalleen oikeaa ratkaisua, ainahan tässä voi arvailla.

        Käyttö on raskas/hidaskäynnisteinen. Eihän tässä ole kyllä kerrottu aiotaanko moottoria käyttää edelleenkin entisessä paikassaan. Voihan siitä tulla vaikka joku neliöllisen momentin käyttö, jolloin taajuusmuuttaja on ok.

        Siihen pitäisi laittaa taajuusmuuttaja. Tuskinpa sillä yritetään nostaa kierroslukua nykyisestä, joten sitä käytetään hitaammilla kierroksilla, jolloin jäähdytys heikkenee ratkaisevasti.

        Vanhan moottorin eristykset ovat todella lujilla.

        Sähkömoottori on siitä veikeä kampe, että sitä kärsii ylikuormittaa lyhytaikaisesti todella reilusti. Käynnistysvirta (joka muuten on kuormituksesta riippumaton) on 5...7 kertaa nimellisvirta ja se korreloin hyvin käynnistysmomentin suhteen. Tällaisesta kuormitettavuudesta on turha haaveilla taajuusmuuttajan kanssa.

        Joten sanoisin, että kun vanhaan moottoriin laitetaan taajuusmuuttaja on kaksi vaihtoehtoa.

        1. Moottori ei käynnisty.

        2. Se palaa hyvin pian.

        Jos moottori ei käynnisty, niin voidaan palata entiseen. Jos se tuhoutuu, ei uutta samanlaista saa mistään. Entisen käämitys onnistuu, lompakon paksuudesta riippuen hyvinkin nopeasti.

        Lähtötietojen puutteellisuudesta johtuen ei voi ottaa kantaa, että sopisiko esimerkiksi pehmokäynnistin korvaamaan liukurenkaat.

        saa muuttajalla käyntiin, niin et taatusti saa sitä pehmokäynnistimelläkään. Pehmoa laskee jännitettä ja pudottaa koneen tuottamaa momenttia.

        Taajuusmuuttaja käy mitä parhaiten vakiomomenttikäytöille, ei tarvitse olla mikään neliöllinen kuorman vastamomentti.


    • PÖPÖ!!

      et tiedä mitä teet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mitä

      Haluisin sanoa?
      Ikävä
      160
      2177
    2. Cheek ei enää aio äänestää kokoomusta

      "Erityisen pitkästi hän kirjoittaa Palestiinan tilanteesta ja purkaa turhautumistaan siitä, miten ”Suomen valtionjohto s
      Maailman menoa
      210
      1642
    3. Näytit hyvältä

      Kävelyäsi oli mukava katsoo. Naiselle
      Ikävä
      84
      1475
    4. A miehelle :)

      Oli mukava näkeminen taas eilen. Olisinpa tänäänkin nähnyt sut. Harmi ettei tunneta kunnolla. Ja etten voi saada su
      Ikävä
      35
      1456
    5. Voikkaalla käynnissä iso poliisioperaatio

      Poliiseja valkoisissa suojapuvuissa ja armeijan väkeä runsaasti paikalla , tyhjentävät omakotitalosta räjähteitä, aseit
      Kouvola
      41
      1306
    6. Joko alat

      Pääsemään irti?
      Ikävä
      75
      1252
    7. Kansanedustajien palkkioihin roimat korotukset

      Kansanedustajien palkkiot nousevat lokakuun alussa sadoilla euroilla, kertoo eduskunnan palkkiotoimikunta. Ensimmäisen
      Maailman menoa
      141
      1203
    8. Joko sä olet aivan totaalisen rakastunut

      Tai sitten sulla on joku hätänä. Kaikkeni lähestulkoon yrittänyt että perääntyisit mutta ei 😄
      Ikävä
      68
      1036
    9. Jos hän olisi luonasi nyt

      mistä haluaisit jutella kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      107
      1009
    10. Kannattaa aina muistaa että ei yritä

      liian tasokasta jos ei itse ole sellainen. 🤷🏻‍♂️
      Ikävä
      81
      1006
    Aihe