Moottori taajuusmuuttajakäytölle

Sähkö-Touho

Pitäisi kytkeä vanha neliportaitaisella käynnistimellä varustettu 55 kW:n liukurengasmoottori taajuusmuuttajakäytölle. Miten teen? Puranko käynnistinpiirin ja oikosuljen roottorikäämityksen?

Vastaukseksi ei kelpaa "soita sähkömiehelle" tai "vaihda tilalle tavallinen oikosulkumoottori". Ja ne älkööt vastatko, jotka eivät tiedä, mikä on liukurengasmoottori.

20

5408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • likukenkä

      noissa moottoreissa ole harjannosto ja renkaiden oikosulkumahdollisuus ennestään?
      No joka tapauksessa koneesta tulee oikosulkukone, kun liukurenkaat oikosuljetaan. Sitten se toimii ihan niinkuin muutkin koneet taajuusmuuttajalla.

    • vastaan silti

      Teen juuri niinkuin kiellettiin.Soitasille sählärille jos et tiedä mitä tee. Maksaa helvetisti rahaa kun tuhoat sen 55kw taajuusmuuttajan jos et osaa duunata.
      Ei se sähkäri loppujen lopuksi niin kallis ole.

      • asia..

        Niin tuhoat taajuusmuuttajan ja tuskin se vanha moottorin rämä kestää taajuusmuuttajakäyttöä, ei varmaan ole rakennettu sitä silmälläpitäen. Viisas neuvo: Unohda koko juttu, säästät raahaa, eli hommaa sittenkin se uusi moottori ja varmista, kestääkö käyttää taajuusmuuttajan perässä, kaikki tunnetut merkit kestävät, mutta ovat hinnakkaita.


      • Joskus sähkötöitä tehnyt
        asia.. kirjoitti:

        Niin tuhoat taajuusmuuttajan ja tuskin se vanha moottorin rämä kestää taajuusmuuttajakäyttöä, ei varmaan ole rakennettu sitä silmälläpitäen. Viisas neuvo: Unohda koko juttu, säästät raahaa, eli hommaa sittenkin se uusi moottori ja varmista, kestääkö käyttää taajuusmuuttajan perässä, kaikki tunnetut merkit kestävät, mutta ovat hinnakkaita.

        Minäkin kyllä harkitsisin vakavasti uuden moottorin hankkimista. Tavallinen perus oikosulkumotti ei nyt niin kallis ole.

        Tosin jos tietää mitä tekee niin mikäs siinä. Huippu asntajan maineen saa kun ei tyydy aina helpoimpaan ratkaisuun vaan selvittää perinpohjin!!!


      • Kartsa
        Joskus sähkötöitä tehnyt kirjoitti:

        Minäkin kyllä harkitsisin vakavasti uuden moottorin hankkimista. Tavallinen perus oikosulkumotti ei nyt niin kallis ole.

        Tosin jos tietää mitä tekee niin mikäs siinä. Huippu asntajan maineen saa kun ei tyydy aina helpoimpaan ratkaisuun vaan selvittää perinpohjin!!!

        Oikosulkumoottori
        Huollettu ei käytetty huollon jälkeen vuosimalli jotain -94
        Säilytetty lämpöisessa tilassa
        [email protected]


      • ----
        asia.. kirjoitti:

        Niin tuhoat taajuusmuuttajan ja tuskin se vanha moottorin rämä kestää taajuusmuuttajakäyttöä, ei varmaan ole rakennettu sitä silmälläpitäen. Viisas neuvo: Unohda koko juttu, säästät raahaa, eli hommaa sittenkin se uusi moottori ja varmista, kestääkö käyttää taajuusmuuttajan perässä, kaikki tunnetut merkit kestävät, mutta ovat hinnakkaita.

        Kai taajuusmuuttajissa on varsin kattavat suojaukset, joten tuskin niitä rikki saa? Jos moottori on kovinkin vanha, voi tosiaan olla, ettei se välttämättä kestä pitkään taajuusmuuttajakäyttöä, näin muistan kuulleeni.


    • Paksusähkömies

      Niin minäkin tekisin sen. Roottorivastukset ja kaikki niihin liittyvät "kilkkeet" romukoppaan ja liukurenkaat oikosulkuun. Silloinhan moottori "näkyy" muuttajalle päin niin kuin mikä tahansa oikosulkumoottori. Näin saat taajuusmuuttajakäytöllä moottorin maksimimomentin koko taajuusalueelle käyttöön. Toimii lisäksi pienimmillä häviöilläkin, kun teet sen näin.

    • tavallinen oikosulkumoottori

      kun oikosuljet ne käynnistysvastukset. Eli ei mitään hämminkiä. Tarviiko siitä purkaa mitään, kun oikosulkee vaan ne navat?

      Jos ajat pienillä nopeuksilla, niin muista, että vanha moottori ei jäähdy samalla tavalla, kuin uudet taajuusmuttajakäyttöön suunnitellut. Mutta lisää jäähdytyspuhallin ja tee tarvittaessa kotelo sen ympärille malliin kuplavolkkari/trabantti ja laita ilma kiertämään koneen ympäri. Kyllä jäähtyy.

      Missään nimessä ei kannata ostaa uutta moottoria. Sehän maksaa maltaita noissa kokoluokissa.
      Onko sulla jo se taajuusmuuttaja? Sekin on aika reippaan hintainen noilla tehoilla.
      Oletko tekemässä uutta vai korjaat vanhaa? Miten siinä oli ennen kierrosluvunsäätö?

    • laskea myös

      riittääkö taajuusmuuttajan/moottorin momentti pienemmillä kierroksilla. Kyseessä on ilmeisesti raskas käynnitys, joko suuri massa tai raskas kuorma.

      Sanoisin, että 99% varmasti ei riitä.

      • käytöllä

        momentti riittää, niin se riittää juuri tuollaisella käytöllä - 99% varmasti!


      • lisää....
        käytöllä kirjoitti:

        momentti riittää, niin se riittää juuri tuollaisella käytöllä - 99% varmasti!

        ... näyttää että täällä kirjoitetaan sähkötekniikan perusteita jälleen uusiksi.


      • voit
        lisää.... kirjoitti:

        ... näyttää että täällä kirjoitetaan sähkötekniikan perusteita jälleen uusiksi.

        pyörittää oikosulkumoottoria moottorista maksimissaan irtoavalla momentilla melkein 0 Hz:stä aina kentänheikennyksen alkamistaajuuteen (yleensä 50 Hz) saakka.

        Aivan sähkökoneopin ja tehoelektroniikan perusteita - eikä tarvi kirjoittaa mitään uusiksi.


      • se teoriassa...
        voit kirjoitti:

        pyörittää oikosulkumoottoria moottorista maksimissaan irtoavalla momentilla melkein 0 Hz:stä aina kentänheikennyksen alkamistaajuuteen (yleensä 50 Hz) saakka.

        Aivan sähkökoneopin ja tehoelektroniikan perusteita - eikä tarvi kirjoittaa mitään uusiksi.

        ...kummallista, ettei se käytännössä aina noin toimikaan.


      • yrittää
        se teoriassa... kirjoitti:

        ...kummallista, ettei se käytännössä aina noin toimikaan.

        Yrittänyttä ei laiteta sanotaan, mutta voi tulla kokeilu aika kalliiksi, paljon halvempaa on hommata se uusi moottori. Vanhat moottorit ei ole rakennettu taajuusmuuttajakäyttöön.


      • voi tulla
        yrittää kirjoitti:

        Yrittänyttä ei laiteta sanotaan, mutta voi tulla kokeilu aika kalliiksi, paljon halvempaa on hommata se uusi moottori. Vanhat moottorit ei ole rakennettu taajuusmuuttajakäyttöön.

        halvemmaksi, jos kaverilla on kaikki vehkeet jo valmiina nurkissaan?


      • ihan oma laskuoppi?
        voi tulla kirjoitti:

        halvemmaksi, jos kaverilla on kaikki vehkeet jo valmiina nurkissaan?

        Ei kannata inttää, jos kustannustietous on tuota luokkaa.

        Että uuden ostaminen tulee halvemmaksi, kun kone on jo olemassa?
        Aika ihmeellistä tosiaan?

        Ja tuosta momentista. Se kone on liukurengasmoottori!!
        Sehän on tehty alunperin juuri raskaaseen käyttöön ja hitaaseen käynnistykseen.


      • Förklarare Kecken
        ihan oma laskuoppi? kirjoitti:

        Ei kannata inttää, jos kustannustietous on tuota luokkaa.

        Että uuden ostaminen tulee halvemmaksi, kun kone on jo olemassa?
        Aika ihmeellistä tosiaan?

        Ja tuosta momentista. Se kone on liukurengasmoottori!!
        Sehän on tehty alunperin juuri raskaaseen käyttöön ja hitaaseen käynnistykseen.

        Annetuilla lähtötiedoilla on mahdoton sanoa tarkalleen oikeaa ratkaisua, ainahan tässä voi arvailla.

        Käyttö on raskas/hidaskäynnisteinen. Eihän tässä ole kyllä kerrottu aiotaanko moottoria käyttää edelleenkin entisessä paikassaan. Voihan siitä tulla vaikka joku neliöllisen momentin käyttö, jolloin taajuusmuuttaja on ok.

        Siihen pitäisi laittaa taajuusmuuttaja. Tuskinpa sillä yritetään nostaa kierroslukua nykyisestä, joten sitä käytetään hitaammilla kierroksilla, jolloin jäähdytys heikkenee ratkaisevasti.

        Vanhan moottorin eristykset ovat todella lujilla.

        Sähkömoottori on siitä veikeä kampe, että sitä kärsii ylikuormittaa lyhytaikaisesti todella reilusti. Käynnistysvirta (joka muuten on kuormituksesta riippumaton) on 5...7 kertaa nimellisvirta ja se korreloin hyvin käynnistysmomentin suhteen. Tällaisesta kuormitettavuudesta on turha haaveilla taajuusmuuttajan kanssa.

        Joten sanoisin, että kun vanhaan moottoriin laitetaan taajuusmuuttaja on kaksi vaihtoehtoa.

        1. Moottori ei käynnisty.

        2. Se palaa hyvin pian.

        Jos moottori ei käynnisty, niin voidaan palata entiseen. Jos se tuhoutuu, ei uutta samanlaista saa mistään. Entisen käämitys onnistuu, lompakon paksuudesta riippuen hyvinkin nopeasti.

        Lähtötietojen puutteellisuudesta johtuen ei voi ottaa kantaa, että sopisiko esimerkiksi pehmokäynnistin korvaamaan liukurenkaat.


      • onko se raskas vai kevyt
        Förklarare Kecken kirjoitti:

        Annetuilla lähtötiedoilla on mahdoton sanoa tarkalleen oikeaa ratkaisua, ainahan tässä voi arvailla.

        Käyttö on raskas/hidaskäynnisteinen. Eihän tässä ole kyllä kerrottu aiotaanko moottoria käyttää edelleenkin entisessä paikassaan. Voihan siitä tulla vaikka joku neliöllisen momentin käyttö, jolloin taajuusmuuttaja on ok.

        Siihen pitäisi laittaa taajuusmuuttaja. Tuskinpa sillä yritetään nostaa kierroslukua nykyisestä, joten sitä käytetään hitaammilla kierroksilla, jolloin jäähdytys heikkenee ratkaisevasti.

        Vanhan moottorin eristykset ovat todella lujilla.

        Sähkömoottori on siitä veikeä kampe, että sitä kärsii ylikuormittaa lyhytaikaisesti todella reilusti. Käynnistysvirta (joka muuten on kuormituksesta riippumaton) on 5...7 kertaa nimellisvirta ja se korreloin hyvin käynnistysmomentin suhteen. Tällaisesta kuormitettavuudesta on turha haaveilla taajuusmuuttajan kanssa.

        Joten sanoisin, että kun vanhaan moottoriin laitetaan taajuusmuuttaja on kaksi vaihtoehtoa.

        1. Moottori ei käynnisty.

        2. Se palaa hyvin pian.

        Jos moottori ei käynnisty, niin voidaan palata entiseen. Jos se tuhoutuu, ei uutta samanlaista saa mistään. Entisen käämitys onnistuu, lompakon paksuudesta riippuen hyvinkin nopeasti.

        Lähtötietojen puutteellisuudesta johtuen ei voi ottaa kantaa, että sopisiko esimerkiksi pehmokäynnistin korvaamaan liukurenkaat.

        käyttö, kun liukurengasmoottori on raskaaseen käyttöön suunniteltu.
        Kyllä se toimii kevyessäkin käytössä.

        Että kyllä se vaan tulee halvemmaksi käyttää jo olemassa olevaa konetta kuin ostaa uusi.

        Onko sinulla käsitystä mitä maksaa uusi 55kW moottori?


      • oikosulkumoottoria
        Förklarare Kecken kirjoitti:

        Annetuilla lähtötiedoilla on mahdoton sanoa tarkalleen oikeaa ratkaisua, ainahan tässä voi arvailla.

        Käyttö on raskas/hidaskäynnisteinen. Eihän tässä ole kyllä kerrottu aiotaanko moottoria käyttää edelleenkin entisessä paikassaan. Voihan siitä tulla vaikka joku neliöllisen momentin käyttö, jolloin taajuusmuuttaja on ok.

        Siihen pitäisi laittaa taajuusmuuttaja. Tuskinpa sillä yritetään nostaa kierroslukua nykyisestä, joten sitä käytetään hitaammilla kierroksilla, jolloin jäähdytys heikkenee ratkaisevasti.

        Vanhan moottorin eristykset ovat todella lujilla.

        Sähkömoottori on siitä veikeä kampe, että sitä kärsii ylikuormittaa lyhytaikaisesti todella reilusti. Käynnistysvirta (joka muuten on kuormituksesta riippumaton) on 5...7 kertaa nimellisvirta ja se korreloin hyvin käynnistysmomentin suhteen. Tällaisesta kuormitettavuudesta on turha haaveilla taajuusmuuttajan kanssa.

        Joten sanoisin, että kun vanhaan moottoriin laitetaan taajuusmuuttaja on kaksi vaihtoehtoa.

        1. Moottori ei käynnisty.

        2. Se palaa hyvin pian.

        Jos moottori ei käynnisty, niin voidaan palata entiseen. Jos se tuhoutuu, ei uutta samanlaista saa mistään. Entisen käämitys onnistuu, lompakon paksuudesta riippuen hyvinkin nopeasti.

        Lähtötietojen puutteellisuudesta johtuen ei voi ottaa kantaa, että sopisiko esimerkiksi pehmokäynnistin korvaamaan liukurenkaat.

        saa muuttajalla käyntiin, niin et taatusti saa sitä pehmokäynnistimelläkään. Pehmoa laskee jännitettä ja pudottaa koneen tuottamaa momenttia.

        Taajuusmuuttaja käy mitä parhaiten vakiomomenttikäytöille, ei tarvitse olla mikään neliöllinen kuorman vastamomentti.


    • PÖPÖ!!

      et tiedä mitä teet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      60
      14778
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      24
      2549
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      265
      2361
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      123
      1669
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1443
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      341
      1344
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1183
    8. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1065
    9. Onko PS kaaoksessa?

      Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      906
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      99
      823
    Aihe