Pitäisi kytkeä vanha neliportaitaisella käynnistimellä varustettu 55 kW:n liukurengasmoottori taajuusmuuttajakäytölle. Miten teen? Puranko käynnistinpiirin ja oikosuljen roottorikäämityksen?
Vastaukseksi ei kelpaa "soita sähkömiehelle" tai "vaihda tilalle tavallinen oikosulkumoottori". Ja ne älkööt vastatko, jotka eivät tiedä, mikä on liukurengasmoottori.
Moottori taajuusmuuttajakäytölle
20
5408
Vastaukset
- likukenkä
noissa moottoreissa ole harjannosto ja renkaiden oikosulkumahdollisuus ennestään?
No joka tapauksessa koneesta tulee oikosulkukone, kun liukurenkaat oikosuljetaan. Sitten se toimii ihan niinkuin muutkin koneet taajuusmuuttajalla. - vastaan silti
Teen juuri niinkuin kiellettiin.Soitasille sählärille jos et tiedä mitä tee. Maksaa helvetisti rahaa kun tuhoat sen 55kw taajuusmuuttajan jos et osaa duunata.
Ei se sähkäri loppujen lopuksi niin kallis ole.- asia..
Niin tuhoat taajuusmuuttajan ja tuskin se vanha moottorin rämä kestää taajuusmuuttajakäyttöä, ei varmaan ole rakennettu sitä silmälläpitäen. Viisas neuvo: Unohda koko juttu, säästät raahaa, eli hommaa sittenkin se uusi moottori ja varmista, kestääkö käyttää taajuusmuuttajan perässä, kaikki tunnetut merkit kestävät, mutta ovat hinnakkaita.
- Joskus sähkötöitä tehnyt
asia.. kirjoitti:
Niin tuhoat taajuusmuuttajan ja tuskin se vanha moottorin rämä kestää taajuusmuuttajakäyttöä, ei varmaan ole rakennettu sitä silmälläpitäen. Viisas neuvo: Unohda koko juttu, säästät raahaa, eli hommaa sittenkin se uusi moottori ja varmista, kestääkö käyttää taajuusmuuttajan perässä, kaikki tunnetut merkit kestävät, mutta ovat hinnakkaita.
Minäkin kyllä harkitsisin vakavasti uuden moottorin hankkimista. Tavallinen perus oikosulkumotti ei nyt niin kallis ole.
Tosin jos tietää mitä tekee niin mikäs siinä. Huippu asntajan maineen saa kun ei tyydy aina helpoimpaan ratkaisuun vaan selvittää perinpohjin!!! - Kartsa
Joskus sähkötöitä tehnyt kirjoitti:
Minäkin kyllä harkitsisin vakavasti uuden moottorin hankkimista. Tavallinen perus oikosulkumotti ei nyt niin kallis ole.
Tosin jos tietää mitä tekee niin mikäs siinä. Huippu asntajan maineen saa kun ei tyydy aina helpoimpaan ratkaisuun vaan selvittää perinpohjin!!!Oikosulkumoottori
Huollettu ei käytetty huollon jälkeen vuosimalli jotain -94
Säilytetty lämpöisessa tilassa
[email protected] - ----
asia.. kirjoitti:
Niin tuhoat taajuusmuuttajan ja tuskin se vanha moottorin rämä kestää taajuusmuuttajakäyttöä, ei varmaan ole rakennettu sitä silmälläpitäen. Viisas neuvo: Unohda koko juttu, säästät raahaa, eli hommaa sittenkin se uusi moottori ja varmista, kestääkö käyttää taajuusmuuttajan perässä, kaikki tunnetut merkit kestävät, mutta ovat hinnakkaita.
Kai taajuusmuuttajissa on varsin kattavat suojaukset, joten tuskin niitä rikki saa? Jos moottori on kovinkin vanha, voi tosiaan olla, ettei se välttämättä kestä pitkään taajuusmuuttajakäyttöä, näin muistan kuulleeni.
- Paksusähkömies
Niin minäkin tekisin sen. Roottorivastukset ja kaikki niihin liittyvät "kilkkeet" romukoppaan ja liukurenkaat oikosulkuun. Silloinhan moottori "näkyy" muuttajalle päin niin kuin mikä tahansa oikosulkumoottori. Näin saat taajuusmuuttajakäytöllä moottorin maksimimomentin koko taajuusalueelle käyttöön. Toimii lisäksi pienimmillä häviöilläkin, kun teet sen näin.
- tavallinen oikosulkumoottori
kun oikosuljet ne käynnistysvastukset. Eli ei mitään hämminkiä. Tarviiko siitä purkaa mitään, kun oikosulkee vaan ne navat?
Jos ajat pienillä nopeuksilla, niin muista, että vanha moottori ei jäähdy samalla tavalla, kuin uudet taajuusmuttajakäyttöön suunnitellut. Mutta lisää jäähdytyspuhallin ja tee tarvittaessa kotelo sen ympärille malliin kuplavolkkari/trabantti ja laita ilma kiertämään koneen ympäri. Kyllä jäähtyy.
Missään nimessä ei kannata ostaa uutta moottoria. Sehän maksaa maltaita noissa kokoluokissa.
Onko sulla jo se taajuusmuuttaja? Sekin on aika reippaan hintainen noilla tehoilla.
Oletko tekemässä uutta vai korjaat vanhaa? Miten siinä oli ennen kierrosluvunsäätö? - laskea myös
riittääkö taajuusmuuttajan/moottorin momentti pienemmillä kierroksilla. Kyseessä on ilmeisesti raskas käynnitys, joko suuri massa tai raskas kuorma.
Sanoisin, että 99% varmasti ei riitä.- käytöllä
momentti riittää, niin se riittää juuri tuollaisella käytöllä - 99% varmasti!
- lisää....
käytöllä kirjoitti:
momentti riittää, niin se riittää juuri tuollaisella käytöllä - 99% varmasti!
... näyttää että täällä kirjoitetaan sähkötekniikan perusteita jälleen uusiksi.
- voit
lisää.... kirjoitti:
... näyttää että täällä kirjoitetaan sähkötekniikan perusteita jälleen uusiksi.
pyörittää oikosulkumoottoria moottorista maksimissaan irtoavalla momentilla melkein 0 Hz:stä aina kentänheikennyksen alkamistaajuuteen (yleensä 50 Hz) saakka.
Aivan sähkökoneopin ja tehoelektroniikan perusteita - eikä tarvi kirjoittaa mitään uusiksi. - se teoriassa...
voit kirjoitti:
pyörittää oikosulkumoottoria moottorista maksimissaan irtoavalla momentilla melkein 0 Hz:stä aina kentänheikennyksen alkamistaajuuteen (yleensä 50 Hz) saakka.
Aivan sähkökoneopin ja tehoelektroniikan perusteita - eikä tarvi kirjoittaa mitään uusiksi....kummallista, ettei se käytännössä aina noin toimikaan.
- yrittää
se teoriassa... kirjoitti:
...kummallista, ettei se käytännössä aina noin toimikaan.
Yrittänyttä ei laiteta sanotaan, mutta voi tulla kokeilu aika kalliiksi, paljon halvempaa on hommata se uusi moottori. Vanhat moottorit ei ole rakennettu taajuusmuuttajakäyttöön.
- voi tulla
yrittää kirjoitti:
Yrittänyttä ei laiteta sanotaan, mutta voi tulla kokeilu aika kalliiksi, paljon halvempaa on hommata se uusi moottori. Vanhat moottorit ei ole rakennettu taajuusmuuttajakäyttöön.
halvemmaksi, jos kaverilla on kaikki vehkeet jo valmiina nurkissaan?
- ihan oma laskuoppi?
voi tulla kirjoitti:
halvemmaksi, jos kaverilla on kaikki vehkeet jo valmiina nurkissaan?
Ei kannata inttää, jos kustannustietous on tuota luokkaa.
Että uuden ostaminen tulee halvemmaksi, kun kone on jo olemassa?
Aika ihmeellistä tosiaan?
Ja tuosta momentista. Se kone on liukurengasmoottori!!
Sehän on tehty alunperin juuri raskaaseen käyttöön ja hitaaseen käynnistykseen. - Förklarare Kecken
ihan oma laskuoppi? kirjoitti:
Ei kannata inttää, jos kustannustietous on tuota luokkaa.
Että uuden ostaminen tulee halvemmaksi, kun kone on jo olemassa?
Aika ihmeellistä tosiaan?
Ja tuosta momentista. Se kone on liukurengasmoottori!!
Sehän on tehty alunperin juuri raskaaseen käyttöön ja hitaaseen käynnistykseen.Annetuilla lähtötiedoilla on mahdoton sanoa tarkalleen oikeaa ratkaisua, ainahan tässä voi arvailla.
Käyttö on raskas/hidaskäynnisteinen. Eihän tässä ole kyllä kerrottu aiotaanko moottoria käyttää edelleenkin entisessä paikassaan. Voihan siitä tulla vaikka joku neliöllisen momentin käyttö, jolloin taajuusmuuttaja on ok.
Siihen pitäisi laittaa taajuusmuuttaja. Tuskinpa sillä yritetään nostaa kierroslukua nykyisestä, joten sitä käytetään hitaammilla kierroksilla, jolloin jäähdytys heikkenee ratkaisevasti.
Vanhan moottorin eristykset ovat todella lujilla.
Sähkömoottori on siitä veikeä kampe, että sitä kärsii ylikuormittaa lyhytaikaisesti todella reilusti. Käynnistysvirta (joka muuten on kuormituksesta riippumaton) on 5...7 kertaa nimellisvirta ja se korreloin hyvin käynnistysmomentin suhteen. Tällaisesta kuormitettavuudesta on turha haaveilla taajuusmuuttajan kanssa.
Joten sanoisin, että kun vanhaan moottoriin laitetaan taajuusmuuttaja on kaksi vaihtoehtoa.
1. Moottori ei käynnisty.
2. Se palaa hyvin pian.
Jos moottori ei käynnisty, niin voidaan palata entiseen. Jos se tuhoutuu, ei uutta samanlaista saa mistään. Entisen käämitys onnistuu, lompakon paksuudesta riippuen hyvinkin nopeasti.
Lähtötietojen puutteellisuudesta johtuen ei voi ottaa kantaa, että sopisiko esimerkiksi pehmokäynnistin korvaamaan liukurenkaat. - onko se raskas vai kevyt
Förklarare Kecken kirjoitti:
Annetuilla lähtötiedoilla on mahdoton sanoa tarkalleen oikeaa ratkaisua, ainahan tässä voi arvailla.
Käyttö on raskas/hidaskäynnisteinen. Eihän tässä ole kyllä kerrottu aiotaanko moottoria käyttää edelleenkin entisessä paikassaan. Voihan siitä tulla vaikka joku neliöllisen momentin käyttö, jolloin taajuusmuuttaja on ok.
Siihen pitäisi laittaa taajuusmuuttaja. Tuskinpa sillä yritetään nostaa kierroslukua nykyisestä, joten sitä käytetään hitaammilla kierroksilla, jolloin jäähdytys heikkenee ratkaisevasti.
Vanhan moottorin eristykset ovat todella lujilla.
Sähkömoottori on siitä veikeä kampe, että sitä kärsii ylikuormittaa lyhytaikaisesti todella reilusti. Käynnistysvirta (joka muuten on kuormituksesta riippumaton) on 5...7 kertaa nimellisvirta ja se korreloin hyvin käynnistysmomentin suhteen. Tällaisesta kuormitettavuudesta on turha haaveilla taajuusmuuttajan kanssa.
Joten sanoisin, että kun vanhaan moottoriin laitetaan taajuusmuuttaja on kaksi vaihtoehtoa.
1. Moottori ei käynnisty.
2. Se palaa hyvin pian.
Jos moottori ei käynnisty, niin voidaan palata entiseen. Jos se tuhoutuu, ei uutta samanlaista saa mistään. Entisen käämitys onnistuu, lompakon paksuudesta riippuen hyvinkin nopeasti.
Lähtötietojen puutteellisuudesta johtuen ei voi ottaa kantaa, että sopisiko esimerkiksi pehmokäynnistin korvaamaan liukurenkaat.käyttö, kun liukurengasmoottori on raskaaseen käyttöön suunniteltu.
Kyllä se toimii kevyessäkin käytössä.
Että kyllä se vaan tulee halvemmaksi käyttää jo olemassa olevaa konetta kuin ostaa uusi.
Onko sinulla käsitystä mitä maksaa uusi 55kW moottori? - oikosulkumoottoria
Förklarare Kecken kirjoitti:
Annetuilla lähtötiedoilla on mahdoton sanoa tarkalleen oikeaa ratkaisua, ainahan tässä voi arvailla.
Käyttö on raskas/hidaskäynnisteinen. Eihän tässä ole kyllä kerrottu aiotaanko moottoria käyttää edelleenkin entisessä paikassaan. Voihan siitä tulla vaikka joku neliöllisen momentin käyttö, jolloin taajuusmuuttaja on ok.
Siihen pitäisi laittaa taajuusmuuttaja. Tuskinpa sillä yritetään nostaa kierroslukua nykyisestä, joten sitä käytetään hitaammilla kierroksilla, jolloin jäähdytys heikkenee ratkaisevasti.
Vanhan moottorin eristykset ovat todella lujilla.
Sähkömoottori on siitä veikeä kampe, että sitä kärsii ylikuormittaa lyhytaikaisesti todella reilusti. Käynnistysvirta (joka muuten on kuormituksesta riippumaton) on 5...7 kertaa nimellisvirta ja se korreloin hyvin käynnistysmomentin suhteen. Tällaisesta kuormitettavuudesta on turha haaveilla taajuusmuuttajan kanssa.
Joten sanoisin, että kun vanhaan moottoriin laitetaan taajuusmuuttaja on kaksi vaihtoehtoa.
1. Moottori ei käynnisty.
2. Se palaa hyvin pian.
Jos moottori ei käynnisty, niin voidaan palata entiseen. Jos se tuhoutuu, ei uutta samanlaista saa mistään. Entisen käämitys onnistuu, lompakon paksuudesta riippuen hyvinkin nopeasti.
Lähtötietojen puutteellisuudesta johtuen ei voi ottaa kantaa, että sopisiko esimerkiksi pehmokäynnistin korvaamaan liukurenkaat.saa muuttajalla käyntiin, niin et taatusti saa sitä pehmokäynnistimelläkään. Pehmoa laskee jännitettä ja pudottaa koneen tuottamaa momenttia.
Taajuusmuuttaja käy mitä parhaiten vakiomomenttikäytöille, ei tarvitse olla mikään neliöllinen kuorman vastamomentti.
- PÖPÖ!!
et tiedä mitä teet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014778Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?242549HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652361- 1231669
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271443Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101183- 121065
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73906- 99823